Spis treści
Czytasz teraz:
Domain Authority – autorytet domeny – co to jest?
Zamknij
SEO pełne jest mitów, półprawd, a jako stale ewoluująca branża także zdezaktualizowanych informacji. Wytyczne optymalizacji strony www mogą ulec zmianie z dnia na dzień, z powodu pojedynczej aktualizacji algorytmu rankingującego Google. Nie pomaga fakt, że szczegóły tego algorytmu pozostają tajne. Oczywiście wiele można wywnioskować na podstawie oficjalnych informacji oraz przede wszystkim własnego pozycjonerskiego doświadczenia i ciągłych eksperymentów. Jednak przy tysiącach zmian w algorytmie rocznie, czyli średnio nawet co 3 godziny, bez stałego monitoringu i holistycznej analizy łatwo wpaść w pułapki plotek i pochopnych wniosków. Jedną z często źle interpretowanych zmiennych w SEO jest tzw. autorytet domeny. Co to jest i w jakim stopniu można na nim polegać przy link buildingu?
SEO – pozycjonowanie stron internetowych
Pozycje w wynikach wyszukiwania zależą od wielu czynników – algorytm Google bierze pod uwagę ponad 200 kwestii, powiązanych zarówno z treścią i technologią, jak i kierującymi do domeny linkami. W dużym skrócie SEO można podzielić na dwa działy:
- On-site SEO to działania, które możemy wykonać na samej stronie. Sprowadzają się między innymi do aktualizacji i zazwyczaj rozbudowania treści na stronie oraz nasycenia ich odpowiednimi słowami kluczowymi. Ogromne znaczenie mają również kwestie techniczne – szybkość ładowania, responsywność, implementacja certyfikatu SSL czy zagadnienia powiązane z UX (SXO).
- Off-site SEO opiera się na budowaniu linków, które prowadzą do danej domeny. Teoretycznie im więcej stron umieszcza hiperłącza do danej witryny, tym wyżej znajduje się ona w wynikach wyszukiwania – Google cyfrowo aplikuje swoją wersję społecznego dowodu słuszności do swoich rankingów. Oczywiście mechanika ta jest w szczegółach nieco bardziej skomplikowana – istotna jest na przykład dywersyfikacja profilu linków.
PageRank – wskaźnik siły domeny
Kiedyś orientacyjną “moc” domeny można było w dość łatwy sposób sprawdzić, korzystając z narzędzi Google. Chodzi o wskaźnik PageRank, który za pomocą wzoru obliczał “jakość” domeny na podstawie prowadzonych do niej linków oraz linków umieszczonych na stronie. Linki brane pod uwagę przez PR musiały być opatrzone parametrem dofollow (podział na dofollow i nofollow został wprowadzony w 2005 roku – wcześniej kategoryzacja nie istniała, a algorytm siłą rzeczy analizował wszystkie łącza).
Informacja o rankingu PageRank znajdowała się na googlowskim pasku narzędzi, a właściciele małych stron często umieszczali na swoich witrynach bannery z rankiem PR jako wyraz cyfrowego prestiżu. Z czasem PageRank został usunięty z Google Search Console i nie można było oficjalnie sprawdzić wskaźnika PR danej strony. Dzisiaj wciąż wynik ten ma istotny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, jednak jest tylko jednym z wielu czynników, które algorytm bierze pod uwagę.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Domain authority i inne wskaźniki
Z uwagi na ukrycie przez Google wartości PageRank w 2016 roku, zorientowanie się w “sile” domeny stało się bardziej skomplikowane. Wiele narzędzi SEO stworzyło własne algorytmy oceniające tę wartość. Często w dyskusjach pojawia się kwestia autorytetu domeny (domain authority) – to ranking opracowany przez firmę Moz, który opiera się na analizie kilku czynników. Wynik wskazywany jest w skali od 0 do 100, gdzie wyższa liczba oznacza większy potencjał domeny.
Z podobnego narzędzia, choć oczywiście opartego na własnym systemie obliczania wartości, korzysta popularna usługa Ahrefs. Jest to nazwane oceną domeny (Domain Rating) i bazuje na porównaniu profilu linków prowadzących do analizowanej domeny z innymi domenami w bazie Ahrefs. Podobnie jak w przypadku domain ratingu, wynik podawany jest w skali od 0 do 100.
Uwaga – korzystając z Ahrefs, nie należy mylić Domain Rating z URL Rating (UR) – drugi wskaźnik odwołuje się do dość podobnej mechaniki (korzysta jednak ze skali logarytmicznej), lecz analizowana nie jest cała domena, a jedynie konkretny adres URL.
Autorytet domeny a algorytm Google
Warto jednak pamiętać, że zarówno domain authority, jak i domain rating (a także inne podobne wskaźniki obliczane przez pozostałe narzędzia) nie są oficjalnymi danymi Google. To tylko orientacyjna estymacja, którą należy traktować wyłącznie jako wskazówkę, a nie wiarygodny czynnik. Algorytm Google pozostaje tajemnicą koncernu z Mountain View – wszystkie komercyjne narzędzia próbujące odtworzyć go na podstawie własnych danych są siłą rzeczy obarczone dużą dozą domniemań, a nawet losowości. Przyznaje to samo Google słowami Johna Muellera, eksperta od wielu lat zajmującego się googlowskim algorytmem – “wysoki autorytet domeny z linkami nie gwarantuje wysokich pozycji w wyszukiwarce”.
Ahrefs, Moz czy Senuto to usługi na tyle przydatne, że żaden specjalista SEO nie może ich lekceważyć – opanowanie takich narzędzi to podstawa pracy pozycjonera. Nie da się jednak ukryć, że kluczem jest odpowiednia interpretacja zawartych w nich danych. Komercyjne crawlery mogą nie dotrzeć do wszystkich linków. Co więcej, można je zablokować z poziomu administratora strony (tymczasem crawlery Google zazwyczaj i tak dotrą do tych podstron). Wiele agencji SEO blokuje boty takich narzędzi jak Moz czy Ahrefs, żeby nie zdradzać konkurencji swoich stron zapleczowych. Ta strategia bezpieczeństwa i ochrony know-how jednocześnie nie pozwala tym narzędziom na realną ocenę profilu linków. Autorytet domeny jest więc tylko estymowaną wskazówką, a nie autentyczną wartością. DR bywa sensownym wskaźnikiem, jednak do analizy każdej domeny trzeba podchodzić indywidualnie – tylko wtedy audyt SEO i późniejsze działania pozycjonerskie będą w stanie wyciągnąć z witryny maksimum potencjału.
Audyt SEO audytowi nierówny
Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu stron jest zawsze (a przynajmniej powinien być) szczegółowy, specjalistyczny audyt strony. Podczas takiego audytu każdy doświadczony specjalista ma na uwadze, że pomimo niezaprzeczalnej przydatności wymienionych komercyjnych narzędzi, wiele wskazań może być obarczonych różnymi błędami wynikającymi z uogólnionych statystycznych wniosków, nasuwanych przez takie narzędzia. W trakcie analizy profilu linków witryny należy rozpatrywać przede wszystkim wyniki, które link building generuje – czyli pozycje strony w SERPach.
A najbardziej kompletny i profesjonalny audyt SEO wykona niezawodny i jak zawsze skromny zespół specjalistów Verseo – spytaj o szczegóły.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.