Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej?

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej? - zdjęcie nr 1

ile kosztuje zrobienie strony internetowej

Strona internetowa – niezbędny element prowadzenia biznesu w 2020 roku. Witryna, to obok konta w social media oraz adresu na mapie Google, podstawowy sposób na komunikację z klientami i dotarcie do nowych odbiorców. Strona internetowa to jednak dodatkowy – dość wyrazisty – punkt w budżecie przedsiębiorcy. Ile kosztuje zrobienie strony internetowej?

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej, a potrzeby biznesu

Strona internetowa to źródło wiedzy o naszym biznesie. Jej zadaniem jest informować o usługach lub produktach, komunikować zasady zawierania transakcji i przekazywać dane kontaktowe do firmy. Jeszcze kilka lat temu wszystkie cele spełniałaby prosta stronka, składająca się z kilku zakładek. Dziś jednak wymagania z nią związane są znacznie większe – należy pod uwagę wziąć trendy w branży i sieci, a jeśli pragniesz docierać do jak największej liczby klientów – także wymagania ze strony wyszukiwarek internetowych.

To, ile kosztuje zrobienie strony internetowej zależy w dużej mierze od jej przewidywanej wielkości i wykorzystanych technologiii. Warto więc na początek odpowiedzieć na kilka pytań:

  1. Wielkość strony – jeśli planujesz stronę pod mały, bardzo lokalny biznes, wystarczy zbudowanie prostej strony, która będzie nośnikiem podstawowych informacji dla Twoich klientów – opowie o biznesie, o tym kto za nim stoi oraz gdzie i w jakich godzinach można skorzystać z danych usług. Co to znaczy “prosta strona”?
    To kilka zakładek – podstron, np. osiedlowa świetlica:
    np. osiedlowe-niebo.pl
    osiedlowe-niebo.pl/o-nas
    osiedlowe-niebo.pl/oferta-zajec
    osiedlowe-niebo.pl/aktualnosci
    osiedlowe-niebo.pl/kontakt

    Tego typu witryny przeznaczone są pod małą liczbę odbiorców. Dzięki umieszczeniu obiektu na mapie oraz dostosowaniu wyszukiwania pod lokalizację jej użytkownika – zainteresowani bez problemu znajdą stronę internetową i uzyskają dostęp do niezbędnych informacji.

    Strona może opierać się na czystym HTML-u i CSS-ie, bez systemu do zarządzania treścią. Jeśli jednak planowane jest częste dodawanie wpisów do działu z aktualnościami i możliwość samodzielnej zmiany np. oferty zajęć, warto wyjść naprzeciw osobom niezaznajomionym z kodem i zainwestować w jeden z popularnych CMS-ów. Najprostszym rozwiązaniem jest tu WordPress – popularny, intuicyjny, z możliwością tworzenia użytkowników o różnym poziomie dostępu do panelu administracyjnego. Instalacja CMS-a powiązania jest jednak z większymi kosztami i w wydłużonym czasem zakończenia projektu strony internetowej.

    W przypadku tego typu strony można skorzystać jednak z alternatywnych rozwiązań – kreatorów strony (o których pisałam we wcześniejszym wpisie). Tego typu rozwiązanie dostarcza także Google. Witryny stworzone przy użyciu tych rozwiązań, są zazwyczaj tanie (koszty to abonament wybranego kreatora oraz cena utrzymania domeny i hostingu) i można je zrobić we własnym zakresie. Kreatory mają swoje ograniczenia i tworzenie w nich dużych serwisów, które mają ambicje szturmować pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, może się okazać mało efektywne.

    Serwisy, które mają zawierać więcej zakładek – np. kategoria oferta ma być rozwinięta na różne rodzaje usług, a strona będzie umożliwiać klientom bezpośredni kontakt z firmą lub rezerwowanie wizyt – warto zbudować w oparciu o CMS. Większa ilość podstron wymaga zwinnej administracji, a to zdecydowanie zostanie ułatwione przez instalację systemu do zarządzania treścią.
     
  2. Technologia – większa strona to zazwyczaj potrzeba bardziej indywidualnych rozwiązań. Najprostszym i najtańszym rozwiązaniem jest postawienie strony statycznej, przy wykorzystaniu HTML, CSS i prostego JavaScriptu. Ile kosztuje zrobienie prostej strony internetowej? Sprawny deweloper zakoduje i – mówiąc kolokwialnie – “postawi” tego typu stronę w ciągu kilku dni. Koszt należy również zwiększyć o pracę grafika, odpowiedzialnego za stworzenie layoutu witryny i czas związany z wprowadzaniem poprawek do projektu.

    Bardziej skomplikowane strony, rozbudowane o funkcjonalności pozwalające na większą interakcję ze stroną – np. korzystanie z formularzy, tworzenie kont i logowanie, wymagają bardziej zaawansowanych rozwiązań. W tych przypadkach najczęściej opiera się stronę na jednym z CMS-ów. Ponownie, najpopularniejszym rozwiązaniem dla średniej wielkości witryn jest WordPress, który dzięki systemowi wtyczek może rozszerzyć zwykłą stronę o prawie każdą funkcjonalność.

    Plusem popularnych CMS-ów są łatwo dostępne dokumentacje i fora, na których można znaleźć rozwiązania dla praktycznie każdego problemu. Ich zdecydowanym minusem – podatność na włamania. Brak aktualnej wersji systemu, niesprawdzone wtyczki i add-ony, mogą być powodem zaspamowania lub przejęcia strony. W związku z tym, w przypadku wyboru tego typu rozwiązania, ich dodatkowym kosztem może okazać się uaktualnianie wersji (która nie zawsze idzie sprawnie), a w najgorszym przypadku… usuwanie skutków włamania.

    Osobny cennik mają również sklepy internetowe. Tutaj w grę wchodzi kilka rozwiązań – instalacja silnika na serwerze lub korzystanie z oprogramowania w modelu Saas.

    Postawienie sklepu na własnym serwerze wiąże się z koniecznością zadbania nie tylko o jego wygląd, ale przede wszystkim o bezpieczeństwo. Chodzi tu nie tylko o spełnienie wymogów RODO, ale także o stabilność serwerów, bezpieczeństwo danych swoich i klientów oraz eliminację błędów związanych z zainstalowanymi rozszerzeniami. To rozwiązanie pozwala jednak na pełen dostęp do kodu strony i pełnej modyfikacji ich zgodnie z własną wizją. W ten sposób działa m.in. Presta i Magento – silniki, które dedykowane są przede wszystkim dużym sklepom.

    Sklep internetowy można otworzyć również korzystając z ofert firm działających w modelu SaaS – Software as a service. Wybierając to rozwiązanie, podnajmujemy fragment chmury oraz oprogramowanie sklepowe w zamian za comiesięczną opłatę. Na rynku jest wiele firm działających w tym systemie, a do najpopularniejszych w Polsce z pewnością należą Shoper, IdoSell (IAI-Shop), RedCart, Shoplo i Shopify. Każda z marek oferuje kilka wersji abonamentu. Jego wysokość zależna jest m.in. od ilości kont w panelu administracyjnym, integrację z innymi kanałami sprzedaży oraz hurtowniami, ilości produktów i tak dalej.

    Koszty związane z postawieniem sklepu na starcie mogą być mniejsze – najmniejszy abonamentu wynosi ok. 50 zł/miesiąc. To oczywiście niesie ze sobą ograniczenia, np. brak możliwości dopasowania wyglądu do wizji sklepu, czy też wklejenia kodów niezbędnych do prowadzenia kampanii Google Ads. Opłaty należy uiszczać co miesiąc, co w przypadku gorszego okresu, może być dla przedsiębiorcy dość bolesne.

Ile kosztuje stworzenie małej strony?

Jak już wspomniałam wyżej, zrobienie strony internetowej to kilka godzin pracy i grafika. Lista punktów w kosztorysie będzie wyglądać następująco:
– koszt domeny,
– koszt hostingu,
– koszt stworzenia layoutu strony (czas pracy grafika),
– koszt pracy zakodowania strony (czas pracy webdevelopera).

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Całość powinna zamknąć się w kwocie ok. 1000-1500 zł.

Koszty te można obniżyć, wykorzystując np. jeden z programów umożliwiających samodzielne stworzenie strony. W tym przypadku głównym nakładem będzie nasz czas – konieczny do wybrania programu, zapoznanie się z nim i zbudowanie działającej witryny. Koszt domeny i hostingu pozostanie taki sam, do nich należy również dopisać abonament wynikający z użycia kreatora – najtańsze zaczynają się od ok. 17zł/miesiąc. Uwaga – korzystanie z kreatorów ma swoje ograniczenia – np. mniejszy abonament wiąże się z koniecznością zgody na wyświetlanie się reklam na naszej witrynie.

Mała strona to idealne rozwiązanie dla biznesów, które nie mają ambicji dominować w wynikach wyszukiwania.

Ile kosztuje zrobienie strony internetowej dla biznesu średniej wielkości?

Strona internetowa, która ma być narzędziem do zdobywania nowych klientów, powinna spełniać cały szereg wymogów – powinna być szybka, mobilna i przystępna dla odbiorców.

Budowanie tego typu witryny będzie bardziej skomplikowane – zwiększa się ilość zakładek oraz zachodzi konieczność umieszczenia dodatkowych funkcji. Punkty, które należy uwzględnić w kosztorysie takiego projektu są podobne jak w przypadku małej witryny, jednak ich wysokość znacznie się zwiększy. Zależnie od planowanych funkcji oraz przewidywanego ruchu na stronie, konieczne może być wybranie droższej opcji lub dedykowanego serwera. 

Na to, ile kosztuje zrobienie strony internetowej średniej wielkości biznesu, ma również wybrany system CMS. Samo zainstalowanie go zazwyczaj zwiększa cenę o ok. 500-1000 zł. Do tego dochodzą koszty niektórych rozwiązań, które należy doinstalować do podstawowego systemu. 

Dodatkowe koszty, które warto ponieść

projekt strony internetowej
projekt projektowi nierówny

Obsługa CMS-a wymaga obeznania się z jego ograniczeniami i możliwościami. O ile nie jest planowane zatrudnianie osobnego pracownika do obsługi strony, warto pochylić się nad zagadnieniem i np. w umowie o stronę dodać punkt związany ze szkoleniem z systemu. Warto mieć to na uwadze – proste poprawki, które można samodzielnie wykonać w ciągu kilku minut, zlecone firmie będą kosztować krocie. Samodzielna obsługa systemu to także oszczędność czasu – delegowanie zadań w tym przypadku może odroczyć ich wykonanie nawet o kilka dni.

Uwaga – oddanie strony przez webdevelopera nie jest równoznaczne z jej pełnym przygotowaniem do aktywnych działań w internecie. W przypadku startu działań pozycjonerskich lub Google Ads, możliwa jest konieczność wprowadzenia poprawek. Nie oznacza to jednak, że “strona była zła”, a jedynie nie w pełni dopasowana do wytycznych Google. Optymalizacja może jednak wiązać się z koniecznością zlecenia dodatkowych zmian, zwłaszcza jeżeli stroną zarządza się przez autorski system CMS, nieposiadający pełnej dokumentacji w Internecie. 

Sklep – wirtualne półki sklepowe, ekspedient i kasa

Jednym z bardziej skomplikowanych rodzajów witryn, są z pewnością sklepy internetowe. To przekłada się bezpośrednio na to, ile kosztuje ich wykonanie. Co należy wziąć pod uwagę?

Poza kosztami podstawowymi – domeną i hostingiem, jest koszt silnika. Jak wspomniałam wyżej – jego kwestię można rozwiązać na dwa sposoby – poprzez instalację open source’owych opcji typu Magento czy Presta Shop lub też wybór rozwiązania SaaS. 

Presta i Magento są z pozoru bardziej elastycznymi rozwiązaniami. Tworzenie witryny sklepowej w oparciu o te systemy będzie jednak wymagało ścisłej współpracy z programistą (do rachunku należy doliczyć zatem koszt jego czasu pracy) i to nie tylko w chwili stawiania sklepu, ale praktycznie w całym okresie jego funkcjonowania. Drugim elementem, który należy uwzględnić, to koszt rozszerzeń, bez których prawidłowe działanie sklepu nie jest w pełni możliwe. 

Ceny sklepów na wyżej wymienionym oprogramowaniu zaczynają się od ok. 10 tysięcy złotych i rosną zależnie od zastosowanych rozwiązań i integracji.

Dowiedz się więcej z naszego wpisu – Koszt założenia sklepu internetowego

SaaS dla tych, co lubią “na szybko”

Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że to ile kosztuje zrobienie strony internetowej i sklepu na silnikach open source`owych jest nieporównywalnie większe niż korzystanie z opcji sklepu w modelu SaaS. Abonament pozwala nam na postawienie w pełni funkcjonalnego sklepu, jednak zależnie od wysokości ogranicza możliwość customizacji jego wyglądu oraz optymalizacji. Tego typu rozwiązania nie sprawdzą się w przypadku dużych e-commersów, handlującymi tysiącami produktów. To rozwiązanie docenią małe firmy, nie posiadające nakładów finansowych na budowanie własnej platformy sprzedażowej.

(Nie)idealne rozwiązanie

Największym mankamentem tego typu rozwiązań jest brak możliwości modyfikacji kodu i wprowadzenia zmian, m.in. tych, które podczas optymalizacji pod prowadzenie kampani reklamowej, byłyby wymagane. Oczywiście, w wielu z nich jest możliwość bardziej zaawansowanej customizacji, jednak jest to dodatkowy koszt, który firma musi wziąć na siebie. Wielu dostawców gotowych sklepów podkreśla możliwość nadania witrynom wyjątkowego wyglądu, niestety w większości realizacje – zwłaszcza w niższych planach abonamentowych – niewiele się od siebie różnią.

SaaS ma też swoje zalety – odpowiedzialność za utrzymanie ciągłości poprawnej pracy witryny i zapewnienie bezpieczeństwa danych i transakcji, spada na usługodawcę. W przypadku kilkuosobowych działalności, delegacja tych zadań pozwala na skupieniu się na tworzeniu produktu i prowadzeniu marki. 

Koszt postawienia sklepu w modelu SaaS zaczyna się od ok. 50zł/miesięcznie. Ceny bardziej zaawansowanych pakietów startują od ok. 299zł.

Myślisz o stworzeniu chociażby prostej strony internetowej? Napisz do nas! Mamy w portfolio setki stworzonych projektów!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany