Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Jeden komentarz

Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics

Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics - zdjęcie nr 1

poprawne zliczanie konwersjii w google analytics

Cel – element niezbędny do wytyczania prawidłowej drogi dla twojego biznesu. Zdefiniowanie celu pozwala na ustalenie priorytetów, rozdysponowanie zasobów, a także kontrolę i modyfikację ścieżki tak, aby osiągnąć jak najlepsze wyniki. W internetowej odnodze biznesowego świata, cel nierozerwalnie łączy się z Google Analytics – narzędziem, które pozwala na dogłębną analizę wielu aspektów Twojej strony internetowej.

Skuteczna strona internetowa

Skuteczna strona internetowa pozwala na osiąganie zamierzonych celów, a co za tym idzie – także i zysków. Stworzenie takiej witryny wymaga sporych nakładów pracy, skupionej nie tylko na poprawnym kodowaniu witryny, ale również na przystosowaniu jej pod kątem użytkownika, czy też wymogów wyszukiwarek internetowych. Każdy z tych elementów ulega wielu zmianom – użytkownicy w danym okresie będą skupiać swoją uwagę na jednych podstronach, a kilka miesięcy później – na innych. Analogicznie dzieje się również z regułami rządzącymi wyszukiwarkami internetowymi. 

Analytics pozwala na skuteczne wyłapanie miejsc, w których ruch jest większy lub tych, w których spada. Namierzenie tych “gorących miejsc” pozwala na ich usprawnienie i zwiększenie szansy na konwersję. Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics ułatwia również określenie poziomu spełnienia danego celu i oznaczenie jego mierzalności.

Typy celów w Google Analytics

W marketingu internetowym “cel” to dość pojemne słowo. Pod nim kryją się jednak bardziej konkretne hasła, charakterystyczne dla różnych rodzajów stron internetowych. Nic dziwnego – w gruncie rzeczy cele związane z działaniem sklepu internetowego będą inne niż te, na których osiąganiu skupia się działalność blogowa. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

W Google Analytics celem określa się wykonanie danego działania, czyli konwersję. Do działań można zaliczyć przejście na konkretną stronę, spędzenie na niej określonej ilości czasu, wyświetlenie konkretnego ekranu czy też wykonanie pożądanej przez nas czynności.  

Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics - zdjęcie nr 4

Lokalizacja docelowa – celem jest osiągnięcie przez użytkownika konkretnego adresu URL, np. “thank you page”. Cel związany z danym adresem URL ułatwia analizę danych związanych z darmowymi bonusami lub trialowymi kontami, wypełnianiem formularza lub też zapisywaniem się do listy mailingowej. Celów tego typu używa się również do zliczania transakcji.

Czas trwania – ilość czasu spędzona na stronie. Ten cel pozwala na analizę zaangażowania użytkowników przebywających na stronie i często ustawiany jest na stronach typu support czy FAQ. Cel pozwala na badanie dwóch grup użytkowników – tych, którzy przebywają w witrynie dłużej niż ustalony w celu czas oraz tych, którzy rezygnują szybciej z przebywania pod danym adresem URL.

Strony/ekrany na sesję – ten cel pozwala na sprawdzenie ile podstron użytkownik zobaczył podczas jednej wizyty w obrębie witryny. 

Zdarzenia – określona interakcja ze stroną, np. kliknięcie przycisku “pobierz”, włączenie video. Przed ustaleniem celu, konieczne jest zdefiniowanie zdarzenia. 

Szukasz innych rozwiązań? Cele inteligentne oparte są na analizie ruchu wykonywanej przez algorytmy uczące się, wyszukujące zdarzeń w przypadku których konwersja jest najbardziej prawdopodobna.  Algorytm ocenia sesję i tym, które uzna za “najlepsze”, przypisuje cel inteligentny. 

Jak ustawić cele w Google Analytics? Tekst autorstwa Agnieszki Talarskiej znajdziecie pod tym linkiem.

Nie tylko jeden cel

Analytics umożliwia ustawienie wielu celi dla jednej strony. Dzięki temu, możemy obserwować zachowanie użytkowników na wielu podstronach, z których każda pełni inną rolę. 

Każdy z celów może mieć określoną wartość – wyrażoną w używanej przez Ciebie walucie. Na podstawie ilości realizacji celów oraz związanymi z nimi transakcji możliwe jest określenie wartości każdej konwersji. Przykład: co 10 kontakt ze strony kończy się sprzedażą na kwotę ok. 500 zł. Wartość jednej konwersji – kontaktu poprzez witrynę – wycenić można na ok. 50 zł.

W przypadku trudności z podaniem konkretnych kwot przypisanych do danej konwersji, wartość może pełnić inną rolę – wagi danego celu. Ich wartość zależna będzie od tego jak istotne są dla danego biznesu – tym ważniejszym można przypisać wyższą wartość, a tym mniej – niższą. 

Cele ustawione w Analytics można również wykorzystać w Google Ads. 

Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics

Poprawne ustawienie celów oraz korzystanie z informacji, których dostarczają, pozwala na ocenę skuteczności strony internetowej oraz prowadzonych działań marketingowych. Niestety, nie zawsze zebrane dane są poprawne. Błędy mogą mieć kilka przyczyn:

  1. Niepoprawna konfiguracja tagu – część błędów związanych ze zbieraniem danych wynika z niepoprawnego umieszczenia tagu, np. wklejenia go w złym miejscu. Przyczyną problemów może być również użycie niepoprawnego tagu. Część problemów wynika z naszej nieuwagi lub “chochlików drukarskich”, które czasami zdarzają się jeśli przeklejamy kod z dokumentu tekstowego. W dokumentach zaimplementowanie jest formatowanie, które może powodować zmiany w składni kodu – np. poprzez usunięcie lub dodanie dodatkowych spacji – autokorekta ma inne priorytety niż utrzymanie poprawności kodu śledzenia. 😉 Za błędną konfigurację można również uznać korzystanie ze starego kodu GA, który wciąż jeszcze występuje na niektórych witrynach. Warto korzystać z rekomendacji Google i przestawiać się na sugerowane przez nich nowości, które zazwyczaj niosą ze sobą większe możliwości z zakresu kontroli i analizy strony.
  1. Błędy zdarzają się również podczas konfiguracji Tag Managera. Tutaj problemy wynikają przede wszystkim z nieprawidłowego ustawienia filtrów Wyklucz/Uwzględnij, których założenie jest odsiewanie z danych informacji o niepożądanych w statystykach odwiedzinach. Zbyt rygorystyczne wykorzystanie któregoś z filtrów może spowodować problemy z prawidłowym zbieraniem danych. Wśród innych częstych problemów gtag.js brak opublikowanego kontenera (proces publikacji jest dłuższy, najnowsze zmiany mogą nie być od razu dostępne) lub problemy przy obsłudze zbyt dużych zapytań HTTP.
  1. Użycie innego konta – kod śledzenia powiązany jest z konkretnym kontem – w przypadku niepoprawnych danych, warto sprawdzić czy próbujemy analizować z konta, które nie jest podłączone pod GA. 
  1. Niestandardowe umieszczenie kodu – kod Analytics powinien znajdować się sekcji <head> strony internetowej. W przypadku niszowych CMS-ów lub mniej popularnych wtyczek do wklejania zewnętrznych kodów, ostateczna lokalizacja może odbiegać od wytycznych Google i w efekcie nie działać prawidłowo. Warto skorzystać z możliwości wklejenia kodu bezpośrednio do szablonu strony lub za pomocą sprawdzonych wtyczek. 


Tutaj info jak wkleić kod Google Analytics do WordPressa.

  1. Niepełne dane dotyczące konwersji mogą być spowodowane brakiem kodu na wszystkich podstronach w obrębie domeny. Brakujące podstrony można wyłapać m.in. z pomocą serwisu sitechecker lub gachecker.
  1. Brak filtrów wewnętrznych – klikanie w swoją stronę lub sklep może zaburzyć statystyki – eliminacja ruchu wewnętrznego pozwoli na uzyskanie informacji o konwersjach, które będą bardziej miarodajne.
  1. Niedokładne ustawienie celu – konwersja zliczana jest w chwili realizacji celu, jednak błędne ustawienie finalnego momentu sprawia, że nie jest ona wartościowa, a zamierzony przez nas cel nie został spełniony. Przykład – celem jest wysłanie formularza, jednak kod umieszczony jest na zakładce “Kontakt” i w efekcie konwersja nalicza się w chwili wejścia na tą podstronę. Do wysłania formularza nie dochodzi, a dane zebrane przez narzędzie nie odzwierciedlają ilości faktycznie wysłanych formularzy. Umieszczenie kodu w odpowiednim miejscu – np. na przycisku wyślij, a jeszcze lepiej – na stronie “thank you”, wyświetlającej informacje o poprawnym wysłaniu wiadomości, pozwoli na zebranie prawdziwych danych.

Błędy, które utrudniają poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics mogą wynikać z wielu przyczyn. Część z nich jest błaha, a co za tym idzie – łatwa do ustalenia i usunięcia. Bardziej skomplikowane przypadki mogą wymagać wprowadzenia zmian w obrębie kodu strony – warto jednak zainwestować dodatkowy czas i uzyskać prawidłowe dane.

Ustawienia celów warto co jakiś czas kontrolować i w razie potrzeby modyfikować. Istotne jest też testowanie ustawień i prawidłowego naliczania konwersji, zwłaszcza po wprowadzeniu zmian w obrębie witryny, np. modyfikacji adresów URL, które były z celami związane.

Śledzenie w e-commerce

Trackowanie ruchów w sklepach internetowych może się różnić od tego, co dzieje się na innego typu witrynach. Analytics umożliwia zliczanie transakcji, ich wartości i tak dalej. Kontrolowanie tych danych przez aplikację zewnętrzną pozwala na uzupełnienie “białych plam”, które mogą pojawiać się w raportach pochodzących z silnika sklepowego. Dodatkowo, połączenie tej wiedzy z innymi informacjami dotyczącymi strony, pozwoli wyłapać momenty, w których sprzedaż idzie najlepiej oraz te, w których następuje je gwałtowny spadek. 

Poprawne zliczanie konwersji jest kluczem do analizy i planowania dalszego rozwoju sklepów internetowych. Google Analytics umożliwia dogłębną analizę zachowań użytkowników oraz dokonywanych przez nich wyborów. Pozwala również na ocenę różnych kanałów sprzedaży i jest nieocenione w przypadku konieczności podjęcia decyzji o rozwoju lub eliminacji jednego z nich. 

Śledzenie e-commerce należy włączyć w raportach oraz umieścić w obrębie witryny kod, który pozwoli na gromadzenie bardziej szczegółowych danych. Ze względu na bardziej skomplikowaną budowę kodu, jego wprowadzenie będzie wymagało współpracy z programistą, który zadba o jego prawidłową implementację. Następne w zakładce Administracja, w odpowiednim widoku danych, znajduje się element Ustawienia e-commerce, który należy włączyć i zapisać swój wybór. 

Dane zebrane przez śledzenie w e-commerce dotyczą transakcji oraz produktu.

Informacje dotyczące transakcji składają się z identyfikatora transakcji, który pozwala na zliczanie jej tylko raz na sesję (brak identyfikatora mógłby spowodować wielokrotne zliczanie tej samej transakcji, np. podczas przeładowywania thank you page przez użytkownika),

przynależność – rozumianą jako sklep, w którym transakcja miała miejsce,

przychody – kwota transakcji,

dostawa – koszty związane z dostawą oraz podatek. 

Produkt w Google Analytics ma również podobne wartości – identyfikator transakcji, nazwa produktu, kod SKU (unikalny kod produktu, przypisany w wewnętrznej bazie firmowej), kategoria, w której znajduje się produkt, cena oraz jego ilość. 

Poza identyfikatorem transakcji, a przypadku Produktu także jego nazwą, reszta parametrów gromadzona jest opcjonalnie. 

Analizę danych zebranych w śledzeniu e-commerce pozwalają przeprowadzić standardowe raporty:

  • przegląd, będący ogólnym podsumowaniem zebranych informacji,
  • skuteczność produktu,
  • skuteczność sprzedaży,
  • transakcje,
  • czas do zakupu.

E-commerce – dane, które sprzedają

Rozwinięcie statystyki sprzedaży o dane z Google Analytics pozwoli na dostosowanie sposobu sprzedaży do aktualnych trendów i oczekiwań klientów. Szczegółowa analiza zachowań użytkownika – w tym m.in. analiza czasu, jaki upływa od wejścia na stronę po raz pierwszy aż do chwili dokonania zakupu może zainicjować przebudowę sklepu i wprowadzenie usprawnień, które pomogą mu w podjęciu ostatecznej decyzji.

Sklep internetowy ma znacznie więcej elementów niż tylko koszyk, w którym zbierane są dane dotyczące transakcji. Analytics pozwala na obserwację zachowania klientów na całej platformie – np. kontrolę artykułów w sekcji blogowej – np. które ostatecznie sprawiają, że klient pozwala sobie na zakup danego produktu. Kontrola ruchu na sklepie umożliwia także wyłapanie problemów na platformie – np. bugów lub miejsc, które z nieznanych przyczyn wczytują się wolniej, powodując frustrację klienta i porzucenie koszyka. 

Kompleksowe monitorowanie działań ułatwia również dalsze planowanie strategii i wybór najskuteczniejszych sposób na utrzymanie i zwiększenie sprzedaży w kolejnym okresie. Korzystanie z dostępnych narzędzi, ich poprawna implementacja oraz analiza danych, pozwala na podjęcie skuteczniejszych działań, które umożliwiają oszczędności czasu i pieniędzy. Większa wiedza o ruchu i krokach klientów pozwoli na wybór skuteczniejszych rozwiązań, dostosowanych do potrzeb odbiorców. Wyjście przed szereg i efektywne docieranie do klientów pozwala też na pozostawienie konkurencji daleko w tyle.

Poprawnie zliczanie konwersji w Google Analytics oraz korzystanie ze wszystkich dostępnych opcji programu ułatwia szybką reakcję na trendy oraz zmiany na rynku, które są naturalnym zjawiskiem w przypadku E-commerce. Wiedza zebrana przez Analytics pozwala na tworzenie kampanii Google Ads, które sprzedają.

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics - zdjęcie nr 6

    Sebastian

    24 sie 2020, 10:37

    Bardzo ciekawy artykuł 😉 Google Analitycs bardzo wspomaga prowadzenie sklepów i analizując można wiele rzeczy zauważyć. Moim zdaniem więcej powinno znaleźć się artykułów o analizie swojego sklepu, bo wiele osób to ignoruje.