Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Big data – co to jest i jak wpłynie na SEO?

Bid data – poznaj wielki temat! 

Według ostatnich danych w Internecie każdego dnia tworzy się 2,5 kwintyliona danych (jeden kwintylion to jedynka oraz 18 zer). Dla przykładu, na YouTube przesyłanych jest ok. 460 000 godzin wideo dziennie. Z kolei Facebook w skali miesiąca posiada ok. 2,32 miliarda użytkowników, którzy przesyłają zdjęcia, filmy oraz wiadomości tekstowe.

Czemu o tym wspominam? Te i inne dane tego typu wpłyną na to, jak będzie wyglądało SEO. Zmieni to także sposób, w jaki firmy będą optymalizować swoje strony internetowe oraz tworzyć content. Cały ten proces jest związany z niejakim Big Data. Zanim omówimy, jak ów trend wpłynie na przyszłość SEO, wyjaśnijmy sobie, co to jest Big Data ogólnie. 🙂

Big Data – co to jest?

Big Data to krótki termin, który opisuje cały proces gromadzenia oraz analizy danych przeprowadzany tak, aby osiągnąć zamierzone (często biznesowe) cele. Choć sam termin jest stosunkowo nowy, to jednak podstawy definicji zostały ukute już na początku XXI wieku przez analityka Doug Laney’a.

Obecnie Big Data stanowi ważny element procesu podejmowania decyzji i nie ma w tym nic dziwnego.

Big Data pomaga:

  • Oszczędzać koszty – niektóre narzędzia od Big Data jak analiza danych w chmurze usprawniają proces, w jaki firmy gromadzą i analizują zbierane informacje.
  • Zrozumieć warunki na rynku – dzięki analizie zachowań zakupowych klientów firma może ustalić, które produkty (i czemu) najlepiej trafiają do danej grupy docelowej.
  • Tworzyć nowe produkty – dzięki analizie trendów opartej o konkretne informacje da się stworzyć produkty, które w samą porę trafią w zapotrzebowanie.
  • Kontrolować reputację w sieci – Big Data może zostać użyte do tzw. analizy sentymentu, dzięki której mamy możliwość kontrolowania tego, jakim nacechowaniem emocjonalnym charakteryzują się wzmianki o danej firmie w Internecie.

Obecnie wiele firm korzysta z Big Data, jednak to Google wyznaczyło w tej dziedzinie trendy. Skoro Google gra tutaj pierwsze skrzypce, to niewątpliwie omawiane zjawisko nie ominie branży pozycjonowania stron internetowych.

Przyjrzyjmy się zatem temu, jakie zmiany mogą nas czekać.

1. Dokładniejsza analiza contentu

Firmy w Internecie produkują coraz więcej treści. Ów content staje się danymi, które silniki wyszukiwania znajdują, indeksują oraz analizują. Wszyscy właściciele stron internetowych chcą, aby ich content znajdował się zawsze jak najwyżej w wynikach wyszukiwania.

Silniki wyszukiwania przemieniają content w mierzalne i ustrukturyzowane zestawy danych. Dzięki zastosowaniu Big Data firmom SEO oraz innym specjalistom będzie jeszcze łatwiej znaleźć dokładne korelacje między tym, co Internauci wyszukują, a co zwraca im wyszukiwarka Google.

2. Uzyskiwanie pożądanych rezultatów

Wielu firmom zależy na dokładnym mierzeniu wszelkich procesów, w jakie się angażują. Dzięki zastosowaniu Big Data znacznie usprawni się sposób, w jakim będzie można mierzyć efektywność pozyskiwania ruchu, konwersji leadów oraz innych etapów sprzedaży. Specjaliści SEO dzięki przeanalizowanym danym będą w stanie wskazać konkretne przyczyny problemów oraz odpowiednio dostosować swoje strategie.

3.  Przewidywanie trendów

Nagromadzenie dużej ilości informacji w długim odstępie czasu daje możliwość tworzenia analiz oraz całkiem trafnych prognoz. Dzięki Big Data specjaliści od SEO oraz marketingu internetowego będą w stanie zaadaptować swoje strategie znacznie wcześniej i na przykład przewidzieć, które słowa kluczowe zyskają na znaczeniu.

4. Analiza wielu kanałów pozyskiwania klientów

Jednym z problemów w precyzyjnym ustaleniu ROI jest to, że marketingowe działania są rozłożone zwykle na wiele kanałów: strona firmowa, profile w mediach społecznościowych, lista mailingowa itp. Z tego powodu nieraz może być trudno ustalić, co dokładnie pobudziło klienta do podjęcia decyzji zakupowej.

Tak przeprowadzany marketing jest oczywiście bardzo ważny. Jednak z racji tego, że wiele kanałów nie dzieli się bezpośrednimi danymi z marketingowcami, trudno może być ustalić pełen obraz konwersji.

Dzięki Big Data analiza tego, w jakie interakcje z contentem użytkownik wchodzi w skali mikro, stanie się jak najbardziej możliwa. W rezultacie twórcy reklam będą w stanie optymalizować cały proces sprzedażowy oraz skupić się na najważniejszych etapach podróży klienta.

5. Optymalizacja customer experience

Dzięki analizie coraz bardziej precyzyjnych danych wyszukiwarki internetowe dostarczą dokładniejszych odpowiedzi na zadawane pytania. Wyniki wyszukiwania będą stargetowane nie tylko pod kątem lokalizacji geograficznej, preferencji czy historii wyszukiwania. Dokładna analiza informacji pozwoli wychwycić takie szczegóły jak przykładowo wymagania dietetyczne użytkownika. Podobne procesy mają już miejsce w niektórych sklepach internetowych, a wraz z rozwojem Big Data staną się jeszcze dokładniejsze.

6. Semantyczne wyszukiwanie

Semantyczne wyszukiwanie to proces wyszukiwania skupiony na bardziej naturalnych frazach niż na krótkich i sprecyzowanych słowach kluczowych. Big Data oraz uczenie maszynowe, pozwalają silnikom wyszukiwania lepiej zrozumieć to, co użytkownik miał na myśli. Marketingowcy z kolei dzięki takim danym będą mogli dostosować treści swojej strony internetowej, aby wyżej wyświetlała się w wyszukiwarce.

Przykładem może być Walmart, który stosuje analizę tekstu, uczenie maszynowe oraz wyszukiwania synonimów, aby ułatwić znalezienie swojej strony firmowej. Jak podaje sama firma, dzięki uwzględnieniu semantycznego wyszukiwania, udało się zwiększyć konwersję o 10-15%. Dla takiej firmy oznacza to zyski liczone w milionach (jeśli nie miliardach) dolarów.

Podsumowanie

Jako, że analiza danych zwykle dzieje się „zakulisowo” wielu przedsiębiorców nie dostrzega tego, jak duży będzie ona miała wpływ na aspekty biznesowe jak choćby pozycjonowanie w Internecie. Big Data zmienia Internet w nieodwracalny sposób. Silniki wyszukiwania jeszcze precyzyjniej będą dawały nam treści, których szukamy. Wraz z ogólnym rozwojem technologii (w tym sztucznej inteligencji) Big Data przybierze tylko na znaczeniu.

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Bounce rate – co to jest i jak go zmniejszyć na swojej stronie www?
Maciej Popiołek

Bounce rate – co to jest i jak sobie z tym radzić? Czy kiedykolwiek zdarzyło Ci się zajrzeć do jakiegoś […]

e-commerce marketing – najlepsze kanały promocji
Redakcja

E-commerce marketing – najlepsze kanały promocji. E-commerce (e-handel) oznacza handel elektroniczny. W Polsce GUS określił e-commerce jako elektroniczny handel dokonywany przez sieci […]

Czym różni się darmowy audyt seo od audytu za 1000 lub 2000 złotych?
Joanna Michalska

Darmowy audyt SEO – czym różni się od audytów strony internetowej za 1000 lub 2000 złotych? Dlaczego proponujecie audyt strony […]

Pozycjonowanie stron za darmo
Maciej Popiołek

Dyskusje o pozycjonowaniu rozpalają do czerwoności emocje w świecie internetowej aktywności biznesowej. Podczas wymiany doświadczeń i spostrzeżeń wielu pozycjonerów stara […]

prędkość strony
Prędkość strony – czy jest istotna w pozycjonowaniu?
Barbara Oleszek

Hasła typu “prędkość strony”, “wyniki z Page Speed Insights” oraz innych narzędzi to stały punkt audytów i strategii SEO. Nic […]

Kilka najwyższych pozycji okupowanych przez jedną stronę? Google mówi: „Dość!”
Jakub Nowak

Google wprowadziło zmianę, która uderzy w strony zagarniające dla siebie zbyt dużo przestrzeni w wynikach wyszukiwania. Od tej pory na […]