Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Personalizacja w e-commerce – jak możesz na tym zarobić?

Personalizacja w e-commerce – jak możesz na tym zarobić? - zdjęcie nr 1

personalizacja w ecommerce

Metod na zwiększenie konwersji w e-commerce jest mnóstwo. Pewnie nie raz Twój sklep internetowy przechodził lifting procesu składania zamówień albo pojawiały się w nim nowe moduły, np. system rekomendacji lub odzyskiwania porzuconych koszyków. Wyniki sprzedażowe możesz zwiększać także dzięki konfiguratorom produktów – to odpowiedź na silny trend personalizacji.

Masz w domu kubek z dedykacją od przyjaciela albo kalendarz z rodzinnymi zdjęciami? A wyobrażasz sobie poszukiwanie nowego samochodu bez skonfigurowania go na stronie producenta, choćby tylko po to, żeby sprawdzić jakie są opcje albo jaka będzie cena w najwyższej wersji? No właśnie! W wielu branżach konfiguratory to już standard, a do innych dopiero docierają. I bardzo dobrze, bo zyskać na nich mogą obie strony – zarówno Klienci, jak i sami producenci. 

Personalizacja produktów to pieniądz

Zależność między personalizacją a pieniędzmi najlepiej oddają te 3 proste równania:

PIENIĄDZE = CZAS

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

CZAS = AUTOMATYZACJA

AUTOMATYZACJA = PERSONALIZACJA

Najcenniejszą obecnie walutą, zarówno w życiu, jak i w biznesie, jest czas. Czas przeliczamy na pieniądze i na odwrót. Każda możliwość zaoszczędzenia czasu to korzyść dla Twojej firmy. Jednym ze sposobów na wprowadzenie oszczędności czasowych jest zautomatyzowanie procesów w przedsiębiorstwie. Automatyzacja w e-commerce to zestaw różnorodnych praktyk, od samej produkcji, poprzez wysyłkę czy obsługę. Jedną z możliwości jest także personalizacja oferty produktowej oraz sprzedaży, i w ten sposób dochodzimy do konfiguratorów produktów, które zapewniają jedno i drugie. Voila!

Zastanów się – zbyt wiele opcji do wyboru w sklepie internetowym to chaos w głowie Klienta oraz czas, który musi on poświęcić na przeglądanie całej kategorii produktów, wczytywanie się we wszystkie opisy. Nikt nie lubi tracić czasu, a dla wielu osób zakupy same w sobie są stresujące. Może to wpływać na obniżenie konwersji.

A gdyby by tak zamienić trudny wybór spośród wielu opcji na konfigurację produktu dopasowanego do potrzeb? Może warto mieć w swoim biznesie narzędzie, które będzie za Klienta dopasowywać elementy zamówienia, nie pomyli się w obliczeniach i jeszcze poinformuje Cię, jaki jest stan magazynowy produktów?

Jest to sytuacja win-win i nikt nie musi iść na kompromis 😉

Co to jest konfigurator produktów?

Konfigurator to narzędzie e-commerce, które pomaga sprzedawać produkty niestandardowe, a więc takie, które producent przygotowuje na zamówienie dla konkretnego Klienta. Może to być towar spersonalizowany, jak np. biżuteria z grawerem czy czapka z nadrukiem, lub też towar składający się z wielu elementów, np. mebel.

Korzyści, jakie dają konfiguratory jest wiele, ale z punktu widzenia przedsiębiorcy dwie są  szczególnie ważne – oszczędność oraz zarabianie, i tu wracamy do 3 powyższych równań 😉

W jaki sposób konfiguratory produktów automatyzują sprzedaż?

Automatyzacja sprzedaży poprzez personalizację opiera się na 3 filarach. Jeśli zadbasz tylko o jeden, efekty nie będą duże, ale jeśli podejdziesz do sprawy całościowo – szybko odczujesz wzrost efektywności pracy i wyższą konwersję.

1. filar – Automatyzacja komunikacji

Odbywa się zarówno na etapie poprzedzającym zakup produktu, jak i w trakcie składania zamówienia. Ma za zadanie przyspieszyć wymianę informacji i doprowadzić Klienta do zakupu, a po drodze nie zmęczyć ani jego, ani Ciebie jako sprzedawcy. Co daje automatyzacja komunikacji?

  • Dostępność 24h – Klient ma dostęp do konfiguratora, jak i do całego sklepu internetowego bez przerwy – 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.
  • Pomoc przy zamówieniu specjalistycznych towarów, np. budowlanych – konfigurator automatycznie wskazuje potrzebne komponenty, pyta o ich wymiary, a także podpowiada, co jeszcze jest niezbędne do złożenia danego zamówienia. W przypadku branż technicznych czy budowlanych konfigurator zastępuje wykwalifikowanego doradcę, asystuje Klientowi podczas zakupów.
  • Mniej błędów ludzkich – tę korzyść widać szczególnie w biznesach B2B, np. w branży budowlanej lub meblowej, gdzie produkt składa się z wielu elementów, a zamówienia składane są przez Kontrahentów regularnie. Do tej pory w tych biznesach nie było mowy o automatyzacji sprzedaży, a zamówienia przyjmowali handlowcy. I jak to bardzo często się zdarza, tzw. czynnik ludzki robił swoje – pojawiało się sporo bardzo kosztownych błędów. Wdrożenie konfiguratorów w takich firmach pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, dzięki temu, że konfigurator “pyta” Klientów o wszystkie informacje potrzebne do realizacji zamówienia. Eliminuje to niedomówienia, złe pomiary albo pomyłki. Czynnik ludzki występuje także w sklepach internetowych B2C – tam dzięki konfiguracji omijamy etap długiej wymiany e-mailowej między Klientem a obsługą, oraz między Działem Obsługi a np. grafikiem. Konfigurator pozwala “wyklikać” zamówienie samodzielnie.
  • Wykluczanie niepasujących do siebie elementów – zamówienie towaru, który składa się z wielu komponentów, nie jest proste. Trzeba pamiętać, by dodać je  wszystkie do koszyka oraz upewnić się, czy pasują do siebie. Konfigurator robi to za Klienta i nie pozwala zamówić elementów, które nie są kompatybilne. Koniec z rozczarowaniem i kosztami wymiany.
  • Wizualizacja finalnego produktu w czasie rzeczywistym – konfigurator na bieżąco pokazuje, jak zmienia się produkt pod wpływem dodawania kolejnych parametrów. Klient dokładnie wie, co zamawia i jak towar ostatecznie będzie wyglądał.

2. filar – Automatyzacja oferty i zamówienia

Automatyzacja oferty i zamówienia pozwala wyjść z trybu pracy “zawsze robiliśmy to ręcznie i działało”. Kiedyś ludzie przemieszczali się wyłącznie pieszo i jakoś żyli. I choć znamy zalety spacerów, to w codzienności samochody bardzo ułatwiają nam życie. Tego typu przykłady można by mnożyć, a wniosek jest jeden – warto korzystać z technologii, która usprawnia życie i pracę. W jaki sposób konfiguratory przyspieszają pracę przedsiębiorstw?

  • Hurtowe aktualizowanie oferty (zdjęcia, opisy, parametry, cenniki) – każdy, kto kiedykolwiek musiał ręcznie aktualizować ofertę obejmującą tysiące produktów wie, z czym to się wiąże. Szkoda czasu na pracę, którą może wykonać algorytm.
  • Dbanie o dostępność – w dużych firmach produkcyjnych nie ma możliwości, by bez technologii śledzić stany magazynowe wszystkich produktów. Konfiguratory w czasie rzeczywistym “komunikują się” z magazynem i aktualizują dostępność komponentów i towarów. Dzięki temu zarówno sprzedawca, jak i Klient mają pewność, że w ofercie widoczne są jedynie dostępne produkty, a te niedostępne znikają ze strony.
  • Kalkulacja ceny produktu – konfiguratory na bieżąco obliczają indywidualną cenę produktu na podstawie cen komponentów albo bardziej złożonych algorytmów (np. liczenie objętości, długości, wagi). W przypadku B2B możliwe jest też kalkulowanie na bazie indywidualnych cenników per klient.

3. filar – Automatyzacja produkcji i dostawy

Dla sprzedawcy ten filar jest równie istotny jak dwa wcześniejsze, natomiast dla Klienta to najbardziej widoczna część. Dlatego zadbaj, by kontakt Klienta z Twoim sklepem był przyjemny, wygodny i odpowiadający na potrzeby.

Po stronie konfiguratora automatyzacja oznacza kompletowanie elementów potrzebnych do realizacji zamówienia złożonego przez Klienta, a są nimi:

  • Składowe konfiguracji i ich lokalizacja w magazynie – szczególnie ważne dla dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, np. meblowych lub budowlanych.
  • Generowanie podglądów/wektorów i plików np. PDF do wykorzystania przy produkcji – niesamowicie przydatna, a jednak nie tak oczywista, funkcjonalność. Konfiguratory pozwalają na wygenerowanie, a następnie wysłanie na dział produkcji, pliku ze specyfikacją towaru zaraz po złożeniu zamówienia. Bardzo przyspiesza to realizację całego procesu.
  • Obsługa kuriera i optymalizacja kosztów dostawy – konfiguratory pozwalają także na zoptymalizowanie kosztów transportu, zarówno dla Klientów, jak i dla sprzedawców. Dotyczy to szczególnie sklepów sprzedających duże lub niewymiarowe produkty, których transport jest trudny, a tym samym drogi.

Przykład z branży meblowej – listwa o długości 5 m:

  • Bazowa listwa ma 5 m długości i nie mieści się standardowym samochodzie kuriera.
  • Konfigurator wymusza przycięcie jej na dwie części (gdzie jedna może mieć max. 2600 mm).
  • Oszczędność czasu i kosztów dostawy po stronie Klienta i producenta.

W jakich branżach warto personalizować produkty?

Biznesów, które zdecydowały się na wprowadzenie konfiguratorów produktów do swojego e-commerce jest coraz więcej. Zazwyczaj inwestują w nie sklepy detaliczne (B2C), które słyszą potrzeby swoich Klientów i odpowiadają na nie. Również coraz więcej biznesów B2B zaczyna zauważać zarówno popyt na personalizację produktów, jak i dostępność  technologii.

Konfiguratory produktów wspierają szczególnie te branże, które produkują towary na zamówienie Klienta, zgodnie z jego wymogami, gustami czy potrzebami, np.:  

  • samochodowa,
  • home & decor (np. rolety i żaluzje),
  • spożywcza (np. czekolady, muesli),
  • druku cyfrowego, gadżetów,
  • modowa (np. odzież, biżuteria, zegarki, dodatki modowe – torebki, etui na telefony),
  • budowlana (np. bramy i wiaty garażowe, domy modułowe, okna i drzwi),
  • meblowa – meble i elementy wyposażenia wnętrz,
  • fotowoltaiczna.

Przykłady zarabiania/oszczędzania dzięki personalizacji w e-commerce

Moda – buty

Klient

Tworzy unikalny wzór buta, z którym może się utożsamiać. Sam proces tworzenia dostarcza pozytywnych emocji – Klient staje się projektantem. Na bieżąco widzi, jak buty zmieniają się wraz z dodawaniem kolejnych parametrów. Efekt WOW gwarantowany 😉

Producent

Dzięki wdrożeniu do swojego e-commerce konfiguratora producent może komunikować Klientom wyjątkowość swojej oferty (w końcu nie każda marka obuwnicza może pochwalić się opcją zamawiania butów wg. projektu Klienta), a tym samym możliwe jest podwyższenie cen. Klienci gotowi są zapłacić więcej za emocje związane z marką oraz niepowtarzalny produkt.

Moda – zegarek

Klient

Wyraża swój indywidualizm i projektuje samodzielnie unikalny zegarek. Klienci uwielbiają personalizowane dodatki modowe. To jeden ze sposobów na wyrażanie swojego stylu i osobowości, a wyższa cena często nie stanowi przeszkody w zakupie.

Producent

Nie ma potrzeby zatrudniania grafika do wizualizacji pomysłu Klienta. Dzięki konfiguratorowi Klient samodzielnie wizualizuje swój projekt, a następnie składa zamówienie. Bez zbędnej wymiany e-maili, szybko i zgodnie z możliwościami produkcyjnymi.

Prezenty – czekoladowy telegram

Klient

Konfigurator zarządza dostępnością i stanem magazynowym literek. Klient widzi, których literek może użyć do stworzenia czekoladowej wiadomości, dzięki czemu nie dochodzi do sytuacji, w której Klient składa zamówienie na element, którego nie ma.

Ponadto konfigurator wizualizuje na bieżąco to, jak czekoladowy telegram wygląda po każdej wprowadzonej zmianie. 

Producent

Otrzymuje z konfiguratora podsumowanie wszystkich elementów złożonego zamówienia w aktualnych cenach. Konfigurator daje także możliwość “podbicia” sprzedaży, dzięki dodatkowym opcjom tj.: 

  • proponuje Klientom personalizację opakowania, poprzez dodanie własnego zdjęcia,
  • podpowiada treści telegramów na wybrane okazje, które można zamówić od razu lub załadować i jeszcze zmodyfikować – dla wielu Kupujących taka predefiniowana treść jest dużym ułatwieniem oraz przyspieszeniem złożenia zamówienia. 

Poligrafia, nadruki, gadżety reklamowe

Klient

Ocenia finalny produkt na wizualizacji w czasie rzeczywistym i dokonuje świadomego zakupu. Używanie konfiguratora eliminuje niepotrzebne rozczarowanie Klienta po otwarciu przesyłki (“Nie wiedziałem, że to będzie tak wyglądać…”) 😉

Konfigurator

Automatycznie generuje pliki PDF i wysyła je do wydruku na maszynie. Każda minuta zaoszczędzona na produkcji to Twój zysk.

Budownictwo – okna, parapety


Klient

Definiuje parametry montażu okna/parapetu, konfigurator pyta o wszystko, co jest niezbędne do realizacji zamówienia. W branży budowlanej zamówienia składane są przez Klientów regularnie, dlatego tym bardziej doceniają oni automatyzację i czas, jaki dzięki niej zyskują. Dla Ciebie jako producenta oznacza to więcej lojalnych i co ważne, zadowolonych Klientów.

Konfigurator

Przygotowuje zestaw wszystkich kompatybilnych elementów potrzebnych do montażu okna/parapetu i eliminuje błędy, które w przypadku surowców typu drewno czy szkło są bardzo kosztowne. Ponadto konfigurator ułatwia zarządzanie odpadami (a tych w branżach technicznych nie brakuje), co także prowadzi do oszczędności. Automatyzacja w sprzedaży B2B to także odciążenie handlowców, dzięki czemu mogą oni przeznaczyć swój czas na inne obowiązki, np. budowanie relacji z Klientami.

Personalizacja w e-commerce – jak możesz na tym zarobić? - zdjęcie nr 9

Chciałbyś zarabiać więcej dzięki personalizacji?

Odpowiedź jest oczywista – każdy chce zarabiać więcej, a wszyscy którzy prowadzą sprzedaż, chcą ją rozwijać. Dlatego na koniec proponuję mały test, który pozwoli Ci ocenić, czy konfiguratory produktów sprawdzą się w Twojej firmie:

  1. Czy Klienci pytali kiedykolwiek o modyfikację Twoich produktów? Może chcieli zmienić nieco ich wymiar albo dołożyć jakiś element?
  1. A może od zawsze wytwarzasz produkty na zamówienie, ale przyjmujesz je telefonicznie lub e-mailowo i przez to tracisz mnóstwo czasu na uzgodnianie szczegółów? Pojawiają się błędy i niezadowolenie Klientów?

Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco to jest to jasny sygnał, że albo Twoi Klienci oczekują personalizowanych produktów, albo Twój biznes wymaga zautomatyzowania poprzez konfiguratory. Spróbujesz? 🙂

I kilka słów o Autorce artykułu 🙂

Lidia Palusińska

Personalizacja w e-commerce – jak możesz na tym zarobić? - zdjęcie nr 10
Lidia Palusińska


Koordynatorka marketingu w Best.net. Pracuję słowem w IT. Projektuję treści m.in. na stronę www, do mailingów, na bloga firmowego, do case study. Bliska jest mi idea językowej klarowności, prostoty i dostępności – dla wszystkich i nawet w branży technologicznej;) Z e-commerce związana jestem od 2009 roku, najpierw po stronie sklepów internetowych, teraz – dostawcy oprogramowania. W wolnym czasie czytam, słucham podcastów albo próbuję zrobić perfekcyjnego psa z głową w dół.

Best.net 
Od ponad 20 lat tworzymy autorską elastyczną platformę e-commerce naszpikowaną gotowymi funkcjonalności, takimi jak m.in. integracje, rozbudowane wyszukiwarki i cenniki,  kalkulatory dostaw, multisklepy czy konfiguratory produktów. Wdrażamy zaawansowane systemy ecommerce B2B lub B2C. Pomagamy rozwijać ekomersowe wizje w branżach, które jeszcze niedawno dalekie były od sprzedaży w internecie. Współtworzymy dojrzałe biznesy na lata.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany