Ten tekst przeczytasz w 7 minut

UX UI – co to jest i jakie są różnice?

ux ui

Stawiając kolejne kroki w świecie marketingu internetowego, prędzej czy później natkniemy się na pojęcia takie jak user interface (UI) oraz user experience (UX). Obydwa terminy są kluczowe w projektowaniu i modyfikowaniu stron internetowych – w dużej mierze od nich zależy, czy na stronie pojawi się wartościowy ruch z wyszukiwarek (sic!) oraz to, czy klienci będą opuszczać stronę tuż po wejściu, a może jednak zdecydują się na dokonanie transakcji lub przesłanie formularza kontaktowego.

User Interface i User Experience – co to jest?

Interfejs użytkownika możemy nazwać reprezentacją sposobu, w który użytkownik wydaje programowi polecenia, a ten wypełnia określone zadania. Interfejs komunikuje użytkownika z programem. To przede wszystkim aspekty techniczne – szybki dostęp do potrzebnych funkcji, prawidłowy opis, rozłożenie treści, hierarchia informacji, ale również wizualia – kolorystyka czy typografia. To samo menu na stronie może przecież być przejrzyste lub mało intuicyjne w zależności od użytego fontu, kolorów, ikon, kontrastu czy obramowania. W przypadku stron internetowych częścią UI będzie więc każdy interaktywny element, który po wykonaniu akcji (np. kliknięcie) spowoduje określoną odpowiedź. Przy tworzeniu lub przebudowie strony www oraz aplikacji, mówiąc o UI, mamy na myśli zwykle GUI, czyli graficzną reprezentację relacji HCI (interakcja człowiek-komputer).

UX to termin znacznie szerszy. Obejmuje całość doświadczeń użytkownika w kontakcie z danym produktem. Choć często to pojęcie odnosi się do stron internetowych czy aplikacji, można je zastosować w zasadzie do każdego towaru czy usługi. Nawet korzystając z długopisu, portfela, pilota do TV albo kubka do herbaty, czujemy określone emocje, które wynikają z funkcjonalności, wygody użytkowania, przydatności czy estetycznej oprawy produktu. Zadaniem specjalisty od user experience jest sprawienie, by cały proces kontaktu z produktem był jak najprostszy i najbardziej przyjemny dla klienta – wymaga to ciągłego testowania zastosowanych rozwiązań. 

Według badań serwisu Forrester odpowiedni UI na stronie potrafi podnieść współczynnik konwersji o 200%, natomiast odpowiedni UX nawet o 400%. Oczywiście w większości przypadków rezultat nie będzie aż tak spektakularny, nie ma jednak wątpliwości, że kwestie te mają ogromne znaczenie pod względem zdolności danej strony do generowania zysku.

UI i UX – różnice

ux ui różnice

Nie istnieje biznes w internecie, dla którego interfejs użytkownika i doświadczenie użytkownika nie będą istotne. Za każdą stroną www, portalem, e-sklepem i aplikacją kryją się przecież cele biznesowe, które poprawny UI i UX będą realizować. Co więcej, niepoprawny interfejs czy user experience mogą pogłębiać spadki i obniżać współczynnik konwersji, o czym nigdy się nie dowiemy bez audytu, testów i eksperckiego poszukiwania błędów. 

Specjalista od interfejsu projektuje i implementuje rozwiązania, natomiast specjalista UX planuje i analizuje całą strukturę doświadczeń użytkownika – prowadzi badania przed i w trakcie tworzenia produktu, testuje zachowania na już istniejącym produkcie, sprawdza, jak z pewnymi aspektami poradziła sobie konkurencja, przeprowadza audyt i wykrywa błędy, z którymi zmagają się użytkownicy w trakcie obsługi.

UI to jeden z elementów składających się na UX – tak samo jak UX jest jednym z elementów składających się na web development.

Najlepiej obrazującym przykładem czym jest UI a czym UX, może być design wielu ścieżek w miejskich parkach. Zaprojektowane są często w taki sposób, który wymaga od spacerowicza (użytkownika) skręcania wyłącznie pod kątem 90 stopni – niczym bohaterowie gier z czasów 8-bitowych konsol. Jest to estetyczne, teoretycznie sensowne, jednak praktyka pokazuje, że niemal natychmiast pojawiają się wydeptane przez pieszych ścieżki w miejscach, których nie przewidział projektant. Spacerowicze wybierają sposób, który zapewni im krótszą drogę do wybranego celu – tworzą swoje własne, UX-owe rozwiązanie, na przekór oryginalnemu UI. I może nie jest najładniejsze, jednak taka wydeptana w trawie ścieżka jest wygodniejsza od pięknych, brukowanych i przemyślanych alejek.

Jeśli chodzi o UX/UI stron internetowych i aplikacji, wielokrotnie zdarza się, że właściciel strony inwestuje w nową wersję witryny – ładniejszą i nowocześniejszą. Liczba odwiedzających utrzymuje się na tym samym poziomie, jednak sprzedaż spada – bardzo często jest to wynikiem błędów w designie UX. Przeprowadzając testy i analizując mapy ciepła (heat maps) czasem okazuje się na przykład, że użytkownicy próbują klikać w grafiki lub inne miejsca na stronie, które nie są interaktywne. Zastosowany design okazuje się mylący, a w efekcie odwiedzający opuszczają stronę. Mimo że UI został zaprojektowany poprawnie, zawiódł UX i modelowanie ścieżek przepływu użytkownika.

Dlaczego UX/UI są takie ważne?

UX i UI mają ogromny wpływ na zdolność danej strony do generowania konwersji (e-commerce) czy zbierania leadów (branża usługowa). Pojęcia te dotykają także kwestii pozycjonowania stron internetowych – algorytm Google przy ustalaniu kolejności stron w wynikach wyszukiwania bierze pod uwagę to, czy obsługa strony jest intuicyjna, ergo czy użytkownik prawdopodobnie spędzi na niej więcej czasu i wykona interakcję.

  1. Perspektywa użytkownika

Osoba wchodząca na daną stronę – nieważne, z jakiego źródła – oczekuje od niej przejrzystości i wygody obsługi. Użytkownik chce, by ścieżka do zdobycia określonej informacji czy dokonania zakupu była możliwie bezproblemowa i jak najkrótsza. Badania dowodzą, że ogromna większość ludzi odwiedzających stronę nie wróci na nią, jeśli UX nie spełnia ich oczekiwań. Gdy sklep internetowy wymaga zbyt wielu kroków do sfinalizowania transakcji, współczynnik konwersji utrzymuje się na niskim poziomie. Jako internauci chętniej korzystamy ze stron, które zwyczajnie nie irytują podczas obsługi, działają szybko, nie marnują naszego czasu, a przy tym są estetyczne i “cieszą oko”.

  1. Perspektywa crawlerów Google

Roboty sieciowe, które odwiedzają strony w celu ich indeksowania, kiedyś zwracały uwagę jedynie na słowa kluczowe umieszczone w treści oraz liczbę linków. To już przeszłość – dzisiaj Google podczas pozycjonowania analizuje nie tylko content i linki, ale również szereg innych czynników. Jest ich kilkaset – oceniana jest m.in. szybkość ładowania czy to, jak strona wyświetla się na różnych rozdzielczościach (na przykład to, czy tekst nie wychodzi poza ramki). Robot sieciowy stara się wcielić w rolę użytkownika i promować te strony, których prawdopodobnie oczekuje internauta, wpisując daną frazę w wyszukiwarkę.  

  1. Perspektywa właściciela strony

Strony internetowe mają różne przeznaczenie w zależności od modelu biznesowego. Serwisy contentowe, które utrzymują się z wyświetleń reklam, stawiają przede wszystkim na zwiększenie ruchu. W przypadku stron sklepów czy firm z branży usługowej duża liczba odwiedzających nie ma aż tak wielkiego znaczenia – liczy się jakość ruchu. Ostatecznie właścicielowi strony zależy na użytkownikach, którzy przeglądają i kupują produkty czy wysyłają pytanie o wycenę usługi. Podobnie jak w punkcie drugim – pozyskanie użytkowników na stronie z pozycjonowania ma sens, jeśli pozycjonowane frazy i wygenerowany z nich ruch finalnie wiążą się z podniesieniem współczynnika konwersji. Niektóre słowa kluczowe powodują wyraźny wzrost ruchu, ale jeśli nie generują zysku, nie ma z nich wielkiego pożytku. UX strony czy aplikacji także powinien być tak zaprojektowany, by klienci szli jak po sznurku do celu zarówno osobistego jak i biznesowego. Win-win.

Wzięcie pod uwagę tych wszystkich trzech aspektów na raz, dla których projektowany jest UX i UI, nie jest łatwe. Z tego powodu ważne jest, by podczas projektowania lub przeprowadzania modyfikacji strony, w zespole znajdowali się specjaliści od UX i UI. Intuicja w przypadku web developmentu ustępuje analizie, danym i testom. To, że coś wydaje się funkcjonalne i estetyczne, wcale nie oznacza, że takie jest – diabeł tkwi w szczegółach, nawet tak pozornie błahych, jak wielkość czy kolor przycisku pozwalającego na dodanie produktu do koszyka. 

Zakres pracy specjalisty UI a obszary działania eksperta UX

ux ui zakres prac

UI i UX to aspekty, o które trzeba zadbać przy projektowaniu i/lub optymalizacji strony. Jakie będą zadania specjalistów?

Na co zwróci uwagę specjalista od UI?

  • Szeroko rozumiane dobre praktyki projektowania graficznego: światło międzyobiektowe, kolory dopełniające, kompozycja;
  • Modele umysłowe i użytkowość projektu, jak np. prawo Hicka czy Fittsa;
  • Typografię – dobór odpowiedniego fontu i jego wielkość;
  • Trendy w designie, technologii oraz branży;
  • Psychologię koloru – jakie kolory i ich zestawienia wywołują w ludziach określone odczucia;
  • Cele i ograniczenia wynikające z briefu, jak np. rozdzielczości, na które mają być projektowane widoki, dopasowanie do gridów dla ułatwienia pracy front-endowcom;
  • Uwagi od UX-owca i innych specjalistów.

Na co zwróci uwagę specjalista od UX?

  • Cały zakres pracy specjalisty UI 🙂
  • Szeroko rozumiane dobre praktyki architektury informacji;
  • Rozwiązania zastosowane w branży i u najbliższych konkurentów;
  • Persony – profil, demografia, zachowanie, zwyczaje, oczekiwania;
  • Stopień biegłości cyfrowej użytkownika;
  • Limity techniczne (m.in. ograniczenia CMSa czy serwera);
  • Cele i ograniczenia wynikające z briefu;
  • Cele biznesowe i zasady wzorcowego modelowania lejków do celu (conversion funnels);
  • Modelowe lub wynikające z badań i analiz user stories i user flow;
  • Dostępną analitykę i wyniki testów A/B – w przypadku istniejących stron;
  • Uwagi od UI-owca i innych specjalistów;
  • Itd.

Jeżeli zastanawiasz się, czy należy zainwestować w poprawę obecnej strony firmy lub projektowanie całkowicie nowej, doskonałym pierwszym krokiem będzie zlecenie profesjonalnego audytu UX/UI. Audytorzy gruntownie przebadają m.in. strukturę lejków zakupowych i ścieżek przepływu użytkownika, zidentyfikują obecne i potencjalne problemy, przeprowadzą testy technologiczne oraz sprawdzą strukturę informacji na stronie. Rozpoznanie błędów to podstawa poprawy wyników.

Z jakich narzędzi korzysta Verseo podczas przeprowadzania audytu?

Wśród wielu narzędzi w zależności od pakietu nasi specjaliści przeprowadzają drobiazgowy audyt UX/UI za pomocą między innymi:

  • Map ciepła (heat maps) – pokazują elementy strony, w których najczęściej pojawia się kursor myszki, gdzie użytkownicy wykonują kliknięcia lub do jakiej części stronę scrollują;
  • Nagrywanie sesji użytkownika – pozwala zobaczyć, w jaki sposób użytkownicy przeglądają stronę i gdzie znajdują się elementy, które hamują proces zakupowy;
  • Badanie obszarów mylących i irytujących użytkowników na stronie jak dead click, rage clicks, misclicks i sygnały frustracji np. “thrashed cursor” (słowniczek tych pojęć znajdziesz poniżej); 
  • Badanie procesu zakupowego i podróży użytkownika – więcej na ten temat możesz przeczytać w osobnym artykule na naszym blogu;
  • Testy A/B – wybieramy dwie pozornie równoważne opcje i sprawdzamy, która z nich przynosi lepsze efekty w praktyce;
  • Badanie profilu użytkownika – sprawdzamy, jacy ludzie przeglądają stronę, którzy najlepiej konwertują, dlaczego porzucają koszyki i jak dopasować witrynę do ich potrzeb.

Mikrosłowniczek UI/UX:

  • Dead clicks – kliknięcia, które niczego nie aktywują;
  • Rage clicks – kliknięcia, które pojawiają się, gdy sfrustrowany użytkownik energicznie i wielokrotnie klikać w danym miejscu, ponieważ ma trudności z aktywowaniem przycisku czy linka;
  • Misclicks – nieintencjonalne kliknięcia w inny przycisk, niż zakładał użytkownik;
  • Thrashed cursor – takim mianem określamy sytuację, w której użytkownik zaczyna wykonywać chaotyczne, nieskoordynowane ruchy myszką – najczęściej w oczekiwaniu na załadowanie strony lub gdy strona/element strony nie działa tak, jak powinna.

User Interface oraz User Experience mają ogromne znaczenie zarówno dla użytkowników, którzy trafiają na stronę, jak i dla crawlerów wyszukiwarek – a co za tym idzie, wpływają na wyniki finansowe firmy. Jeżeli nie jesteś zadowolony z tych aspektów firmowej strony www lub zastanawiasz się, co można na niej poprawić, zapraszamy do kontaktu ze specjalistą od audytu UX w Verseo!

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Komentarze

  1. Darek

    Kiedyś na szkoleniu usłyszałem takie tekst „goście od ux są jak projektanci mody, nikt ich nie rozumie, chociaż ich się chwali”. Wiem, że to spłaszczenie tematu, ale ux, ui itd… musi być zgodne i współmierne z analityką, wtedy ma sens.

Powiązane artykuły

archetypy marek
Archetypy marek w strategii komunikacji
Magdalena Walczak

Ustalenie strategii komunikacji marki to bardzo ważny etap budowania wizerunku. Musi być ona dopasowana do potrzeb grupy odbiorczej, ale też […]

Dodanie dostępu do Google Analytics
Agnieszka Talarska

Dodanie dostępu do Google Analytics – zarządzanie użytkownikami! W Google Analytics zmienił się widok, gdzie zarządzamy użytkownikami, którzy mają wgląd […]

Dlaczego marketing jest ważny
Redakcja

Dlaczego marketing jest ważny i jak napędza firmy! W jednych firmach zagadnienia związane z marketingiem traktuje się poważnie. W innych nie […]

jak założyć sklep internetowy na allegro
Jak założyć sklep internetowy na Allegro?
Maciej Popiołek

200 milionów (!) – tyle ma sięgnąć liczba ofert na portalu Allegro do końca 2020 roku, zgodnie z założeniami spółki, […]

pozycjonowanie w google maps
Pozycjonowanie w Google Maps
Barbara Oleszek

Działasz lokalnie? Nie zapomnij zadbać o swoją pozycję na Google Maps! Stwórz wizytówkę i daj się poznać potencjalnym klientom! Przy […]

Czym zajmuje się marketing?
Dominika Słomka

Każda firma, której zależy na osiągnięciu celów biznesowych, powinna realizować działania w odniesieniu do potencjalnych klientów – zgodnie z ich […]