Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Marketing edukacyjny – 2 twarze jednego pojęcia

Charakterystyka marketingu edukacyjnego

Marketing to nic innego, jak strategia koncepcji, która ma zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z określonych usług, bądź skłonienia do kupna. W tym też celu wykorzystuje się różnorodne narzędzia, a także odpowiednie działania. Jedną ze strategii tego typu jest marketing edukacyjny. Aby jednak lepiej go zrozumieć, należy poznać jego istotę. Czymże więc on jest?

Czym jest marketing edukacyjny?

Marketing edukacyjny – jak jego sama nazwa wskazuje – to strategia marketingowa, która ma przede wszystkim w sposób skuteczny wpłynąć na osiągnięcie wcześniej zamierzonych celów marketingowych. Używa się w tym celu licznych narzędzi, dobieranych za sprawą przyjętej koncepcji, planu działania, określonego środowiska i potencjalnych odbiorców. Marketing edukacyjny w głównej mierze wykorzystuje się w oświacie. Jeśli więc szkoła, tudzież placówka chce zaistnieć na rynku usług edukacyjnych i skutecznie przyciągać nowych zainteresowanych, to jest uczniów, bądź rodziców, wykorzystuje ona wszelkie możliwe narzędzia.

Podział marketingu edukacyjnego

Przyjmując, że marketing edukacyjny opiera się na promocji usług edukacyjnych i naukowych, warto wiedzieć, że jego strategię opracowuje się na podstawie wyników analiz między innymi:

  • lokalnego środowiska;
  • istniejących potrzeb na usługi edukacyjne;
  • grupy potencjalnych klientów, takich właśnie jak rodzice i ich dzieci, a przyszli uczniowie;
  • sytuacja demograficzna oraz okoliczny rynek pracy;
  • prognozy przyszłościowe, które ukażą zapotrzebowanie oferty szkoły na najbliższe lata;
  • istniejące już na środowisku oświaty placówki tego typu, ich poziom oraz sposób działania.

Do kogo jest skierowany marketing edukacyjny?

Jak można się domyślić, marketing edukacyjny jest przede wszystkim skierowany do lokalnej społeczności, a dokładniej rzecz ujmując – do rodziców, a także ich dzieci, które mają rozpocząć w najbliższym czasie (za parę miesięcy, rok lub dwa) nowy etap edukacyjny w swoim życiu. Marketing tego typu ma im pomóc zatem zdecydować o wyborze placówki edukacyjnej i kierunku związanego z przyszłością, a jednocześnie – skłonić do wyboru danej oferty.

Ważną informacją jest to, że marketing edukacyjny w przypadku szkół ponadgimnazjalnych może wiązać się z nieco szerszą grupą odbiorców, analizowaną pod względem miejsca zamieszkania. Wiele placówek – liceów, techników i szkół zawodowych – oferuje internaty, dzięki którym strategia marketingowa może być opracowywana dla innych grup, na przykład potencjalnych uczniów z sąsiednich województw.

Co więcej, marketing edukacyjny to również koncepcja przygotowywana przez uczelnie wyższe, czyli kierowany jest on do przyszłych studentów I lub II stopnia, a także potencjalnych doktorantów.

Skuteczność a marketing edukacyjny

Skuteczność marketingu edukacyjnego jest o tyle ważna, że musi stale promować zmiany. Jest to wręcz obowiązkowe, aby potencjalni odbiorcy dowiedzieli się o wdrażanych innowacjach i ujrzeli je w korzystnym świetle. To pomoże przekonać ich do danej oferty, a jednocześnie zadecydują o skutecznej walce o ucznia, bądź też studenta.

Skuteczność to jednak również marketing, który jest zauważany dosłownie wszędzie. Należy więc opracować nie tylko docelowe grupy odbiorców, ale także i sposoby przekazu, które najlepiej trafią do przyszłych uczniów. Mowa tutaj o takich źródłach informacji, jak reklamy radiowe, reklamy w wyszukiwarce, telewizyjne, billboardy, ulotki, promocje na targach różnego rodzaju, a jednocześnie promowanie wysokich wyników i niecodziennych ofert edukacyjnych, takich, których nie posiada żadna inna placówka. To pozwoli wyróżnić daną szkołę oraz przekonać odbiorców do skorzystania z konkretnej usługi.

W skrócie zatem, aby marketing edukacyjny okazał się skuteczny, należy wziąć pod uwagę:

  • analizę odbiorców na podstawie między innymi lokalnej społeczności i zapotrzebowania rynkowego;
  • promowanie zmian;
  • promocję innowacyjnych metod nauczania i narzędzi do tego przeznaczonych;
  • wyróżnienie cech, których nie posiadają inne, konkurencyjne placówki w obrębie najbliższej okolicy;
  • wybór kanałów komunikacji, tak aby trafić do jak najszerszej, a przede wszystkim odpowiedniej grupy.

Marketing edukacyjny w innym świetle

Choć marketing edukacyjny skupia się na promocji placówek oświatowych, to istnieje także możliwość wykorzystania go w nieco inny sposób. Mianowicie, nie jest to bezpośrednia sprzedaż produktów, ani usług, lecz pomoc skierowana w stronę konsumentów. Ma ona na celu pomóc w osiągnięciu celu i dostarczyć im wiedzę, jaką chcą pozyskać, aby być na bieżąco z odpowiednią tematyką.

Marketing edukacyjny jest stosowany przez wiele firm i przedsiębiorstw. Jak wiadomo, jest to jedna z najlepszych praktyk, która pozwala zbudować zaufanie, lojalność, wiarygodność, a także zaangażowanie na linii usługodawca-klient. Dzięki temu, sukces jest prawie gwarantowany.

Jak działa marketing edukacyjny?

Marketing edukacyjny – w świecie techniki i reklam – staje się bardzo ważnym narzędziem. Klienci traktują swoje wybory jako wiarygodne źródło informacji i zwykle nie dopuszczają do siebie świadomości, że mogą się mylić w tejże kwestii. Aby więc pomóc konsumentom, stosuje się koncepcję używającą edukacji na konkretny temat. Jedną z możliwości jest na przykład publikacja materiałów video, które pozwalają uzyskać wiedzę między innymi na temat tynkowania ściany, naprawy auta i tym podobne.

Skuteczność marketingu edukacyjnego, który – jak sama nazwa wskazuje – naucza – umożliwia wejście na tak zwany wyższy level i pozwala stać się doradcą wiarygodnym, a przy tym – sprzedającym swoje usługi. Tego typu strategia zacieśnia relacje pomiędzy marką a klientem, a jednocześnie pozwala uzyskać przewagę nad konkurencją.

Reasumując, marketing edukacyjny – choć posiada dwie przysłowiowe twarze – jest uważany za jeden z najskuteczniejszych. Dzięki niemu i odpowiednio przemyślanej strategii, usługodawca może stosunkowo prosto zareklamować swoje produkty, a jednocześnie nie sprzedając ich w sposób bezpośredni, tak jak inne koncepcje marketingowe.

Chcesz wiedzieć więcej o marketingu online? Sprawdź nasz darmowy poradnik marketingu internetowego Verseo AdBook 2018! 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

case study branża obuwnicza
Case study – branża obuwnicza (Google Ads, SEO)
Magdalena Walczak

W branży obuwniczej panuje obecnie spora konkurencja – swoją ofertę przedstawiają duże sieciówki, małe butiki, sprzedawcy online i stacjonarni. Pośród […]

Skuteczny mailing – zasady pisania
Maciej Popiołek

Skuteczny mailing – poznaj dobre praktyki! Jak często otrzymujesz maile z reklamami? Ile z nich w ogóle otwierasz, a ile […]

Jak założyć Konto Google Merchant Center ?
Szymon Kaczmarek

Jak założyć Konto Google Merchant Center – krok po kroku Chcesz prowadzić reklamę dla sklepu internetowego i chcesz skutecznie zwiększyć […]

Wizytówka Google – poradnik krok po kroku
Dominika Słomka

Wizytówka Google – sprawdź teraz jak założyć – krok po kroku – w darmowym poradniku Verseo! Prowadzisz firmę. Strona internetowa […]

Marki a urządzenia mobilne – doświadczenie neutralne to doświadczenie negatywne!
Artykuł gościnny

Marki a urządzenia mobilne – „neutralne” doświadczenie użytkownika to najczęściej negatywne doświadczenie. Nikogo nie zdziwi, że dzisiejsi użytkownicy mają coraz […]

Skuteczny email marketing
Maciej Popiołek

Czy denerwowałeś się kiedyś na liczbę wiadomości w swojej skrzynce e-mail? Złościłeś się na SPAM, bezsensowne newslettery i treści, które […]