Spis treści
Czytasz teraz:
Personalizacja w e-commerce – jak możesz na tym zarobić?
Zamknij
Metod na zwiększenie konwersji w e-commerce jest mnóstwo. Pewnie nie raz Twój sklep internetowy przechodził lifting procesu składania zamówień albo pojawiały się w nim nowe moduły, np. system rekomendacji lub odzyskiwania porzuconych koszyków. Wyniki sprzedażowe możesz zwiększać także dzięki konfiguratorom produktów – to odpowiedź na silny trend personalizacji.
Masz w domu kubek z dedykacją od przyjaciela albo kalendarz z rodzinnymi zdjęciami? A wyobrażasz sobie poszukiwanie nowego samochodu bez skonfigurowania go na stronie producenta, choćby tylko po to, żeby sprawdzić jakie są opcje albo jaka będzie cena w najwyższej wersji? No właśnie! W wielu branżach konfiguratory to już standard, a do innych dopiero docierają. I bardzo dobrze, bo zyskać na nich mogą obie strony – zarówno Klienci, jak i sami producenci.
Personalizacja produktów to pieniądz
Zależność między personalizacją a pieniędzmi najlepiej oddają te 3 proste równania:
PIENIĄDZE = CZAS
CZAS = AUTOMATYZACJA
AUTOMATYZACJA = PERSONALIZACJA
Najcenniejszą obecnie walutą, zarówno w życiu, jak i w biznesie, jest czas. Czas przeliczamy na pieniądze i na odwrót. Każda możliwość zaoszczędzenia czasu to korzyść dla Twojej firmy. Jednym ze sposobów na wprowadzenie oszczędności czasowych jest zautomatyzowanie procesów w przedsiębiorstwie. Automatyzacja w e-commerce to zestaw różnorodnych praktyk, od samej produkcji, poprzez wysyłkę czy obsługę. Jedną z możliwości jest także personalizacja oferty produktowej oraz sprzedaży, i w ten sposób dochodzimy do konfiguratorów produktów, które zapewniają jedno i drugie. Voila!
Zastanów się – zbyt wiele opcji do wyboru w sklepie internetowym to chaos w głowie Klienta oraz czas, który musi on poświęcić na przeglądanie całej kategorii produktów, wczytywanie się we wszystkie opisy. Nikt nie lubi tracić czasu, a dla wielu osób zakupy same w sobie są stresujące. Może to wpływać na obniżenie konwersji.
A gdyby by tak zamienić trudny wybór spośród wielu opcji na konfigurację produktu dopasowanego do potrzeb? Może warto mieć w swoim biznesie narzędzie, które będzie za Klienta dopasowywać elementy zamówienia, nie pomyli się w obliczeniach i jeszcze poinformuje Cię, jaki jest stan magazynowy produktów?
Jest to sytuacja win-win i nikt nie musi iść na kompromis 😉
Co to jest konfigurator produktów?
Konfigurator to narzędzie e-commerce, które pomaga sprzedawać produkty niestandardowe, a więc takie, które producent przygotowuje na zamówienie dla konkretnego Klienta. Może to być towar spersonalizowany, jak np. biżuteria z grawerem czy czapka z nadrukiem, lub też towar składający się z wielu elementów, np. mebel.
Korzyści, jakie dają konfiguratory jest wiele, ale z punktu widzenia przedsiębiorcy dwie są szczególnie ważne – oszczędność oraz zarabianie, i tu wracamy do 3 powyższych równań 😉
W jaki sposób konfiguratory produktów automatyzują sprzedaż?
Automatyzacja sprzedaży poprzez personalizację opiera się na 3 filarach. Jeśli zadbasz tylko o jeden, efekty nie będą duże, ale jeśli podejdziesz do sprawy całościowo – szybko odczujesz wzrost efektywności pracy i wyższą konwersję.
1. filar – Automatyzacja komunikacji
Odbywa się zarówno na etapie poprzedzającym zakup produktu, jak i w trakcie składania zamówienia. Ma za zadanie przyspieszyć wymianę informacji i doprowadzić Klienta do zakupu, a po drodze nie zmęczyć ani jego, ani Ciebie jako sprzedawcy. Co daje automatyzacja komunikacji?
- Dostępność 24h – Klient ma dostęp do konfiguratora, jak i do całego sklepu internetowego bez przerwy – 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.
- Pomoc przy zamówieniu specjalistycznych towarów, np. budowlanych – konfigurator automatycznie wskazuje potrzebne komponenty, pyta o ich wymiary, a także podpowiada, co jeszcze jest niezbędne do złożenia danego zamówienia. W przypadku branż technicznych czy budowlanych konfigurator zastępuje wykwalifikowanego doradcę, asystuje Klientowi podczas zakupów.
- Mniej błędów ludzkich – tę korzyść widać szczególnie w biznesach B2B, np. w branży budowlanej lub meblowej, gdzie produkt składa się z wielu elementów, a zamówienia składane są przez Kontrahentów regularnie. Do tej pory w tych biznesach nie było mowy o automatyzacji sprzedaży, a zamówienia przyjmowali handlowcy. I jak to bardzo często się zdarza, tzw. czynnik ludzki robił swoje – pojawiało się sporo bardzo kosztownych błędów. Wdrożenie konfiguratorów w takich firmach pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, dzięki temu, że konfigurator “pyta” Klientów o wszystkie informacje potrzebne do realizacji zamówienia. Eliminuje to niedomówienia, złe pomiary albo pomyłki. Czynnik ludzki występuje także w sklepach internetowych B2C – tam dzięki konfiguracji omijamy etap długiej wymiany e-mailowej między Klientem a obsługą, oraz między Działem Obsługi a np. grafikiem. Konfigurator pozwala “wyklikać” zamówienie samodzielnie.
- Wykluczanie niepasujących do siebie elementów – zamówienie towaru, który składa się z wielu komponentów, nie jest proste. Trzeba pamiętać, by dodać je wszystkie do koszyka oraz upewnić się, czy pasują do siebie. Konfigurator robi to za Klienta i nie pozwala zamówić elementów, które nie są kompatybilne. Koniec z rozczarowaniem i kosztami wymiany.
- Wizualizacja finalnego produktu w czasie rzeczywistym – konfigurator na bieżąco pokazuje, jak zmienia się produkt pod wpływem dodawania kolejnych parametrów. Klient dokładnie wie, co zamawia i jak towar ostatecznie będzie wyglądał.
2. filar – Automatyzacja oferty i zamówienia
Automatyzacja oferty i zamówienia pozwala wyjść z trybu pracy “zawsze robiliśmy to ręcznie i działało”. Kiedyś ludzie przemieszczali się wyłącznie pieszo i jakoś żyli. I choć znamy zalety spacerów, to w codzienności samochody bardzo ułatwiają nam życie. Tego typu przykłady można by mnożyć, a wniosek jest jeden – warto korzystać z technologii, która usprawnia życie i pracę. W jaki sposób konfiguratory przyspieszają pracę przedsiębiorstw?
- Hurtowe aktualizowanie oferty (zdjęcia, opisy, parametry, cenniki) – każdy, kto kiedykolwiek musiał ręcznie aktualizować ofertę obejmującą tysiące produktów wie, z czym to się wiąże. Szkoda czasu na pracę, którą może wykonać algorytm.
- Dbanie o dostępność – w dużych firmach produkcyjnych nie ma możliwości, by bez technologii śledzić stany magazynowe wszystkich produktów. Konfiguratory w czasie rzeczywistym “komunikują się” z magazynem i aktualizują dostępność komponentów i towarów. Dzięki temu zarówno sprzedawca, jak i Klient mają pewność, że w ofercie widoczne są jedynie dostępne produkty, a te niedostępne znikają ze strony.
- Kalkulacja ceny produktu – konfiguratory na bieżąco obliczają indywidualną cenę produktu na podstawie cen komponentów albo bardziej złożonych algorytmów (np. liczenie objętości, długości, wagi). W przypadku B2B możliwe jest też kalkulowanie na bazie indywidualnych cenników per klient.
3. filar – Automatyzacja produkcji i dostawy
Dla sprzedawcy ten filar jest równie istotny jak dwa wcześniejsze, natomiast dla Klienta to najbardziej widoczna część. Dlatego zadbaj, by kontakt Klienta z Twoim sklepem był przyjemny, wygodny i odpowiadający na potrzeby.
Po stronie konfiguratora automatyzacja oznacza kompletowanie elementów potrzebnych do realizacji zamówienia złożonego przez Klienta, a są nimi:
- Składowe konfiguracji i ich lokalizacja w magazynie – szczególnie ważne dla dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, np. meblowych lub budowlanych.
- Generowanie podglądów/wektorów i plików np. PDF do wykorzystania przy produkcji – niesamowicie przydatna, a jednak nie tak oczywista, funkcjonalność. Konfiguratory pozwalają na wygenerowanie, a następnie wysłanie na dział produkcji, pliku ze specyfikacją towaru zaraz po złożeniu zamówienia. Bardzo przyspiesza to realizację całego procesu.
- Obsługa kuriera i optymalizacja kosztów dostawy – konfiguratory pozwalają także na zoptymalizowanie kosztów transportu, zarówno dla Klientów, jak i dla sprzedawców. Dotyczy to szczególnie sklepów sprzedających duże lub niewymiarowe produkty, których transport jest trudny, a tym samym drogi.
Przykład z branży meblowej – listwa o długości 5 m:
- Bazowa listwa ma 5 m długości i nie mieści się standardowym samochodzie kuriera.
- Konfigurator wymusza przycięcie jej na dwie części (gdzie jedna może mieć max. 2600 mm).
- Oszczędność czasu i kosztów dostawy po stronie Klienta i producenta.
W jakich branżach warto personalizować produkty?
Biznesów, które zdecydowały się na wprowadzenie konfiguratorów produktów do swojego e-commerce jest coraz więcej. Zazwyczaj inwestują w nie sklepy detaliczne (B2C), które słyszą potrzeby swoich Klientów i odpowiadają na nie. Również coraz więcej biznesów B2B zaczyna zauważać zarówno popyt na personalizację produktów, jak i dostępność technologii.
Konfiguratory produktów wspierają szczególnie te branże, które produkują towary na zamówienie Klienta, zgodnie z jego wymogami, gustami czy potrzebami, np.:
- samochodowa,
- home & decor (np. rolety i żaluzje),
- spożywcza (np. czekolady, muesli),
- druku cyfrowego, gadżetów,
- modowa (np. odzież, biżuteria, zegarki, dodatki modowe – torebki, etui na telefony),
- budowlana (np. bramy i wiaty garażowe, domy modułowe, okna i drzwi),
- meblowa – meble i elementy wyposażenia wnętrz,
- fotowoltaiczna.
Przykłady zarabiania/oszczędzania dzięki personalizacji w e-commerce
Moda – buty
Klient
Tworzy unikalny wzór buta, z którym może się utożsamiać. Sam proces tworzenia dostarcza pozytywnych emocji – Klient staje się projektantem. Na bieżąco widzi, jak buty zmieniają się wraz z dodawaniem kolejnych parametrów. Efekt WOW gwarantowany 😉
Producent
Dzięki wdrożeniu do swojego e-commerce konfiguratora producent może komunikować Klientom wyjątkowość swojej oferty (w końcu nie każda marka obuwnicza może pochwalić się opcją zamawiania butów wg. projektu Klienta), a tym samym możliwe jest podwyższenie cen. Klienci gotowi są zapłacić więcej za emocje związane z marką oraz niepowtarzalny produkt.
Moda – zegarek
Klient
Wyraża swój indywidualizm i projektuje samodzielnie unikalny zegarek. Klienci uwielbiają personalizowane dodatki modowe. To jeden ze sposobów na wyrażanie swojego stylu i osobowości, a wyższa cena często nie stanowi przeszkody w zakupie.
Producent
Nie ma potrzeby zatrudniania grafika do wizualizacji pomysłu Klienta. Dzięki konfiguratorowi Klient samodzielnie wizualizuje swój projekt, a następnie składa zamówienie. Bez zbędnej wymiany e-maili, szybko i zgodnie z możliwościami produkcyjnymi.
Prezenty – czekoladowy telegram
Klient
Konfigurator zarządza dostępnością i stanem magazynowym literek. Klient widzi, których literek może użyć do stworzenia czekoladowej wiadomości, dzięki czemu nie dochodzi do sytuacji, w której Klient składa zamówienie na element, którego nie ma.
Ponadto konfigurator wizualizuje na bieżąco to, jak czekoladowy telegram wygląda po każdej wprowadzonej zmianie.
Producent
Otrzymuje z konfiguratora podsumowanie wszystkich elementów złożonego zamówienia w aktualnych cenach. Konfigurator daje także możliwość “podbicia” sprzedaży, dzięki dodatkowym opcjom tj.:
- proponuje Klientom personalizację opakowania, poprzez dodanie własnego zdjęcia,
- podpowiada treści telegramów na wybrane okazje, które można zamówić od razu lub załadować i jeszcze zmodyfikować – dla wielu Kupujących taka predefiniowana treść jest dużym ułatwieniem oraz przyspieszeniem złożenia zamówienia.
Poligrafia, nadruki, gadżety reklamowe
Klient
Ocenia finalny produkt na wizualizacji w czasie rzeczywistym i dokonuje świadomego zakupu. Używanie konfiguratora eliminuje niepotrzebne rozczarowanie Klienta po otwarciu przesyłki (“Nie wiedziałem, że to będzie tak wyglądać…”) 😉
Konfigurator
Automatycznie generuje pliki PDF i wysyła je do wydruku na maszynie. Każda minuta zaoszczędzona na produkcji to Twój zysk.
Budownictwo – okna, parapety
Klient
Definiuje parametry montażu okna/parapetu, konfigurator pyta o wszystko, co jest niezbędne do realizacji zamówienia. W branży budowlanej zamówienia składane są przez Klientów regularnie, dlatego tym bardziej doceniają oni automatyzację i czas, jaki dzięki niej zyskują. Dla Ciebie jako producenta oznacza to więcej lojalnych i co ważne, zadowolonych Klientów.
Konfigurator
Przygotowuje zestaw wszystkich kompatybilnych elementów potrzebnych do montażu okna/parapetu i eliminuje błędy, które w przypadku surowców typu drewno czy szkło są bardzo kosztowne. Ponadto konfigurator ułatwia zarządzanie odpadami (a tych w branżach technicznych nie brakuje), co także prowadzi do oszczędności. Automatyzacja w sprzedaży B2B to także odciążenie handlowców, dzięki czemu mogą oni przeznaczyć swój czas na inne obowiązki, np. budowanie relacji z Klientami.
Chciałbyś zarabiać więcej dzięki personalizacji?
Odpowiedź jest oczywista – każdy chce zarabiać więcej, a wszyscy którzy prowadzą sprzedaż, chcą ją rozwijać. Dlatego na koniec proponuję mały test, który pozwoli Ci ocenić, czy konfiguratory produktów sprawdzą się w Twojej firmie:
- Czy Klienci pytali kiedykolwiek o modyfikację Twoich produktów? Może chcieli zmienić nieco ich wymiar albo dołożyć jakiś element?
- A może od zawsze wytwarzasz produkty na zamówienie, ale przyjmujesz je telefonicznie lub e-mailowo i przez to tracisz mnóstwo czasu na uzgodnianie szczegółów? Pojawiają się błędy i niezadowolenie Klientów?
Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco to jest to jasny sygnał, że albo Twoi Klienci oczekują personalizowanych produktów, albo Twój biznes wymaga zautomatyzowania poprzez konfiguratory. Spróbujesz? 🙂
I kilka słów o Autorce artykułu 🙂
Lidia Palusińska

Koordynatorka marketingu w Best.net. Pracuję słowem w IT. Projektuję treści m.in. na stronę www, do mailingów, na bloga firmowego, do case study. Bliska jest mi idea językowej klarowności, prostoty i dostępności – dla wszystkich i nawet w branży technologicznej;) Z e-commerce związana jestem od 2009 roku, najpierw po stronie sklepów internetowych, teraz – dostawcy oprogramowania. W wolnym czasie czytam, słucham podcastów albo próbuję zrobić perfekcyjnego psa z głową w dół.
Best.net
Od ponad 20 lat tworzymy autorską elastyczną platformę e-commerce naszpikowaną gotowymi funkcjonalności, takimi jak m.in. integracje, rozbudowane wyszukiwarki i cenniki, kalkulatory dostaw, multisklepy czy konfiguratory produktów. Wdrażamy zaawansowane systemy ecommerce B2B lub B2C. Pomagamy rozwijać ekomersowe wizje w branżach, które jeszcze niedawno dalekie były od sprzedaży w internecie. Współtworzymy dojrzałe biznesy na lata.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.