Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Ile trwa seo i czy dożyjesz efektów?

ile trwa seo

Masz stronę, wpisujesz w wyszukiwarkę Google słowa kluczowe, które zawierają produkty lub usługi oferowane przez twoją firmę, wciskasz enter i … WIELKIE NIC – w wynikach wyszukiwarki nie znajdujesz swojej strony, a co gorsze pojawia się Twoja konkurencja. Hm… i co dalej?

Dwa sposoby pokazania twoich produktów lub usług w wynikach wyszukiwarki Google

  • Google Ads – natychmiastowy i dobrze widoczny efekt, ale eksponowany tylko w trakcie trwania kampanii promocyjnej, 
  • SEO – efekt, na który trzeba poczekać, ale uzyskane rezultaty pracy, są dłuższe niż trwanie standardowej kampanii promocyjnej Google Ads. Długofalowo jest to najtańsza metoda pozyskiwania klientów z wyszukiwarki. 

Ile trwa SEO – czy można sprawdzić czas oczekiwania?

Tak i nie. Senuto, czyli grupa ekspertów z tematyki SEO dostarczająca dane ze świata Google przeanalizowała ruch z wyszukiwarki, na podstawie 23 najważniejszych branż i ponad 250 tysięcy fraz kluczowych. Wyniki analizy przedstawiła w prostej tabeli. Jednak choć w raporcie mamy do czynienia z konkretnymi liczbami to wszystko zależy od indywidualnych wyliczeń i wielu zmiennych.

Jakie są ogólne wnioski z raportu Senuto? 

Bez zaskoczeń, została potwierdzona główna zasada SEO, o której wyżej wspomnieliśmy: na ruch z wyszukiwarki trzeba poczekać! 

Aby produkt był widoczny, trzeba nad nim popracować.

produkt bez wsparcia seo

Ciekawostka: Podstawowym problemem agencji zajmujących się pozycjonowaniem, jest wytłumaczenie klientom oczekującym wyników organicznych na już, że SEO to proces a nie natychmiastowe działanie.  

Ile trwa SEO?

W sieci można znaleźć przeróżne analizy, w zależności od branży, witryny, wybranych słów kluczowych, konkurencji, itp. A dlaczego tak się dzieje? Wyobraźmy sobie, że oferujesz usługę “serwis AGD w gminie Krzymów”, jest to gmina wiejska z 7 tys. mieszkańców. A co jeżeli nadal oferujesz tę samą usługę ale w Warszawie. Czy klient wpisując frazę “serwis AGD + daną miejscowość” zobaczy w wyszukiwarce twoją witrynę na tej samej pozycji? Nie.

Na podstawie przeprowadzonych licznych kampanii przez Verseo, dołączamy się do twierdzenia, że aby wypozycjonować słowo kluczowe potrzebujemy minimum: 

created by macrovector

Jak kształtuje się proces pozycjonowania w zależności od branży?

Najkrócej na efekty, czyli pojawienie się w TOP10, trzeba czekać w kategorii Biznes oraz Prawo i Polityka – niewiele ponad 2 miesiące, najdłużej natomiast w kategorii Styl & Moda – pojawienie się wyniku w pierwszej 10 zajmuje ponad 5 miesięcy. Średnia dla wszystkich kategorii to 105 dni

Warto także zwrócić uwagę na kategorię Kariera, czy Hobby. Obie, mimo, iż na efekty trzeba było poczekać średnio ponad 4 miesiące, to uzyskane pozycje utrzymują się w TOP10 aż około 2,5 roku

Ważne: Przedstawione przez Senuto wyniki pokazują nam średnie arytmetyczne dla danych kategorii, które zostały wyliczone na podstawie kilku tysięcy słów kluczowych. Jeżeli spojrzymy na kolumnę odchylenia zobaczymy, że we wszystkich kategoriach, pozycjonowane witryny czekają znacznie dłużej lub znacznie krócej na efekty, niż przedstawia to kolumna trzecia. 

Spójrzmy także na kategorię Sport. Średnie przejście z TOP50 do TOP10 wyników wyszukiwania zajmuje minimalny czas około 3 miesięcy, jednak wysoka wartość odchylenia standardowego – 566 dni wskazuje, że te różnice pomiędzy pojedynczymi frazami mogą się między sobą diametralnie różnić.

Sprawdź: 

KategoriaLiczba dni w TOP 10(średnia wartość – jak długo URL’e utrzymują się na pozycjach w przedziale od 1 do 10)Liczba dni z TOP 50 do TOP 10(ile średnio dni zajmuje przejście z TOP50 do TOP10 wyników wyszukiwania)Odchylenie standardowe
Biznes57565482
Prawo, polityka57167507
Finanse osobiste77981531
Technologia & Komputery80584521
Sztuka & Rozrywka67984536
Nieruchomości95787449
Newsy/Pogoda78987518
Nauka70289511
Sport81990566
Zwierzęta66993496
Podróże84695502
Zdrowie & Fitness510100513
Edukacja764100536
Dom & Ogród802101477
Zakupy711102499
Jedzenie i picie627123469
Religia & Duchowość801124479
Rodzina & Macierzyństwo566129489
Motoryzacja767130502
Hobby & Zainteresowania956132462
Społeczeństwo601133503
Kariera911134477
Styl & Moda741158457
Źródło: https://www.senuto.com/pl/blog/ile-trzeba-czekac-na-efekty-pozycjonowania/

Co wpływa na odchylenia standardowe?

Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania może skrócić lub wydłużyć kilka czynników, które w zależności od kategorii pozycjonowanego serwisu, mają mniejsze lub większe znaczenie. Na to ile trwa seo składają się, m.in.:

  • ilość i pozycja konkurencji,
  • branża w jakiej firma funkcjonuje,
  • nowoczesność witryny internetowej – pod względem technicznym i optymalizacji treści,
  • posiadanie dobrej jakości treści,
  • zmiany w algorytmie Google,
  • wiedza i doświadczenie specjalistów SEO,
  • budżet,
  • szybkość wprowadzania zmian optymalizacyjnych.

Jak możemy przyspieszyć pojawienie się wyników pozycjonowania?

Podstawową czynnością jaką należy wykonać przed pozycjonowaniem już istniejącej witryny jest przeprowadzenie audytu SEO. Na jego podstawie można wyeliminować wykryte błędy oraz uzupełnić wskazane braki. 

Co jest ważne dla prawidłowo przeprowadzonego procesu pozycjonowania fraz:

  • wykwalifikowani i doświadczeni pozycjonerzy, nieustannie podnoszący swoje kwalifikacje oraz będący na bieżąco z wprowadzanymi zmianami w algorytmach,
  • optymalizacja techniczna serwisu,
  • jakość posiadanych treści i ich unikatowość,
  • eliminacja błędów indeksowania, 
  • dostosowanie kodu strony do wymogów wyszukiwarek,
  • linkowanie wewnętrzne, 
  • odpowiedni dobór słów kluczowych,
  • wartościowe linki przychodzące z zewnętrznych serwisów,
  • zapoznanie się z rynkiem docelowym i bezpośrednią konkurencją,
  • odpowiedni budżet przeznaczony na realizację działań SEO,
  • cierpliwość.
O wiele lepiej 🙂

Bądź pierwszym który napisze komentarz.