Spis treści
Czytasz teraz:
Schema.org co to jest i co dają?
Zamknij
Schema.org – dlaczego to ważne
Algorytm wyszukiwarki Google to organizm, który podlega nieustannym modyfikacjom, pozwalającym na jeszcze lepsze dostarczanie informacji i trafnych odpowiedzi na zapytania użytkowników. Śledzenie zmian i dostosowanie się do nich, to doskonały sposób na to, aby to nasza strona została uznana za tą, która na dane pytanie odpowiada najlepiej. Aby roboty Google mogły dokładniej zbadać i przeanalizować dane znalezione w obrębie witryny, warto je im zaserwować w przystępnej formie – poprzez mikrodane. I tutaj dochodzimy do sedna – czyli co to jest schema.org?
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Schema.org co to jest?
Schema.org to projekt, który zrodził się ze współpracy największych wyszukiwarek internetowych. Od kilku lat odgrywa coraz większą rolę w wynikach wyszukiwania i m.in. pozwala na rozszerzenie wyników o dodatkowe informacje lub grafikę – tak zwane “rich snippets”.
Znaczniki schema.org mogą być użyte do oznaczania wielu rodzajów danych, niekiedy bardzo szczegółowych. Pozwólmy sobie wymienić niektóre z nich:
> najpopularniejszymi znacznikami z pewnością będą te, w których można umieścić dane firmy, tj. grafikę z logo, nazwę, dane kontaktowe oraz dni i godziny otwarcia,
> dane dotyczące strony internetowej i artykułów – nazwa witryny, tytuł wpisu, jego zawartość oraz data ostatniej aktualizacji,
> oceny – produktów, usług oraz artykułów.
Znaczniki schema pozwalają również na szersze zaprezentowanie produktów ze sklepów internetowych. Prawidłowe oznaczenie kolejnych elementów oferty, pozwoli na wyświetlenie w wynikach wyszukiwania nie tylko nazwy produktu oraz jego opis zawarty w meta description, ale także jego cenę, ilość sztuk w magazynie oraz wagę i inne wymiary. Dodatkowe informacje w wynikach wyszukiwania, to nie tylko szansa na przykucie uwagi “większym” wynikiem w SERPach, ale także dostarczenie potencjalnemu klientowi niezbędnych informacji już na poziomie wyszukiwarki.
Mikrodane można zaimplementować na kilka sposobów:
> poprzez JSON-LD, czyli kod wklejany w części head danej strony,
> poprzez RDFa, który jest swoistym rozszerzeniem tagów HTML5
> poprzez Microdata, który podobnie jak RDFa dodaje znaczniki bezpośrednio w tagach HTML.
Aby ułatwić sobie dodawanie i implementację schema, warto skorzystać z gotowego narzędzia dostarczonego przez Google – https://www.google.com/webmasters/markup-helper/u/0/?hl=pl, dzięki któremu łatwo oznaczymy najważniejsze informacje na stronie.
Podsumowanie
SEO prognozy w roku 2018 przewidują, że to właśnie znaczniki schema będą jednym z czynników w algorytmie wyszukiwarki, które zyskają na znaczeniu. Jak bardzo wzrośnie ich rola i jak będzie się przekładać na pozycje stron – o tym dowiemy się zapewne w trakcie obserwowania wyników przez kolejne miesiące. Warto jednak już dzisiaj zadbać o umieszczenie mikrodanych pod swoim adresem i ułatwienie robotom Google’a rozbierania naszej witryny na “części pierwsze”.
Przemysław
03 lis 2022, 17:34
U mnie błędy w kodzie schemy obniżyła pozycję w googlu
Szymon
08 lis 2022, 15:32
Witam. Artykuł trochę stary więc chciałem zapytać czy nadal warto dodawać znaczniki Schema do strony. Czy nastąpiła jakaś znaczącą zmiana bo od publikacji minęły 4 lata. Pozdrawiam
Maciej Popiołek
17 lis 2022, 09:54
Bez zmian – warto 🙂