Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Dropshipping – co to jest? Zasady dropshippingu

dropshipping

Prowadzenie sklepu internetowego wydaje się w dzisiejszych czasach tzw. złotym interesem. Coraz więcej osób chętnie kupuje online, a rynek e-commerce w Polsce nie jest jeszcze nasycony. Wielu zapalonych biznesmenów odstrasza jednak konieczność dokonywania znacznych inwestycji w celu zakupu towaru, który można następnie wystawić w sklepie. Jest jednak metoda na to, by sklep założyć bez dużego kapitału – to dropshipping. Dowiedz się więcej!

Czym jest dropshipping?

Dropshipping powoli staje się bardzo popularnym pojęciem i coraz więcej osób szuka szczegółowych informacji na ten temat. Jest to specyficzny model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży przez Internet. Polega on na przeniesieniu odpowiedzialności za cały proces wysyłki na dostawcę. Oznacza to, że sklep internetowy nie ma własnego towaru i własnych magazynów, a jedynie współpracuje z zewnętrzną firmą, która realizuje przekazane jej zamówienia. Niektóre z korzyści takiego rozwiązania nasuwają się same – brak kosztów magazynowania i brak konieczności inwestowania w towar (który może się sprzedać lub nie), a więc znacznie mniejsze ryzyko finansowe. Poza tym przeniesienie logistyki na zewnętrzny podmiot sprawia, że prowadzenie biznesu jest znacznie łatwiejsze. Oczywiście nie oznacza to, że dropshipping ma same zalety. 

Zalety dropshippingu

Nie da się ukryć – dropshipping jest bardzo kuszącym rozwiązaniem, które znacznie upraszcza proces prowadzenia sklepu internetowego i pozwala bardzo szybko zacząć zarabiać na własny rachunek. Można wymienić naprawdę sporo zalet systemu. Jakich?

  • Własny biznes bez dużego kapitału

Założenie firmy zazwyczaj wymaga pewnych inwestycji, a w przypadku sklepu są one znaczne – potrzebna jest bowiem cała infrastruktura do obsługi zamówień, a także towar i sam pomysł na sklep internetowy. Tymczasem dropshipping pozwala „uciąć” większą część kosztów przedsięwzięcia. Jedyne wydatki, jakie musisz ponieść na początku to te związane z działaniem strony internetowej sklepu i obsługą wysyłki. Sprawia to, że w zasadzie każdy może sobie pozwolić na taki biznes. Co więcej, brak znaczących wydatków oznacza, że możesz szybko zaobserwować zwrot inwestycji i zacząć cieszyć się zyskami.

  • Prowadzenie firmy z dowolnego miejsca

Sklep internetowy prowadzony w standardowy sposób daje właścicielowi dużo swobody, ale nie do końca. Konieczne jest m.in. posiadanie stacjonarnego magazynu, w którym składowany jest towar i w którym odbywa się kompletowanie zamówień i przygotowanie ich do wysyłki. Dropshipping to model, który oferuje znacznie więcej wolności. Nie musisz mieć bowiem magazynu, który wymaga kontroli przynajmniej od czasu do czasu. Oznacza to, że możesz po prostu pracować z domu i zarabiać, nie ruszając się z niego. Problemu nie stanowi również wyjazd do innego miasta czy nawet kraju. Wystarczy Ci dobre połączenie internetowe, by cały czas kontrolować swój biznes.

  • Mniej obowiązków, mniejsza odpowiedzialność

Prowadząc samodzielnie sklep internetowy w modelu dropshipping odpowiadasz głównie za zbieranie zamówień, pozyskiwanie klientów i utrzymywanie z nimi relacji. Jeśli e-sklep jest zintegrowany z hurtownią, aktualizacja stanów magazynowych i cen odbywa się automatycznie. Wiele firm oferuje również obsługę posprzedażową (czyli przede wszystkim zwrotów i reklamacji). Dlatego zakres Twoich obowiązków i odpowiedzialności jest ograniczony. Oznacza to więcej czasu na życie prywatne i mniej stresu.

  • Prosty sposób na biznes

Tradycyjny model prowadzenia sklepu wymaga też znacznie szerszej wiedzy, chociażby na temat procesu logistycznego. Ponadto zwykle konieczne jest zatrudnienie pracowników, co również może stanowić wyzwanie. Osobom bez doświadczenia często trudno wkroczyć w ten świat bez pomocy. Tymczasem dropshipping, zdejmując z właściciela sklepu najbardziej uciążliwe obowiązki, sprawia, że e-sklep może założyć prawie każdy.

  • Elastyczność oferty

Jeśli zainwestujesz w towar, nie tylko zamrażasz sporą ilość gotówki, ale również ryzykujesz, że może się on nie sprzedać. W modelu dropshippingu możesz szybko zmienić asortyment, jeśli obecny nie cieszy się wystarczającym zainteresowaniem. Ta elastyczność pozwala też dostosowywać się do aktualnych trendów, a tym samym zmaksymalizować sprzedaż. Obecnie hurtownie oferujące współpracę na zasadach dropshipping proponują bardzo szeroki wybór produktów z różnych działów. To zaś zwiększa Twoje możliwości działania.

  • Szybka obsługa = zadowolony klient

Renomowane hurtownie dropshippingowe działają bardzo sprawnie, przygotowując zamówienie od razu po jego otrzymaniu. To pozwala zaoferować klientom szybką dostawę, a tym samym wpłynąć na ich zadowolenie!

Wady dropshippingu i zagrożenia związane z działalnością w tym modelu

Jak wspomniano na początku, dropshipping ma jednak również pewne wady, jak każdy inny model biznesowy. Warto jednak wiedzieć, że niektóre z nich można zminimalizować lub wręcz wyeliminować. Z jakimi problemami mogą się spotkać właściciele e-sklepów działających na zasadzie dropshippingu?

  • Mniejsza kontrola nad biznesem

Oddając znaczną część obowiązków i odpowiedzialności zewnętrznemu podmiotowi, tracisz również część kontroli nad biznesem. To hurtownia decyduje, w jaki sposób będzie pakowany, wysyłany i dostarczany Twój towar, a Ty nie masz prawa tego kwestionować. Dlatego przed wyborem partnera należy zawsze dokładnie sprawdzić te kwestie oraz zasady obsługi klienta (w tym również politykę zwrotów czy reklamacji). To bowiem czynniki, które znacząco rzutują na wizerunek sklepu. Jeśli zależy Ci na dobrych relacjach z klientami (a to podstawa do satysfakcjonujących wyników sprzedaży), nie możesz tego zlekceważyć.

  • Duża konkurencja

Liczne zalety dropshippingu i niski próg wejścia sprawiają, że sklepów prowadzonych w tym modelu przybywa z dnia na dzień. Hurtownie mają  również ograniczony (choć różnorodny) asortyment. Dlatego jest niemal pewne, że niezależnie od tego, co zdecydujesz się sprzedawać, ktoś już to robi. To z kolei oznacza, że aby zagarnąć część rynku dla siebie, będziesz musiał czymś się wyróżnić. Nie zapominaj – nawet tak z pozoru prosty biznes, jak e-sklep oparty o dropshipping, wymaga inwencji i instynktu przedsiębiorcy.

  • Niskie marże

Duża konkurencja często oznacza również niskie marże. Tym samym wypracowanie sensownego zysku wymaga uzyskania dobrych wyników sprzedaży. Warto jednak wiedzieć, że wysokość marży w znacznym stopniu zależy od rodzaju oferowanego towaru. Istnieją branże, w których jest ona całkiem wysoka.

  • Problemy z realizacją zamówień

Zdarza się, że współpraca z hurtownią nie przebiega tak gładko, jak mógłbyś chcieć i się spodziewać. Niekiedy zawodzi system i towaru, który pokazuje się  w sklepie jako dostępny, w rzeczywistości nie ma na stanie. Innym razem czas realizacji zamówienia może się wydłużyć ze względu na kolejkę zamówień. Można się jednak przed tym częściowo zabezpieczyć, zawierając z dostawcą odpowiednią umowę.

  • Niejasna polityka zwrotów i reklamacji

Jeśli dane firmy i magazynu są odmienne, może to wprowadzać w błąd klientów, którzy chcą zareklamować lub zgodnie z prawem zwrócić towar. Dlatego trzeba pamiętać o umieszczeniu na stronie sklepu przejrzystych informacji na temat tego, dokąd można odesłać niechciany produkt. Problem można też rozwiązać poprzez dodawanie do paczek gotowych formularzy zwrotów.

  • Niewystarczająca znajomość towaru

Model dropshippingu umożliwia Ci sprzedawanie dowolnego towaru. Co oznacza, że niekiedy możesz zacząć działać w branży, której za dobrze nie znasz. To może z kolei okazać się problemem, gdy zaczniesz dostawać szczegółowe pytania o konkretne towary lub ich parametry. Klienci często oczekują również od sklepu fachowej porady na temat doboru produktu. Rozwiązaniem jest ograniczenie się do działania w branży, którą znasz lub dokładne zapoznanie się z elementami oferty, np. poprzez zamówienie próbek od dostawcy.

  • Powielanie treści

Prowadząc sklep w dropshippingu, często można stać się ofiarą duplicate content, czyli powielania treści, które skutkuje niższą pozycją sklepu w wynikach wyszukiwania Google. Dlatego nigdy nie polegaj na skopiowanych opisach produktów! Przygotuj własne, a na pewno Ci się to opłaci.

Dropshipping – jak zacząć?

Obecnie rozpoczęcie działalności w modelu dropshipping jest dość łatwe, ponieważ na polskim rynku działa wiele hurtowni obsługujących klientów w ten sposób. Na początku należy jednak stworzyć swoją platformę handlową. Dostępnych jest wiele rozwiązań działających na rozmaitych zasadach (najpopularniejsze to np. WordPress z WooCommerce, PrestaShop, Magento i platformy abonamentowe takie jak Shoplo, Shoper, Shopify). Różnią się one przede wszystkim możliwościami oraz kosztami założenia i prowadzenia sklepu. Dlatego warto dokładnie przeanalizować dostępne opcje, by od razu wybrać tę właściwą.

Sklep można stworzyć samodzielnie, co szczególnie w przypadku niektórych platform jest bardzo łatwe, lub zlecić jego przygotowanie zewnętrznej firmie. Należy pamiętać, że to drugie rozwiązanie zwykle da bardziej profesjonalny efekt, ale będzie droższe. W każdym przypadku należy zwrócić uwagę na możliwość i sposób integracji platformy z rozwiązaniami dla dropshippingu.

Wybór hurtowni do dropshippingu

Kolejno można zająć się wyborem kluczowego partnera do działalności w systemie dropshipping, czyli hurtowni. Możliwości w tym zakresie jest obecnie sporo. Należy jednak uważać, ponieważ nie każda hurtownia oferuje swoim partnerom takie same warunki. Na co zwracać uwagę? O co pytać? Najważniejsze kwestie, które powinny Cię interesować to:

  • koszty przesyłek,
  • dostępne formy dostawy,
  • możliwość powiązania kategorii produktów pomiędzy hurtownią a sklepem,
  • automatyczna aktualizacja stanów magazynowych i dostępności,
  • dodatkowe opłaty za udostępnienie zdjęć lub opisów produktów,
  • sposób pakowania towarów do wysyłki,
  • możliwość dołączania do przesyłek spersonalizowanych dodatków – np. materiałów reklamowych, kodów rabatowych, upominków,
  • minimalna kwota zamówienia,
  • polityka zwrotów i reklamacji firmy (w tym koszty zwrotu towaru przez klienta),
  • konieczność opłacenia pierwszych zamówień góry (niektóre hurtownie stosują taki wymóg).

Dobrze sprawdzić opinie o danej firmie przed zdecydowaniem się na jej usługi lub, jeśli to możliwe, spróbować poradzić się innych właścicieli sklepów w systemie dropshipping. Warto sprawdzić szczególnie fora, blogi i grupy na Facebooku, na których często można znaleźć wiele przydatnych informacji.

Przy podpisywaniu umowy z hurtownią, koniecznie upewnij się, że wszystkie omówione wcześniej kwestie zostały w niej zawarte. Jeśli korzystasz ze specjalnej platformy, przeczytaj jej regulamin. Założenie konta oznacza bowiem jego akceptację.

Dropshipping – czy warto?

Podsumowując: czy warto „bawić się” w dropshipping? Odpowiedź oczywiście nie jest jednoznaczna. Należy jednak mieć na uwadze, że wbrew temu, co można przeczytać w niektórych artykułach czy na stronach internetowych, z pewnością nie jest to „złoty interes”, który pomoże Ci się wzbogacić bez wysiłku. Prowadzenie sklepu to zawsze praca, która wymaga czasu, wiedzy i niejednokrotnie poświęceń. Należy przy tym pamiętać, że ze względu na charakter modelu dropshipping, uzyskanie wysokich zarobków jest możliwe tylko w przypadku osiągnięcia bardzo dobrych wyników sprzedaży. To z kolei najczęściej oznacza konieczność aktywnego pozyskiwania klientów, prowadzenia zaawansowanych działań marketingowych i dbania o najwyższy poziom obsługi, w tym komunikacji z konsumentami. Konieczne będą zapewne inwestycje w pozycjonowanie (aby klienci w ogóle mogli trafić do Twojego sklepu), marketing czy stworzenie atrakcyjnej i funkcjonalnej strony internetowej. To wszystko wymaga zasobów.

Warto jednak zauważyć, że dropshipping jest szansą na stworzenie biznesu niemal z niczego i pomaga znacząco zminimalizować ryzyko związane z założeniem sklepu. Model pozwala również w łatwy sposób zbadać popyt na określone produkty. Właściwie wykorzystany może okazać się bardzo skuteczny, co udowadniają liczne sklepy działające w ten sposób. Czy jest to rozwiązanie dla Ciebie? Musisz ocenić sam!

Tagi:

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Iza to personifikacja stoickiego podejścia do marketingu. Rozważna i nieromantyczna. Żaden pomysł nie jest na tyle dobry, by nie mógł być lepszy. W kreatywnych koncepcjach swoich rozbrykanych kolegów, widzi zbiory, które natychmiast należy uporządkować. Gdyby nasz dział marketingu porównać do rezerwatu osadzonego w głębi Kenii, gdzie niektórzy są gepardami, inni krokodylami albo gorylami, Iza zdecydowanie byłaby przywódczynią stada słoni. Obecnie Iza, oprócz części marketingu Verseo, pielęgnuje swoje świeżo posadzone iglaki.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

co zrobić gdy sklep nie przynosi zysków
Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy?
Dominika Mączka

Sprzedaż internetowa niesie za sobą ogromny potencjał, więc i Ty założyłeś e-sklep. Działa już od kilku miesięcy, ale zyski… odbiegają […]

Ecommerce Power szkolenie online: Krzysztof Masłowski wśród prelegentów
Redakcja

Ecommerce Power to bezpłatne szkolenie dla właścicieli sklepów internetowych oraz początkujących e-przedsiębiorców. Nie może zabraknąć tu reprezentanta Verseo. 27 września […]

Poznaj Bumper Ads
Artur Kwieciński

Bumper Ads – reklama na Youtube z „gwarancją”. W jaki sposób dotrzeć z przekazem wideo do użytkowników, którzy zwłaszcza na […]

Kampania na Facebooku – 7 kroków
Jakub Michalak

Interesuje Cię kampania na Facebooku? Czas start! Odpowiednie wykorzystanie Facebooka staje się podstawowym elementem w niemal każdej strategii marketingowej. A […]

Program afiliacyjny – co to jest?
Maciej Popiołek

Marketing afiliacyjny nie jest nowością, ale z roku na rok nabiera tempa. Dla reklamodawców jest szansą na pozyskanie nowych klientów […]

inbound marketing
Inbound marketing – co to jest?
Dominika Mączka

Reklama jest dźwignią handlu – to mantra powtarzana przez ekspertów od dziesiątek lat. Wyobraź sobie jednak, co by było, gdyby […]