Ten tekst przeczytasz w 10 minut

Pozycjonowanie w Google Maps

pozycjonowanie w google maps

Działasz lokalnie? Nie zapomnij zadbać o swoją pozycję na Google Maps! Stwórz wizytówkę i daj się poznać potencjalnym klientom! Przy okazji sprawdź też jak wygląda pozycjonowanie w Google Maps…

Dlaczego obecność na mapie Google jest niezbędna dla małych biznesów?

Nie jesteś dużym graczem, jednak chcesz być widoczny dla Twojej lokalnej społeczności? Obecność na mapach Google to klucz do skutecznego pozycjonowania lokalnego. Dzięki dobrze przygotowanej wizytówce, potencjalni klienci łatwo odnajdą Twój lokal i poznają najkrótszą drogę dojazdu do niego. Jeśli zadbasz o swoją prezentację na mapie, dowiedzą się również o Twoich usługach i produktach, będą mogli spojrzeć na zdjęcia oraz sprawdzić opinie innych klientów. Mapa Google ułatwi im również szybki kontakt z Twoją firmą – wystarczy, że uzupełnisz swoją wizytówkę o numer kontaktowy i adres strony internetowej.

Co jeszcze powoduje, że warto znaleźć się na mapach Google? ¼ polskiego Internetu wykorzystuje mapy Google na swoich stronach – screen pochodzi z serwisu trends.builtwith.com:

Analizując argumenty za obecnością w Google Maps, warto też zwrócić uwagę na to, jak wyglądają wyniki wyszukiwania:
DESKTOP

pozycjonowanie w google maps desktop

MOBILNE:

pozycjonowanie w google maps widok mobile

Zarówno w wersji na komputery, jak i na urządzenia mobilne – mapa zbiera sporo atencji i w wielu przypadkach to właśnie ona jest odpowiedzią na pytanie użytkownika. Obecność na mapie, prawidłowa optymalizacja wizytówki, a także regularne jej doglądanie są skutecznym sposobem na pojawienie się w wynikach wyszukiwania i zainteresowanie użytkownika swoimi usługami. Dlatego pozycjonowanie w Google Maps ma duże uzasadnienie biznesowe.

Wizytówka w Mapach Google – jak ją założyć?

Założenie wizytówki w mapach Google jest proste – nie wymaga umiejętności technicznych! Konieczne będzie natomiast posiadanie konta w Google – jeśli jeszcze nie korzystasz z usług Google, wszystkie niezbędne informacje znajdziesz pod tym adresem. Pod ten sam mail warto podpiąć również Google Search Console oraz Google Analytics.

  1. Przechodzimy do serwisu Google Moja Firma, gdzie należy się zalogować i przystąpić do tworzenia wizytówki.  W tym miejscu powinna znaleźć się nazwa Twojej firmy. Zadbaj o to, by nazwa była zgodna z brandem, pod jakim funkcjonujesz w social mediach i jak określasz swój biznes w witrynie internetowej – jeżeli Klienci szukają Twoich usług tam, łatwiej znajdą twój lokal na mapie.

Nazwa nie powinna zawierać nadmiernej ilości słów kluczowych oraz lokalizacji – na to znajdzie się miejsce w dalszych partiach tworzenia profilu na mapie.

  1. Po nazwie, przychodzi czas na określenie kategorii Twojej działalności. 
zakładanie wizytówki google maps

Skup się na na głównych aspektach swojej firmy, na tym po czym identyfikują Cię Twoi klienci. Kategorię wybierasz z listy dostępnych. Co w przypadku, gdy nie ma takiej, która w 100% opisuje Twoją działalność? Wybierz kategorię o wyższym stopniu ogólności. W kolejnych krokach można dodać również kategorię dodatkową. Po utworzeniu wizytówki zmiany w kategoriach działalności możesz dokonać w zakładce “USŁUGI”.

Kategoria główna wyświetla się w górnej części wizytówki – w wersji desktopowej pod nazwą, linkami związanymi z działalnością oraz ocenami, a w wersji mobilnej – pod nazwą i gwiazdkami z oceną internautów.

  1. Określ lokalizację swojej firmy i dodaj jej adres:

W kolejny kroku konieczne jest również wskazanie miejsca położenia firmy na mapie. 

google maps wybór lokalizacji

W zakresie lokalizacji to jeszcze nie wszystko – w kolejnym kroku możesz określić zakres swojej działalności, jeśli obsługujesz klientów także poza lokalizacją swojej siedziby. Obszar, w którym możesz świadczyć usługi określisz w kolejnym punkcie. 

  1. Kolejna część tworzenia wizytówki to dodanie telefonu i strony www. Zadbaj o to, aby w tym miejscu pojawił się numer telefonu, pod którym klient będzie mógł uzyskać szczegóły Twojej oferty lub umówić się na wizytę. 

Jeżeli nie posiadasz swojej strony internetowej – kreator wizytówki pozwoli Ci również na stworzenie prostej witryny internetowej, w której znajdą wszystkie udostępnione przez Ciebie informacje. Twoja strona będzie dostępna w chwili w której skończysz tworzenie profilu w Google Moja Firma. Swój one-page możesz edytować – wybierz zakładkę “WITRYNA” po menu po lewej stronie i dopasuj wygląd do swoich potrzeb. Gotową stronę znajdziesz pod adresem nazwa-wizytówki.business.site.  

  1. Kliknij zakończ – Twoja wizytówka jest gotowa!

Tworzenie wizytówki w serwisie Google Moja Firma wymaga również weryfikacji, tj. potwierdzenia obecności pod danym adresem oraz praw do zarządzania wizytówką. 

Weryfikacja w Google Moja Firma może przebiegać na kilka sposobów:

  • Kartka pocztowa – pod wskazany w profilu adres wysyłana jest kartka pocztowa z kodem, który należy umieścić w odpowiednim miejscu w serwisie. Google zastrzega, że okres weryfikacji może wydłużyć się nawet do 15 dni – dużo tutaj zależy m.in. od działania usług pocztowych w danym państwie. Dla większości nowych biznesów,  kartka pocztowa jest jedynym możliwym sposobem weryfikacji wizytówki. Kod z kartki ważny jest przez 30 dni.

W przypadku edycji działających już wizytówek, możliwa jest znacznie szybsza weryfikacja:

  • przez telefon – kod niezbędny do zweryfikowania własności wizytówki podawany jest podczas połączenia telefonicznego;
  • przez e-maila – kod weryfikacyjny znajduje się w wysyłanej automatycznie wiadomości mailowej;
  • przez Google Search Console – niektóre kategorie firm mogą korzystać z weryfikacji natychmiastowej. Aby móc skorzystać z tej opcji, wizytówkę należy utworzyć przy pomocy tego samego adresu mailowego, do którego podpięta jest Google Search Console witryny powiązanej z wizytówką;
  • weryfikacja zbiorcza, dedykowana biznesom posiadającym ponad 10 lokalizacji.

Przed dokonaniem weryfikacji możliwość edycji wizytówki jest ograniczona – nie zmienisz w tym czasie m.in. nazwy firmy. W oczekiwaniu na kartkę z kodem możesz jednak uzupełnić informacje o godzinach, w których twoja firma jest dostępna dla klientów, dodać opis (uwaga na limit – 750 znaków!) oraz dodać zdjęcia. 

Byle wyżej – pozycjonowanie w Google Maps

Po utworzeniu wizytówki i jej poprawnej weryfikacji, czas popracować nad optymalizacją i jakością przekazywanych na niej informacji. Warto dbać o to, by wszystkie udostępniane tu dane były aktualne i zgodne z prawdą – potencjalni klienci mogą je w szybki sposób zweryfikować. 

W wielu przypadkach Google Maps będzie pierwszym miejscem, z jakim klient zetknie się z naszą działalnością. Warto zatem zadbać, aby pierwszy kontakt wywarł na nim pozytywne wrażenie, pod wpływem którego zdecyduje się odwiedzić nasz lokal, wykonać telefon czy też zgłębić informacje o usługach na naszej stronie internetowej. 

Samo pojęcie „pozycjonowanie w Google Maps” nie jest właściwe. Wizytówkę możemy jedynie optymalizować, by była możliwie atrakcyjna dla użytkownika i algorytmu, który proponuje dane lokalizacje jako pierwsze. Jednak pula metod do zastosowania jest na tyle ogranicza, że nie ma mowy o tym, by porównywać ją do klasycznego procesu pozycjonowania witryny w wyszukiwarkach. Niemniej jednak możesz po prostu postarać się, by pojawiać się w Google Maps częściej.

Lista rzeczy do zrobienia wokół wizytówki nie jest aż tak długa:

  • zadbać o grafiki – co wpływa na atrakcyjność Twojej wizytówki w Google Maps? Dobrze dobrane zdjęcia, które nie tylko pomogą znaleźć wejście do Twojej siedziby, ale również podkreślą to, czym się zajmujesz. Zadbaj o to, by grafiki były wysokiej jakości. 

Zdjęcia możesz dodać w trakcie tworzenia profilu firmy, a także później – wystarczy, że klikniesz w link “ZDJĘCIA” znajdujący się menu Google Moja Firma. 

zdjęcia do google maps

Dodając zdjęcia do swojej wizytówki możesz skorzystać z sugestii Google. Nie zapomnij zwłaszcza o umieszczeniu grafiki z logo Twojej działalności! Google zachęca również do dodania wirtualnego spaceru po Twoim gabinecie czy biurze – na stronie znajdziesz rekomendowanych przez Google specjalistów, którzy specjalizują się w tego typu fotografii.

  • zachęcać do zostawiania pozytywnych opinii – pozytywna ocena, wyrażona w formie opisowej lub za pomocą gwiazdek – to najlepszy sposób na wysoką pozycję na mapie.
    Jak zachęcić Klientów do oceny naszej działalności na Google Maps?
    Dbać o wysoką jakość świadczonych usług – klienci, poza ofertą, często poddają ocenie również kulturę osobistą pracowników, czas wykonywania usługi czy też… częstotliwość odbierania telefonu. Zachęcać do komentowania i oceniania – zarówno podczas kontaktu osobistego, jak i w mailach i wiadomościach wymienianych z klientem. Uwaga – prośba o ocenę powinna zostać wypowiedziana po wykonaniu usługi, np. w mailu z podziękowaniami za skorzystanie z naszej oferty. W niektórych przypadkach można pokusić się o zaoferowanie klientowi drobnego rabatu, który będzie mógł wykorzystać podczas kolejnych zakupów. 

Niestety, klienci mogą pozostawiać również negatywne opinie (niekiedy także wyrażone w wulgarny sposób). Na negatywne opinie warto odpowiedzieć, zachowując wysoki poziom kultury osobistej.
Innym rodzajem niepożądanych opinii są te fałszywe – wystawiane z np. fake-kont. Tego typu wypowiedzi można usunąć. W tym celu należy przejść do zakładki OPINIE znajdującej się na naszym koncie i wybrać opinię, którą chcemy usunąć. Obok niej znajduje się przycisk “Zgłoś nieodpowiednią treść”. Usunięcie danego wpisu może zająć kilka dni.

Podbij stawkę!

Masz więcej czasu i zależy Ci na perfekcyjnym przygotowaniu wizytówki? Jest jeszcze kilka rzeczy, które pomogą wyróżnić się twojej firmie na tle konkurentów!

  • Nowości? Informuj o nich bezpośrednio w wizytówce!
    Wpisy utworzysz w swoim profilu Google Moja Firma. Z menu bocznego wybierz zakładkę ”WPISY” i dodaj pierwszy post!

    Różne rodzaje wpisów moją różne szablony. Do wyboru masz:
    – ofertę, w której możesz umieścić zdjęcia, daty w których obowiązuje, kupon, link do witryny oraz inne informacje;
    –  nowości, które składają się ze zdjęcia oraz opisu;
    – wydarzenie, w którym możesz dodać grafikę, daty, szczegóły oraz przycisk z linkiem umożliwiający podjęcie akcji – np. rezerwację wejściówek;
    – produkt, w którym prócz ceny i opisu możesz dodać również kategorię oraz link do sklepu. Więcej o produktach w Google Moja Firma dowiesz się w dalszej części tekstu.
    Uwaga – tekst tworzony jest w październiku 2020 i w tym czasie Google Moja Firma oferuje jeszcze jeden dodatkowy rodzaj wpisu, dedykowany informacjom dotyczących działania naszego biznesu w czasie pandemii.
  • Pokaż swoje produkty!
    Twoja oferta obejmuje również różnego rodzaju produkty? Informacje o nich warto zawrzeć w wizytówce. W tym celu należy ponownie udać się do menu Google Moja Firma i wybrać zakładkę “PRODUKTY”. Potem kliknij “Rozpocznij” i uzupełnił formularz:

Oglądający Twoją wizytówkę mogą obejrzeć Twój asortyment bezpośrednio w Google Maps i po kliknięciu przejść do Twojej witryny i dokonać zakupu. Na mapie warto umieścić najpopularniejsze produkty ze swojej strony. Nie należy zapomnieć o dodaniu odpowiedniej grafiki oraz jasnego opisu, który nie tylko pozwoli zwiększyć zainteresowanie produktem, ale też skłoni klienta do przejścia do Twojej witryny. 


“Produkty” dostępne są dla małych i średnich firm. Google odrzuca wpisy niezgodne z polityką firmy, w tym też te obejmujące regulowane prawnie kategorie, np. hazard, alkohol czy leki.

Na podobnych zasadach działa również opcja MENU dla restauracji. 

Jak zdobyć pierwszą pozycję na mapie Google?

Czy można pozycjonować swoją wizytówkę w Google Maps? W przypadku profili na Google Moja Firma pozycjonowanie i walka o pierwsze miejsca wygląda inaczej niż rywalizacja w obrębie stron internetowych. 

Idea przyświecająca promowaniu wizytówek jest podobna do tego, czym kieruje się algorytm układający pozycje w SERP-ach – dostarczyć jak najlepszą odpowiedź na zadane przez użytkownika pytanie. W przypadku strony internetowej, sporą rolę odgrywa m.in. prędkość witryny i jej techniczne przygotowanie, w przypadku wizytówki na Google Maps – te aspekty pozostają pod jurysdykcją Google. Optymalizacja wizytówki polega przede wszystkim na dostarczeniu dużej ilości informacji, które będą spełniać oczekiwania użytkowników wyszukiwarki. 

Co to znaczy? Informacje powinny być prawidłowo podane i adekwatne do stanu faktycznego, np. prawidłowy numer telefonu, pod którym klient będzie mógł skonsultować się z nasza placówką. Ta zasada dotyczy również godzin pracy, które można uzupełnić w zakładce INFORMACJE w naszym profilu Google Moja Firma. W przypadku godzin, warto skorzystać z podpowiedzi Google i uzupełniać informacje dotyczące np. dni świątecznych. 

O możliwości zmian w tym zakresie przypomnieć Ci może też jednej z maili wysyłanych przez Google.

godziny pracy google maps

Jednak nie tylko to, co my mówimy o naszym biznesie podlega ocenie wyszukiwarki – także to, co myślą o nas nasi klienci. Stąd też tak duża potrzeba kolekcjonowania pozytywnych opinii – to dzięki nim wizytówka może wyświetlać się wyżej. Google promuje biznesy, które zbierają dobre oceny od swoich klientów i raczej unika prezentowania tych, które nie zaskarbiły sobie sympatii internautów.

Słowa kluczowe a mapa

Temat pozycjonowania w mapach Google wymaga również wspomnienia o słowach kluczowych. Podobnie jak w przypadku stron internetowych, upychanie słów kluczowych od dłuższego czasu nie jest  już skuteczne. Stosowanie tego typu rozwiązań może wręcz spowodować zawieszenie wizytówki i uniemożliwić promocję swojego biznesu w ten sposób. 

Jak zatem przemycić frazy, które są istotne dla naszego biznesu? Warto umieścić je w opisie naszego biznesu tak, aby naturalnie uzupełniały całą wypowiedź. Dobrym miejscem na kilka wartościowych słów są także opinie użytkowników – w poprawianiu pozycji na mapie szczególnie skuteczne są te dłuższe (2-3 zdaniowe) wypowiedzi, w których zawarta jest istotna dla nas fraza. 

Nie możesz również zapominać o swojej stronie internetowej – na niej również powinny znaleźć się frazy związane z Twoja działalnością oraz miejscem, w którym je wykonujesz. Uwaga – nie chodzi o wpisywanie “na sztywno” haseł typu dentysta Kraków czy fryzjer męski Oborniki, a raczej o naturalne wplecenie ich w kontekst. Jeśli chodzi o nazwę miejscowości – dla niej oraz reszty danych kontaktowych również powinno znaleźć odpowiednie miejsce. Dobrą praktyką jest umieszczenie go w stopce strony. W ramach optymalizacji strony internetowej, nie można zapomnieć również o oznaczeniu adresu odpowiednimi znacznikami schema. Dzięki nim, roboty Google sprawnie przeczytają zawarte w tym miejscu dane. Jak dodać schema do swojej witryny? Kod wygenerujesz z pomocą googlowskiego narzędzia i umieścisz w sekcji <head> swojej strony. W przypadku strony na WP możesz skorzystać też z pomocy jednej z wtyczek.

Jak Cię widzą? Sprawdź statystyki!

Pozycjonowanie w mapach Google, podobnie jak pozycjonowanie w ogóle, doskonalone jest dzięki szczegółowym analizom dostarczanym przez różne narzędzia wyszukiwarki. W Google Moja Firma tych danych dostarcza zakładka “STATYSTYKI”. Informacje obejmują wiele informacji:

  • wyszukiwania i ich rodzaj (bezpośrednie, w trakcie wyszukiwania usługi lub kategorii oraz po marce);
  • listę haseł, po których klienci znajdują Twoją firmę;
  • miejsce wyszukiwań, tj. aplikacja czy wyszukiwarka;
  • wyszczególnienie działań podejmowanych przez użytkowników w obrębie Twojej wizytówki (np. przejścia na stronę, trasę dojazdu i telefony);
  • tutaj pojawiają się też dane dotyczące popularnych godzin – te informacje widoczne są także w popularnych wizytówkach;
  • liczba wyświetleń zdjęć i porównanie z firmami z podobnych kategorii.

Jak wykorzystać te informacje? Sprawdź po jakich hasłach wyszukują Cię użytkownicy i zaimplementuj je w swoim opisie. Te frazy możesz również wykorzystać jako inspirację do tworzenia wpisów czy promocji produktów w mapie. Nie masz jeszcze zdjęć? Czas to nadrobić, zwłaszcza jeśli konkurencja może pochwalić się sporą galerią – mapki z grafikami cieszą się większą popularnością!

Konsekwentnie w górę…!

Wysoka pozycja w Google polega przede wszystkim na zbudowaniu wartościowej wizytówki. Samo w sobie jest to dość proste – wszystkie niezbędne narzędzia znajdują się w Google Moja Firma. Zadaniem właściciela/menedżera wizytówki jest dbanie o podanie aktualnych informacji i dbanie o wysoką jakość wpisów. Nie zaszkodzi również dbałość o ich regularną publikację. Przygotowaliśmy również całkiem przyjemny poradnik z zakładania wizytówki Google, który od A do Z przeprowadzi Cię przez ten proces i pomoże od razu ustawić wszystko, jak należy! 🙂

Nie zapomnij trzymać ręki na pulsie – Google Maps (podobnie jak większość produktów Google) ulegają nieustannym zmianom. Warto śledzić informacje na ten temat i korzystać z nowych rozwiązań.

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Pamiętacie coś takiego jak mieszarki tekstu? Basia pamięta bo zaczynała swoją przygodę z SEO właśnie wtedy, kiedy była to bardzo modna metoda "tworzenia" treści na stronę. Od 3 lat pracuje z klientami Verseo i wie, że diabeł SEO tkwi w szczegółach. Aha - mieszarki są złe! Tylko oryginalny content! Na naszym blogu Basia wyjaśnia Wam kwestie związane z pozycjonowaniem stron, poruszając mniej popularne kwestie - jak znaczniki schema. Oprócz topów w wyszukiwarce przepada również za tymi górskimi. Jak tylko może - wybywa i wędruje!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Skuteczny marketing – od czego zależy?
Dominika Słomka

Dobry produkt nie wystarcza, aby wyróżnić się na rynku. Choć jest podstawą sukcesu, musisz jeszcze efektywnie powiadomić o nim klientów […]

jak działa amazon
Jak działa Amazon?
Jakub Perkowski

Amazon to obecnie globalna marka, o której mało kto nie słyszał. Jej założyciel – Jeff Bezos – jest najbogatszym człowiekiem […]

perswazja w copywritingu
Perswazja w copywritingu sprzedażowym
Redakcja

W copywritingu sprzedażowym istnieje tylko jeden wyznacznik dobrego tekstu: jego skuteczność. Jak ją osiągnąć?  Najlepiej stosując sposoby, które sprawdziły się […]

mapa cieplna
Mapa cieplna – heat map
Maciej Popiołek

Twórcy i administratorzy stron www przyzwyczaili się już do patrzenia na jej zawartość i strukturę przede wszystkim w kontekście SEO […]

pomysł na sklep internetowy
Pomysł na sklep internetowy: co sprzedawać?
Izabela Pirańska

Słyszałeś, że e-commerce to przyszłość biznesu i chciałbyś również rozpocząć działalność w tej niszy. Wiesz jednak, że konkurencja w tej […]

Kampania na Facebooku – 7 kroków
Jakub Michalak

Interesuje Cię kampania na Facebooku? Czas start! Odpowiednie wykorzystanie Facebooka staje się podstawowym elementem w niemal każdej strategii marketingowej. A […]