Ten tekst przeczytasz w 10 minut

Pozycjonowanie stron a kreatory

pozycjonowanie stron a kreatory

Strona internetowa to element niezbędny dla wszystkich firm, które pragną zdobywać nowych klientów oraz komunikować się z nimi w internecie. Internetowa wizytówka spełnia te same funkcje co ta tradycyjna – jest nośnikiem podstawowych informacji o działalności firmy oraz zawiera dane kontaktowe. Zaletą witryny firmowej jest jednak możliwość szerszej prezentacji usług – szczegółowego przedstawienia swojej oferty i przykładowych realizacji oraz budowania swojego wizerunku jako eksperta w danej dziedzinie. Obecność w internecie umożliwia również zdobywanie klientów w bardziej dynamiczny sposób – poprzez profile w social mediach i z pomocą seo, także w wyszukiwarkach internetowych.

Stworzenie strony może być jednak dużym obciążeniem dla budżetu młodych firm. Na podstawowy koszt strony składa się przede wszystkim cena domeny i hostingu oraz praca grafika i dewelopera. Kolejnym kosztem jest również czas, który trzeba poświęcić na znalezienie odpowiednich technologii i chociażby przygotowanie treści i grafik czy zdjęć. Wybór rozwiązań, które nie wymagają angażowania zewnętrznych specjalistów, wiąże się z koniecznością zwiększenia nakładów czasowych, niezbędnych do przygotowania strony. Kreatory stron internetowych – bo o nich mowa – mają jednak swoje ograniczenia, które mogą przeszkodzić w skutecznym zdobywaniu klientów. Przyjrzyjmy się bliżej popularnym rozwiązaniom i zastanówmy się, kiedy budowanie strony z pomocą kreatora będzie procentować, a kiedy powinniśmy jednak wybrać inne rozwiązania.

Kreator stron – co to jest i jak działa?

Kreatory stron internetowych to rodzaj programu komputerowego, pozwalającego na stworzenie strony internetowej bez znajomości HTML oraz CSS, o innych językach nie wspominając. Tworząc stronę od podstaw, wybieramy kolor tła oraz dodajemy kolejne szczegóły, wybierając konkretny element z dostępnego zbioru. Utworzony przez nas projekt graficzny oraz dodany w nim content w tle zostaje przepisany na język rozumiany przez przeglądarki internetowe. Boom – strona jest gotowa.

Główna zasada działania kreatorów stron internetowych nie zmieniła się w zasadzie od momentu pojawienia się pierwszego tego typu programu. Współczesne wersje mają jednak znacznie większe możliwości i wierniej trzymają się zasad tworzenia stron oraz wytycznych Google. Nowoczesne rozwiązania pozwalają w niektórych przypadkach na prowadzenie procesów seo i skuteczne pozycjonowanie witryn powstałych z pomocą jednego z popularnych aktualnie kreatorów – Wix, Squarespace czy wordpressowego Elementora.

Kreatory sprzed 10 i więcej lat oferowały bardzo ograniczoną możliwość customizacji, a o przystosowaniu do urządzeń mobilnych czy pozycjonowania raczej też nikt wtedy nie myślał. 

Kreatory stron internetowy – skąd wzięła się ich popularność?

Kreatory stron umożliwiają szybkie stworzenie funkcjonalnej strony internetowej. Zależnie od stopnia zaawansowania kreatora, pozwalają na modyfikacje gotowych szablonów, dodawanie kolorów, ikon, formatowania tekstu. Dzięki tym rozwiązaniom, stworzenie witryny nie zawsze musi łączyć się z dużymi kosztami. Większość kreatorów część funkcjonalności udostępnia za darmo lub w formie abonamentu – a cena takowego jest znacznie niższa niż opłaty wiążące się z pracą grafika i programisty.

Dodatkową zaletą kreatorów jest ich przyjazność nietechnicznym użytkownikom. Serwisy takie jak WIX w przystępnym sposób prezentują funkcjonalności swojego programu i krok po kroku pomagają zbudować wymarzoną stronę. Samouczek i możliwość przygotowania strony według własnej wizji (ograniczonej jedynie do udostępnionego przez platformę wyboru) pozwalają na wystartowanie z promocją nawet w przypadku bardzo ograniczonego budżetu oraz… nie wymagają angażowania deweloperów.

Liczba użytkowników platform pozwalających na stworzenie własnej witryny w ostatnich latach zaczęła rosnąć – proporcjonalnie do zabiegów marketingowych podejmowanych m.in. przez Wix, Weebly czy Squarespace, które sponsoruje cały szereg Youtuberów. Na szczególną uwagę zasługuje tu jednak Wix – reklamy serwisu można było obejrzeć podczas ostatnich kilku rozgrywek Super Bowl, a brali w nich udział m.in. Karlie Kloss, Jason Statham oraz Gal Gadot. 

Plusy i minusy kreatorów

Nie da się ukryć, że samodzielne tworzenie stron internetowych cieszy się sporą popularnością. Czy jednak jest to rozwiązanie uniwersalne? Przyjrzyjmy się plusom i minusom tego typu programów:

Plusy:

  • koszty, zdecydowanym plusem kreatorów jest możliwość zbudowania strony po tzw.  “kosztach”, o czym wspominałam już wcześniej. Część funkcjonalności udostępniona jest za darmo, niektóre za opłatą lub w ramach abonamentu, który można wypowiedzieć w każdej chwili lub z zachowaniem miesięcznego okresu wypowiedzenia; 
  • intuicyjna nawigacja, dostosowana do umiejętności osób niekodujących – pagebuildery nie wymagają od swoich użytkowników wiedzy dotyczącej kodowania stron, znajomości języka i zasad tworzenia stron internetowych. Tworzenie strony odbywa się za pomocą nawigacji graficznej – drag&drop lub wyborze kolejnych opcji z rozwijanej listy dostępnych elementów. 
  • bezpieczeństwo – jednym z większych problemów związanych z posiadaniem strony jest zapewnienie sobie oraz swoim gościom odpowiedniego poziomu ochrony ich danych. W przypadku korzystania z kreatora, odpowiedzialność za szczelność stosowanych rozwiązań pozostaje po stronie twórcy usługi. 
  • czas – jeśli wierzyć reklamom, zrobienie strony zajmie mniej więcej tyle ile przerwa w pracy. W rzeczywistości wybranie odpowiednich opcji, szablonu i podjęcie ostatecznej decyzji co do wyglądu zajmie dobrych kilka godzin. Wciąż to jednak sporo mniej niż w przypadku tworzenia strony od podstaw.
  • all-in-one – nowoczesne kreatory to rozwiązania, które pozwalają na stworzenie strony od podstaw i w jednym miejscu. Obejmuje to nie tylko sam projekt strony, ale również kwestie domeny i hostingu. 
  • pomoc – użytkownik platformy (zależnie od opłacanego abonamentu) może korzystać z szerokiego wsparcia – przewodników, samouczków oraz konsultantów. Dzięki temu, budowa własnej witryny staje się całkiem przyjemnym doświadczeniem.

Minusy:

  • brak pełnej swobody w kreowaniu strony – ilość szablonów oraz rozwiązań do wykorzystania stronie – zależnie od planu – jest ograniczona. Dodatkowe ograniczenia to także kwestie techniczne platformy. Przesuwanie kolejnych elementów może być częściowo zablokowane, a dopasowanie ich rozmiarów bardzo czasochłonne.  
  • powolna, ciężka witryna – o ile w ostatnich latach page buildery zrobiły wielki krok w stronę optymalizacji pod kątem m.in. prędkości, część ze stosowanych rozwiązań wciąż pozostawia wiele do życzenia. Problemem jest również ograniczony lub całkowity brak możliwości modyfikowania kodu strony. Powoduje to powstawanie zbędnych linijek kodu, np. poprzez tworzenie niepotrzebnych zagnieżdżeń i powiększanie DOM, co Google Page Speed Insights wskazuje jako jedną z przyczyn powolnego wczytywania się witryny:

    Powyżej przykład strony na WordPressie, postawionej przy pomocy wtyczki Elementor – wtyczki umożliwiającej proste budowania stron internetowych.

    Zbyt duża ilość niepotrzebnych elementów, które można by opisać w bardziej optymalny sposób to ryzyko większej ilości odrzuceń w przypadku użytkowników urządzeń mobilnych, korzystających z gorszego połączenia internetowego.
  • Ograniczenia wynikające z planu lub aplikacji – np. możliwość stworzenia do 10 podstron, możliwość wykorzystania tylko kilku dodatkowych aplikacji, ograniczenia w zakresie dodawania linków na stronie, itp.
  • Brak możliwości pełnej optymalizacji strony – brak dostępu do kodu uniemożliwia pełną optymalizację pod wytyczne wyszukiwarek, a co za tym idzie – ograniczenia związane z rankowaniem m.in. w Google. Więcej o pozycjonowaniu na kreatorach jeszcze za chwilę.

Plusów jest więcej niż minusów? Nie jest to jednak potwierdzenie uniwersalności rozwiązania jakim są pagebuildery. Wszystko sprowadza się do tego,w jakim celu tworzymy daną stronę internetową i co dzięki niej chcemy osiągnąć.

Pozycjonowanie a kreatory – wyboisty związek

Pozycjonowanie stron stworzonych na platformach typu Wix czy Squarespace to jeden z bardziej kontrowersyjnych tematów w SEO świecie. Większość specjalistów pamięta jeszcze czasy, kiedy kreator w zasadzie uniemożliwiał jakąkolwiek optymalizację strony internetowej. Problemem był m.in brak możliwości ustawienia unikalnego <title> dla podstrony, stworzenia przyjaznych adresów czy nawet dodanie do sekcji <head> kodu do Google Search Console. Współczesne platformy są bardziej przyjazne seo, jednak wciąż nie cieszą się dużą sympatią wśród pozycjonerów. Dlaczego?

  • Brak możliwości pełnej optymalizacji – Optymalizacja pod wytyczne seo to działania w zakresie treści na stronie oraz kodu. O ile dodanie contentu i nasycenie ich słowami kluczowymi nie powinno być problemem, o tyle techniczna optymalizacja już tak. Wygląd danych elementów na stronie jest istotny dla użytkownika, jednak pragnąc zawojować SERP-y należy również zwrócić uwagę na to, jak stronę widzą roboty sieciowe. 

W trakcie pozycjonowania, konieczne jest zmienianie zawartości m.in. tytułów, opisów, nagłówków. Kreatory typu Wix czy Squarespace umożliwiają dodawanie własnych elementów z tego zakresu – wszystkie zmiany wprowadza się poprzez panel. Co ciekawe, Wix wciąż promuje dodawanie tagu meta keywords i zapełnienie go ok. 10 słowami kluczowymi, co w środowisku pozycjonerskim uznawane jest za niepotrzebny archaizm. Tag meta keywords od lat nie spełnia już swojej pierwotnej roli i de facto jest na stronie zbędny.

Dodawanie bardziej zaawansowanych elementów, np. znaczników schema wykracza jednak ponad standardowe usługi i jak dowiadujemy się ze strony pomocy WIX:

W przypadku Squarespace dodanie znaczników schema wymaga modyfikacji <head> strony – wklejenia wygenerowanego kodu w odpowiednim miejscu. Tu przyda się podstawowa podstawowa znajomość struktury html.

W tej sytuacji Elementor wydaje się być najlepszym rozwiązaniem – współpracuje z popularnymi wordpresowymi wtyczkami przeznaczonymi do SEO, np. Yoast SEO. Wciąż jednak pozostaje tu problem zbyt dużego DOM – nadmiernej ilości zagnieżdżonych elementów, które opóźniają renderowanie strony.

  • Technologie mało przyjazne seo – Jednym z problemów, z jakimi borykał się przez jakiś czas Wix, było generowanie strony “w locie” – z pomocą JavaScriptu. W efekcie zawartość strony była praktycznie niewidoczna dla robotów. Aktualnie sytuacja się zmieniła – zarówno Google zrobił spory krok w “radzeniu” sobie z JavaScriptem, jak i Wix postawił na większą przyjazność rekomendowanym przez Google rozwiązaniom. 
  • Mało zadowalające wyniki badania prędkości – W ostatnich latach Google znacznie zwiększyło nacisk na przystosowanie witryn pod urządzenia mobilne oraz do szybkiego renderowania się także w przypadku wolniejszych połączeń. Jeśli przyjrzeć się wynikom testów prędkości stron wykonanych za pomocą wybranego kreatora, łatwo stwierdzić, iż demonami prędkości to one niestety nie są:
szybkość strony kreator wix
szybkość strony elementor
szybkość strony pozycjonowanie squarespace

Wśród największych problemów wskazywanych przez PageSpeed Insights znajdują się m.in. nieużywane fragmenty kodu oraz zbyt duży DOM. Te elementy można modyfikować, pod warunkiem jednak że mamy dostęp do kodu. 

W tym miejscu należy oddać sprawiedliwość wskazanym wyżej kreatorom – większość z rozwiązań faktycznie stara się nadążyć za trendami i wdraża na swoich platformach optymalizację zdjęć i preferowane przez Google formaty, minifikację kodu oraz priorytetyzuje wczytywanie się najważniejszych elementów strony. 

Problemy, jakie napotykamy podczas próby pozycjonowania stron na Squarespace, Wix czy zbudowanych za pomocą Elementora, nie skreślają jednak zupełnie szans na budowanie widoczności w wyszukiwarce Google. W grę wchodzą inne czynniki – przede wszystkim cel stworzenia danej strony oraz nisza, której dotyczy tematyka witryny.

Wix, Squarespace, Elementor… rozwiązania do zadań specjalnych

Kreatory stron internetowych ułatwiają zaistnienie w świecie wirtualnym, jednak nie do końca sprawdzają się jako profesjonalne strony dla większych firm, celujących w konkurencyjne branże. O zwiększaniu widoczności i pozycjonowaniu stron na Wix, Squarespace czy innych kreatorach możemy mówić w przypadku małych, lokalnych biznesów. Warunkiem jest tu korzystanie z bardziej rozbudowanych abonamentów, które umożliwiają dostęp do zaawansowanych opcji modyfikacji witryny.

Rozwiązania proponowane przez popularne page buildery sprawdzą się do zbudowania strony z portfolio fotografa-amatora lub strony, która ma zawierać podstawowe informacje dotyczacej usługi ściśle powiązanej z lokalnym działaniem, np. osiedlowej świetlicy dla dzieci. Pozycjonowanie strony zbudowanej na kreatorze typu Squarespace czy Wix, której ambicją jest rankować na słowa kluczowe typu “dentysta warszawa” może nie być skuteczne. W tym przypadku, wykonanie strony lżejszej – np. na WordPressie, z możliwością spięcia zewnętrznego systemu do bookowania wizyt, będzie procentować. Pełen dostęp do kodu strony, ułatwi optymalizacje pod aktualne wytyczne Google, a możliwość ułatwienia pacjentom rejestracji już z poziomu witryny, znacznie usprawni obsługę kalendarza wizyt.

Znalezienie idealnego rozwiązania, które pozwoli na zaznaczenie swojej pozycji w wyszukiwarce i konkurowanie z większymi graczami wymaga odpowiedniego researchu oraz nakładów czasowych. W tym przypadku oszczędzanie na technologiach i wybór “tańszego” rozwiązania może skutkować blokadą możliwości dalszego rozwoju.

Nie można zaprzeczyć uniwersalności rozwiązaniom takim jak kreatory stron, jednak nie można postawić znaku równości między nimi a sukcesem w wyszukiwarkach. Promowane przez Wix i Squarespace “przystosowanie do seo” to przede wszystkim możliwość zachowania podstaw działań seo, czyli dbałość o dostarczenie treści, możliwość ustawienia tytułów i opisów, czy możliwość podpięcia własnej domeny i kodów do GSC. Działania w ramach pozycjonowania to jednak znacznie więcej – optymalizacja techniczna wymaga wprowadzenia zmian, które po prostu nie są możliwe w ramach abonamentów platform page buildingowych.

Komu zatem warto polecić takie rozwiązania? Przede wszystkim biznesom, które nie mają ambicji startować do wyścigu o najwyższe pozycje w SERP-ach. Strona na platformie jest rozwiązaniem dla tych, którzy celują w ruch przychodzący z mediów społecznościowych oraz oparty o wyszukiwania z nazwą marki czy płatną reklamę. Strona oparta na WIX czy Squarespace doskonale sprawdzi się jako portfolio dla młodych fotografów, modelek oraz firm, które opierają swój kontent na zdjęciach i większość kontaktów zdobywają poprzez aktywność np. na Instagramie.

Popularne kreatory

Wix – pozwala na tworzenie stron za pomocą graficznego kreatora, opartego na działaniach drag&drop. Stronę tworzymy w oparciu o szablony, które za pomocą edytora możemy dostać stosować do własnych potrzeb. Kreator umożliwia stworzenie strony bezpłatnie, jednak edycja strony jest ograniczona, a w naszej witrynie będą wyświetlane reklamy. Rozszerzenie funkcjonalności jest możliwe w jednym z kilku planów abonamentowych.

Pozycjonowanie witryny na Wix – kreator umożliwia dodawanie indywidualnych tytułów i opisów dla każdej strony. Rozszerzona optymalizacja dostępna jest dzięki aplikacji Wix SEO Wiz, który krok po kroku przeprowadza użytkownika przez podstawowe działania związane z widocznością w sieci – m.in. dodanie kodu Google Search Console.

Squarespace – podobnie jak WIX umożliwia budowanie witryny na podstawie szablonu powiązanego z tematyką strony. Tutaj jednak elementy tworzymy i modyfikujemy bez przeciągania ich po stronie. Dostępne są 4 plany abonamentowe, a im większa kwota, tym więcej możliwości kreowania strony.  

Pozycjonowanie na Squarespace – wszystkie podstawowe elementy optymalizacji są dostępne – można ustawiać tytuły, opisy, adresy URL, a nawet i przekierowania. Użytkownicy narzekają jednak, że opcje modyfikacji związanych z pozycjonowaniem rozsiane są po platformie i ich znalezienie nie zawsze jest proste.

Weebly – podobnie jak w przypadku innych popularnych opcji, także i tu budowanie strony odbywa się za pomocą drag&drop. Kreator nie pozwala jednak na pełną dowolność w układaniu elementów – narzuca wielkość i rozmieszczenie elementów, zgodnie z wybranym szablonem.

Pozycjonowanie na Weebly – podobnie jak i w przypadku innych programów, Weebly umożliwia wprowadzenie seo-niezbędników – tytułów, opisów, a nawet altów. Nie ma tu też problemów z dodawaniem kodów, niezbędnych do kontroli strony. Program automatycznie generuje również plik sitemap.xml.

Elementor – wtyczka WordPress pozwalają na budowanie strony w systemie drag&drop, z pomocą których stworzyć można cały layout witryny. Jego zdecydowaną zaletą jest mnogość opcji, pozwalających na stworzenie nieszablonowej strony. Bogata w funkcje wersja bezpłatna pozwala stworzyć w pełni funkcjonalną witrynę.. Wersja PRO pozwala na lepsze dostosowanie designu do potrzeb oraz współpracę z innymi wtyczkami WP, np. WooCommerce czyli narzędzia dla sklepów internetowych.

Pozycjonowanie na Elementor – tworzenie strony z pomocą kreatora zwiększa jej objętość. Elementor szczyci się jednak szybkością swoich rozwiązań. Przy udziale innych wordpressowych wtyczek (Yoast SEO, All-in-One SEO) można przeprowadzić całkiem zadowalającą optymalizację.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.