Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Domain Authority – autorytet domeny – co to jest?

domain authority

SEO pełne jest mitów, półprawd, a jako stale ewoluująca branża także zdezaktualizowanych informacji. Wytyczne optymalizacji strony www mogą ulec zmianie z dnia na dzień, z powodu pojedynczej aktualizacji algorytmu rankingującego Google. Nie pomaga fakt, że szczegóły tego algorytmu pozostają tajne. Oczywiście wiele można wywnioskować na podstawie oficjalnych informacji oraz przede wszystkim własnego pozycjonerskiego doświadczenia i ciągłych eksperymentów. Jednak przy tysiącach zmian w algorytmie rocznie, czyli średnio nawet co 3 godziny, bez stałego monitoringu i holistycznej analizy łatwo wpaść w pułapki plotek i pochopnych wniosków. Jedną z często źle interpretowanych zmiennych w SEO jest tzw. autorytet domeny. Co to jest i w jakim stopniu można na nim polegać przy link buildingu?

SEO – pozycjonowanie stron internetowych

Pozycje w wynikach wyszukiwania zależą od wielu czynników – algorytm Google bierze pod uwagę ponad 200 kwestii, powiązanych zarówno z treścią i technologią, jak i kierującymi do domeny linkami. W dużym skrócie SEO można podzielić na dwa działy:

  • On-site SEO to działania, które możemy wykonać na samej stronie. Sprowadzają się między innymi do aktualizacji i zazwyczaj rozbudowania treści na stronie oraz nasycenia ich odpowiednimi słowami kluczowymi. Ogromne znaczenie mają również kwestie techniczne – szybkość ładowania, responsywność, implementacja certyfikatu SSL czy zagadnienia powiązane z UX (SXO).
  • Off-site SEO opiera się na budowaniu linków, które prowadzą do danej domeny. Teoretycznie im więcej stron umieszcza hiperłącza do danej witryny, tym wyżej znajduje się ona w wynikach wyszukiwania – Google cyfrowo aplikuje swoją wersję społecznego dowodu słuszności do swoich rankingów. Oczywiście mechanika ta jest w szczegółach nieco bardziej skomplikowana – istotna jest na przykład dywersyfikacja profilu linków.

PageRank – wskaźnik siły domeny

Kiedyś orientacyjną “moc” domeny można było w dość łatwy sposób sprawdzić, korzystając z narzędzi Google. Chodzi o wskaźnik PageRank, który za pomocą wzoru obliczał “jakość” domeny na podstawie prowadzonych do niej linków oraz linków umieszczonych na stronie. Linki brane pod uwagę przez PR musiały być opatrzone parametrem dofollow (podział na dofollow i nofollow został wprowadzony w 2005 roku – wcześniej kategoryzacja nie istniała, a algorytm siłą rzeczy analizował wszystkie łącza). 

Informacja o rankingu PageRank znajdowała się na googlowskim pasku narzędzi, a właściciele małych stron często umieszczali na swoich witrynach bannery z rankiem PR jako wyraz cyfrowego prestiżu. Z czasem PageRank został usunięty z Google Search Console i nie można było oficjalnie sprawdzić wskaźnika PR danej strony. Dzisiaj wciąż wynik ten ma istotny wpływ na pozycje strony w wynikach wyszukiwania, jednak jest tylko jednym z wielu czynników, które algorytm bierze pod uwagę.

Domain authority i inne wskaźniki

Z uwagi na ukrycie przez Google wartości PageRank w 2016 roku, zorientowanie się w “sile” domeny stało się bardziej skomplikowane. Wiele narzędzi SEO stworzyło własne algorytmy oceniające tę wartość. Często w dyskusjach pojawia się kwestia autorytetu domeny (domain authority) – to ranking opracowany przez firmę Moz, który opiera się na analizie kilku czynników. Wynik wskazywany jest w skali od 0 do 100, gdzie wyższa liczba oznacza większy potencjał domeny.

Z podobnego narzędzia, choć oczywiście opartego na własnym systemie obliczania wartości, korzysta popularna usługa Ahrefs. Jest to nazwane oceną domeny (Domain Rating) i bazuje na porównaniu profilu linków prowadzących do analizowanej domeny z innymi domenami w bazie Ahrefs. Podobnie jak w przypadku domain ratingu, wynik podawany jest w skali od 0 do 100.

Uwaga – korzystając z Ahrefs, nie należy mylić Domain Rating z URL Rating (UR) – drugi wskaźnik odwołuje się do dość podobnej mechaniki (korzysta jednak ze skali logarytmicznej), lecz analizowana nie jest cała domena, a jedynie konkretny adres URL.

Autorytet domeny a algorytm Google

Warto jednak pamiętać, że zarówno domain authority, jak i domain rating (a także inne podobne wskaźniki obliczane przez pozostałe narzędzia) nie są oficjalnymi danymi Google. To tylko orientacyjna estymacja, którą należy traktować wyłącznie jako wskazówkę, a nie wiarygodny czynnik. Algorytm Google pozostaje tajemnicą koncernu z Mountain View – wszystkie komercyjne narzędzia próbujące odtworzyć go na podstawie własnych danych są siłą rzeczy obarczone dużą dozą domniemań, a nawet losowości. Przyznaje to samo Google słowami Johna Muellera, eksperta od wielu lat zajmującego się googlowskim algorytmem – “wysoki autorytet domeny z linkami nie gwarantuje wysokich pozycji w wyszukiwarce”.

Ahrefs, Moz czy Senuto to usługi na tyle przydatne, że żaden specjalista SEO nie może ich lekceważyć – opanowanie takich narzędzi to podstawa pracy pozycjonera. Nie da się jednak ukryć, że kluczem jest odpowiednia interpretacja zawartych w nich danych. Komercyjne crawlery mogą nie dotrzeć do wszystkich linków. Co więcej, można je zablokować z poziomu administratora strony (tymczasem crawlery Google zazwyczaj i tak dotrą do tych podstron). Wiele agencji SEO blokuje boty takich narzędzi jak Moz czy Ahrefs, żeby nie zdradzać konkurencji swoich stron zapleczowych. Ta strategia bezpieczeństwa i ochrony know-how jednocześnie nie pozwala tym narzędziom na realną ocenę profilu linków. Autorytet domeny jest więc tylko estymowaną wskazówką, a nie autentyczną wartością. DR bywa sensownym wskaźnikiem, jednak do analizy każdej domeny trzeba podchodzić indywidualnie – tylko wtedy audyt SEO i późniejsze działania pozycjonerskie będą w stanie wyciągnąć z witryny maksimum potencjału.

Audyt SEO audytowi nierówny

Pierwszym krokiem w pozycjonowaniu stron jest zawsze (a przynajmniej powinien być) szczegółowy, specjalistyczny audyt strony. Podczas takiego audytu każdy doświadczony specjalista ma na uwadze, że pomimo niezaprzeczalnej przydatności wymienionych komercyjnych narzędzi, wiele wskazań może być obarczonych różnymi błędami wynikającymi z uogólnionych statystycznych wniosków, nasuwanych przez takie narzędzia. W trakcie analizy profilu linków witryny należy rozpatrywać przede wszystkim wyniki, które link building generuje – czyli pozycje strony w SERPach.

A najbardziej kompletny i profesjonalny audyt SEO wykona niezawodny i jak zawsze skromny zespół specjalistów Verseo – spytaj o szczegóły.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

dlaczego warto łączyć kanały reklamowe
Dlaczego warto łączyć kanały reklamowe? Case study
Maciej Popiołek

Dzisiaj na tapecie sklep, który powierzył nam reklamę od swoich narodzin, które nastąpiły rok temu – czyli całkiem niedawno. Taka […]

Co to jest SEO?
Barbara Oleszek

Co to jest SEO Wystartowałeś z własnym biznesem, masz stronę… i nagle wszyscy wokół zaczynają mówić – musisz zainwestować w […]

Jak działa wyszukiwarka Google?
Joanna Michalska

Jak działa wyszukiwarka Google i jak ją wykorzystać najlepiej? Parafrazując znane RPG-owe powiedzenie „przed przystąpieniem do pozycjonowania należy poznać wyszukiwarkę”. […]

Kary Google – widmo banicji krąży nad Twoją stroną internetową?
Joanna Michalska

Kary Google – widmo banicji krąży nad internetem! O karach dotykających strony internetowe, nakładanych na nie przez Google słyszała chyba […]

Czy emoji mają wpływ na SEO?
Maciej Popiołek

Nie ma wątpliwości, że emoji stały się istotnym elementem komunikacji internetowej. Co więcej, niektórzy twierdzą, że omawiana grupa piktogramów jest […]

czym różni się copywriting od contentu marketingu
Czym się różni copywriting od content marketingu?
Maciej Popiołek

Jeżeli chcesz wzmocnić świadomość marki i jednocześnie budować większe zasięgi w Internecie, potrzebujesz wartościowej treści. Dzięki niej dotrzesz do potencjalnych […]