Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

6 komentarzy

Yoast SEO poradnik – zacznij żniwa w wyszukiwarce!

Yoast SEO poradnik – zacznij żniwa w wyszukiwarce! - zdjęcie nr 1

Yoast SEO poradnik – zacznij żniwa w wyszukiwarce! - zdjęcie nr 2

Yoast SEO poradnik – dlaczego to jedna z fajniejszych wtyczek do wordpress?

WordPress jest niekwestionowanym królem internetu – to przez niego zarządzana jest lwia część treści, które tak zawzięcie scrollujemy na co dzień. Ale sam CMS to nie wszystko – pełną kontrolę wszystkich aspektów strony zapewniają wtyczki, które rozszerzają możliwości naszego WordPressa.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Yoast = wyszukiwarkowe żniwa?

“Czysty” WordPress nie jest idealny. Ot, prosty program ułatwiający dystrybucję postów. Po zainstalowaniu wtyczki YOAST SEO, staje się jednak prawdziwym kombajnem do zbierania topowych pozycji w Google.

Podstawowa optymalizacja to przede wszystkim modyfikacja elementów sekcji <head> każdej podstrony – title, meta description oraz – zależnie od konieczności – także meta robots. Dalsze kroki to prawidłowa optymalizacja tekstu – struktura nagłówków, paragrafy i inne, niezbędne elementy. Dalsze kroki, to dbałość o widoczność postu – ustawienie odpowiednich reguł dla robotów sieciowych, przygotowanie dodatkowych opisów do udostępniania w social media. Aby prawidłowo przeprowadzić te zabiegi w WordPressie, niezbędne jest posiłkowanie się wtyczkami, które umożliwiają nam edycję elementów niedostępnych w zwykłym edytorze. Jedną z nich jest wtyczka Yoast SEO.

Yoast SEO poradnik – wystartuj dobrze!

Instalacja wtyczki jest super prosta – wystarczy ją pobrać bezpośrednio z wordpressowej bazy. Po krótkiej instalacji i włączeniu wtyczki, możemy przejść do optymalizacji.

Od czego zacząć? Yoast pozwala nam na połączenie naszej strony na WP z najważniejszymi narzędziami – Google Search Console oraz jej odpowiednikami dla wyszukiwarek Bing oraz Yandex.

yoast wordpress seo

(O tym jak połączyć stronę z Search Console dowiesz się z naszych wcześniejszych wpisów)

Bezpłatna wersja wtyczki ma domyślnie wyłączone niektóre funkcjonalności – aby móc korzystać ze wszystkich opcji, należy je ręcznie włączyć: w oknie głównym wtyczki, należy kliknąć zakładkę “Funkcjonalności” i przejść do części “Strony z zaawansowanymi ustawieniami” i przestawić suwak na “włączone”.

yoast wordpress

Dodatkowe opcje pozwolą na większą kontrolę naszego CMS-a.

Optymalizacja strony głównej – skorzystaj z Yoast!

W zakładce “Tytuły i meta tagi” klikamy na zakładkę “Strona główna”. Zależnie od wykorzystywanego szablonu WP, w zakładce będzie znajdować się link do edytora strony głównej lub pola, które pozwolą nam na uzupełnienie tytułu i opisu dla naszego HOME.

yoast seo

Domyślnie ustawiona formuła dla tytułu zawiera informacje, które dodaliśmy korzystając z podstawowego menu WordPressa (Ustawienia ogólne => Tytuł witryny i opis).

Kolejna zakładka – “Typy treści”, pozwala na przygotowanie osobnych tytułów i meta description dla podstron zawierających różne typu treści – m.in. wpisów, stron i mediów – grafik, video. Znajdujące się dalej “Typy taksonomii” umożliwiają dodanie osobnych elementów <head> dla wszystkich utworzonych kategorii, tagów i formatów wpisów. Podobnie, jak w przypadku typów treści – w tym miejscu istnieje możliwość zablokowania dla robotów automatycznie tworzonych podstron każdego typu treści czy taksonomii. To rozwiązanie ułatwia kontrolę nad duplikatami, które mogą powstawać w przypadku, gdy np. nasz post znajduje się w więcej niż jednej kategorii.

Jak zoptymalizować podstronę?

Yoast pozwala na pełną optymalizację każdej utworzonej w CMSie podstrony i wpisu. Pod oknem edycji tekstu (lub pod kreatorem danej podstrony – zależnie od rozwiązań stosowanych w naszym WordPressie), znajduje się sekcja optymalizacji pod wyszukiwarki.

wordpress seo

W pierwszej zakładce znajduje się analiza stanu strony, oceniana według kropek – zielonych, żółtych i czerwonych. Optymalizując stronę według zawartych w tym miejscu wytycznych, należy mieć na uwadze, że Yoast analizuje jedynie tekst umieszczony w edytorze tekstu powyżej i nie uwzględnia wszystkich elementów, z których składa się dana podstrona. Innymi słowy – zielone kropki nie oznaczają idealnej optymalizacji pod roboty Google’a, a jedynie idealne zgranie z wytycznymi wtyczki Yoast. Dodatkowa uwaga – Yoast nie zawsze radzi sobie z językiem polskim! 😉

Kolejna zakładka służy do optymalizacji elementów title, meta description i meta keywords (jeśli ich ktoś używa). Zawiera wizualizację naszej podstrony jako wyniku wyszukiwania oraz pole do edycji poszczególnych elementów.

wordpress yoast 1

Do tworzenia tytułu podstrony można wykorzystać elementy zdefiniowane w ustawieniach ogólnych CMS-a, np. nazwę strony – %%sitename%%. Utworzone w ten sposób tytuły i opisy, nadadzą każdej podstronie indywidualnych charakter i pozwolą na podkreślenie najważniejszych słów kluczowych.

Yoast pozwala również na przygotowanie postów do udostępniania w mediach społecznościowych i przygotowanie dla nich indywidualnych tytułów i opisów, różnych od tych pod wyszukiwarki internetowe.

Za pomocą wtyczki Yoast można również kontrolować widoczność danych podstron dla robotów sieciowych. Korzystając z opcji w menu wtyczki na danym wpisie lub podstronie, można sterować zawartością meta tagu robots, pozwalając lub zakazując indeksowania. W tym miejscu można również uzupełnić zawartość tagu “canonical”, jeśli jest on różny od adresu URL danej podstrony.

yoast seo poradnik

Z mapą do celu!

Po podpięciu domeny do Search Console, optymalizacji strony głównej i podstron, ostatnim elementem podstawowego przygotowania strony do indeksowania w Google, jest stworzenie sitemapy (więcej o sitemapach – TUTAJ).

yoast poradnik seo

Mapa generowana jest automatycznie – i znajduje się pod linkiem nasza-domena.pl/sitemap_index.xml. Za pomocą panelu wtyczki Yoast możemy kontrolować jej elementy – dodawać podstrony autorów, typy postów oraz wykluczać pojedyncze wpisy, których nie chcemy pokazywać robotom wyszukiwarki.

Ciekawostka – podczas generowania mapy dla wyszukiwarek za pomocą Yoast, czasem pojawia się bug – po kliknięciu na link do sitemapy, wyskakuje błąd 404 – szukana stronie nie istnieje. Pozbycie się go jest proste – wystarczy przejść do sekcji Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki i bez jakichkolwiek zmian, kliknąć “Zapisz zmiany”. To powinno rozwiązać problem!

Adres sitemapy należy dodać do odpowiedniej sekcji w Google Search Console.

Podstawa optymalizacji – boost do pozycji!

Zdarza się, że zwykła optymalizacja elementów title i description pozwala na znaczne poprawienie pozycji naszej domeny w wynikach wyszukiwania. Przygotowanie ich za pomocą wtyczki Yoast jest proste i pozwala na oszczędzanie czasu na budowę atrakcyjnego contentu 😉

Oczywiście, że wtyczka posiada znacznie więcej możliwości i pozwala na znacznie szerzej zakrojoną optymalizację strony. O tym wspomnimy jednak przy kolejnej okazji…

Komentarze (6)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany