Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Personalizacja w e-commerce – jak możesz na tym zarobić?

personalizacja w ecommerce

Metod na zwiększenie konwersji w e-commerce jest mnóstwo. Pewnie nie raz Twój sklep internetowy przechodził lifting procesu składania zamówień albo pojawiały się w nim nowe moduły, np. system rekomendacji lub odzyskiwania porzuconych koszyków. Wyniki sprzedażowe możesz zwiększać także dzięki konfiguratorom produktów – to odpowiedź na silny trend personalizacji.

Masz w domu kubek z dedykacją od przyjaciela albo kalendarz z rodzinnymi zdjęciami? A wyobrażasz sobie poszukiwanie nowego samochodu bez skonfigurowania go na stronie producenta, choćby tylko po to, żeby sprawdzić jakie są opcje albo jaka będzie cena w najwyższej wersji? No właśnie! W wielu branżach konfiguratory to już standard, a do innych dopiero docierają. I bardzo dobrze, bo zyskać na nich mogą obie strony – zarówno Klienci, jak i sami producenci. 

Personalizacja produktów to pieniądz

Zależność między personalizacją a pieniędzmi najlepiej oddają te 3 proste równania:

PIENIĄDZE = CZAS

CZAS = AUTOMATYZACJA

AUTOMATYZACJA = PERSONALIZACJA

Najcenniejszą obecnie walutą, zarówno w życiu, jak i w biznesie, jest czas. Czas przeliczamy na pieniądze i na odwrót. Każda możliwość zaoszczędzenia czasu to korzyść dla Twojej firmy. Jednym ze sposobów na wprowadzenie oszczędności czasowych jest zautomatyzowanie procesów w przedsiębiorstwie. Automatyzacja w e-commerce to zestaw różnorodnych praktyk, od samej produkcji, poprzez wysyłkę czy obsługę. Jedną z możliwości jest także personalizacja oferty produktowej oraz sprzedaży, i w ten sposób dochodzimy do konfiguratorów produktów, które zapewniają jedno i drugie. Voila!

Zastanów się – zbyt wiele opcji do wyboru w sklepie internetowym to chaos w głowie Klienta oraz czas, który musi on poświęcić na przeglądanie całej kategorii produktów, wczytywanie się we wszystkie opisy. Nikt nie lubi tracić czasu, a dla wielu osób zakupy same w sobie są stresujące. Może to wpływać na obniżenie konwersji.

A gdyby by tak zamienić trudny wybór spośród wielu opcji na konfigurację produktu dopasowanego do potrzeb? Może warto mieć w swoim biznesie narzędzie, które będzie za Klienta dopasowywać elementy zamówienia, nie pomyli się w obliczeniach i jeszcze poinformuje Cię, jaki jest stan magazynowy produktów?

Jest to sytuacja win-win i nikt nie musi iść na kompromis 😉

Co to jest konfigurator produktów?

Konfigurator to narzędzie e-commerce, które pomaga sprzedawać produkty niestandardowe, a więc takie, które producent przygotowuje na zamówienie dla konkretnego Klienta. Może to być towar spersonalizowany, jak np. biżuteria z grawerem czy czapka z nadrukiem, lub też towar składający się z wielu elementów, np. mebel.

Korzyści, jakie dają konfiguratory jest wiele, ale z punktu widzenia przedsiębiorcy dwie są  szczególnie ważne – oszczędność oraz zarabianie, i tu wracamy do 3 powyższych równań 😉

W jaki sposób konfiguratory produktów automatyzują sprzedaż?

Automatyzacja sprzedaży poprzez personalizację opiera się na 3 filarach. Jeśli zadbasz tylko o jeden, efekty nie będą duże, ale jeśli podejdziesz do sprawy całościowo – szybko odczujesz wzrost efektywności pracy i wyższą konwersję.

1. filar – Automatyzacja komunikacji

Odbywa się zarówno na etapie poprzedzającym zakup produktu, jak i w trakcie składania zamówienia. Ma za zadanie przyspieszyć wymianę informacji i doprowadzić Klienta do zakupu, a po drodze nie zmęczyć ani jego, ani Ciebie jako sprzedawcy. Co daje automatyzacja komunikacji?

  • Dostępność 24h – Klient ma dostęp do konfiguratora, jak i do całego sklepu internetowego bez przerwy – 24h na dobę, 7 dni w tygodniu.
  • Pomoc przy zamówieniu specjalistycznych towarów, np. budowlanych – konfigurator automatycznie wskazuje potrzebne komponenty, pyta o ich wymiary, a także podpowiada, co jeszcze jest niezbędne do złożenia danego zamówienia. W przypadku branż technicznych czy budowlanych konfigurator zastępuje wykwalifikowanego doradcę, asystuje Klientowi podczas zakupów.
  • Mniej błędów ludzkich – tę korzyść widać szczególnie w biznesach B2B, np. w branży budowlanej lub meblowej, gdzie produkt składa się z wielu elementów, a zamówienia składane są przez Kontrahentów regularnie. Do tej pory w tych biznesach nie było mowy o automatyzacji sprzedaży, a zamówienia przyjmowali handlowcy. I jak to bardzo często się zdarza, tzw. czynnik ludzki robił swoje – pojawiało się sporo bardzo kosztownych błędów. Wdrożenie konfiguratorów w takich firmach pozwala zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy, dzięki temu, że konfigurator “pyta” Klientów o wszystkie informacje potrzebne do realizacji zamówienia. Eliminuje to niedomówienia, złe pomiary albo pomyłki. Czynnik ludzki występuje także w sklepach internetowych B2C – tam dzięki konfiguracji omijamy etap długiej wymiany e-mailowej między Klientem a obsługą, oraz między Działem Obsługi a np. grafikiem. Konfigurator pozwala “wyklikać” zamówienie samodzielnie.
  • Wykluczanie niepasujących do siebie elementów – zamówienie towaru, który składa się z wielu komponentów, nie jest proste. Trzeba pamiętać, by dodać je  wszystkie do koszyka oraz upewnić się, czy pasują do siebie. Konfigurator robi to za Klienta i nie pozwala zamówić elementów, które nie są kompatybilne. Koniec z rozczarowaniem i kosztami wymiany.
  • Wizualizacja finalnego produktu w czasie rzeczywistym – konfigurator na bieżąco pokazuje, jak zmienia się produkt pod wpływem dodawania kolejnych parametrów. Klient dokładnie wie, co zamawia i jak towar ostatecznie będzie wyglądał.

2. filar – Automatyzacja oferty i zamówienia

Automatyzacja oferty i zamówienia pozwala wyjść z trybu pracy “zawsze robiliśmy to ręcznie i działało”. Kiedyś ludzie przemieszczali się wyłącznie pieszo i jakoś żyli. I choć znamy zalety spacerów, to w codzienności samochody bardzo ułatwiają nam życie. Tego typu przykłady można by mnożyć, a wniosek jest jeden – warto korzystać z technologii, która usprawnia życie i pracę. W jaki sposób konfiguratory przyspieszają pracę przedsiębiorstw?

  • Hurtowe aktualizowanie oferty (zdjęcia, opisy, parametry, cenniki) – każdy, kto kiedykolwiek musiał ręcznie aktualizować ofertę obejmującą tysiące produktów wie, z czym to się wiąże. Szkoda czasu na pracę, którą może wykonać algorytm.
  • Dbanie o dostępność – w dużych firmach produkcyjnych nie ma możliwości, by bez technologii śledzić stany magazynowe wszystkich produktów. Konfiguratory w czasie rzeczywistym “komunikują się” z magazynem i aktualizują dostępność komponentów i towarów. Dzięki temu zarówno sprzedawca, jak i Klient mają pewność, że w ofercie widoczne są jedynie dostępne produkty, a te niedostępne znikają ze strony.
  • Kalkulacja ceny produktu – konfiguratory na bieżąco obliczają indywidualną cenę produktu na podstawie cen komponentów albo bardziej złożonych algorytmów (np. liczenie objętości, długości, wagi). W przypadku B2B możliwe jest też kalkulowanie na bazie indywidualnych cenników per klient.

3. filar – Automatyzacja produkcji i dostawy

Dla sprzedawcy ten filar jest równie istotny jak dwa wcześniejsze, natomiast dla Klienta to najbardziej widoczna część. Dlatego zadbaj, by kontakt Klienta z Twoim sklepem był przyjemny, wygodny i odpowiadający na potrzeby.

Po stronie konfiguratora automatyzacja oznacza kompletowanie elementów potrzebnych do realizacji zamówienia złożonego przez Klienta, a są nimi:

  • Składowe konfiguracji i ich lokalizacja w magazynie – szczególnie ważne dla dużych przedsiębiorstw produkcyjnych, np. meblowych lub budowlanych.
  • Generowanie podglądów/wektorów i plików np. PDF do wykorzystania przy produkcji – niesamowicie przydatna, a jednak nie tak oczywista, funkcjonalność. Konfiguratory pozwalają na wygenerowanie, a następnie wysłanie na dział produkcji, pliku ze specyfikacją towaru zaraz po złożeniu zamówienia. Bardzo przyspiesza to realizację całego procesu.
  • Obsługa kuriera i optymalizacja kosztów dostawy – konfiguratory pozwalają także na zoptymalizowanie kosztów transportu, zarówno dla Klientów, jak i dla sprzedawców. Dotyczy to szczególnie sklepów sprzedających duże lub niewymiarowe produkty, których transport jest trudny, a tym samym drogi.

Przykład z branży meblowej – listwa o długości 5 m:

  • Bazowa listwa ma 5 m długości i nie mieści się standardowym samochodzie kuriera.
  • Konfigurator wymusza przycięcie jej na dwie części (gdzie jedna może mieć max. 2600 mm).
  • Oszczędność czasu i kosztów dostawy po stronie Klienta i producenta.

W jakich branżach warto personalizować produkty?

Biznesów, które zdecydowały się na wprowadzenie konfiguratorów produktów do swojego e-commerce jest coraz więcej. Zazwyczaj inwestują w nie sklepy detaliczne (B2C), które słyszą potrzeby swoich Klientów i odpowiadają na nie. Również coraz więcej biznesów B2B zaczyna zauważać zarówno popyt na personalizację produktów, jak i dostępność  technologii.

Konfiguratory produktów wspierają szczególnie te branże, które produkują towary na zamówienie Klienta, zgodnie z jego wymogami, gustami czy potrzebami, np.:  

  • samochodowa,
  • home & decor (np. rolety i żaluzje),
  • spożywcza (np. czekolady, muesli),
  • druku cyfrowego, gadżetów,
  • modowa (np. odzież, biżuteria, zegarki, dodatki modowe – torebki, etui na telefony),
  • budowlana (np. bramy i wiaty garażowe, domy modułowe, okna i drzwi),
  • meblowa – meble i elementy wyposażenia wnętrz,
  • fotowoltaiczna.

Przykłady zarabiania/oszczędzania dzięki personalizacji w e-commerce

Moda – buty

Klient

Tworzy unikalny wzór buta, z którym może się utożsamiać. Sam proces tworzenia dostarcza pozytywnych emocji – Klient staje się projektantem. Na bieżąco widzi, jak buty zmieniają się wraz z dodawaniem kolejnych parametrów. Efekt WOW gwarantowany 😉

Producent

Dzięki wdrożeniu do swojego e-commerce konfiguratora producent może komunikować Klientom wyjątkowość swojej oferty (w końcu nie każda marka obuwnicza może pochwalić się opcją zamawiania butów wg. projektu Klienta), a tym samym możliwe jest podwyższenie cen. Klienci gotowi są zapłacić więcej za emocje związane z marką oraz niepowtarzalny produkt.

Moda – zegarek

Klient

Wyraża swój indywidualizm i projektuje samodzielnie unikalny zegarek. Klienci uwielbiają personalizowane dodatki modowe. To jeden ze sposobów na wyrażanie swojego stylu i osobowości, a wyższa cena często nie stanowi przeszkody w zakupie.

Producent

Nie ma potrzeby zatrudniania grafika do wizualizacji pomysłu Klienta. Dzięki konfiguratorowi Klient samodzielnie wizualizuje swój projekt, a następnie składa zamówienie. Bez zbędnej wymiany e-maili, szybko i zgodnie z możliwościami produkcyjnymi.

Prezenty – czekoladowy telegram

Klient

Konfigurator zarządza dostępnością i stanem magazynowym literek. Klient widzi, których literek może użyć do stworzenia czekoladowej wiadomości, dzięki czemu nie dochodzi do sytuacji, w której Klient składa zamówienie na element, którego nie ma.

Ponadto konfigurator wizualizuje na bieżąco to, jak czekoladowy telegram wygląda po każdej wprowadzonej zmianie. 

Producent

Otrzymuje z konfiguratora podsumowanie wszystkich elementów złożonego zamówienia w aktualnych cenach. Konfigurator daje także możliwość “podbicia” sprzedaży, dzięki dodatkowym opcjom tj.: 

  • proponuje Klientom personalizację opakowania, poprzez dodanie własnego zdjęcia,
  • podpowiada treści telegramów na wybrane okazje, które można zamówić od razu lub załadować i jeszcze zmodyfikować – dla wielu Kupujących taka predefiniowana treść jest dużym ułatwieniem oraz przyspieszeniem złożenia zamówienia. 

Poligrafia, nadruki, gadżety reklamowe

Klient

Ocenia finalny produkt na wizualizacji w czasie rzeczywistym i dokonuje świadomego zakupu. Używanie konfiguratora eliminuje niepotrzebne rozczarowanie Klienta po otwarciu przesyłki (“Nie wiedziałem, że to będzie tak wyglądać…”) 😉

Konfigurator

Automatycznie generuje pliki PDF i wysyła je do wydruku na maszynie. Każda minuta zaoszczędzona na produkcji to Twój zysk.

Budownictwo – okna, parapety


Klient

Definiuje parametry montażu okna/parapetu, konfigurator pyta o wszystko, co jest niezbędne do realizacji zamówienia. W branży budowlanej zamówienia składane są przez Klientów regularnie, dlatego tym bardziej doceniają oni automatyzację i czas, jaki dzięki niej zyskują. Dla Ciebie jako producenta oznacza to więcej lojalnych i co ważne, zadowolonych Klientów.

Konfigurator

Przygotowuje zestaw wszystkich kompatybilnych elementów potrzebnych do montażu okna/parapetu i eliminuje błędy, które w przypadku surowców typu drewno czy szkło są bardzo kosztowne. Ponadto konfigurator ułatwia zarządzanie odpadami (a tych w branżach technicznych nie brakuje), co także prowadzi do oszczędności. Automatyzacja w sprzedaży B2B to także odciążenie handlowców, dzięki czemu mogą oni przeznaczyć swój czas na inne obowiązki, np. budowanie relacji z Klientami.

Chciałbyś zarabiać więcej dzięki personalizacji?

Odpowiedź jest oczywista – każdy chce zarabiać więcej, a wszyscy którzy prowadzą sprzedaż, chcą ją rozwijać. Dlatego na koniec proponuję mały test, który pozwoli Ci ocenić, czy konfiguratory produktów sprawdzą się w Twojej firmie:

  1. Czy Klienci pytali kiedykolwiek o modyfikację Twoich produktów? Może chcieli zmienić nieco ich wymiar albo dołożyć jakiś element?
  1. A może od zawsze wytwarzasz produkty na zamówienie, ale przyjmujesz je telefonicznie lub e-mailowo i przez to tracisz mnóstwo czasu na uzgodnianie szczegółów? Pojawiają się błędy i niezadowolenie Klientów?

Jeśli na któreś z powyższych pytań odpowiedziałeś twierdząco to jest to jasny sygnał, że albo Twoi Klienci oczekują personalizowanych produktów, albo Twój biznes wymaga zautomatyzowania poprzez konfiguratory. Spróbujesz? 🙂

I kilka słów o Autorce artykułu 🙂

Lidia Palusińska

Lidia Palusińska


Koordynatorka marketingu w Best.net. Pracuję słowem w IT. Projektuję treści m.in. na stronę www, do mailingów, na bloga firmowego, do case study. Bliska jest mi idea językowej klarowności, prostoty i dostępności – dla wszystkich i nawet w branży technologicznej;) Z e-commerce związana jestem od 2009 roku, najpierw po stronie sklepów internetowych, teraz – dostawcy oprogramowania. W wolnym czasie czytam, słucham podcastów albo próbuję zrobić perfekcyjnego psa z głową w dół.

Best.net 
Od ponad 20 lat tworzymy autorską elastyczną platformę e-commerce naszpikowaną gotowymi funkcjonalności, takimi jak m.in. integracje, rozbudowane wyszukiwarki i cenniki,  kalkulatory dostaw, multisklepy czy konfiguratory produktów. Wdrażamy zaawansowane systemy ecommerce B2B lub B2C. Pomagamy rozwijać ekomersowe wizje w branżach, które jeszcze niedawno dalekie były od sprzedaży w internecie. Współtworzymy dojrzałe biznesy na lata.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

PR a marketing – różnice
Artykuł gościnny

PR a marketing – dwa światy, nad którymi świeci jedna gwiazda! PR a marketing – dwa przenikające się pojęcia, które […]

Poradniki z marketingu – baza sprawdzonej wiedzy
Maciej Popiołek

Regularnie publikowane przez nas artykuły eksperckie cieszą się popularnością wśród menedżerów firm powiązanych nie tylko z branżą marketingową. Niemal każde […]

Szkoliliśmy się w Google
Artykuł gościnny

Uwaga, to nie są ćwiczenia! To szkolenia Google! 🙂 Na początku października część zespołu Verseo odwiedziła siedzibę Google. Nasz cel […]

YouTube jako platforma reklamowa: dowiedz się więcej
Artykuł gościnny

O marketingowym potencjale YouTube nie trzeba (chyba) nikogo przekonywać. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o możliwościach promowania się na tym portalu, […]

Trendy wyszukiwania Google – wzrost popularności rozbudowanych zapytań!
Maciej Popiołek

Co się wyszukuje? Przedstawiamy ostatnie zmiany zachowań i trendy wyszukiwania Google Okazuje się, że wraz z technologią, również nasze zachowania […]