Ten tekst przeczytasz w 32 minut

Brak komentarzy

Agencja marketingowa – czym jest i jak działa? Skuteczność działań, wybór kanałów i koszty usług.

Agencja marketingowa – czym jest i jak działa? Skuteczność działań, wybór kanałów i koszty usług. - zdjęcie nr 1

agencja marketingowa
Agencja marketingowa – czym jest i jak działa? Skuteczność działań, wybór kanałów i koszty usług. - zdjęcie nr 3

Spis treści

Czytasz teraz:

Agencja marketingowa – czym jest i jak działa? Skuteczność działań, wybór kanałów i koszty usług.

Zamknij

Dzień dobry! Mam nadzieję, że wpis ten zastał Cię w zdrowiu i ogólnej pomyślności! Witam Cię w kompendium wiedzy na temat agencji marketingowych! Marketingowcy i właściciele firm rzadko mają do dyspozycji nadmiar czasu, więc bez większych ceregieli przechodzę do rzeczy. Lecimy!

Czym jest agencja marketingowa?

Agencja marketingowa to firma, która zajmuje się reklamowaniem innych firm. Reklamowaniem w przestrzeni fizycznej oraz w przestrzeni cyfrowej. To najprostsza i najogólniejsza definicja. Słynne stwierdzenia, jak „dobra firma nie potrzebuje reklamy”, albo „jak będę chciał, to sam kupię”, w rozpędzonej gospodarce rynkowej i w środowisku o dużym nasyceniu konkurentami, nie mają żadnego uzasadnienia i zwyczajowo są wygłaszane przez osoby, które firmy nigdy nie prowadziły. W przebodźcowanym świecie, z wieloma komunikatami na każdym kroku, wygrywają firmy, które są widoczne.

Zwyczajowo agencje marketingowe dzielą się na agencje marketingu internetowego oraz agencje reklamowe, które tworzą materiały reklamowe pod postacią fizyczną. Czy istnieje kompleksowa agencja marketingowa, która zajmuje się i jednym i drugim? Cóż… ja takiej w Polsce jeszcze nie widziałem. A to dlatego, że oba środowiska – zarówno online, jak i offline – w ostatniej dekadzie zrobiły się diablo skomplikowanymi technologicznie mechanizmami, które wymagają specjalistycznej wiedzy. Nie można znać się na wszystkim.

Czym zajmuje się agencja marketingowa?

To, czym zajmuje się agencja marketingowa, wynika po pierwsze z tego czy operuje ona w środowisku reklamy internetowej czy fizycznej. Agencja marketingu internetowego zajmuje się z reguły dwoma podstawowymi celami. Albo są to działania marketingowe jednoznacznie nastawione na pozyskiwanie nowych klientów poprzez dostarczanie ruchu na Twoją stronę internetową, albo działania marketingowe nastawione na budowanie zasięgów i wyświetleń, np. w celu budowania świadomości marki, generowania potrzeb, wspierania kampanii PR czy uświadamiania problemów. Środkami do uzyskania tych celów są reklamy płatne oraz działania „organiczne”. Reklamy płatne to np. linki sponsorowane lub reklamy produktów z małymi zdjęciami, które widzisz po wpisaniu frazy kluczowej w wyszukiwarce Google. To również reklamy na Facebooku, reklamy w aplikacjach, reklamy w marketplace`ach jak Allegro, banery reklamowe, które widzisz na stronach internetowych, czy np działania influencerów (które nie zawsze są oznaczone, jako działania płatne). Działania organiczne natomiast, to wpisy na fanpage`ach, tworzenie wpisów blogowych (jak np. ten), działania nastawione na pozycjonowanie stron internetowych itd. itd. Takimi działaniami marketingowymi również zajmuje się agencja marketingu internetowego.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Agencja reklamowa zajmująca się tradycyjnymi nośnikami z reguły nie jest stricte nastawiona na bezpośrednie pozyskiwanie klientów (bo bardzo trudno to zmierzyć), lecz na budowanie szerokich zasięgów. Mówimy tutaj o działaniach takich jak drukowanie ulotek, obecność na targach branżowych, tworzenie banerów w przestrzeni publicznej, akcji samplingowych w supermarketach i tym podobnych.

Oczywiście są również agencje marketingowe, które zajmują się reklamami w tradycyjnych i powszechnie znanych nośnikach jak prasa, radio i telewizja. To rozwiązania dla firm, które dysponują dużymi budżetami reklamowymi i po prostu mogą pozwolić sobie na kierowanie komunikatów do naprawdę szerokiego i nie do końca sprecyzowanego użytkownika. Tymi agencjami nie będę się szerzej zajmował. Po pierwsze dlatego, że istnieje ogromne prawdopodobieństwo, że i Ty nie jesteś zainteresowany reklamami w tych dużych nośnikach, a po drugie dlatego, że nie jestem ekspertem w tym konkretnym temacie, a chciałbym tym wpisem zapewnić maksymalną jakość.

Agencja marketingowa 5.0 – marketing nowej generacji

Szukając informacji na temat agencji marketingu internetowego, z pewnością zastanawiasz się, czym wyróżni się dobra agencja marketingowa. Z mojego punktu widzenia (a byłem i po stronie klienta i po stronie agencji wielokrotnie) dobra agencja reklamy internetowej to z reguły taka, która dowozi wyniki, jest transparentna i posiada klimat organizacji „uczącej się”. Osobiście lubię też odważną komunikację i dbałość o UX, ale to nieco poza konkursem. 🙂

Nadszedł zatem moment na odrobinę autoreklamy. Verseo, jako pierwsza agencja marketingowa w Polsce, szczyci się tytułem agencji marketingu 5.0. Oznacza to położenie szczególnego nacisku w naszych codziennych działaniach na dwa filary – ludzi i technologię. Wierzymy, że dobra agencja wychodzi od doświadczenia, empatii i partnerskich relacji. Jeżeli istnieje zrozumienie na tym fundamentalnym ludzkim poziomie, to z reguły potem wszystko się dobrze układa. 🙂 Next step to technologia. Jako marketingowcy czujemy się w obowiązku śledzić za klientów najnowsze zmiany i podejścia do reklamowania w Internecie. Oprócz tego, szeroko wykorzystujemy nowe narzędzia AI, a od 2015 roku rozwijaliśmy i własne, oparte o uczenie maszynowe.

Nie ma odwrotu od pracy z najnowszymi technologiami. Stanowią one i szanse na uzyskanie przewag konkurencyjnych, ale i zagrożenie. Nie raz zdarzało się bowiem, że nowe metodologie w płatnych środowiskach reklamowych mogły potencjalnie przepalać budżety lub obniżać skuteczność reklam. Dlatego tak ważne jest doświadczenie człowieka i możliwość krytycznej oceny sytuacji.

Agencja marketingu 5.0 ma również trzeci wymiar, którym jest transparentność. I już wiem co myślisz – kolejna transparentna firma, z czego nic nie wynika…

I tu niespodzianka. My po prostu to robimy. Publikujemy dane o wynagrodzeniach, publikujemy nasze przychody i wskaźnik rotacji współpracowników. Publikujemy odprowadzone podatki i jak odpowiadamy na poszczególne zagrożenia – np. kwestie bezpieczeństwa.

To jest nasza droga. Ale są i inne. Niektóre agencje marketingowe mocno stawiają w komunikacji na indywidualne podejście, kreatywność, strategiczność czy kompensują potrzebę prestiżu. W założeniu każda agencja chce być skuteczną bowiem od jej skuteczności zależy czy będziesz jej płacić. Na etapie wyboru musisz zatem po prostu znaleźć ten „perfect match” bardziej na poziomie emocjonalnym niż racjonalnym. Przynajmniej tak sądzę. 🙂

Przykładowe usługi oferowane przez agencje marketingowe

Jakie są przykładowe usługi oferowane przez agencje marketingowe? Przyjrzyjmy się tym kluczowym, z punktu widzenia marketingu internetowego.

Content Marketing

Content marketing z reguły kojarzony jest z treściami i inbound marketingiem czyli takim, który odpowiada na konkretną potrzebę użytkownika, a nie atakuje go niechcianym komunikatem. Artykuł, który właśnie czytasz, należy właśnie do dziedziny content marketingu. Chcesz pozyskać wiedzę o agencji marketingowej, a ja Ci ją dostarczam. Od moich umiejętności, języka którym się posługuje, ale i formy graficznej zależy, czy content – na który trafiłeś – zachęci Cię do dalszych akcji, jeżeli będę miał taką intencję go tworząc. W przypadku tego wpisu, mogę jednoznacznie odsłonić karty. Pisząc go, zależało mi, byś po prostu się tu znalazł i uznał go za pomocny. Będąc na mojej stronie – jeżeli się na to zgodziłeś w banerze cookie – wpadłeś/wpadłaś w naszą listę remarketingową. Co jakiś czas zatem, spotkasz się z naszymi banerami w sieci i będą Ci o nas przypominać. Szukasz informacji o agencji marketingu, więc kiedy nadejdzie właściwy moment, może wówczas o nas pomyślisz. A może i nie. Rzecz w tym, że ten artykuł i późniejszy remarketing to nasze punkty styku, a im ich więcej, tym bardziej prawdopodobne, że się do nas odezwiesz. Fachowo nazywa się to budowaniem dostępności mentalnej.

Jeżeli chodzi o agencje content marketingu to istnieją firmy wyspecjalizowane w tym zakresie, ale i z reguły w większych agencjach, zajmujących się wieloma kanałami, możesz po prostu taki content marketing zamówić lub nawet otrzymać go w ramach innych usług, jak np. pozycjonowania stron. Nie należy jednak sprowadzać contentu tylko do tekstów na blogach czy opisów produktów i kategorii w sklepach internetowych. O nie. Content to także:

content marketing -przykłady działań

Bardzo dużo zależy od wyobraźni i elastyczności naszego podejścia. 🙂

Pozycjonowanie stron internetowych

Pozycjonowanie to działania marketingowe zmierzające do podniesienia widoczności strony internetowej w wyszukiwarkach internetowych – np. Google, czy Bingu. Jest to jedna z najpopularniejszych i prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalna usługa w marketingu internetowym, a opiera się na trzech filarach.

Pierwszy to głęboka praca nad optymalizacją techniczną strony. Mówimy tutaj o maksymalnym uproszczeniu struktury kodu strony, pracy z opisami meta, pracy z odchudzeniem ewentualnych zdjęć lub grafik, pracy nad szybkością strony. Generalnie optymalizacja techniczna docelowo ma sprawiać, że robot indeksujący oraz klient będzie bez przeszkód pokonywać stronę internetową.

Drugi filar to praca z tekstem. Wyszukiwarki karmią się nimi. Im bardziej bogaty, jakościowy i zręczny tekst, tym wyższa szansa, że wyszukiwarka go doceni i umieści na czele lub w topce w wynikach wyszukiwania. Tutaj dużą rolę odgrywa wcześniej wspomniany content marketing, który powinien żenić interes odbiorcy oraz potrzeby seo (pozycjonowania).

Trzeci filar to linki. By zobrazować ich rolę najlepiej posłużyć się analogią. Im więcej różnego rodzaju dróg do miasta, tym będzie ono ważniejsze na mapie kraju. Im więcej takich dróg prowadzi do danego miasta z innych dużych miast, tym wyższa reputacja miasta docelowego – czyli Twojej strony. Ma znaczenie ilość takich dróg, ale również ich jakość i czy prowadzą one ze źródeł powiązanych tematycznie. 🙂

Aktualnie mówi się o ponad setce kluczowych czynników rankingowych, które brane są pod uwagę przy ustawianiu drabinki wyników wyszukiwań, a także ponad tysiącu czynników, które mają wpływ, ale mniejszy lub marginalny.

Najważniejsze są jednak filary. Dopieść je, a będzie dobrze.

Reklama PPC

Reklama PPC (Pay Per Click), to reklamy, za które płacisz dopiero kiedy dany odbiorca w nie kliknie. Jest to model zwyczajowo kojarzony z Google Ads oraz Facebook Ads. Kampanie reklamowe w modelu PPC posiadają szereg zalet!

zalety reklamy PPC
  • Elastyczność budżetowa – PPC to rozwiązanie dla malutkich, jak i potężnych. Możesz tam z powodzeniem pozyskiwać klientów z budżetem 500 złotych, jak i 100.000. Wszystko zależy od skali działania i konkurencji.
  • Szybkość implementacji – Reklamy w tym modelu mogą rozpocząć działanie w zasadzie z dnia na dzień.
  • Dobre na sezon – W swojej strategii marketingowej z pewnością uwzględniasz sezony sprzedażowego jak Boże Narodzenie czy Black Friday. W takim czasie możesz inwestować więcej, a w sezonach gorszych nawet wygaszać działania marketingowe PPC.
  • Eksport – Kampanie reklamowe PPC docierają do wszystkich zachodnich rynków. Łatwo wyskalujesz z nimi firmę na obcych rynkach.
  • Samodzielność – W teorii możesz poprowadzić kampanie reklamowe w tym modelu samodzielnie. Pamiętaj jednak, że na rynku jest mnóstwo specjalistów (włącznie z nami 😀 ), którzy zjedli na tym zęby. Kompleksowa agencja marketingowa potrafi sprawnie nawigować w tym bardzo złożonym środowisku, natomiast zaczynanie od zera będzie okupione dużą ilością czasu i prób.

Social Media

Media społecznościowe – to tam spędzamy większość naszego wolnego czasu w Internecie. Social media marketing zawiera w sobie działania płatne oraz organiczne. Te pierwsze to kreacje jak np. karuzele na Facebooku czy sponsorowane rolki na Instagramie czy TikToku. Są to zwyczajowo treści mocno angażujące i coraz częściej wymagają kompetencji w dziedzinie tworzenia video – nawet amatorsko.

Podobnie działania organiczne wymagają kompetencji, kreatywności i systematyczności. Przy okazji trzeba mieć feeling różnych pokoleń. Social media są jednak świetnym miejscem do ekspozycji naszej marki. Po pierwsze pozwalają reklamodawcom być tam, gdzie ich klienci. Po drugie świetnie inspirują i zachęcają do zakupów, które nie wymagają dużego zastanowienia – jak np. nowy ciuch. 🙂

AI Marketing

AI Marketing to w zasadzie nie osobna kategoria marketing internetowego, lecz towarzysz wielu innych. I tak np. kampanie PPC w Google czy na Facebooku wykorzystują AI lub uczenie maszynowego do lepszego modelowania zachowań konkretnych grup użytkowników i tego, jak nasze reklamy mogą u rzeczonych rezonować.

AI marketing pozwala też na usprawnienie takich usług jak nagrania video, kiedy chcemy je lepiej wyedytować pod względem audio lub obrazu. Możemy też stworzyć voicebota czy chatbota. Ostatecznie AI marketing byłby w stanie wygenerować podobny wpis do tego. Czy byłby lepszy? Mam nadzieję, że nie. 🙂

Inne

Agencja marketingowa może zajmować się wieloma innymi rzeczami, a każda z nich jest tylko ciut mniej ważna niż te opisane wyżej. Będą to np:

  • Analityka internetowa – no bo jak coś robimy, to warto to mierzyć, żeby polepszać.
  • Audyty działań – np. SEO – nie zawsze chcemy oddawać komuś pracę, ale czasami chcemy poznać diagnozę z zewnątrz.
  • UX – bo sprowadzenie ruchu na stronę internetową to jedno, ale skłonienie odwiedzającego do zakupu to już inna rzecz. 🙂
  • Strony internetowe – o tak – tym się często zajmujemy i chętnie budujemy dobre sklepy i przyjemne strony. 🙂
  • Consent mode – by poprawnie prowadzić kampanie remarketingowe i w ogóle zbierać dane skutecznie.
  • A oprócz tego… Copywriting, influencer marketing, trade marketing, opracowywanie strategii marketingowych, targi, telewizja, radio, prasa, aplikacje, działania offline, marketing partyzancki, marketing zaangażowany społecznie, marketing afiliacyjny, marketing szeptany. Jest tego naprawdę sporo i pewnie coś pominąłem.

Marketing internetowy, a tradycyjny marketing – porównanie

Kompleksowe usługi marketingowe niegdyś obejmowały głównie radio, prasę i telewizję. Oprócz tego do dyspozycji marketingowcy mieli ulotki, niekonwencjonalne akcje w outdoorze, banery, citylighty i tym podobne fizyczne nośniki.

Świat się zmienił. Do głosu doszedł Internet. I w tymże Internecie reguły gry są o wiele bardziej nastawione na cele biznesowe i konkretne grupy odbiorców.

marketing internetowy a marketing tradycyjny porównanie

Ulotka jest fajna i na poziomie lokalnym może wiele zdziałać informując o menu restauracji, aktualnych promocjach czy po prostu poinformować swoich klientów o istnieniu. Podobnie radio, prasa czy telewizja na poziomie lokalnym czy nawet ogólnokrajowym mogą budować szeroką ekspozycję marki. I fajnie. Problem w tym, że płacimy za dotarcie do potencjalnie zainteresowanych, jak i… wszystkich innych, którzy mogą zupełnie nie być w targecie.

Dlaczego to ważne? Ponieważ każdy odbiorca reklamy, który już na poziomie teoretycznym nie jest zainteresowany kupnem, to przepalony budżet. Marketing internetowy pozwala targetować reklamy do grup, które z dużym prawdopodobieństwem są zakupem zainteresowane.

Ważną przewagą marketingu cyfrowego jest również szybka implementacja i możliwość stałej optymalizacji działań – ich poprawy. W dużych, czaso i kosztochłonnych kampaniach w mediach tradycyjnych w zasadzie takich możliwości nie mamy.

Kliknij i dowiedz się więcej w temacie porównania marketingu internetowego i tradycyjnego.

Jak działa agencja marketingowa?

Jak działa agencja marketingowa?

Ha! Dobre pytanie. Z agencją marketingową – jej działaniem – to może być różnie. 🙂

Wspólnym mianownikiem wszystkich agencji w Polsce jest fakt, że zaczynały jako relatywnie małe podmioty. Część została na tym poziomie, część się zwinęła lub została przejęta, a części z nich udało się wyskalować. Na rynku mamy zatem agencje butikowe, które celują w bardzo dużych klientów, by nie musieć skalować firmy o mniejsze tematy, które potencjalnie zabierają podobną co duży ilość czasu. Taka agencja nie ma kompetencji i możliwości, by być kompleksową – z reguły zatem albo nastawia się na PPC, SEO czy np UX lub Influencer marketing.

Duże agencje potrafią gromadzić pod dachem specjalistów z wielu obszarów. Jest to cenne w momencie, kiedy chcemy skupiać wszystkie działania marketingowe w jednym miejscu, mieć jednego opiekuna, który koordynuje dla nas tematy, raportuje holistycznie działania z wielu źródeł i potrafi proponować optymalizacje działań szerzej niż gdyby miał pod skrzydłami tylko jedną usługę.

Na jakich zasadach agencja marketingowa zatrudnia? Tutaj nie ma reguły. Często będą to umowy o pracę, aczkolwiek najlepsi specjaliści lubią rozliczanie na zasadach B2B bo mogą rosnąć finansowo razem z klientami. Jak jesteś najlepszy, to nie chcesz mieć sufitu finansowego, który Cię ogranicza.

Zwyczajowo agencje marketingu internetowego raportują swoje działania co 2 lub 4 tygodnie. Należy być przygotowanym na to, że po początkowo intensywnym okresie, kiedy dochodzi do dostrajania się agencji z biznesem klienta i samym klientem, kontakt jest częsty, a po dwóch czy trzech miesiącach traci na intensywności – oczywiście, jeżeli wyniki są satysfakcjonujące. Jest to całkowicie normalne i wynika z tego, że zwyczajowo Twój opiekun ma pod sobą jeszcze innych klientów, między których musi dzielić czas.

Proces tworzenia kampanii marketingowej

proces tworzenia kampanii marketingowej

Proces tworzenia kampanii reklamowych z reguły rozpoczyna audyt stanu zastanego oraz analiza potrzeb klienta i potrzeb klientów danego biznesu. W gruncie rzeczy na początku musimy też zdecydować, na jakie kanały się decydujemy. Każdy bowiem dobiera się przez pryzmat celów biznesowych, możliwości budżetowych, dotychczasowych doświadczeń no i oczywiście kompetencji albo in-house albo danej agencji. Warto zwrócić uwagę na fakt, że agencja marketingowa może też przeciągać Cię na usługi, które Jej się będą najbardziej opłacać lub w których akurat jest mocna, ale które dla Ciebie nie będą optymalnymi.

Dalej kampania – po wstępnym wykreśleniu architektury i tego na czym zależy klientowi – np. sprzedaży produktów wysoko marżowych czy może tych, które nie schodzą tak dobrze jak inne – wchodzi w fazę uczenia się. Systemy muszą nauczyć się, w jakich środowiskach będą działać najlepiej. Reklamy płatne zazwyczaj uczą się w 7-14 dni. Te bardziej zaawansowane, wymagające większej ilości danych mogą się uczyć nawet 60 dni jeżeli występuje sezonowość i tym podobne aberracje. Podobnie w przypadku pozycjonowania, warto po 3 miesiącach poddać działania audytowi, by stwierdzić czy przyjęta strategia okazała się słuszna.

Kolejna faza, będzie fazą optymalizacji i ona ma już charakter permanentny. Na tym etapie wchodzimy głęboko w skuteczność kampanii. Przykładem mogą być grupy odbiorców. Jeżeli mamy ich kilka czy kilkanaście, to np. możemy spróbować podnosić skuteczność reklam poprzez wycinanie grup gorzej konwertujących i dopalanie budżetem tych, które konwertują lepiej.

Analiza rynku i konkurencji

analiza rynku i konkurencji

Współpracując z agencją marketingową z pewnością przyjdzie Ci często poruszać kwestię konkurencji i ogólnej analizy rynku. To właśnie konkurencja tworzy krajobraz naszych oczekiwań, ale i potencjalnych działań i budżetów. Analiza rynku, klientów i konkurencji pozwala nam projektować narracje marketingowe, wykreślać działania public relations czy tworzyć USP i wartości firmy.

Możesz scedować na agencję marketingową rolę śledzenie i dokonywania porównań między Tobą, a najbliższymi konkurentami. Agencja posiada bowiem szereg płatnych narzędzi, które pozwalają dokonywać tego typu zestawień. Za przykład niech posłuży Verseo i bycie partnerem w programie IGAP od Google. To program dla największych agencji, które mają w portfelu klientów prowadzących kampanie zarówno w kraju, jak i poza jego granicami. Hipotetycznie załóżmy, że masz w zamyśle prowadzenie biznesu czy sprzedaży również w kilku krajach Europy. Możesz wówczas zgłosić się do nas, a my dzięki partnerstwu w IGAP stworzymy obszerny raport pokazujący potencjał danego rynku i sporo interesujących biznesowo kwestii, jak zakładane wydatki, kwestie kulturowe, preferencje zakupowe, profil konkurentów i tak dalej.

Wybór kanałów marketingowych

wybór kanałów marketingowych

Wybór kanałów marketingowych nie sprowadza się li tylko do odpowiedzi na pytanie co lepsze – reklama w mediach społecznościowych czy w wyszukiwarce. Najlepsze agencje marketingowe przeanalizują Twoje cele biznesowe, zaplecze oraz dostępny budżet oraz konkurencję, by następnie zaproponować wybrany kanał lub kanały marketingowe. Doświadczona agencja marketingowa ma tę zaletę, że prawdopodobnie ma już pod swoimi skrzydłami klientów z Twojej lub pokrewnej branży. Oznacza to, że nie musi testować hipotez i potencjalnie uczyć się na Twoich pieniądzach. Będą mieli gotowe rozwiązania co z pewnością przyspieszy proces Twojego dotarcia do swoich klientów.

Każdy kanał marketingowy może realizować różne cele. Bywają miejsca dedykowane li tylko sprzedaży i pozyskiwaniu leadów. Bywają też takie, które nastawione są na budowanie zasięgów lub częstotliwości wyświetleń danej reklamy w relewantnej grupie. Dlatego należy rozmawiać z agencją marketingu internetowego, ponieważ powinna mieć zaplecze, narzędzia i doświadczenie, by udzielić Ci szczegółowych informacji związanych z tym, gdzie najsensowniej lokować budżet i spowodować zwiększenie sprzedaży.

Jakie kanały marketingowe oferują agencje?

Małe agencje marketingu internetowego wyspecjalizowały się w konkretnych obszarach działania. Najczęściej spotkasz agencje świadczące usługi seo, Google i Facebook Ads. Rzadziej zdarzają się już agencje specjalizujące się już w tematach bardziej niszowych jak działanie w mediach społecznościowych organicznie czy UX. Mało jest również agencji marketingowych, które specjalizują się w wielu obszarach. Agencja full service to relatywnie rzadki widok. Dzieje się tak ponieważ potrzebna jest do tego już spora liczba specjalistów, duże zaplecze infrastrukturalne oraz umiejętność skalowania biznesu. Nie ma jednak problemu, by konkretnej dziedzinie marketingu internetowego przypisać przynajmniej kilkanaście agencji w Polsce.

Jakie kanały będą najskuteczniejsze dla danej branży?

Poszczególne działania marketingowe w wykorzystywanych kanałach, będą sensowne dla danych typów branż i rodzaju prowadzonej działalności. Wyobraźmy sobie, że prowadzisz firmę świadczącą usługi pomocy drogowej. Oczywistym jest, że takie narzędzie jak remarketing, nie ma dla Ciebie sensu, ponieważ ludzie oczekują pomocy TU i TERAZ.

Ten dosyć skrajny przykład miał uzmysłowić, że strategie marketingowe zależą od wielu czynników. Z reguły jednak takie reklamy jak Google Ads w sieci reklamowej i sieci wyszukiwania, Facebook Ads, czy reklamy lokalne mają szerokie uzasadnienie i dlatego są powszechnie wykorzystywane przez wiele różnych typów firm. O to, jakie kanały będą najskuteczniejsze w Twoim przypadku powinieneś pytać doświadczonych specjalistów z agencji marketingowych.

Kto pracuje w agencji marketingowej?

Z punktu widzenia technicznych umiejętności, w agencjach marketingu internetowego pracują najlepsi na rynku. Ok, można z tak mocnym stwierdzeniem dyskutować, więc pora na moje argumenty. 😉

O tyle o ile działy in-house są świetne w dostarczaniu content marketingu, działaniach w social mediach, wyzwaniach kreatywnych, organizacji wydarzeń i tym podobnych, tak moim zdaniem nie ma możliwości, by ktoś in-house zajmował się reklamami płatnymi czy analityką internetową na poziomie doświadczonego specjalisty z agencji marketingowej dysponującego analogicznym stażem pracy.

Specjalista in-house widział na przestrzeni swojego czasu pracy w danej firmie jeden rodzaj biznesu, maksymalnie kilka typów podejść do reklam i jest raczej mało prawdopodobne, że ma zewnętrzną motywację do nieustannego pogłębiania wiedzy. Taki specjalista zarabia również zdecydowanie mniej niż ekspert z agencji reklamowej, który ma pod skrzydłami kilku, kilkunastu czy nawet kilkudziesięciu mniejszych klientów.

Taki wachlarz klientów, połączony z wymianą wiedzy specjalistów, którzy pracują obok niego oraz niewątpliwym naciskiem ze strony rynku, by wciąż poszerzać swoją wiedzę sprawia, że specjalista w agencji marketingu internetowego będzie po prostu lepszy. I będzie lepszy nie tylko z punktu widzenia skuteczności działań, ale i pod względem finansowym. Powiedzmy, że dysponując budżetem Google Ads na poziomie 10.000 złotych miesięcznie, fee agencyjne oscyluje średnio w granicach 1500-2500 złotych. Gdyby utrzymywać na miejscu w firmie kogoś o podobnych kompetencjach musielibyśmy zapłacić pewnie w okolicach 10.000 czyli cały budżet mediowy. Oszczędność jest porażająca.

Struktura organizacyjna agencji marketingowej

Ponieważ nie ma dwóch takich samych agencji reklamowych, trudno oczekiwać jednej dobrej odpowiedzi na pytanie o modelową strukturę organizacyjną. Dlatego nie oddając się teoretyzowaniu, przedstawię strukturę mojej agencji.

Na górze Olimp mamy dwóch Prezesów, których bardzo blisko wspiera – w sensie tworzenia procesów i egzekwowania zadań – szefowa operacyjna, szef sprzedaży i szef działu SEO. Dalej mamy stanowiska head of lub team leaderskie, którym podlegają już bezpośrednio specjaliści różnego szczebla. Bazowo agencja marketingu 5.0 Verseo jest podzielona zatem na działy:

  • Handlowy
  • Obsługowy (kampanie płatne)
  • SEO (pozycjonowanie stron)
  • Analityki i optymalizacji
  • UX
  • Automatyzacji i CRM (wdrażamy Hubspota do innych firm)
  • Administracji
  • Marketingu (in-house)

Oczywiście inne agencje mogą mieć to zupełnie inaczej poukładane i funkcjonować z równym powodzeniem. Kiedyś np. w Verseo osoba handlowca zajmowała się jednocześnie bieżącą obsługą kampanii reklamowych. Był to niecodzienny model, ale przez lata sprawdzał się bardzo dobrze. Dopiero skala działania wymusiła na nas zmiany strukturalne w tym zakresie.

Zadania i role pracowników agencji marketingowej

Zespół agencji marketingowej na zewnątrz wygląda jak monolit, ale kiedy wgryźć się w szczegóły, to oczywiście dostrzeżemy zniuansowanie kompetencji i to, na jakich etapach kto się pojawia. Po wyborze agencji marketingowej, kiedy zwyczajowo masz kontakt z handlowcem, który bada Twoje potrzeby pod kątem przygotowania i zaprezentowania oferty, po podpisaniu umowy dostajesz się pod skrzydła opiekuna.

W zależność od agencji Twój opiekun może być albo bezpośrednim wykonawcą działań, albo project managerem, który spina dla Ciebie działania innych specjalistów w agencji. W naszej agencji jest tak, że Twój opiekun łączy obie te funkcje. Tzn może prowadzić dla Ciebie Google czy Facebook Ads, ale jednocześnie – jeżeli zatrudniasz nas również dla zakresu seo, to może i ten obszar dla Ciebie koordynować. To bardzo dobre rozwiązanie, jeżeli interesuje Cię kompleksowe podejście i jesteś fanem spinania różnych dziedzin w wygodny sposób.

Nasza agencja marketingowa ma również dedykowany kampaniom PPC zespół dokonujący okresowych audytów i krytycznej analizy naszych kampanii. Innymi słowy – to double check tego co robimy dla klientów. W ten sposób możemy utrzymać wysoką jakość usług.

Korzyści z korzystania z agencji marketingowej – efekty działań

Podstawową korzyścią dla Twojej firmy z korzystania z agencji marketingowej są oczywiście dobre wyniki sprzedaży lub pozyskiwanych leadów. Efekty działań są naszemu sercu najmilsze, ale korzyści ze współpracy z agencją marketingową jest więcej. Oto one!

Zwiększenie rozpoznawalności marki

rozpoznawalność marki

Podejmując się działań marketingowych, oprócz aktywności skierowanych stricte na pozyskiwanie klientów, budujesz również rozpoznawalność marki. Ważnym jest, by w komunikatach marketingowych informować zatem nie tylko o typie produktu lub usługi, ale również o korzyściach wynikających ze współpracy z Tobą. Może być to cokolwiek i nie musi być to zaraz rocket science. W przypadku sklepów internetowych już informacja o darmowej wysyłce może być dobrym magnesem, by w danym momencie klient dojrzał do dokonania zakupu.

Reklamując się na Facebooku czy w sieci reklamowej Google wyświetlasz banery reklamowe. Większość odbiorców w nie nie kliknie – co wynika ze zwykłej statystyki – ale większość ma szanse je zapamiętać, tj. zapamięta Twoją markę.

Optymalizacja kosztów

optymalizacja kosztów

Podejmując się współpracy z agencją marketingową oszczędzasz sporo pieniędzy. Zatrudnienie specjalisty in-house z analogicznym umiejętnościami i doświadczeniem co specjalisty z agencji może wiązać się z wypłatą na poziomie 10.000 złotych miesięcznie. Zatrudnienie agencji będzie wielokrotnie tańsze. Co więcej, oszczędzasz również na takich kwestiach jak konfiguracja podstawowej analityki internetowej i dostęp do płatnych narzędzi, którymi agencja marketingowa dysponuje, a które są niezbędnym elementem prowadzenia skutecznych działań w Internecie. Współpraca z agencją marketingową to zatem oszczędność rzędu kilkunastu tysięcy złotych, które można zainwestować stricte w budżet mediowy.

Wzrost sprzedaży

wzrost sprzedaży

Zatrudniając agencję marketingową możesz liczyć na to, że zaczniesz pozyskiwać klientów. Oczywiście, w większości przypadków agencja w głównej mierze odpowiada za dostarczenie kalorycznego ruchu na stronę i nie zajmuje się rzeczami stricte związanymi np. z cenami w Twoim sklepie, czy standardami obsługi klienta. Doświadczona i kreatywna agencja marketingowa może jednak doradzić Ci w wielu aspektach prowadzenia biznesu, dzięki swojemu bogatemu portfolio klientów. Tworzenie kampanii reklamowych to oczywiście główny aspekt jej działania, ale np. może opiniować projekt strony internetowej pod względem UX, dokonać audytu mediów społecznościowych z punktu widzenia biorcy treści, przeanalizować działania public relations, może poddać audytowi Twoją konkurencję, by podsunąć Ci ciekawe benchmarki działań.

Oszczędność czasu i zasobów

zegar

Jedna agencja, w której pod jednym dachem masz kilka usług marketingowych jest turbo wygodnym rozwiązaniem. Opiekun spina wszystkie Twoje projekty, raportuje holistyczne dane i może – jeżeli oczywiście taka będzie Twoja wola – alokować budżety tam, gdzie w danym momencie będzie to najsensowniejsze. A w tym czasie Ty oszczędzasz pieniądze i nerwy. 🙂

Wyspecjalizowana wiedza i doświadczenie

doświadczenie specjalistów ds marketingu

Nie wiem jak u innych, ale w naszej agencji istnieje bardzo silny „vibe” organizacji uczącej się. Cenimy ambitnych, którzy wciąż poszerzają swoją wiedzę – i to niekoniecznie ze swojej dziedziny marketingu, ale i tematów pokrewnych jak zarządzanie projektem czy badania UX i tym podobne. W istocie „trzymanie ręki na pulsie” pozwala nam utrzymać przewagę konkurencyjną nad innymi firmami pod względem wykorzystania technologii, ale i jej krytycznej oceny. Wcześniej pracowałem w kilku firmach i nigdy nie spotkałem się z tak silną potrzebą implementacji nowych rozwiązań co w agencji marketingu, w której aktualnie pracuję.

Czego oczekiwać od agencji marketingowej?

To jest bardzo dobre i ważne pytanie, które powinno paść na każdym spotkaniu zapoznawczym między potencjalnym klientem, a agencją czy nawet freelancerem. Gdybym był po stronie klienta i handlowiec z agencji skierował je do mnie, wówczas odpowiedziałbym, że oczekuję od agencji:

  • Inicjatywy i odwagi w testowaniu nowych rozwiązań.
  • Przypominaniu mi o tym, że należy się przygotować na sezon sprzedażowy i do najważniejszych okazji.
  • Raportowania z omówieniem wyników raz na miesiąc + dostępu do panelu z wynikami 24/7
  • Wyników na ustalonym wcześniej poziomie. Np określony ROAS, ROI czy po prostu próg rentowności w nominalnej liczbie przychodów z kampanii.
  • Chciałbym też, żeby zdjęli ze mnie kwestie przygotowania ewentualnych grafik i tekstów.
  • No i wiadomo – dobrze czasami być zaskakiwanym. 😉

Określenie celów kampanii marketingowej

Cel kampanii marketingowej jest punktem wyjścia dla ustawienia wszystkich następnych działań, ale i metod analizy danych oraz raportowania. Dlatego jego jasne sprecyzowanie jest niezwykle istotne zarówno pod kątem wykonawczym, jak i satysfakcji ze współpracy z agencją marketingową. Jakie mamy podstawowe cele?

1. Budowanie świadomości marki (Brand Awareness)

Celem tym jest zwiększenie rozpoznawalności marki wśród potencjalnych klientów. Działania mają na celu informowanie rynku o istnieniu marki, jej wartościach i oferowanych produktach lub usługach. Efektywne budowanie świadomości marki przyczynia się do wzrostu zaufania i lojalności klientów, co może przekładać się na zwiększenie sprzedaży.

2. Generowanie leadów (Lead Generation)

Polega na przyciąganiu zainteresowania potencjalnych klientów i zachęceniu ich do podjęcia określonej akcji, np. zapisania się na newsletter, pobrania materiału edukacyjnego czy wypełnienia formularza kontaktowego. Generowanie leadów to kluczowy element strategii marketingowej skoncentrowany na identyfikacji osób zainteresowanych ofertą i stopniowym prowadzeniu ich przez lejek sprzedażowy aż do momentu zakupu.

3. Zwiększenie sprzedaży (Increasing Sales)

Podstawowym celem większości działań marketingowych jest bezpośrednie lub pośrednie zwiększenie sprzedaży. Realizowane może być poprzez promocje, oferty specjalne, marketing szeptany, personalizację oferty czy działania w mediach społecznościowych. Skupienie się na konwersji i efektywnym zamknięciu procesu sprzedaży jest kluczowe dla wzrostu przychodów firmy.

4. Budowanie relacji z klientem (Customer Relationship Management)

Cele te skupiają się na budowaniu i utrzymywaniu długoterminowych relacji z klientami. Obejmuje to działania mające na celu zwiększenie zaangażowania klientów, ich satysfakcji oraz lojalności wobec marki. Komunikacja dwukierunkowa, programy lojalnościowe czy personalizacja oferty to przykłady działań, które mogą pomóc w budowaniu silnych relacji z klientami.

5. Pozycjonowanie marki (Brand Positioning)

Dotyczy strategii umieszczania marki w umysłach konsumentów w taki sposób, aby była ona postrzegana jako posiadająca unikalne cechy i korzyści w porównaniu z konkurencją. Cel ten jest realizowany przez komunikację marki, która jasno określa jej tożsamość, misję, wartości i unikalną propozycję wartości (Unique Value Proposition – UVP). Efektywne pozycjonowanie pomaga wyróżnić markę na tle konkurencji i budować silną pozycję rynkową.

Realizacja tych celów wymaga przemyślanej strategii marketingowej, która będzie dopasowana do specyfiki rynku, grupy docelowej i celów biznesowych firmy. Odpowiednie narzędzia, taktyki i kanały dystrybucji są kluczowe w skutecznym osiąganiu wyznaczonych celów marketingowych.

Dostosowanie działań do potrzeb firmy

W kontekście powyżej opisanych celów dobiera się środki reklamowe. Niektóre działania obliczone są na skuteczność krótkofalową, podczas kiedy inne, rezonują na sprzedaż w perspektywie długoterminowej. I tak np. Google Ads i linki sponsorowane mają przeważnie dosyć szybką i krótką ścieżkę konwersji, podczas kiedy klasyczny content marketing może działać równie skutecznie w dłuższej perspektywie, ale np. dodatkowo budować ekspercki wizerunek.

Doświadczony marketingowiec zapyta o cele, lub pomoże je sprecyzować, a następnie zaproponuje odpowiednie kanały, by je realizować. 🙂

Efektywna komunikacja i współpraca

Sprawdzona agencja marketingowa zwyczajowo dopasowuje formę komunikacji i współpracy do preferencji klienta. W przypadku najniższych budżetów, przeważnie nie można oczekiwać cotygodniowych spotkań omawiających wyniki i next stepy, bo wówczas trudno byłoby o opłacalność specjalisty. Jeżeli jednak chodzi o średnie i wysokie budżety, które operują w dynamicznych i mocno konkurencyjnych środowiskach, wówczas raportuje się 24/7, oprócz tego można przeprowadzać spotkania raz na tydzień lud dwa, a oprócz tego podsumowywać aktywności w comiesięcznym spotkaniu i sprawdzać czy strategia marketingowa jest realizowana.

Zwyczajowo szczególnie intensywny czas komunikacji z agencją jest na początku współpracy, kiedy pojawia się dużo pytań z obu stron. Zwyczajowo, po tym jak opadnie pył bitewny. intensywność maleje. Przy bieżących działaniach raporty zazwyczaj wychodzą automatycznie. Verseo dodatkowo oferujemy swoim klientom panel klienta, który prezentuje wyniki kampanii na żywo z dostępem przez całą dobę.

By prowadzić efektywną komunikację z agencją potrzebne są dwie rzeczy. Po pierwsze musisz mieć zaufanie do agencji. To jest zdecydowanie najważniejsze. Po drugie dobrze mieć wiedzę, która pozwala w jakimś sensie rozumieć i kontrolować to co się dzieje. W przypadku małych firm jasne jest, że osiągnięcie tego poziomu jest trudne, ale w przypadku kogoś odpowiedzialnego za marketing w danej firmie będzie to już wymagane. Wówczas po prostu pracuje się skuteczniej.

Kiedy warto skorzystać z usług agencji marketingowej?

Z usług agencji dobrze jest skorzystać kiedy:

  • Nie mamy kompetencji w danym obszarze, a czas nie pozwala na ich zdobycie. Np. ja jestem mocny w content marketingu i email marketingu, ale wiem, że zbudowanie porządnego expa w Google Ads to lata pracy. Zamiast się ich uczyć od podstaw mogę je zatem zlecić komuś kto już temat ogarnia.
  • Chcemy wygodnego raportowania i spinania kilku kanałów jednocześnie.
  • Kiedy chcemy zaoszczędzić na zatrudnieniu specjalisty z danego obszaru in-house
  • Kiedy chcemy przetestować nowe hipotezy luz zlecić jednorazowe działania (np. audyt seo, wdrożenia CRM, wdrożenia analityczne)

Jak wybrać odpowiednią agencje marketingową?

By wybrać odpowiednią agencję marketingu internetowego należy dochować staranności w researchu. W tym celu dobrze zapoznać się z opiniami w różnych miejscach jak mapy Google, clutch, czy case study klientów dostępnych zazwyczaj na stronach agencji. Bardzo ważne jest ofertowanie – co dana agencja robi w ramach przykładowego fee i czym to może skutkować. Warto też zwrócić uwagę na to, kto będzie obsługiwał Twoją kampanię, z kim będziesz się kontaktować i jak wygląda raportowanie.

Super istotne są umowy. Umowy, jak to umowy, warto czytać przed podpisaniem. Zwróć uwagę na kwestię wypowiedzeń i ewentualnych kar umownych, dostępów do kont po zakończeniu współpracy i zachowania wykonanych prac.

Bardzo ważne jest zaufanie do agencji czy konkretnego opiekuna. Szukasz partnera na lata, więc jeżeli cenisz swoją intuicję, to dobrze się jej trzymać i w sytuacji wyboru agencji. 🙂

Badanie rynku i referencje agencji

Badanie rynku agencji marketingowych nie należy do bardzo łatwych zadań bowiem – niestety – rynek nie jest transparentny. Mało jest case study z konkretnymi firmami. Nie zawsze wiadomo ile osób dana agencja zatrudnia. Opinie w różnych miejscach często mogą być fałszywe – zarówno te pozytywne (kiedy kupuje agencja) i te fałśzywe (kiedy za wystawieniem opinii stoi konkurencja). Dlatego tylko dzięki pytaniu o rekomendacje, prześwietlaniu ofert no i kredycie zaufania na początek, możemy być względnie pewni danego wyboru.

Ze swojej strony polecam pytać o case study sukcesów. Materiały video i pdf z realnymi markami i ludźmi z krwi i kości, którzy zaświadczają o pracy agencji to bardzo dobry sposób na to, by „wyczuć” agencję i spojrzeć na nią z perspektywy klienta.

Określenie budżetu i zakresu działań

Zwykle to klient przychodzi do agencji już z jakimś budżetem i to jest jak najbardziej w porządku. Rzadko kiedy zdarzają się klienci, którzy przychodzą z prośbą o ustalenie ich własnych budżetów. Czasami klient mówi przy ofertowaniu żeby „coś zaoferować” a on pomyśli nad propozycją. Musisz wiedzieć, że to często red flag dla agencji. Po prostu świadomy klient musi wiedzieć na wejściu, na ile de facto może sobie pozwolić na danym etapie i na jaki zwrot z inwestycji w tym kontekście liczy i który byłby miernikiem sukcesu. Zwykle przy takim ogólnym ofertowaniu klient jest zniechęcony bo dostał zbyt wygórowaną cenowo ofertę.

Dlatego właśnie, przed przystąpieniem do rozmów z agencją marketingową należy uzbroić się w wiedzę na temat celów, budżetu, ROASie, który chcemy uzyskać z danego kanału i najlepiej też przygotować informację co do planów rozwoju biznesu na następne pół roku (np. rozwoju jakiejś kategorii produktów).

Wybór agencji zgodnej z wartościami firmy

Z reguły klienci chcą skutecznej reklamy, dobrej i aktywnej obsługi klienta oraz przejrzystego raportowania. Na etapie wyboru każda agencja będzie zapewniać o tych trzech podstawowych wartościach i to będzie match z klientem w 98% przypadków. Czym jeszcze można się kierować? Można np. postawić na certyfikaty lub transparentność danej firmy. Z reguły też firmy starają się komunikować „o co im chodzi” oprócz tego, że oferują prowadzenie reklam. My stawiamy na wiedzę i technologię, a ktoś inny może np w narracji przebijać się głównie z tematem sklepów internetowych.

Innymi słowy – każdy orze, tak jak może. 😉

Czy agencja marketingowa jest dla każdej firmy?

Nie. Agencja marketingowa nie będzie idealnym w niektórych przypadkach. Przede wszystkim, jeżeli np. masz mały budżet marketingowy, to szkoda, żeby jego obsługa w agencji np. pożerała połowę Twoich wszystkich wydatków marketingowych. O wiele sensowniej zrobić sobie z kimś konsultację co do właściwego kanału, a potem próbować w nim sił samodzielnie i w ten sposób wyskalować biznes do poziomu, kiedy fee agencji nie będzie przekraczać 20-30% Twojego całkowitego budżetu.

W przypadku dużych firm, warto część zadań pozostawić wewnątrz struktur – np. obsługa mediów społecznościowych, content marketing, influencer marketing czy email marketing. W teorii duże firmy mogą sobie pozwolić – przy działaniu np. na kilku rynkach, na utrzymanie pełnego spectrum kompetencji marketingowych.

Wyzwania i ograniczenia dotyczące korzystania z agencji marketingowej

Warto na wstępie uświadomić sobie, że korzystanie z usług agencji marketingowej musi kosztować sensowne pieniądze, by było jakościowe. Jeżeli fee agencji jest rynkowo niskie, to prawdopodobnie oni będą udawać, że pracują, a Ty będziesz udawać, że płacisz. Za dobrą pracę po prostu trzeba płacić przyzwoicie. Jeżeli takie podejście charakteryzuje klienta i agencję, to już mamy połowę sukcesu.

Większość agencji przecież chce być skutecznymi dla swoich klientów. Im lepsze wyniki będą dowozić, tym życie klienta w ich firmie dłuższe. Im dłuższe życie klienta w firmie, tym mniejszy koszt jego pozyskania w relacji do osiągniętych od niego zarobków. A pozyskanie klienta w branży agencyjnej nie jest tanie. 🙂

Pewnym wyzwaniem jest niekiedy długi czas obowiązywania umowy i okresy wypowiedzenia. Jest to związane z tym, że bardzo dużo pracy wykonuje się na początku projektu seo czy budowy kampanii Adsowej i w kolejnych miesiącach agencja kompensuje sobie zainwestowane na początku godziny „ponad” budżet.

Klasycznym przykładem wyzwań i rozjazdu oczekiwań klientów od oczekiwań agencji jest kwestia success fee. Są klienci, którzy uważają, że powinni płacić % od pozyskanych klientów, a nie płacić z góry za „nie wiadomo” jakie działania. Warto tutaj pamiętać, że cały proces zakupowy nie zależy tylko od agencji. Do rzeczonej zazwyczaj zależy tylko skierowanie ruchu na stronę, ale nie ma ona wpływu na proces obsługi klienta, politykę cenową, reklamację i szereg innych zmiennych, które są odpowiedzialne za końcowy koszyk klienta i jego sfinalizowanie. Success fee jest zatem ryzykowne tak jak agencji, jak i klienta.

Podobnie klienci czasami chcą pozycjonować stronę „za efekt”. To prosta droga, by płacić za frazy w top3 czy top10, które nie przynoszą nam biznesowych korzyści. Agencja podpisując taką umowę będzie celowała albo we frazy łatwe do pozyskania, które mogą nie być kaloryczne albo… nigdy nie wypozycjonować nic, a Ty będziesz czekać na efekty kolejne miesiące, lata, dekady… 😉

Kiedy warto skorzystać z usług agencji marketingowej

Warto korzystać z usług agencji marketingu internetowego, kiedy:

  • startujesz z biznesem i zastanawiasz się jak sprowadzić ruch na Twoją stronę, lub do Twojego punktu stacjonarnego,
  • kiedy chcesz wyskalować swój sklep lub usługi do wyższych przychodów,
  • kiedy chcesz rozwinąć swoją działalność o nowe kanały
  • kiedy chcesz zebrać kilka kanałów w jednym miejscu z holistycznym raportowaniem,
  • kiedy chcesz zoptymalizować koszty marketingu i przycinać koszty z intencją pozostawienia przychodów na podobnym lub nawet wyższym poziomie,
  • kiedy nie masz czasu zajmować się samodzielnie marketingiem,
  • i last but not least – kiedy chcesz podnieść współczynniki konwersji lub inne parametry kampanii, a zwyczajnie nie wiesz jak.

Przykłady działań Agencji Marketingu 5.0 – Verseo

W strategii marketingowej przygotowywanej przez agencję marketingu 5.0 szczególny nacisk kładzie się na wielokanałowość. Oczywiście sporo firm i sklepów zaczyna lub posiada budżet taki, że nie ma sensu go dzielić na różne fronty, a kierować go stricte w kanał, który przynosi najlepsze efekty krótkoterminowo. W Verseo mamy świadomość wyzwań właściwych dla takiego etapu prowadzenia biznesu, ale naszym celem jest zawsze skalowanie takich biznesów i poszerzanie pól kontaktu z potencjalnymi klientami i otaczanie ich w wielu kanałach jednocześnie. Łącząc najnowszą technologię marketingową z doświadczeniem naszych specjalistów, udowadniamy jednocześnie, że kanały, które współgrają działają zdecydowanie lepiej niż gdyby funkcjonowały będąc od siebie odseparowanymi.

Poniżej znajdziesz przykłady naszych działań. Zawsze wychodzimy o sprecyzowania potrzeb i celów naszych klientów, następnie proponując i wdrażając rozwiązania, które będą – z naszego doświadczenia – najlepszymi do osiągnięcia sukcesu.

Case Study z kampanii marketingowych – przykładowe sukcesy

Jeżeli interesują Cię case study udanych kampanii marketingowych to jesteś w znakomitym miejscu. Mamy bowiem największą bazę przykładowych sukcesów działań marketingowych, które znajdziesz tutaj.

Jakie są koszty korzystania z agencji marketingowej?

Różne agencje, różnie wyceniają usługi. Koszty zależą też od działań jakich się podejmujemy. Agencja seo będzie generowała inne koszty niż agencja social media. Ale ok – jesteś tu po wiedzę, więc postaram się to nakreślić per usługa.

Koszt prowadzenia kampanii PPC (np. Google, Facebook czy Bing) to z reguły koszt od 15 do 25% kwoty budżetu mediowego. Np. inwestując 10.000 w reklamy Google Ads, dodatkowo możesz ponieść koszt 20% fee czyli 2.000 złotych za obsługę. Zdarza się, że agencje rabatują prowadzenie kolejnych kanałów i np. Google Ads wspólnie z Facebook Ads wychodzi w jakiś sposób taniej niż biorąc obie usługi w dwóch różnych agencjach reklamowych.

Koszty SEO z reguły są już stałe i podzielone na pakiety. Mała lokalna firma może przygotować się na inwestycję rzędu 1000-1500 złotych miesięcznie. Duże sklepy internetowe potrafią miesięcznie inwestować 10.000 złotych wzwyż.

Koszty audytów i wdrożeń UX zależą od wielkości sklepu/strony i umówionego zakresu działań. Mogą wahać się między 8.000 a ponad 40.000 złotych.

Koszty działań analitycznych – np. wdrożenia i konfigurowania Google Analytics 4 mogą sięgać kilku tysięcy złotych.

Osobno można wyceniać lub zamawiać sobie usługi poboczne, jak np copywriting, link building czy audyty seo.

Zasady wyceny usług agencji marketingowej

Agencje marketingowe wyceniają usługi w oparciu o doświadczenia biznesowe. Zwyczajowo tak szyją swoje cenniki i oferty, by maksymalnie zbliżyć się do potrzeb i możliwości swojego „core” klienta. Jeżeli agencja jest mała, ale buduje wizerunek prestiżowej i trudno dostępnej, to z pewnością robi to po to, by przyciągać dużych klientów, a odcinać małych już na etapie rozważania. Może to zatem oznaczać, że biorą firmy już sensownie rozwinięte, które chcą się dalej skalować.

Są też agencje, które obiecują marketing najwyższych lotów już za 199 złotych netto miesięcznie… Można w to wierzyć, na podobnej zasadzie w jakiej wierzy się w smerfy.

Wycena zależy de facto od roboczogodzin pracy specjalistów przy danej kampanii. Z reguły można liczyć, że to koszty od 200 do 400 złotych za godzinę. Jeżeli fee agencyjne będzie wynosiło np. 2500 złotych, to będąc w dolnych granicach tego co napisałem wcześniej możemy liczyć na to, że specjalista poświęci naszej kampanii i obsłudze około 10-12 godzin w miesiącu. Na początku współpracy może to być więcej – szczególnie przy usłudze SEO. Potem jednak intensywność działań może zmaleć. Co agencja, to inny obyczaj. 😉

Czynniki wpływające na koszty działań marketingowych

Kluczowa kwestia – ile to będzie kosztować? To zależy od wielu czynników, z których najważniejsze są:

  • Cel kampanii: Zdefiniowanie, czy celem kampanii jest zwiększenie świadomości marki, generowanie leadów, czy bezpośrednia sprzedaż, wpływa na dobór narzędzi i strategii, a tym samym na koszty.
  • Docelowa grupa odbiorców: Im bardziej specyficzna i węższa grupa docelowa, tym koszt dotarcia do niej może być wyższy ze względu na bardziej ukierunkowane działania marketingowe.
  • Wybór kanałów reklamowych: Koszty różnią się w zależności od wybranych kanałów (np. social media, Google Ads, reklama w mediach tradycyjnych), ich popularności i konkurencyjności.
  • Zakres kampanii: Rozmiar i zasięg geograficzny kampanii (lokalny, krajowy, międzynarodowy) mogą znacząco wpłynąć na jej koszty.
  • Czas trwania kampanii: Dłuższe kampanie wiążą się z większymi kosztami zarówno bezpośrednimi (np. dłuższe utrzymanie reklam), jak i pośrednimi (np. zarządzanie kampanią).
  • Treść i kreatywność: Projektowanie i produkcja kreatywnych materiałów reklamowych (wideo, grafiki, teksty) mogą znacząco podnieść koszty kampanii.
  • Optymalizacja i testowanie: Procesy takie jak A/B testy, optymalizacja kampanii pod kątem konwersji wymagają czasu i zasobów, co wpływa na ogólny budżet.
  • Sezonowość: W okresach wzmożonego popytu koszty kampanii mogą wzrosnąć z powodu większej konkurencji o uwagę konsumentów.
  • Koszty mediów i zakupu miejsca reklamowego: Bezpośrednie koszty zakupu miejsc reklamowych w internecie lub mediach tradycyjnych mają kluczowe znaczenie.
  • Zarządzanie i agencje: Koszty związane z zatrudnieniem agencji reklamowych, specjalistów lub doradców do zarządzania kampanią.
  • Technologia i narzędzia: Inwestycje w technologię i narzędzia analityczne, które pomagają w zarządzaniu i optymalizacji kampanii, również są częścią kosztów.
  • Prawne i regulacyjne: Spełnienie wymogów prawnych i regulacyjnych w zakresie reklamy, szczególnie w branżach wysoko regulowanych, może generować dodatkowe koszty.

Podsumowanie

Ufff – finito. 🙂 Mam nadzieję, że niniejszy wpis przyniósł Ci wiedzę i lepsze zrozumienie tego, czym jest agencja marketingowa, czym zajmuje się agencja marketingowa i jak działa. Myślę, że to dobrze, że czytasz takie teksty bo upewniasz się w tym, że zarządzanie kampaniami reklamowymi oddasz w potencjalnie najlepsze ręce. By tak było, po prostu musisz sporo wiedzieć w temacie, a ten tekst – mam nadzieję – do tego przybliża.

Pamiętaj też, że ZAWSZE możesz napisać do nas z pytaniami – np. na maila kontaktowego, wypełniając formularz kontaktowy czy pisząc do nas na Facebooku. Jest spora szansa, że to właśnie ja Ci odpowiem. 🙂 Tymczasem życzę Ci wszystkiego dobrego i dziękuję za poświęcony przez Ciebie czas!

Najczęściej zadawane pytania (FAQs)

Jakie pytania najczęściej padają w Internecie w kontekście agencji marketingowych? Lecimy!

Jakie korzyści mogę uzyskać korzystając z agencji marketingowej?

Uzyskasz oszczędność pieniędzy, jako, że nie musisz zatrudniać dedykowanego specjalisty w firmie. Oprócz tego oszczędzasz na narzędziach analitycznych, które zwyczajowo kosztują łącznie kilkaset złotych miesięcznie. Korzystasz też z wygody współpracując z opiekunem, który może spinać za Ciebie kilka tematów jednocześnie. Zyskujesz też na permanentnej pracy przy swoich kontach i optymalizacji działań.

Jakie są koszty działań agencji marketingowych?

Koszt działań agencji marketingowych zależy od przeznaczanego budżetu i typu usługi. W przypadku prowadzenia reklam płatnych to ok 15-25% budżetu na media. Audyty SEO to koszt od 2 do około 10 tysięcy złotych. Audyty UX to od 8 do nawet 40 tysięcy złotych. Analityka internetowa ma zbyt dużo zmiennych, by podać nawet przybliżone widełki.

Czy agencja marketingowa jest dla mnie?

Jeżeli cenisz sobie wygodę, wiedzę z różnych branż i oszczędność pieniędzy to tak – agencja marketingowa jest dla Ciebie znakomitym rozwiązaniem.

Jak wybrać najlepszą agencję marketingową dla mojego biznesu?

Przeanalizuj dokładnie oferty, co, jak i za ile. Przeanalizuj drafty umów – czy wszystko jest czytelne i czy warunki są dla Ciebie ok. Najważniejsza sprawa – wybierz ludzi, którzy odpowiadają Ci również charakterologicznie i takich, których po prostu polubiłeś. Intuicja jest ważna.

Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez agencje marketingowe?

W obszarze marketingu internetowego można popełnić sporo błędów zarówno na gruncie architektury kampanii, jak i egzekucji działań. Zdarzają się też błędy wynikające z niedostosowania działań do biznesu – np. focus na inne produkty niż chciał klient. Bywa, że specjalista z agencji zbyt dużo pozostawił automatom i przepala budżet. Bywa, że agencja zaproponuje kanał niedobry dla klienta, ale dobry dla niej (finansowo 😉 – taka strategia ma krótkie nogi, ale jeszcze się tacy na rynku niestety zdarzają.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany