Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

http i https – co to jest?

http https co to jest

Każdy, kto korzysta z Internetu, na pewno zauważył, że właściwy adres witryny rozpoczyna się od jednej z dwóch zbitek liter: http lub https. Zdecydowanie nie każdy zaprząta sobie jednak tym głowę i nie wnika w znaczenie tych przedrostków – szczególnie, że pojawiają się w pasku przeglądarki automatycznie. A Ty? Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, co oznacza http, a co https i po co umieszcza się tego typu sygnatury w adresach internetowych? Jeśli szukasz odpowiedzi na te pytania, czytaj dalej. 

Czym jest http?

Http to skrót od wyrażenia Hypertext Transfer Protocol, czyli protokół umożliwiający przesyłanie danych dla sieci internetowej. Odpowiada on za komunikację pomiędzy klientem (przeglądarką) a serwerem, na którym przechowywane są wszystkie pliki tworzące witrynę internetową. W praktyce dzięki niemu możliwe jest więc wyświetlenie żądanej strony użytkownikowi.

Protokół http jest wykorzystywany właśnie w tym celu już od lat 90. XX wieku. Został rozbudowany w taki sposób, aby możliwe było jednoczesne wysyłanie dużych ilości danych opartych na różnorodnych parametrach. Tym samym możliwe stało się również tworzenie i wyświetlanie bardziej skomplikowanych witryn. Komunikacja w ramach protokołu http opiera się na dość prostym procesie wysyłania danych pomiędzy klientem a serwerem. Klient wysyła zapytanie, na co serwer odpowiada poprzez przesłanie tych danych zainteresowanemu. 

New call-to-action
New call-to-action

Co jest charakterystyczne dla protokołu http? Po pierwsze nie przechowuje on uprzednio przesłanych danych. Oznacza to, że muszą być pobierane z serwera przy każdorazowym wejściu na stronę, co opóźnia cały proces, choć jednocześnie pozwala uniknąć obciążania serwerów. Dlatego wdrożono system plików cookies (tzw. ciasteczek), które zajmują się właśnie gromadzeniem danych i pozwalają na szybsze wczytywanie stron. Ponadto http nie definiuje, w jaki sposób informacje są transmitowane z serwera do przeglądarki, a więc stwarza ryzyko przechwycenia wrażliwych informacji.

Czym jest https?

Https to skrót od wyrażenia Hypertext Transfer Protocol Secure. Dodatek tego ostatniego słowa oznacza, że jest to po prostu protokół http z dodanymi zabezpieczeniami. W tym przypadku dane przesyłane pomiędzy przeglądarką internetową a serwerem są szyfrowane certyfikatem SSL lub TLS. Oznacza to, że są zabezpieczone przed trafieniem w niepowołane ręce. Protokół https chroni więc informacje o właścicielu witryny i jej użytkownikach, zapobiegając ich przechwyceniu czy zmianie. Jego zastosowanie jest więc szczególnie istotne wszędzie tam, gdzie przekazywane są dane osobowe, dane płatności itp. Obecnie protokół https jest jednak stosowany coraz częściej i staje się standardem dla wszystkich typów witryn internetowych. Bezpieczeństwo w sieci jest bowiem uważane za priorytet. Dzięki temu użytkownicy mogą korzystać z różnych rodzajów usług wymagających podawania danych bez obaw o ich wyciek w niepowołane ręce.

https – dlaczego warto?

Każdy właściciel witryny internetowej może przejść z adresu z przedrostkiem http na ten z https na początku. Wiąże się to z koniecznością wdrożenia certyfikatu szyfrującego SSL – to koszt kilkudziesięciu złotych rocznie. Aby certyfikat działał poprawnie, należy również przeprowadzić konfigurację plików strony i używanych narzędzi zewnętrznych oraz zastosować odpowiednie przekierowania, aby nie stracić wypracowanej pozycji w wyszukiwarce. Wszystkie te prace najlepiej zlecić agencji marketingu internetowego, która zadba o płynne i kompleksowe przeprowadzenie procesu.

New call-to-action
New call-to-action

Czy jednak warto? Jak najbardziej. Obecny nacisk na bezpieczeństwo danych to bowiem nie chwilowy trend, a tendencja, która nie tylko się utrzyma, ale wręcz będzie się pogłębiać wraz z opracowaniem nowych metod ich ochrony. To coś, na co coraz częściej zwracają uwagę użytkownicy Internetu. Świadomych osób przybywa, dlatego na pewno nie warto zostawać w tyle. Jednocześnie zmiana protokołu na https potwierdza wiarygodność serwisu i całej firmy oraz wpływa korzystnie na jej reputację. Warto podkreślić na swojej stronie dbałość o bezpieczeństwo klientów, by zyskać prestiż i zaufanie. To również informacja dla partnerów biznesowych czy inwestorów, którzy znacznie chętniej będą prowadzić interesy z firmą przykładającą wagę do wysokich standardów bezpieczeństwa.

https a Google – czy szyfrowanie wpływa na pozycjonowanie?

Swojej troski o bezpieczeństwo danych użytkowników Internetu nie ukrywa też największa wyszukiwarka świata, czyli Google. Algorytmy biorą pod uwagę takie czynniki jak wiarygodność i jakość domeny, a to ma związek również z zapewnieniem użytkownikom bezpieczeństwa. Oznacza to, że wdrożenie protokołu https może mieć pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny. Tym samym jest to opłacalna inwestycja, która pomoże Ci zdobyć jeszcze więcej klientów. Warto również wiedzieć, że obecnie Google ostrzega użytkowników próbujących wejść na stronę, która powinna używać protokołu https (ponieważ zbiera poufne dane), a tego nie robi!

Oczywiście samo zastosowanie protokołu https nie wystarczy, by strona znalazła się znacznie wyżej w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza że obecnie staje się to standardem i coraz więcej firm korzysta z certyfikatów szyfrujących. Jest to jednak na pewno ważny czynnik, który pozwoli uzyskać większą skuteczność w zakresie działań związanych z pozycjonowaniem i budowaniem wiarygodności.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

http a https – na co się zdecydować?

W związku z przedstawionymi powyżej informacjami sprawa jest dosyć jasna: przejście na protokół https to niewielki koszt, za to wiele korzyści dla witryny i całego przedsiębiorstwa. Pozwala się upewnić, że strona będzie działać prawidłowo w każdej przeglądarce i nie zostanie zablokowana przez filtry dbające o bezpieczeństwo użytkowników Internetu. Umożliwia również poprawę pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększa prestiż oraz zaufanie do marki, przez co cenią ją zarówno klienci, jak i partnerzy biznesowi.

Oceń ten artykuł:

Średnia ocena: 2/5 ( na podstawie 1 oceny )

Autor artykułu

Odpowiada za realizację celów komunikacyjnych Verseo i ich przełożenie na cele biznesowe. Specjalizuje się w strategii oraz inbound marketingu, gdzie efektywność pracy wyznaczają nowe leady i pukający do drzwi klienci. Tworzy angażujący content marketing (wpisy na blogu, poradniki, publikacje w social mediach, social selling na Linkedin, video marketing oraz działania seo). W pracy nie rozstaje się z HubSpotem, dzięki któremu automatyzuje działania, analizuje ich efektywność i testuje rozwiązania. Z chęcią przybliża ten system klientom Verseo.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany