Ten tekst przeczytasz w 2 minuty

3 komentarze

Schema.org co to jest i co dają?

Schema.org co to jest i co dają? - zdjęcie nr 1

Schema.org co to jest i co dają? - zdjęcie nr 2

Schema.org – dlaczego to ważne

Algorytm wyszukiwarki Google to organizm, który podlega nieustannym modyfikacjom, pozwalającym na jeszcze lepsze dostarczanie informacji i trafnych odpowiedzi na zapytania użytkowników. Śledzenie zmian i dostosowanie się do nich, to doskonały sposób na to, aby to nasza strona została uznana za tą, która na dane pytanie odpowiada najlepiej. Aby roboty Google mogły dokładniej zbadać i przeanalizować dane znalezione w obrębie witryny, warto je im zaserwować w przystępnej formie – poprzez mikrodane. I tutaj dochodzimy do sedna – czyli co to jest schema.org?

Schema.org co to jest?

Schema.org to projekt, który zrodził się ze współpracy największych wyszukiwarek internetowych. Od kilku lat odgrywa coraz większą rolę w wynikach wyszukiwania i m.in. pozwala na rozszerzenie wyników o dodatkowe informacje lub grafikę – tak zwane “rich snippets”.

Znaczniki schema.org mogą być użyte do oznaczania wielu rodzajów danych, niekiedy bardzo szczegółowych. Pozwólmy sobie wymienić niektóre z nich:

> najpopularniejszymi znacznikami z pewnością będą te, w których można umieścić dane firmy, tj. grafikę z logo, nazwę, dane kontaktowe oraz dni i godziny otwarcia,
> dane dotyczące strony internetowej i artykułów – nazwa witryny, tytuł wpisu, jego zawartość oraz data ostatniej aktualizacji,
> oceny – produktów, usług oraz artykułów.

Znaczniki schema pozwalają również na szersze zaprezentowanie produktów ze sklepów internetowych. Prawidłowe oznaczenie kolejnych elementów oferty, pozwoli na wyświetlenie w wynikach wyszukiwania nie tylko nazwy produktu oraz jego opis zawarty w meta description, ale także jego cenę, ilość sztuk w magazynie oraz wagę i inne wymiary. Dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania, to nie tylko szansa na przykucie uwagi “większym” wynikiem w SERPach, ale także dostarczenie potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji już na poziomie wyszukiwarki.

Mikrodane można zaimplementować na kilka sposobów:

> poprzez JSON-LD, czyli kod wklejany w części head danej strony,
> poprzez RDFa, który jest swoistym rozszerzeniem tagów HTML5
> poprzez Microdata, który podobnie jak RDFa dodaje znaczniki bezpośrednio w tagach HTML.

Aby ułatwić sobie dodawanie i implementację schema, warto skorzystać z gotowego narzędzia dostarczonego przez Google – https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/?hl=pl, dzięki któremu łatwo oznaczymy najważniejsze informacje na stronie.

Podsumowanie

SEO prognozy w roku 2018 przewidują, że to właśnie znaczniki schema będą jednym z czynników w algorytmie wyszukiwarki, które zyskają na znaczeniu. Jak bardzo wzrośnie ich rola i jak będzie się przekładać na pozycje stron – o tym dowiemy się zapewne w trakcie obserwowania wyników przez kolejne miesiące. Warto jednak już dzisiaj zadbać o umieszczenie mikrodanych pod swoim adresem i ułatwienie robotom Google’a rozbierania naszej witryny na “części pierwsze”.

Komentarze (3)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany