Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Ile kosztuje reklama w gazecie?

ile kosztuje reklama w gazecie

Obecnie reklama internetowa coraz częściej wypiera tę tradycyjną. Osoby, które zajmują się przede wszystkim działalnością w sieci, widzą ją wręcz jako przeżytek. Jednak wiele firm wciąż korzysta z tradycyjnych metod promocji – w tym z reklam w prasie. Ile kosztuje reklama w gazecie lub czasopiśmie? Czy warto w nią zainwestować? Sprawdzamy!

Reklama w gazecie – charakterystyka

W związku z dynamicznym rozwojem nowoczesnych technologii już od dobrych kilkunastu lat, regularnie powracają głosy dotyczące rychłego upadku tradycyjnej prasy. Te przepowiednie jednak wciąż się nie sprawdzają. Zarówno w Polsce, jak i na całym świecie, wciąż wydaje się w formie tradycyjnej wiele tytułów gazet i czasopism. Co więcej, ciągle pojawiają się nowe. Ważnym źródłem dochodów wydawnictw jest zaś reklama, która stanowi jednocześnie dla firm szansę na dotarcie do ogromnej liczby odbiorców.

Reklama w gazecie jest zatem tylko częściowo w odwrocie. Publikacja w dużym dzienniku czy miesięczniku nadal przynosi firmie prestiż. Reklama prasowa wciąż jest również postrzegana jako wpływowa. W zasadzie trudno porównywać ją do internetowych form promocji, ponieważ oferuje zupełnie inny zasięg działania i często trudniej zmierzyć jej skuteczność. Ma jednak pewne zalety, dzięki którym wciąż można uznać ją za relewantną.

Reklama gazecie – na co zwracać uwagę?

Obecnie pod pojęciem reklamy prasowej można rozumieć publikacje zamieszczane zarówno w tradycyjnych, papierowych wydaniach, jak i ich odpowiednikach elektronicznych, które są coraz popularniejsze. W przypadku tego tekstu skupimy się jednak na materiałach publikowanych wyłącznie w gazetach papierowych. Na rodzimym rynku działa wiele tytułów, w których można się reklamować. Są to np. dzienniki, tygodniki, miesięczniki czy kwartalniki o bardzo zróżnicowanej tematyce i nakładach. Warto pamiętać, że prasa może mieć zarówno charakter ogólnokrajowy, jak i lokalny i poruszać ogólną lub specjalistyczną tematykę. Właściwy wybór tytułu pozwala sprecyzować grupę docelową i dotrzeć do osób, które faktycznie będą zainteresowane określonym przekazem. Nakład mówi o tym, ile egzemplarzy każdego wydania gazety opuszcza drukarnię. Wraz z nakładem rosną szanse na to, że daną reklamę zobaczy duża ilość osób i przyniesie ona zamierzony skutek (najczęściej zwiększenie obrotów firmy lub rozpoznawalności marki).

Reklama prasowa może występować w wielu wariantach – zajmować całą stronę lub jedynie jej część, mieć formę tekstową lub graficzną. To czynniki, od których zależy cena publikacji, ale również to, jak zostanie przyjęta i czy w ogóle będzie zauważona. Zamieszczając reklamę w gazecie, nie można bowiem otrzymać gwarancji, że ktokolwiek zwróci uwagę na jej treść.

Zalety reklamy w gazecie

Wciąż jednak można wymienić wiele zalet reklamy w tradycyjnej prasie. To np.:

  • duża ekspozycja reklamy – szczególnie w przypadku ogólnopolskich, poczytnych tytułów o dużych nakładach;
  • możliwość uzyskania dużej częstotliwości ekspozycji reklamy – w przypadku wykupienia pakietu w dzienniku będzie ona w nim zamieszczana każdego dnia;
  • możliwość dotarcie do osób, które nie korzystają z Internetu lub korzystają z niego w ograniczony sposób (np. spora rzesza rolników, czy osób, które już nie są czynne zawodowo);
  • wiarygodność – wciąż znacznie więcej osób ufa treściom przeczytanym w gazecie niż znalezionym w internecie;
  • możliwość przekazania dużej ilości treści w jednej reklamie – płaci się za wykorzystaną przestrzeń, na której można umieścić dowolną ilość informacji;
  • dowolność treści publikowanych w ramach pakietu reklamowego;
  • możliwość dotarcia do lokalnych konsumentów – dzięki publikacji w prasie regionalnej;
  • możliwość dotarcia do określonej grupy zawodowej lub osób zainteresowanych konkretna dziedziną – w przypadku publikacji w prasie specjalistycznej, branżowej lub hobbystycznej;
  • długie „życie” reklamy publikowanej w miesięczniku lub innym czasopiśmie – długa ekspozycja w kiosku, a następnie nierzadko w poczekalniach gabinetów lekarskich i usługowych; jeden egzemplarz czasopisma może być przekazywany z rąk do rąk również w innych sytuacjach;
  • możliwość zdecydowania o umiejscowieniu reklamy w konkretnym dziale gazety lub pisma lub przy artykule dotyczącym określonej tematyki – dzięki temu można postarać się, by zobaczyły ją odpowiednie osoby;
  • możliwość publikacji reklamy z niewielkim wyprzedzeniem i aktualnymi informacjami (w dzienniku) – np. z aktualnymi promocjami;
  • możliwość dołączenia do reklamy próbki produktu, drobnych gadżetów lub bonów rabatowych.

Jak widać, korzyści z tego rozwiązania może być sporo, a niektóre z nich są unikalne właśnie dla reklamy prasowej. Z tego powodu – oraz przez zwykłe przyzwyczajenie – wielu reklamodawców niechętnie rezygnuje z tego sposobu na promocję.

Wady reklamy prasowej

Reklama w gazecie to jednak również pewne wady, szczególnie jeśli porówna się ją z różnymi formami reklamy internetowej. Problem mogą stanowić:

  • zbyt mała częstotliwość ekspozycji reklamy w czasopismach;
  • brak gwarancji dotarcia do określonej liczby odbiorców ze względu na zwroty nakładów;
  • konieczność stosowania dłuższych kampanii w celu osiągnięcia celów – pojedyncza reklama w prasie zwykle nie przynosi widocznych rezultatów, należy ją eksponować dłuższy czas;
  • krótki czas oddziaływania reklamy w przypadku publikacji w prasie codziennej;
  • większe możliwości osiągnięcia efektu wizerunkowego niż czysto sprzedażowego;
  • konieczność przygotowania projektu graficznego według określonych wytycznych – niejednokrotnie dodatkowe koszty;
  • spora konkurencja – zarówno w gazetach codziennych, jak i czasopismach zwykle zamieszczanych jest dużo reklam.

O reklamie prasowej nie warto zapominać, ponieważ gazety codzienne i czasopisma wciąż mają wielu wiernych czytelników. Niejednokrotnie są to osoby, które nie korzystają z Internetu, dlatego jest to jedna z niewielu skutecznych metod dotarcia do nich. Za promocją w gazecie przemawia również czas życia przeciętnej publikacji – dotyczy to jednak niemal wyłącznie czasopism. Dzienniki zwykle już kolejnego dnia lądują na makulaturze, dlatego aby osiągnąć zamierzony efekt, należy wykupić publikację w przynajmniej kilku (jeśli nie kilkudziesięciu wydaniach). Ciekawym rozwiązaniem jest jednak możliwość dołączania próbek lub gadżetów do gazet – tego typu reklamy są najbardziej angażujące, przyciągają uwagę czytelnika przynajmniej na tyle, by zapoznał się z treścią reklamy. Większość odbiorców chętnie przetestuje też produkt, co może przynieść oczekiwane skutki w postaci wzrostu sprzedaży. Jedną z najważniejszych wad reklamy w prasie jest absolutny brak możliwości sprawdzenia, do kogo dotarła. W dobie zaawansowanych opcji analitycznych, jakie oferuje Google, jest to poważny minus. Przez to nie można stwierdzić, czy wybrana szata graficzna była atrakcyjna, a hasło reklamowe trafne. W zasadzie nie ma też możliwości sprawdzenia, w jaki sposób reklama w gazecie przeniosła się na rezultaty – przede wszystkim, gdy celem jest zwiększenie rozpoznawalności marki lub kreowanie jej wizerunku.

Od czego zależy cena reklamy w gazecie?

Cena reklamy w gazecie zależy od kilku czynników. To przede wszystkim:

  • nakład tytułu,
  • zasięg oddziaływania (prasa ogólnopolska, prasa lokalna),
  • typ gazety – dziennik, tygodnik, miesięcznik itd.,
  • wielkość reklamy – rozkładówka, cała strona, pół strony, inny określony rozmiar,
  • długość trwania kampanii.

To najważniejsze czynniki, chociaż wpływ na koszt publikacji może mieć też np. sezonowość – reklamy przed świętami Bożego Narodzenia zwykle są droższe, z kolei jeśli zainteresowanie nimi jest mniejsze, mogą obowiązywać promocyjne ceny. W przypadku dzienników stosuje się odrębne cenniki w zależności od tego, jak sprzedają się konkretne wydania – np. w Gazecie Wyborczej najdroższe są reklamy publikowane w poniedziałek i piątek, a najtańsze te drukowane w sobotę. 

W przypadku tak dużych ogólnopolskich dzienników płaci się też za miejsce publikacji – oczywiście najdroższe będą reklamy na pierwszej stronie, choć kosztowna jest również na przykład strona ostatnia. Cena jest uzależniona również od działu, w którym zamieszczony będzie materiał. Najtańsze są zaś reklamy na stronach ogłoszeniowych, jednak tam, jak nietrudno zgadnąć, konkurencja jest największa. Jest to również najmniej prestiżowy dział. Za swobodny wybór miejsca publikacji (np. konkretnej strony lub miejsca na stronie) należy dodatkowo dopłacić.

Artykuł sponsorowany – inny sposób na reklamę w prasie

Omawiając temat reklamy w gazecie, nie sposób nie wspomnieć o artykułach sponsorowanych. To treści, które wyglądają jak normalny artykuł redakcyjny, jednak promują daną firmę, usługę czy produkt (w mniej lub bardziej wyraźny sposób). Co ważne, musza być też specjalnie oznaczone, jednak zazwyczaj na pierwszy rzut oka trudno zauważyć wymaganą adnotację.

Artykuły sponsorowane są bardzo subtelna formą reklamy, która z powodzeniem przeniosła się też do wirtualnego świata. Zazwyczaj prezentują ciekawe informacje i niosą za sobą wartość dla czytelnika. Treść powinna nawiązywać do promowanego produktu w sposób, który spowoduje u odbiorcy chęć zapoznania się z nim. Atutem reklam tego typu jest to, że więcej osób się z nimi zapoznaje. Artykuły, nawet jeśli są oznaczone jako promocyjne czy sponsorowane, zwykle spotykają się ze znacznie większym zainteresowaniem niż tradycyjne reklamy. Konieczne jest jednak bardzo staranne i fachowe przygotowanie treści – tak by niosły odpowiedni z punktu widzenia reklamodawcy przekaz, a jednocześnie nie miały nachalnego czy sztucznego wydźwięku.

Publikację artykułów sponsorowanych zwykle wycenia się podobnie jak publikację innych reklam – na podstawie zajętego miejsca. Tak jak wspomniano na początku, tego typu treści muszą być wyraźnie oznaczone. Niektóre redakcje zastrzegają sobie, że układ i wygląd artykułu sponsorowanego nie może być zbliżony do wyglądu artykułów redakcyjnych pod groźbą odmówienia jego zamieszczenia. Treści promocyjne tego typu zazwyczaj zamieszcza się w magazynach, co gwarantuje ich dość długą ekspozycję, ale jednocześnie wymaga wcześniejszego przygotowania.

Ile kosztuje reklama w gazecie?

Nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, ile kosztuje reklama w gazecie. Widełki są ogromne. Niewielkie ogłoszenie w lokalnym dzienniku będzie kosztować zaledwie kilkaset złotych. Cała strona to już często koszt kilku tysięcy. Wiele zależy jednak od tego, jak szeroki zasięg oddziaływania i jaki nakład ma dana gazeta.

Najdrożej wyceniane są rozkładówki w największych ogólnokrajowych tytułach codziennych i miesięcznikach. Taka reklama to cena nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych kiedy kupowana jest w pakiecie. Taniej można jednak zareklamować się w dodatku tematycznym do danego tytułu. Reklamy w prasie często są kupowane w tzw formule „last”. To teoretyczne przeceny związane z tym, że gazeta nie wypełniła określonego miejsca na czas i chce na szybko umieścić reklamę nawet za niższą cenę. W praktyce zdarza się to dosyć często. Bardzo rzadko zdarza się, że reklamodawcy kupują reklamę w gazecie po cenach cennikowych. Jeżeli otrzymujesz jakąś ofertę to możesz swobodnie powalczyć o 10-30% rabatu. Warto zaznaczyć, że droższe są publikacje w prestiżowych tytułach poruszających poważne tematy społeczno-polityczne. Zdecydowanie mniej można zaś zapłacić za reklamę w prasie młodzieżowej lub specjalistycznej. Może to być ciekawe rozwiązanie dla firm, które oferują niszowe produkty lub usługi, skierowane do konkretnej grupy odbiorców. Wówczas reklama w prasie branżowej może okazać się trafioną inwestycją, szczególnie że tego typu tytuły często mają wierne grono czytelników zainteresowanych określoną tematyką. Jeśli zależy Ci na szerokim gronie odbiorców treści promocyjnych, dobrym rozwiązaniem może być tygodnik z programem telewizyjnym. Reklama w tego typu tytułach jest jednak dość droga – pod względem cen dorównuje niemal popularnym miesięcznikom.

Reklama prasowa – czy to się opłaca?

Czy zatem warto inwestować w reklamę prasową? To zależy od wielu czynników. Można jednak wyróżnić kilka przypadków, w których jest ona najbardziej opłacalna:

  • jako element szeroko zakrojonej kampanii reklamowej obejmującej również Internet, telewizję, radio i reklamę w przestrzeni miejskiej – w strategii promocyjnej dużych firm;
  • w przypadku promocji lokalnych usług, w szczególności skierowanych do osób, które na co dzień nie korzystają z Internetu – reklama w prasie lokalnej;
  • w przypadku promocji niszowej firmy, produktu lub usługi o ściśle określonej grupie docelowej – wówczas może przydać się reklama w prasie specjalistycznej.

Pamiętaj jednak, że skuteczność reklamy w gazecie w znacznej mierze zależy od jej formy i treści. Dlatego warto zadbać o solidne przygotowanie materiału promocyjnego.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

audyt ux
Audyt UX – podstawowe błędy UX na stronach internetowych
Maciej Popiołek

Masz ciekawą ofertę, dopracowaną stronę internetową, dbasz o jakość treści i SEO, prowadzisz działania w social media, a mimo to […]

ścieżka zakupowa klienta
Ścieżka zakupowa klienta – jak zmapować w sklepie internetowym?
Adam Kubaszewski

Choć wydaje nam się, że ekonomia, a wraz z nią cały proces sprzedaży opiera się wyłącznie na rachunku zysków i […]

jak założyć sklep internetowy
Jak założyć sklep internetowy krok po kroku
Dominika Słomka

Chcesz założyć sklep internetowy? Dobra decyzja! Zwłaszcza teraz, gdy e-commerce rozwija się szybciej niż kiedykolwiek. Ale pomysł to dopiero początek […]

poradnik rodo ecommerce
Poradnik RODO w e-commerce
Dominika Słomka

Pierwszy na rynku kompletny poradnik o polityce prywatności oraz polityce cookies. Dedykowany właścicielom sklepów internetowych (i nie tylko), którzy chcą […]

youtube video builder
Youtube Video Builder – Krok po Kroku
Dominika Słomka

Jedną z najczęstszych barier wejścia dla firm, które chcą reklamować się w formie video, nie jest sama kampania reklamowa, a […]

książki o marketingu
Książki o marketingu – 16 przykładów
Magdalena Walczak

Kiedy zaczynamy prowadzić działania marketingowe, często poruszamy się nieco po omacku. Testujemy różne opcje, publikujemy posty i płacimy za reklamę, […]