Spis treści
Czytasz teraz:
Możliwości targetowania na Facebooku – poradnik
Zamknij
Szacuje się, że w 2022 roku Facebooku przekroczy granicę 3 miliardów użytkowników. To dwukrotnie więcej niż Instagram oraz trzykrotnie więcej niż TikTok, choć ten ostatni może pochwalić się największą dynamiką wzrostu i potencjałem, by zawalczyć o koronę z FB. Na razie jednak Meta to najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Przy tak dużym ruchu, wielu właścicieli firm chce reklamować się na tej platformie. Jednak, aby reklama działała i odniosła sukces, potrzebna jest odpowiednia strategia. Jakie możliwości targetowania oferuje Facebook? Sprawdź.
Czym jest targetowanie na Facebooku?
Targetowanie to proces wyświetlania reklam przed określonymi typami użytkowników. Na przykład możesz kierować reklamy do osób zainteresowanych określonym tematem (modą) na podstawie wieku, zainteresowań, zawodu i innych czynników. Ze wszystkich głównych kanałów reklamowych można śmiało powiedzieć, że Facebook ma najbardziej zaawansowane dostępne opcje targetowania. Prawie 2 miliardy aktywnych każdego dnia użytkowników na całym świecie dostarcza do sieci bogactwa danych, które pozwalają zidentyfikować największą liczbę odbiorców.
Facebook wie o każdym praktycznie wszystko, więc ma doskonałe podstawy do targetowania na podstawie:
- płci,
- wieku,
- lokalizacji,
- języka,
- statusu związku,
- edukacji,
- branży / miejsca pracy,
- ogólnych i konkretnych zainteresowań (polubień, obserwacji, aktywności).
Z racji tego, że portal ma tak szczegółowe informacje o swoich użytkownikach, możesz kierować reklamy na niezwykle konkretne nisze. Na przykład, jeśli chcesz znaleźć osoby zainteresowane modą i mieszkające w Warszawie, możesz użyć targetowania na zainteresowania i lokalizację. Wybierzesz wtedy dwie rzeczy: moda i Warszawa. Dzięki temu Twoje reklamy zostaną wyświetlone tylko użytkownikom, którzy spełniają te dwa kryteria.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Targetowanie pozwala zawęzić grono odbiorców do bardziej konkretnej grupy potencjalnych klientów lub użytkowników Twoich produktów i usług. Im węższy zakres, tym trafniejsze będą Twoje reklamy.
>> Facebook for Business – jak wykorzystać jego potencjał? <<
Możliwości targetowania na FB – docelowa grupa odbiorców
Facebook oferuje reklamodawcom trzy różne opcje targetowania dla klientów biznesowych skoncentrowanego na docelowej grupie odbiorców:
- Grupy podstawowych odbiorców: targetowanie m.in. na wiek, zainteresowania i położenie geograficzne.
- Grupy niestandardowych odbiorców: zebrane na podstawie danych CRM (więzi z klientami) lub odwiedzających witrynę.
- Grupy podobnych odbiorców: ustalane na podstawie zainteresowań do najlepszych klientów na Facebooku.
Jeśli prowadzisz firmę już od jakiegoś czasu i masz potrzebne dane, Twoimi głównymi narzędziami kierowania powinny być niestandardowi i podobni odbiorcy. Ale co, jeśli dopiero zaczynasz i nie masz żadnych danych klientów lub nie odnotowujesz ruchu na swojej stronie na Facebooku? W tym miejscu w grę wchodzi targetowanie względem statystyki grup odbiorców podstawowych dostępne w Facebook Audience Insights. Są one punktem wyjścia dla każdego reklamodawcy bez żadnego przygotowania.
Grupa podstawowych odbiorców Facebooka a odbiór reklam
W utworzeniu podstawowych adresatów stworzonej reklamy pomogą Ci statystyki grup odbiorców. Dzięki nim na podstawie określonych kryteriów ustalisz, czy grupa ma być liczna, czy zawężona. Na początek wystarczy, że poznasz:
- Dane demograficzne: wiek, płeć, wykształcenie, stanowisko w pracy, wyznanie itd.
- Dane lokalizacyjne: dla lepszej reklamy w miastach, krajach i społecznościach, w których masz zamiar prowadzić działalność.
- Zainteresowania: dobierz klientów pod konkretną kategorię reklamy np. uroda, moda, zdrowe odżywianie, fitness itd.
- Zachowania: uwzględnij wcześniejsze zakupy odbiorców i korzystanie z urządzeń.
- Kontakt: ustaw target na osoby, które kontaktowały się z Twoją stroną lub brały udział w organizowanym wydarzeniu.
Tak utworzoną grupę odbiorców możesz też zapisać i użyć przy korzystaniu z menadżera reklam FB.
Niestandardowi odbiorcy i targetowanie na zainteresowanych ofertą
Facebook daje także możliwość targetowania na osoby, które już wykazały zainteresowanie Twoją firmą. Brani są pod uwagę zarówno stali klienci, jak i osoby, które tylko odwiedziły stronę lub podjęły w niej określone działania. Można też wykorzystać informacje zebrane w systemie CRM lub list e-mail.
Inną opcją jest skierowanie reklamy do osób pośrednio zainteresowanych ofertą. Chodzi o określenie grupy podobnych odbiorców do tych, którzy wykazali aktywność w witrynie i są skłonni zareagować na reklamy. Musisz tylko utworzyć grupę źródłową z osób, które znasz, a Facebook dostosuje do niej nowych, potencjalnych klientów o wspólnych cechach i zainteresowaniach.
>> Bardzo szczegółowo opisaliśmy to zagadnienie w specjalnym rozdziale naszego Adbooka 2022. Możesz kupić go TUTAJ. <<
Jak ustawić reklamę na Facebooku, aby była skuteczna?
Zasada targetowania reklam na FB jest prosta. Im lepiej i dokładniej znasz swojego docelowego klienta, tym lepiej możesz kontrolować reklamy na Facebooku i tym lepsze będą Twoje wyniki. Co zatem możesz zrobić w ustawieniach targetowania?
- Skoncentruj się na określonych lokalizacjach. Możesz wybrać poszczególne kraje, ale także miasta lub węższe obszary (np. dzielnicę). Idealne rozwiązanie, jeśli działasz lokalnie. Możliwe jest również wykluczenie poszczególnych lokalizacji.
- Uwzględnij wiek, płeć i język grupy docelowej. Precyzyjnie ograniczając te parametry, możesz znacznie zwiększyć skuteczność swojego materiału reklamowego.
- Ustal konkretny poziom edukacji, a nawet określ poszczególne kierunki studiów i lata ich ukończenia. To dobry wybór, jeśli chcesz na przykład kierować reklamy tylko do studentów medycyny.
- Zajmij się konkretnymi branżami, zawodami i pracodawcami, zwłaszcza gdy Twoja oferta skierowana jest do bardzo specyficznej grupy osób.
- Spójrz na wydarzenia z życia. Na przykład osoba zaręczona wkrótce weźmie ślub, a więc producenci i usługodawcy zajmujący się wszystkim, co ma związek z przyjęciem weselnym, mają szansę dotrzeć do nowych, zaangażowanych w przygotowania osób. Podobnie jest z ze statusem „w związku”. Takie relacje są szansą na wypromowanie swoich usług dla dostawców drobnych upominków, bonów lub poczty kwiatowej.
- Nie zapominaj o rodzicach. Facebook oferuje możliwość zwrócenia się do tych, którzy już mają dzieci, ale także do potencjalnych przyszłych rodziców. Dostawcy e-commerce akcesoriów dla niemowląt lub zabawek i akcesoriów dla dzieci mogą na tym skorzystać.
- Celuj w fanów konkretnego zainteresowania. Moda, sport, preferencje kulinarne, uroda itd. – możesz ustawić bardzo szczegółowe opcje adresowania swojej reklamy.
- Skoncentruj się na używanej technologii. Dostawcy produktów, aplikacji i usług związanych ze smartfonami mogą w tym przypadku przyjąć bardzo ukierunkowane podejście. Mogą filtrować grupę docelową według systemu operacyjnego (Android, iOS), marki telefonu, a nawet szybkości połączenia internetowego.
Jak widać, kwestia ustawiania reklam na FB w dużym stopniu zależy od ustaleń grupy odbiorców, do których ma trafić oraz branży, w której działasz. Jeśli zakres oferowanych produktów lub usług ma zasięg lokalny, grupa adresatów nie może być zbyt liczna. Warto wówczas zadbać o jej precyzyjne zawężenie. Właściwym sposobem jest znalezienie szczęśliwego środka, który pozwoli Ci uzyskać to, co dla Ciebie najlepsze.
Jak sprawdzić dostępność swoich pomysłów na targetowanie na Facebooku?
Przy wszystkich pomysłach na targetowanie, które pojawią się w Twojej głowie, ważne jest, aby sprawdzić, czy są one również dostępne w bazie danych Facebooka. Bo nawet jeśli możliwości są duże, to nie oznacza, że są nieograniczone. Niestety nie znajdziesz tam wszystkiego.
W tym samym czasie, gdy przeprowadzasz analizę rynku, otwórz Facebook Audience Insights (statystyki grup odbiorców) na swoim koncie reklamowym i wyszukaj odpowiedni termin np. w sekcji „Zainteresowania” (np. podróże, książki, piłka nożna). Jeśli Facebook znajdzie coś odpowiedniego dla Twojego wyszukiwania, ta opcja targetowania jest dostępna i może być później wykorzystana w Twoich kampaniach reklamowych. Facebook Audience Insights nie tylko pomoże Ci sprawdzić dostępność Twoich rozwiązań na targetowanie. Jest również pomocnym narzędziem do generowania nowych pomysłów.
Wszystkie te możliwości targetowania na FB zwiększają trafność reklam dla użytkowników, którzy je oglądają. Warto z tego skorzystać!
Bądź pierwszym który napisze komentarz.