Spis treści
Czytasz teraz:
Marketing edukacyjny – 2 twarze jednego pojęcia
Zamknij
Charakterystyka marketingu edukacyjnego
Marketing to nic innego, jak strategia koncepcji, która ma zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z określonych usług, bądź skłonienia do kupna. W tym też celu wykorzystuje się różnorodne narzędzia, a także odpowiednie działania. Jedną ze strategii tego typu jest marketing edukacyjny. Aby jednak lepiej go zrozumieć, należy poznać jego istotę. Czymże więc on jest?
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Czym jest marketing edukacyjny?
Marketing edukacyjny – jak jego sama nazwa wskazuje – to strategia marketingowa, która ma przede wszystkim w sposób skuteczny wpłynąć na osiągnięcie wcześniej zamierzonych celów marketingowych. Używa się w tym celu licznych narzędzi, dobieranych za sprawą przyjętej koncepcji, planu działania, określonego środowiska i potencjalnych odbiorców. Marketing edukacyjny w głównej mierze wykorzystuje się w oświacie. Jeśli więc szkoła, tudzież placówka chce zaistnieć na rynku usług edukacyjnych i skutecznie przyciągać nowych zainteresowanych, to jest uczniów, bądź rodziców, wykorzystuje ona wszelkie możliwe narzędzia.
Podział marketingu edukacyjnego
Przyjmując, że marketing edukacyjny opiera się na promocji usług edukacyjnych i naukowych, warto wiedzieć, że jego strategię opracowuje się na podstawie wyników analiz między innymi:
- lokalnego środowiska;
- istniejących potrzeb na usługi edukacyjne;
- grupy potencjalnych klientów, takich właśnie jak rodzice i ich dzieci, a przyszli uczniowie;
- sytuacja demograficzna oraz okoliczny rynek pracy;
- prognozy przyszłościowe, które ukażą zapotrzebowanie oferty szkoły na najbliższe lata;
- istniejące już na środowisku oświaty placówki tego typu, ich poziom oraz sposób działania.
Do kogo jest skierowany marketing edukacyjny?
Jak można się domyślić, marketing edukacyjny jest przede wszystkim skierowany do lokalnej społeczności, a dokładniej rzecz ujmując – do rodziców, a także ich dzieci, które mają rozpocząć w najbliższym czasie (za parę miesięcy, rok lub dwa) nowy etap edukacyjny w swoim życiu. Marketing tego typu ma im pomóc zatem zdecydować o wyborze placówki edukacyjnej i kierunku związanego z przyszłością, a jednocześnie – skłonić do wyboru danej oferty.
Ważną informacją jest to, że marketing edukacyjny w przypadku szkół ponadgimnazjalnych może wiązać się z nieco szerszą grupą odbiorców, analizowaną pod względem miejsca zamieszkania. Wiele placówek – liceów, techników i szkół zawodowych – oferuje internaty, dzięki którym strategia marketingowa może być opracowywana dla innych grup, na przykład potencjalnych uczniów z sąsiednich województw.
Co więcej, marketing edukacyjny to również koncepcja przygotowywana przez uczelnie wyższe, czyli kierowany jest on do przyszłych studentów I lub II stopnia, a także potencjalnych doktorantów.
Skuteczność a marketing edukacyjny
Skuteczność marketingu edukacyjnego jest o tyle ważna, że musi stale promować zmiany. Jest to wręcz obowiązkowe, aby potencjalni odbiorcy dowiedzieli się o wdrażanych innowacjach i ujrzeli je w korzystnym świetle. To pomoże przekonać ich do danej oferty, a jednocześnie zadecydują o skutecznej walce o ucznia, bądź też studenta.
Skuteczność to jednak również marketing, który jest zauważany dosłownie wszędzie. Należy więc opracować nie tylko docelowe grupy odbiorców, ale także i sposoby przekazu, które najlepiej trafią do przyszłych uczniów. Mowa tutaj o takich źródłach informacji, jak reklamy radiowe, reklamy w wyszukiwarce, telewizyjne, billboardy, ulotki, promocje na targach różnego rodzaju, a jednocześnie promowanie wysokich wyników i niecodziennych ofert edukacyjnych, takich, których nie posiada żadna inna placówka. To pozwoli wyróżnić daną szkołę oraz przekonać odbiorców do skorzystania z konkretnej usługi.
W skrócie zatem, aby marketing edukacyjny okazał się skuteczny, należy wziąć pod uwagę:
- analizę odbiorców na podstawie między innymi lokalnej społeczności i zapotrzebowania rynkowego;
- promowanie zmian;
- promocję innowacyjnych metod nauczania i narzędzi do tego przeznaczonych;
- wyróżnienie cech, których nie posiadają inne, konkurencyjne placówki w obrębie najbliższej okolicy;
- wybór kanałów komunikacji, tak aby trafić do jak najszerszej, a przede wszystkim odpowiedniej grupy.
Marketing edukacyjny w innym świetle
Choć marketing edukacyjny skupia się na promocji placówek oświatowych, to istnieje także możliwość wykorzystania go w nieco inny sposób. Mianowicie, nie jest to bezpośrednia sprzedaż produktów, ani usług, lecz pomoc skierowana w stronę konsumentów. Ma ona na celu pomóc w osiągnięciu celu i dostarczyć im wiedzę, jaką chcą pozyskać, aby być na bieżąco z odpowiednią tematyką.
Marketing edukacyjny jest stosowany przez wiele firm i przedsiębiorstw. Jak wiadomo, jest to jedna z najlepszych praktyk, która pozwala zbudować zaufanie, lojalność, wiarygodność, a także zaangażowanie na linii usługodawca-klient. Dzięki temu, sukces jest prawie gwarantowany.
Jak działa marketing edukacyjny?
Marketing edukacyjny – w świecie techniki i reklam – staje się bardzo ważnym narzędziem. Klienci traktują swoje wybory jako wiarygodne źródło informacji i zwykle nie dopuszczają do siebie świadomości, że mogą się mylić w tejże kwestii. Aby więc pomóc konsumentom, stosuje się koncepcję używającą edukacji na konkretny temat. Jedną z możliwości jest na przykład publikacja materiałów video, które pozwalają uzyskać wiedzę między innymi na temat tynkowania ściany, naprawy auta i tym podobne.
Skuteczność marketingu edukacyjnego, który – jak sama nazwa wskazuje – naucza – umożliwia wejście na tak zwany wyższy level i pozwala stać się doradcą wiarygodnym, a przy tym – sprzedającym swoje usługi. Tego typu strategia zacieśnia relacje pomiędzy marką a klientem, a jednocześnie pozwala uzyskać przewagę nad konkurencją.
Reasumując, marketing edukacyjny – choć posiada dwie przysłowiowe twarze – jest uważany za jeden z najskuteczniejszych. Dzięki niemu i odpowiednio przemyślanej strategii, usługodawca może stosunkowo prosto zareklamować swoje produkty, a jednocześnie nie sprzedając ich w sposób bezpośredni, tak jak inne koncepcje marketingowe.
Chcesz wiedzieć więcej o marketingu online? Sprawdź nasz darmowy poradnik marketingu internetowego Verseo AdBook 2018!
Bądź pierwszym który napisze komentarz.