Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest prawdziwy?

Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest prawdziwy

Internet to doskonała przestrzeń do dokonywania wygodnych, szybkich, a często również okazyjnych zakupów. Niestety niekiedy może się również stać platformą dla oszustów. Co jakiś czas słyszy się o klientach wirtualnych sklepów, którzy złożyli i opłacili zamówienie, a towaru nigdy nie zobaczyli na oczy. Można zasugerować kupowanie tylko w miejscach znanych i sprawdzonych przez wielu klientów, jednak prawdziwe okazje i perełki czają się niekiedy zupełnie gdzie indziej. Podpowiadamy więc, jak sprawdzić czy sklep internetowy jest prawdziwy!

Oszuści a handel w Internecie – czy jest się czego bać?

Gdy zakupy w sieci były nowością, wiele osób czuło przed nimi obawy. Wkrótce jednak nawet w dość zachowawczej pod tym względem Polsce branża e-commerce znacząco się rozwinęła. Najnowszy raport Gemius Polska wskazuje, że 73% polskich internautów dokonuje zakupów przez Internet. Prym wiodą sklepy krajowe – z usług tych zagranicznych korzysta jedynie 30% użytkowników sieci. Dlaczego? Jednym z powodów są obawy o uczciwość zagranicznych sprzedawców i trudności w przypadku konieczności dociekania swoich praw oraz wyższe koszty przesyłki.

Czy faktycznie istnieje powód do obaw? Z jednej strony obecnie sklepy online są znacznie bardziej transparentne. Nie brakuje sprzedawców o wieloletnim doświadczeniu, doskonałej reputacji i tysiącach zrealizowanych z sukcesem transakcji. Popularne są też serwisy z ocenami i opiniami o sklepach, Niestety nie oznacza to, że oszuści zniknęli – po prostu współcześnie działają w znacznie bardziej wyrafinowany sposób. Dlatego ich ofiarą może paść nie tylko nowicjusz, ale również osoba obeznana w mechanizmach rządzących przestrzenią wirtualną. Jak sprawdzić, czy sklep internetowy jest prawdziwy, uczciwy i wiarygodny? Zapoznaj się z poniższymi sposobami, a być może uda Ci się uniknąć potężnego rozczarowania!

  1. Dane firmy

Za każdym uczciwym sklepem internetowym stoi jakaś firma lub osoba prowadząca działalność gospodarczą. Jej dane powinny być łatwe do znalezienia na stronie sklepu – najczęściej znajdują się w zakładce „Kontakt”, niekiedy również w stopce strony, dziale „O nas” lub innym miejscu. Muszą być również przedstawione w przejrzysty sposób – konieczna jest przynajmniej nazwa firmy, jej adres i numer NIP. Wiele przedsiębiorstw idzie o krok dalej, dołączając numer wpisu do KRS czy wysokość kapitału zakładowego. Czasami podane są też nazwiska i dane kontaktowe osób odpowiadających za konkretne obszary działalności sklepu. Wszystko to pozwala sądzić, że masz do czynienia z prawdziwym sprzedawcą. Jeśli masz wątpliwości, warto sprawdzić, czy podane dane nie są fikcyjne – każdą firmę z łatwością zidentyfikujesz w bazie CEDIG. Jeśli nie jesteś w stanie zweryfikować, kto stoi za danym sklepem, lepiej zrezygnować z zakupu.

  1. Regulamin, polityka prywatności

Sprzedawcy Internetowi podlegają szeregowi wymogów prawnych. Każdy sklep musi mieć m.in. regulamin i politykę prywatności spełniającą wymogi RODO. Jeśli nie jesteś w stanie znaleźć tych dokumentów na stronie sklepu (powinny być łatwo dostępne – np. poprzez odnośniki w stopce), sklep zdecydowanie można zaliczyć do podejrzanych.

  1. Szyfrowanie i bezpieczne płatności

Profesjonalny sklep internetowy dba o bezpieczeństwo swoich klientów. Dlatego najczęściej stosuje zaufane bramki płatności. To serwisy, które umożliwiają przeprowadzanie bezpiecznych transakcji i możliwość ewentualnego odwołania się w przypadku nieprawidłowości. Poza tym już sama obecność bramek sugeruje, że sklep założony został przez prawdziwą firmę – wymaga ona bowiem podpisania stosownych umów. Jeśli sprzedawca oferuje zapłatę wyłącznie przelewem, warto się zastanowić nad zakupem.

Należy również sprawdzić szyfrowanie połączenia. Od pewnego czasu certyfikat SSL szyfrujący dane przekazywane witrynie jest wymagany. Jeśli w przeglądarce, przy pasku adresowym widzisz ikonkę kłódki (po lewej stronie od adresu strony), oznacza to, że sklep stosuje szyfrowanie.

  1. Jasne ceny i koszty wysyłki

Cena (brutto!) produktu powinna być podana tuż obok przycisku pozwalającego na dodanie go do koszyka. Jeśli trzeba do niej doliczyć jakieś dodatkowe opłaty, muszą być one jasno wyszczególnione. To samo dotyczy się kosztów wysyłki, które powinny być sprecyzowane. Brakuje jakichś informacji lub podany cennik jest zbyt zawiły? Lepiej nie ryzykować.

  1. Zasady zwrotów i odstąpienia od umowy

Zgodnie z prawem klient ma 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość (czyli zrezygnowanie z zakupu) bez podawania przyczyny. Może wówczas zwrócić towar i otrzymać pełen zwrot kosztów. Polityka firmy powinna być zgodna z przepisami. Jeśli sklep sugeruje, że nie przyznaje klientom prawa do odstąpienia od umowy lub też np. żąda zwrotu produktu w oryginalnym opakowaniu, łamie prawo. Niedozwolone są też obecne w regulaminie sklepu klauzule mówiące o tym, że przesyłka jest realizowana na ryzyko nabywcy.

Przy okazji warto sprawdzić politykę dotyczącą zwrotów i reklamacji – jeśli wydaje się zbyt „surowa”, prawdopodobnie sklep jest nie do końca uczciwy – np. sprzedaje buble niezgodne z opisem na stronie.

  1. Opinie

Sprawdzanie opinii o sklepie internetowym przed dokonaniem w nim zakupów to zawsze dobra praktyka. Obecnie istnieje wiele serwisów, które ułatwiają ich znalezienie i porównanie. Częstym błędem początkujących jest jednak pokładanie ślepego zaufania w opiniach pojawiających się w internecie. W większości miejsc swój post może dodać każdy. Dlatego rozmaite firmy (nie tylko sklepy i nie tylko te działające w sieci) zlecają pisanie pozytywnych opinii na swój temat. Niekiedy łatwo je rozpoznać – bywają lakoniczne lub napisane dość sztucznym językiem. Zaalarmować Cię powinna również duża ilość jednoznacznie pozytywnych opinii dodanych w krótkim czasie. Niekiedy są one dodawane, by przyćmić i zrekompensować negatywne doświadczenie opisane przez prawdziwego klienta – warto więc dokładnie przejrzeć wszystkie dostępne dane.

Warto skorzystać z mocy Google, by dotrzeć również do opinii zawartych poza popularnymi serwisami do ich gromadzenia. Może to być wpis blogowy lub film na YouTube, które np. przestrzegają przed zakupami w danym sklepie. Ich wyszukanie zajmie Ci parę minut, a może znacząco pomóc!

  1. Obecność firmy w sieci

Poza opiniami na temat sklepu warto sprawdzić inne ślady obecności danej firmy w sieci. Uczciwe sklepy zwykle mają swoje profile na portalach społecznościowych, a linki do nich można znaleźć najczęściej w stopce witryny. Warto uważać na firmy, których profile są „martwe”, czyli których posty spotykają się z brakiem lub minimalną ilością reakcji (polubień, komentarzy) mimo dużej ilości użytkowników śledzących daną stronę.

Wiele wiarygodnych platform handlowych udostępnia również wiele kanałów komunikacji i zachęca klientów do kontaktu – np. zadawania pytań dotyczących asortymentu. Nie są to obowiązkowe elementy, ale ich brak powinien Cię zastanowić, szczególnie jeśli odnotowujesz inne przesłanki co do braku uczciwości sklepu.

Zakupy w internecie – jak nie dać się oszukać?

Zakupy w internecie mogą być nie tylko bezpieczne, ale również bardzo przyjemne. Należy jednak zachować ostrożność. Zanim dokonasz zakupu, sprawdź, kto stoi za daną witryną i jaką politykę prowadzi. Masz trudności z rozpoznaniem, czy dany sklep jest prawdziwy? Po prostu nie ryzykuj. Istnieje wiele dużych, znanych stron, na których możesz robić zakupy bez najmniejszych obaw!

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Aplikacje zakupowe – statystyki przekonują!
Maciej Popiołek

Kogo my tu mamy – czyli aplikacje zakupowe a użytkownicy. Już 91% użytkowników smartfonów używa aplikacji mobilnych. Oznacza to, że […]

Poradnik Facebook Ads – pobierz teraz!
Dominika Słomka

Prowadzisz fanpage na Facebooku lub profil na Instagramie i chcesz zwiększyć aktywność swoich odbiorców, pozyskać dodatkowy ruch na stronę internetową […]

Co to jest newsletter?
Maciej Popiołek

Wydaje Ci się, że mailing to mało efektywna technika marketingowa? Jeśli tak, to… czytaj dalej i przekonaj się, jak wiele […]

reklama sklepu zoologicznego
Reklama sklepu zoologicznego
Dominika Słomka

Branża zoologiczna jest bardzo specyficzna, skierowana do konkretnego typu klienta. Prowadząc sklep z artykułami dla zwierząt, niekiedy trudno wyróżnić się […]

pomysł na sklep internetowy
Pomysł na sklep internetowy: co sprzedawać?
Izabela Pirańska

Słyszałeś, że e-commerce to przyszłość biznesu i chciałbyś również rozpocząć działalność w tej niszy. Wiesz jednak, że konkurencja w tej […]