Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Google AdWords – co to jest

Google Adwords – co to jest?

Planując działania marketingowe wokół naszej strony internetowej musimy zadbać o racjonalny, w stosunku do budżetu i celu biznesowego, dobór kanałów promocji. Bezkonkurencyjny, jeśli chodzi zasięg, a także ilość dostępnych formatów reklamowych i funkcjonalności stał się w ostatnich latach system reklamowy Google – Google Adwords. Zadajesz sobie pytanie Google AdWords co to jest?

Ten system pozwala na emisję reklam tekstowych, graficznych oraz video. Rozpoczynając promocję naszej witryny w Internecie zastanawiamy się na jakim kanale się skupić i na który przeznaczyć większy budżet. Wielu klientów waha się pomiędzy powierzeniem agencji interaktywnej pozycjonowania strony w wynikach organicznych, a zleceniem poprowadzenia kampanii pay per click. Dobrze zaplanowana kampania e-marketingowa powinna zakładać wzajemne uzupełnianie się obu kanałów promocji, celem pozyskania wartościowego ruchu na naszej stronie internetowej. Pozycjonowanie w wynikach organicznych jest procesem długotrwałym i oczekiwanie na jego rezultaty może zająć miesiące. Na pierwsze efekty Adwords możemy liczyć znacznie szybciej, a samą kampanię jesteśmy w stanie uruchomić z dnia na dzień, przez co widoczność naszej strony internetowej wzrasta od razu! 

Google Adwords – gdzie dotrzemy do potencjalnych klientów z naszą reklamą?

Z reklamą Adwords głównie kojarzą się kampanie w sieci wyszukiwania Google. Są one oznaczone zielonym znaczkiem ‘reklama’, czasem pojawia się również kolor żółty. Linki sponsorowane Adwords pojawiają się u góry wyników wyszukiwania oraz na dole strony. Po środku znajdują się tzw. wyniki organiczne Google. Wcześniej reklamy Google Adwords pojawiały się również w boxie po prawej strony wyników wyszukiwania, jednakże zrezygnowano z tego rozwiązania. Aktualnie Google dąży do możliwego zwiększania widoczności reklam kosztem wyników organicznych.

co to jest google adwords

Z reklamami Google Adwords spotkamy się w trakcie codziennego surfowania po sieci. Na powierzchniach reklamowych innych stron internetowych, wyświetlamy się z bannerami kierującymi do naszej witryny. Bannery mogą przybierać różną formę, od tekstowych, przez przez graficzne, po dynamicznie generowane bannery elastyczne dostosowujące się do danej powierzchni reklamowej bez konieczności przygotowywania kreacji w różnych rozmiarach. Wyświetlają się one na stronach z sieci partnerów reklamowych Google, która obejmuje zarówno małe, jak i wielkie portale o przeróżnej tematyce – dzięki czemu możemy dotrzeć do użytkowników należących do różnych grup wiekowych, mających odmienne zainteresowania i cele.

google adwords co to jest

Google Adwords to także reklama na Youtube. Miesięcznie platformę Youtube regularnie odwiedza blisko 16 milionów Polaków, także ma niezaprzeczalny potencjał reklamowy. Na Youtube docieramy do potencjalnych klientów stosunkowo niskim kosztem za interakcję z naszą reklamą (często nawet 5 groszy za obejrzenie materiału video). Sprawdź najkrótszy format reklamowy dostępny, który wyjaśniamy w tym wpisie.

Google Ads oferuje różne formaty reklam na YouTubie. Możemy wybierać, czy wolimy reklamę niemożliwą do pominięcia, czy taką, którą można pominąć po 5 sekundach odtwarzania. Inne opcje to tak zwane Bumpery – trwające 6 sekund filmy promocyjne, za pomocą których szybko można zwrócić uwagę potencjalnych klientów – czy nakładki reklamowe pojawiające się podczas wyświetlania filmu właściwego.

W Google Adwords (Google Ads) możemy reklamować się również poprzez kampanie Google Sponsored Promotions. Jest to nic innego, jak reklama skierowana do użytkowników poczty Gmail. Wyświetlają się one w górnej części skrzynki odbiorczej, a także mogą być wysyłane w formie zbliżonej do newslettera. Lądują wówczas w zakładce ‘Oferty’.

Rozszerzenia kampanii Adwords w Sieci Wyszukiwania – jak użyć?

Google wciąż poszerza funkcjonalność reklam Adwords (Google Ads) w Sieci Wyszukiwania. Mądrze wykorzystując rozszerzenia, zwiększamy widoczność naszych reklam w wynikach wyszukiwania (przy zastosowaniu wszystkich rozszerzeń nasza reklama na urządzeniu mobilnym może zająć nawet cały ekran!). Zastosowanie rozszerzeń wpływa również na wynik jakości, jednakże ich głównym zadaniem jest segmentacja informacji dla użytkownika i dodanie funkcjonalności skracających drogę między potencjalnym klientem a firmą. Dzięki zastosowaniu rozszerzenia połączeń użytkownik szukający usług ze smartphone’a może połączyć się bezpośrednio z naszą firmą poprzez kliknięcie numeru w reklamie. Jest również możliwe wysłanie SMS poprzez rozszerzenie wiadomości. Funkcjonalności te idealnie sprawdzają się dla branży usługowej. Zwłaszcza w przypadku np. pomocy drogowej, gdzie liczy się tempo dotarcia do klienta.

Możemy także wzbogacić swoją reklamę o rozszerzenie objaśnień, co da nam dodatkowe miejsce na informacje ważne dla potencjalnego klienta. Możemy przykładowo umieścić w nich komunikaty o darmowej dostawie, wysyłce w 24 godziny czy całodobowej obsłudze. W ramach rozszerzeń warto także dodać linki do innych podstron naszej witryny, na przykład zakładki z promocjami, nowościami czy formularzem kontaktowym. Rozszerzenie cen pomoże nam poinformować użytkowników o cenach za nasze topowe produkty czy najpopularniejsze usługi. Jeśli mamy specjalną promocję, również jest rozszerzenie, które pozwoli nam o niej poinformować już na poziomie wyszukiwarki. Lista dostępnych wariantów rozszerzeń jest długa i zapewnia ogromny potencjał, który warto wykorzystać.

Reklama produktowa – na czym polega?

Korzystając z narzędzia Google Ads, możemy również przedstawić swoją ofertę, prowadząc kampanię produktową. Tego typu reklama składa się ze zdjęcia produktu, jego nazwy oraz ceny i kieruje bezpośrednio na podstronę sklepu, na której można kupić dany towar. Dzięki temu klient nawet bez wchodzenia na naszą stronę, już w wynikach wyszukiwania, zyskuje podstawowe dane na temat interesującego go produktu. Takie reklamy pojawiają się na górze wyników wyszukiwania, po prawej stronie listy wyników oraz w zakładce Google Zakupy. Sprawia to, że nasza oferta jest doskonale widoczna dla potencjalnych klientów, co z kolei zwiększa szansę, że użytkownik przejdzie właśnie na naszą stronę internetową. 

Stworzenie kampanii produktowej nie jest trudne, ale wymaga założenia konta w Google Merchant Center połączonego z kontem Google Ads i wygenerowania tzw. feedu produktowego, czyli pliku z danymi na temat naszych produktów. Po przesłaniu feedu na nasze konto system będzie automatycznie zaciągał dane do reklam bezpośrednio ze strony internetowej. Nie musimy jednak martwić się, że będziemy wydawać pieniądze na archiwalną ofertę – plik regularnie się aktualizuje, zapobiegając generowaniu reklam produktów, których nie mamy obecnie w magazynie.   

Reklama Display – o co w tym chodzi?

W Google możemy pokusić się również o reklamy displayowe, mające postać graficzną. Wyświetlają się one nie w samej wyszukiwarce, ale na stronach partnerów reklamowych Google – jako banery między akapitami tekstu lub obok artykułu, reklamy pełnoekranowe, pojawiające się w tle czy wyskakujące pop-upy. Dają one reklamodawcom duże pole do popisu, bo pozwalają łączyć tekst z obrazem i tym samym mocniej oddziaływać na użytkowników sieci. 

Korzystając z tego formatu reklamowego w Google Ads, możemy wybrać różne typy kierowania. Jeśli chcemy, by nasze banery dobrze współgrały z treścią witryny, na której się znajdą, możemy ustawić, by reklama wyświetlała się wyłącznie na stronach internetowych z określonych branż. Możemy jednak także skierować reklamę bezpośrednio do odbiorców o konkretnych cechach demograficznych i zainteresowaniach – wtedy reklama będzie pojawiała się na portalach o różnej tematyce, ale tylko użytkownikom pasującym do grupy docelowej. Za pomocą reklamy Display możemy też przeprowadzić kampanię remarketingową, ścigając banerami te osoby, które weszły w kontakt z naszym sklepem internetowym.

Jakie cele zrealizujesz dzięki Google Ads?

System Google Ads ma służyć reklamodawcom niezależnie od celu, jaki przed sobą stawiają. Dzięki tym kampaniom możemy zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej, skłonić użytkowników do podjęcia konkretnego działania czy po prostu zwiększyć rozpoznawalność marki w internecie. W osiągnięciu celów pomagają nam zróżnicowane strategie optymalizacji stawek w Google Ads. Przykładowo jeśli zależy nam na konwersjach, mamy do wyboru aż 5 inteligentnych, czyli opartych na algorytmach, strategii optymalizacji stawek. Możemy skupić się na zmaksymalizowaniu liczby lub wartości konwersji, utrzymaniu docelowego kosztu działania, zachowaniu jak najlepszego ROAS, czyli zwrotu z inwestycji, albo wybrać automatyczne dostosowywanie stawek określonych ręcznie.

Reklama w Google Adwords – ile wydam?

Nie istnieje minimalna, ani maksymalna kwota jaką możemy przeznaczyć na kampanię Google Adwords. Kluczowy jest tu cel biznesowy jaki chcemy osiągnąć. Adwords daje nam szerokie możliwości dotarcia do potencjalnego klienta we wszystkich obszarach Internetu. Reklamą Adwords możemy skłonić użytkownika do podjęcia konkretnego działania. Prowadząc małą firmę usługową, działając na rynku lokalnym, w budżecie 1000 zł można znacznie zwiększyć widoczność strony w sieci i przyczynić się do zwiększenia ilości połączeń telefonicznych, bądź wysłanych formularzy. Prowadząc dużą kampanię brandową na Youtube, wydając 65 tys. można uzyskać blisko 9 milionów wyświetleń reklamy w skali miesiąca. Trudno wyobrazić sobie takie rezultaty w podobnym budżecie reklamując się w telewizji. Dobra znajomość branży, w której działamy oraz wyznaczenie jasnych celów biznesowych, a w dalszej perspektywie sumiennie prowadzona i optymalizowana kampania Google Adwords, przyczyni się do uzyskania wymiernych efektów przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.  95% polskich internautów jest w zasięgu Sieci Reklamowej Google! Już wiesz co to jest Google AdWords? Zacznij reklamować się z Adwords już dziś!

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Darmowy audytor Google Ads
Krzysztof Masłowski

Audytor Google Ads by Verseo – zasady działania Ten wpis powstał, by rozwiać wszelkie wątpliwości na temat naszego najnowszego narzędzia […]

reklama sklepu z farbami
Reklama sklepu z farbami
Izabela Pirańska

Farby to jeden z podstawowych materiałów wykorzystywanych podczas prac remontowych i wykończeniowych. Pomalowanie ścian w domu, czy też wykończenie elewacji […]

Reklama firmy w internecie – od czego zacząć
Maciej Popiołek

Bez względu na to, w jakiej branży działasz, sprawna komunikacja marketingowa z klientami to podstawa Twojego sukcesu. W końcu musisz […]

Reklama w Internecie – pdf – poradnik dla reklamodawców
Redakcja

Skąd uzyskać informacje o reklamie w internecie Reklama w internecie – PDF poradnik Adbook 2018 – to przystępnie zaprezentowane opracowanie dotyczące […]

Ad Fraud – wyklikiwanie reklam – co to i jak sobie radzić?
Dominika Słomka

Wyklikiwanie reklam – zagrożenia i recepty Wyklikiwanie budżetu reklam przez konkurencję lub boty kosztowało reklamodawców 19 mld USD w 2018 […]

Rozszerzenie cen w Google AdWords
Michał Białobrzeski

Rozszerzenia Google Adwords – czy nie tracisz? Linki sponsorowane w sieci wyszukiwania wciąż zwiększają swoją objętość. Klienci indywidualni i specjaliści […]