Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Reklama PPC – co to jest?

Reklama PPC – co to jest? - zdjęcie nr 1

Reklama PPC – co to jest? - zdjęcie nr 2

Reklama PPC

Model reklamy, w którym firma płaci tylko za przejście przez odnośnik (np. link) na promowaną stronę nazywa się reklamą PPC. Reklama PPC to skrót od angielskiej nazwy Pay Per Click lub też nazywana jest CPC od Cost Per Click, czyli ceny za kliknięcie. Jest to bardzo popularny model rozliczeniowy w reklamie internetowej, ponieważ reklamodawca płaci tylko za skuteczne kliknięcie w reklamę, a nie tylko za jej wyświetlenie. Konsument klika na dany link, aby przejść na stronę firmy i teoretycznie skorzystać z jej oferty. W tym modelu najczęściej rozliczane są kampanie linków sponsorowanych w wyszukiwarce Google, czyli Google AdWords (Google Ads).

Dostępne są jeszcze inne metody rozliczeń jak CPM – Cost Per Mille oraz CPA – Cost Per Action. Przy modelu CPM płaci się za 1000 wyświetleń reklamy, a w tym drugim – CPA za podjętą akcję ,czyli tylko wtedy, gdy internauta wykona określoną czynność na stronie np. zostawi dane kontaktowe.

Jak można wykorzystać reklamę PPC?

Reklama PPC najczęściej jest wykorzystywana jako model rozliczeń w kampaniach w wyszukiwarkach internetowych, a także w sieciach kontekstowych. Można z powodzeniem ją stosować także w przypadku reklam zamieszczonych w ramach najmu powierzchni pod reklamę na prywatnej stronie internetowej na przykład na blogach.

Najczęściej używa się tego rozliczenia w kampaniach prowadzonych przez Google AdWords. Reklamodawca może sam ustalić budżet maksymalny, które będzie zużywany stopniowo. Kiedy pieniądze wpłacone na kampanię się skończą reklamodawca dostanie powiadomienie o konieczności kolejnej wpłaty. Jednak jest to korzystne nie tylko dlatego, że płaci się za konkretny klik na stronę reklamodawcy, ale też reklama PPC daje możliwość analizowania konkretnych i dokładnych danych z kampanii.

Taka reklama najczęściej jest linkiem sponsorowanym albo wyświetlanym banerem reklamowym czy zdjęciem produktu wraz z krótkim opisem, ceną i linkiem prowadzącym do tego produktu w sklepie internetowym. Jednakże można też konstruować reklamy video, które są ciekawsze i bardziej dostrzegalne dla użytkowników.

Korzyści z rozliczenia w modelu PPC

Najważniejszą korzyścią w modelu PPC jest płacenie konkretnie za działanie, ale też kontrola nad budżetem, który można dostosowywać do potrzeb każdej kampanii z osobna lub do możliwości firmy. Płaci się tu naprawdę za efekty, czyli za kliknięcie w jednostkę reklamową. Reklama PPC musi być też dobra jakościowo, ponieważ od wyniku jakości i ustawionej maksymalnej stawki za kliknięcie zależy rzeczywista cena. A z kolei wysoka jakość reklamy skłoni potencjalnie więcej osób do sprawdzenia co kryje się pod reklamą.

Takie reklamy są też bardzo trafne, ponieważ tworząc kampanię wybiera się nie tylko słowa kluczowe, na jakie np. link sponsorowany ma się pojawić w wynikach wyszukiwania, ale też można wykluczyć słowa, które są podobnie brzmiące lub będą „klikalne”, ale biznesowo się nie opłacą. Samodzielnie można też dodać tekst reklamy czy wybrać grafikę, więc można dopasować całą reklamę do tego, co potencjalny klient chciałby zobaczyć i na co zareaguje oraz do tego co w danym momencie firma chce promować. Kampanie można dowolnie tworzyć i zmieniać, nawet jeśli wciąż nie został wykorzystany cały budżet. Oznacza to też kolejną zaletę – szybkość uruchamiania kampanii. Dzięki możliwości zmiany, reklama PPC, jeśli nie okaże się skuteczna, może zostać zastąpiona inną, lepiej rokującą i konwertującą.

Korzyścią z prowadzenia takiej kampanii jest też możliwość zamieszczania reklam w wielu miejscach. Mogą to być zarówno linki w wynikach wyszukiwania, jak i na stronach partnerskich, które zgłaszane są przez ich właścicieli. Oznacza to, że takie reklamy może zamieszczać firma z praktycznie każdej branży, a jej zasięg – obecnie – w zasadzie obejmuje cały polski internet.

Rzeczywiste koszty reklamy PPC

Zaletą reklam PPC jest możliwość samodzielnego ustalania budżetu i kontrolowania kampanii, ale to nie znaczy, że koszt kliknięcia także można ustalić samodzielnie. Otóż koszt kliknięcia uzależniony jest od wysokości ceny aukcyjnej. Reklamodawca deklaruje maksymalny koszt PPC, na jaki może sobie pozwolić i jaki dyktuje mu poniekąd rynek, ale to czynniki takie jak np. jakość reklamy będą miały wpływ na wynik aukcji, która opiera się na danych zebranych od wszystkich reklamodawców z danej kategorii. Im wyższa jakość reklamy, tym niższa stawka PPC. Jednak wszystko zależy też od kategorii.

Jeśli słowo kluczowe podane w kampanii reklamowej jest popularne i duża liczba reklamodawców podaje je w swojej kampanii to stawka za reklamę jest wyższa. Gdy słowo jest mniej popularne to jest niższa. Dlatego można powiedzieć, że cena PPC zależy też od konkurencji w danej kategorii. Przykładowo w 2016 roku najdroższym słowem kluczowym było „helpdesk” i kosztowało 32,63 zł, a frazą z tzw. długiego ogonu „forex rynek walutowy dla początkujących inwestorów” za 70,56 zł. Z tego też powodu warto używać planera słów kluczowych, który wskaże, które słowa kluczowe będą korzystne nie tylko pod kątem częstego wyszukiwania ich przez klientów, ale też wedle korzystnych stawek PPC.

Ważne jest też, gdy kampania nie przynosi założonych wyników, od razu wykorzystać elastyczność reklamy PPC i dokonywać zmian. Zużycie całego budżetu nie jest celem. Reklama PPC ma przynieść realną korzyść dla firmy, dlatego gdy coś nie działa należy to zmodyfikować. Dzięki czemu można nie tylko podnieść efektywność samej kampanii, ale też zmniejszyć zużyty budżet. Wiele firm testuje też kampanie przed ustaleniem ostatecznego budżetu, aby sprawdzić co jest najbardziej korzystne i wtedy przystąpić do działania na szerszą skalę.

Chcesz wiedzieć więcej o wykorzystaniu reklamy PPC dla Twojej firmy? Napisz do nas! Za darmo wycenimy działania dla Twojego biznesu! 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany