Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Skuteczna reklama na Facebooku

Facebook to fenomen – uniwersytecki portalik założony w 2004 roku na Harvardzie przez Marka Zuckerberga przerodził się przez lata w prawdziwego internetowego hegemona. W Polsce ten portal społecznościowy ma aż 20 milionów aktywnych użytkowników i służy nie tylko do wklejania śmiesznych kotów i zdjęć z wakacji, ale także do skutecznego reklamowania swojego biznesu. Czy współczesna firma może sobie pozwolić na niestosowanie tej formy marketingu? Czy skuteczna reklama na Facebooku jest dla Ciebie?

Portale społecznościowe są niesamowicie żywiołowe – pewne tendencje, hashtagi, challenge, mody mogą trwać zaledwie chwilę, aby potem bezpowrotnie zniknąć. Ten stan rzeczy może być zgubą i błogosławieństwem dla osób, które prowadzą swoje konto firmowe na Facebooku. Jeśli potrafisz szybko reagować i podpinać się pod światowe czy krajowe trendy, aby uszczknąć kawałek promocyjnego tortu dla siebie, to nie problem. Jeśli jednak związek z portalem Zuckerberga jest dla Ciebie przykrą koniecznością, musisz się przemóc i postawić na klasyczne czy też nowatorskie sposoby promowania się na Facebooku.

Punkt pierwszy skutecznej reklamy na Facebooku – ciekawy, często aktualizowany fanpage

Truizmem jest przypominanie o tym, że promocja swojego biznesu na Facebooku jest możliwa tylko wtedy, gdy posiada się firmowy fanpage. Oczywistości czasem jednak warto powtarzać, aby uświadomić sobie, jak ważna jest estetyczna, ciekawa i często aktualizowana strona firmowa, na której powinny pojawiać się nie tylko materiały stricte marketingowe, ale także zabawne, merytoryczne czy interesujące treści, które angażują społeczność.

Content marketing opiera się na tego rodzaju działaniach, których podstawą jest nawiązanie relacji z odbiorcą, rozmowa z nim i podsuwanie mu gotowych rozwiązań. I właśnie w ten sposób powinien być prowadzony fanpage – z szacunkiem do odbiorcy, z dużą ilością ciekawych materiałów, zwrotów bezpośrednich i promocji dla najbardziej zaangażowanych fanów (co łatwo zmierzyć, biorąc pod uwagę ilość polubień, udostępnień czy komentarzy).

Fanpage tak jak Twoje strona internetowa powinien być estetyczny i merytoryczny. Jeśli nie masz zbyt wiele czasu na prowadzenie swojego konta i przygotowywanie odpowiednich postów, grafik i filmów, warto skorzystać z pomocy agencji interaktywnych, które w specjalistyczny i skuteczny sposób mogą prowadzić Twój fanpage. Nie ma nic bardziej odstraszającego niż rzadkie aktualizacje, niechlujne grafiki i nieangażujące posty z błędami, co może się przydarzyć, gdy prowadzi się swoje konto z doskoku. Warto jednak dokładnie przyjrzeć się danej agencji przed podjęciem decyzji o współpracy, aby przypadkiem nie wejść na minę, jak miało to miejsce w przypadku kooperacji producenta napojów energetycznych Tiger z jedną z firm zajmujących się obsługą ich kont na portalach społecznościowych.

Skuteczna reklama na Facebooku to narzędzia Audience Insights i Ads Manager

Facebook daje duże możliwości kierowania swoich treści marketingowych do określonych grup docelowych. Wykorzystując takie narzędzie jak Facebook Ads Manager i Audience Insights można stargetować swoje posty reklamowe, biorąc pod uwagę:

  • płeć odbiorców,
  • wiek,
  • miejsce zamieszkania,
  • wykształcenie,
  • stan cywilny,
  • zainteresowania,
  • polubione strony.

Dlaczego to takie ważne? Dzięki określeniu grupy targetowej skuteczna reklama na Facebooku jest bardziej prawdopodobna, ponieważ nie przeznacza się środków na nietrafione kampanie, kierowane do szerokiej rzeszy osób, które kompletnie nie będą zainteresowane Twoimi usługami albo produktami. Jeśli jako grupa odbiorcza Twoich treści reklamowych interesują Cię zamężne kobiety pomiędzy 40-55 rokiem życia, którym bliski jest ogród, możesz właśnie do nich skierować swoje posty sponsorowane. Jednak jak każdy algorytm także narzędzia reklamowe Facebooka nie są idealne. Istnieje szansa na to, że Twoje materiały reklamowe mogą pojawić się na tablicach osób, które nie będą zainteresowane Twoją ofertą lub nawet wrogo potraktują podobną formę promocji.

Jest jednak pewien szkopuł. Aby skutecznie prowadzić marketing na Facebooku, musisz w pierwszej kolejności precyzyjnie zdefiniować i dobrze poznać swoją grupę docelową. Zastanów się dokładnie, kogo mogą interesować Twoje produkty czy usługi, biorąc pod uwagę podane powyżej kryteria, według których targetowane są reklamy. Jeśli grupa potencjalnych odbiorców jest szeroka, opracuj tzw. persony, czyli personifikacje „modelowych” klientów. Dzięki temu prowadzenie równoległych działań reklamowych dla różnych grup odbiorców będzie znacznie łatwiejsze. Taki podział wpłynie też oczywiście na ich skuteczność.

Wielu, szczególnie młodych użytkowników portali społecznościowych podchodzi do materiałów sponsorowanych z pewną dozą nieufności czy nawet cynizmu. Stąd warto stosować merytoryczne i ciekawe formy reklamowe, na przykład w postaci video content marketingu, które nie pozostawią za dużo miejsca na docinki i negatywne komentarze. Jeśli jednak post zostanie wyświetlony na tablicach osób, które szybko podzielą się cierpką i niepozytywną opinią, warto zareagować spokojnie, nie odpowiadać emocjonalnie czy sztampowo. Umiejętność zderzenia się z, nawet nieuzasadnioną, krytyką to ważny element budowania wizerunku firmy. Odbiorcy doceniają marki, które potrafią z klasą wyjść nawet z najgorszych opresji, spowodowanych na przykład przez szajkę internetowych trolli. Warto o tym pamiętać, ponieważ takie sytuacje mogą się zdarzyć każdemu – niezależnie od tego jak starannie skonstruowana jest jego reklama FB.

Kampanie na Facebooku – starannie wybieraj cele

Wszystkie kampanie na Facebooku mają określone cele. Sam portal oczekuje od reklamodawcy, że zdefiniuje cel reklamy. Do wyboru jest 5 głównych opcji:

  • przejścia na stronę, 
  • zaangażowanie dla konkretnego postu, 
  • konwersje, 
  • polubienia, 
  • wyświetlenia wideo. 

Większe biznesy niekiedy korzystają również z celów związanych z promocją aplikacji mobilnych i katalogów produktowych, Ich zastosowanie jest jednak nieco bardziej skomplikowane.

Cel kampanii jest kluczowy dla algorytmu portalu. To on informuje, w jaki sposób i komu mają być wyświetlane materiały reklamowe.

Do najczęściej wybieranych opcji należą przejścia na stronę. Wówczas algorytm dostosowuje ustawienia związane z wyświetlaniem reklamy w taki sposób, by dotarła ona do osób, które z dużą dozą prawdopodobieństwa klikną podany link. To idealne rozwiązanie, jeśli zależy Ci na wygenerowaniu dużego ruchu na stronie. Wówczas uzyskuje się wysoki współczynnik tzw. klikalności (Click Through Rate) i relatywnie niskie koszty w przeliczeniu na jedno kliknięcie.

Promocja na Facebooku może również prowadzić do konwersji, czyli wykonania przez użytkownika określonej czynności (najczęściej jest to dokonanie zakupu, ale może być to np. również zapisanie się do newslettera czy webinar albo inna akcja). Jeśli wybierzesz ten cel, algorytm Facebook Ads pokażę treści tym użytkownikom, którzy mają największą szansę na przejście określonego procesu. Konieczne jest wówczas zainstalowanie piksela konwersji na wszystkich podstronach, które stanowią kolejne kroki do dokonania zakupu (lub innego celu). Pomoże to dokładnie monitorować skuteczność kampanii, a także wykryć ewentualne słabsze ogniwa na ścieżce zakupowej.

Kolejnym popularnym celem kampanii jest zaangażowanie w kontekście konkretnego postu. Możesz po prostu wybrać post ze swojego fanpage’a, który chcesz wypromować. Wówczas algorytm pokaże reklamę użytkownikom, którzy częściej reagują na posty np. w postaci like’ów czy komentarzy. Warto jednak wiedzieć, że tego typu płatne reklamy Facebook nie są jedynie „sztuką dla sztuki”. Wykazano bowiem, że klient zaangażowany w życie społeczności online wydaje więcej pieniędzy na zakupach. Promocja postu może również zwiększyć zainteresowanie Twoim profilem czy witryną. Warto reklamować te najbardziej wartościowe, unikalne i ciekawe treści, by uzyskać najlepsze możliwe rezultaty.

Tworzenie reklamy FB a automatyczna optymalizacja

Podczas tworzenia reklamy FB masz do wyboru szereg różnych opcji. Narzędzie Facebook Ads jest naprawdę rozbudowane, co umożliwia jego bardzo szerokie zastosowanie. Jednocześnie jest jednak intuicyjne i przystępne w obsłudze, dlatego nie musisz się obawiać, że nie poradzisz sobie z tworzeniem reklam. Warto zwrócić uwagę na możliwość automatycznej optymalizacji reklamy. W teorii jest to niezwykle wygodne rozwiązanie. Jeśli je wybierzesz, algorytm będzie automatycznie dostosowywał parametry kampanii w taki sposób, by zapewnić Ci maksymalną skuteczność przy minimalnych kosztach.

Automatyczna optymalizacja może np.:

  • wyłączać poszczególne kampanie, zestawy reklam czy reklamy,
  • zwiększać lub zmniejszać budżet oraz stawki,
  • wysyłać powiadomienia o wybranych zdarzeniach (np. wysokim koszcie kliknięcia), abyś sam mógł zdecydować, co zrobić.

Do wyboru masz wiele reguł, które możesz zastosować według własnego uznania. Jest to z pewnością ciekawe i w niektórych przypadkach bardzo praktyczne rozwiązanie. Jest jednak pewien haczyk! Automatyczna optymalizacja potrzebuje dużej ilości danych, by dobrze działać, ponieważ to na ich podstawie algorytm Facebook Ads podejmuje określone decyzje. Najczęściej podaje się, że korzystanie z tej opcji ma sens wyłącznie wtedy gdy reklama jest skierowana do co najmniej 10 tys. użytkowników. Dlatego w przypadku mniejszych biznesów jej stosowanie może przynieść więcej szkody niż pożytku.

Ręczna optymalizacja wcale nie musi być trudna. Zacznij od przetestowania reklamy na niewielkiej grupie osób (ok. 1000 lub mniej). Ustaw nieco wyższą stawkę CPC (Cost Per Click – kosztu za kliknięcie) lub CPM (Cost Per Mille – kosztu za tysiąc widzów) niż ta sugerowana przez Facebooka. Dzięki temu najprawdopodobniej uzyskasz maksymalną liczbę odbiorców i sprawdzisz, jak kształtuje się reakcja na reklamę. Jeśli wyniki nie będą zadowalające, możesz samodzielnie zmodyfikować np. ustawienia dotyczące demografii czy zainteresowań. Dopiero gdy uzyskasz satysfakcjonujący odzew, możesz przeprowadzić kampanię na większą skalę. W ten sposób dokonasz samodzielnej optymalizacji reklamy i sprawisz, że promocja na Facebooku przyniesie bardzo dobre rezultaty przy relatywnie niskich kosztach.

Ile kosztuje reklama na Facebooku?

A skoro już o kosztach mowa – ile kosztuje reklama na Facebooku? To pytanie, na które nie da się konkretnie odpowiedzieć, ponieważ wszystko zależy od typu, skali i czasu trwania kampanii oraz wybranych ustawień. Jedno jest pewne – marketing na Facebooku jest dostępny dla każdej firmy. Nie ma minimalnej kwoty, za jaką można stworzyć kampanię. Jeśli chcesz, możesz przeprowadzić próbną promocję nawet za kilka złotych. Może to być np. pomysł na oswojenie się z funkcjami panelu Google Ads. To jednak narzędzie, które umożliwia również reklamę na ogromną skalę. Dlatego koszt kampanii może być równie dobrze liczony w dziesiątkach tysięcy złotych.

Dla przykładu warto poznać cenę za pojedynczą konwersję – tego typu kampanie na Facebooku są najpopularniejsze. Koszt jest oczywiście dynamiczny i zależy od wielu czynników, jednak średnio wynosi od kilkudziesięciu groszy do 4 zł za sztukę. Dlatego jeśli Twoim celem będzie wygenerowanie 1000 konwersji, reklama FB będzie Cię kosztować od ok. 400 do 4000 zł. Warto wyznaczyć sobie miesięczny budżet, jaki firma jest w stanie przeznaczyć na promocję i konsekwentnie realizować zamierzone działania, nie zapominając o stałej optymalizacji. Dzięki temu płatne reklamy Facebook przyniosą oczekiwane skutki. Pamiętaj, by budżet reklamowy dostosować do swoich potrzeb i możliwości! Małe firmy zwykle przeznaczają na publikowanie i tworzenie reklamy FB poniżej 1000 zł miesięcznie. Niektóre skutecznie się reklamują już za ok. 200 zł wydane każdego miesiąca! Pamiętaj jednak, że powinna być to jedynie część całego budżetu, jaki firma przeznacza na reklamę.

Marketing na Facebooku – co jeszcze warto wiedzieć?

Twoje działania promocyjne nie mogą zamknąć się tylko w ramach Facebooka. Warto wykorzystywać także sprzężony z portalem Zuckerberga Instagram, Youtube czy oczywiście swoją stronę internetową. W postach na Facebooku warto stosować linkowanie do swojej strony internetowej, aby część zasięgu przekierować właśnie na nią. Marketing internetowy powinien być jak najbardziej zdywersyfikowany, ale to właśnie Facebook, dzięki wypracowanej przez siebie pozycji prawie monopolisty, trzeba wybrać jako centrum swoich działań reklamowych. Można wykorzystać do tego poza ciekawymi postami sponsorowanymi czy rzetelnie prowadzonym fanpagem, także tzw. market place, który pozwala na bezpośrednią sprzedaż swoich produktów na portalu.

Facebook na poważnie włączył się w walkę z takimi portalami jak OLX czy Gumtree, chcąc stać się dzięki opcji market place specem także w dziale ogłoszeń drobnych. Wielu z odbiorców może dotrzeć tylko na Twoje konto firmowe, nie wchodząc już na stronę, stąd dobrze dać im możliwość kupienia Twoich produktów bezpośrednio na Facebooku.

Warto także utrzymywać stały kontakt z osobami, które polubiły Twoją stronę firmową. Niedopuszczalne jest nieodpowiadanie na wiadomości prywatne czy komentarze. Każdy klient chce się czuć wyjątkowo, dlatego trzeba go tak traktować, spełniając jego potrzeby i odpowiadając na nawet najbardziej schematyczne wiadomości i pytania. Często najważniejsze kampanie na Facebooku rozgrywają się nie za pośrednictwem płatnych reklam, a właśnie w komentarzach i wiadomościach. Kontakt z klientem wymaga umiejętności, wyczucia, a także czasu. Dlatego jeśli nie jesteś w stanie poświęcić mu wystarczającej uwagi lub po prostu nie czujesz się na siłach do kompetentnego prowadzenia profilu, postaw na profesjonalistów.

Reklama na Facebooku – dlaczego warto?

Podsumowując: dlaczego reklama FB jest warta zachodu? Po pierwsze, jest to portal, z którego zapewne korzysta większość Twoich klientów. Jeśli chcesz dotrzeć bezpośrednio do nich, prowadzić z nimi dialog i budować społeczność wokół swojej marki, jest to idealne miejsce. Ponadto portal zapewnia bardzo szerokie możliwości wykorzystania go do płatnej promocji. Nadaje się dla małych i dużych graczy, pomaga realizować rozmaite cele i zapewnia wiele sposobów dążenia do ich realizacji. Ponadto promocja na Facebooku jest:

  • skuteczna – odpowiedni dobór parametrów zapewnia zadowalające wyniki,
  • niedroga – szczególnie w porównaniu z innymi formami reklamy,
  • przyjazna dla użytkowników – w większości mało inwazyjna, a więc nie wpływająca negatywnie na wizerunek i postrzeganie firmy,
  • precyzyjna – możesz dokładnie określić, do kogo trafi Twój przekaz i ograniczyć zasięg terytorialny wyświetlania reklamy,
  • elastyczna – łatwo dostosować ją do swoich potrzeb i celów,
  • intuicyjna – możesz z powodzeniem prowadzić działania reklamowe na Facebooku samodzielnie, o ile masz czas i chęć do nauki.

Nie bez powodu Facebook jest tak popularnym wśród firm portalem. Liczne zalety i możliwość skalowania reklamy sprawiają, że jest wykorzystywany zarówno przez niewielkie, lokalne foremki, jak i największe korporacje. Czy Twój biznes również powinien się tam znaleźć? Jak najbardziej!

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

grupa docelowa
Grupa docelowa – dlaczego warto ją określić i jak to zrobić?
Dominika Słomka

Mając swoją firmę i proponując dany produkt czy usługę klientom, można iść na żywioł i promować się w sposób intuicyjny. […]

Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy
Gdzie najlepiej reklamować sklep internetowy?
Dominika Słomka

Pomysł na sklep internetowy jest. Platforma e-commerce wybrana. Produkty wprowadzone do systemu. Wszystko działa, tylko… klientów brak? Aby w e-sklepie […]

Gra o Tron w Google Trends – sprawdź co króluje w sieci!
Jacek Smogur

Poznaj Google Trends na przykładzie Gry o Tron Niemal 2 lata przyszło czekać fanom „Gry o tron” na kolejny sezon […]

Rodzaje targetowania na YouTube
Witold Chęciński

Dane dotyczące YouTube’a i jego użytkowników robią wrażenie. YouTube określany jest mianem największej platformy video na świecie, a liczbę jego […]

Wady i zalety reklamy telewizyjnej
Maciej Popiołek

Czym jest reklama telewizyjna? Telewizja to jeden ze środków masowego przekazu. Każdego dnia poszczególne stacje telewizyjne oglądane są przez miliony […]

RELACJA Z CEE AGENCY DAY 2017 W PRADZE
Dariusz Cichocki

Relacja z imprezy dla agencji ze statusem Google Partner Premier! Piąta edycja imprezy CEE Agency Day 2017 odbyła się w […]