Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach

Wyszukiwarki internetowe przypominają katalogi książek w bibliotece. Mechanizm działania jest podobny, jednak czynniki warunkujące pozycję zdecydowanie bardziej skomplikowane. Inna jest również skala – rozmawiamy tu w końcu nie o kilkuset tytułach do posortowania, a o… miliardach stron internetowych z całego świata. Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach to zatem – podobnie jak bibliotekoznawstwo – cała dziedzina wiedzy!

W odróżnieniu od analogowych katalogów, wyszukiwarki internetowe mają możliwość bardziej szczegółowego katalogowania informacji. Przy pomocy robotów sieciowych – programów pochłaniających informacje o stronach internetowych – są w stanie zebrać dane na temat struktury strony i jej treści. Dzięki wiedzy zgromadzonej przez bota, wyszukiwarka jest w stanie dobierać odpowiedzi do zapytań swoich użytkowników. Bibliotecznym odpowiednikiem wyszukiwarki byłby jej pracownik, ręcznie (dzięki wiedzy i doświadczeniu) wyszukujący książki dla czytelnika. 

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach?

Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach ma na celu pokazanie robotom, że to właśnie nasza strona najlepiej odpowiada na zadane pytanie, a przy tym jest wygodna dla użytkownika. Proces SEO polega przede wszystkim na dostosowaniu witryny internetowej do zasad wyznaczonych przez wyszukiwarki – algorytm, który ustala kolejność wyników w SERP-ach. 

Co ma wpływ na pozycję? Początkowo znaczenie miały słowa kluczowe i ilość linków prowadzących do strony. Wraz z rosnącą bazą stron i zmieniającymi się oczekiwaniami użytkowników, liczba czynników mających wpływ na pozycjonowanie zaczęła wzrastać. W przypadku Google szacuje się, że na dzień dzisiejszy roboty analizują ok. 200 różnych sygnałów, na podstawie których wyznaczają stronie miejsce rankingu. Aby ograniczyć możliwość manipulacji wynikami, część z czynników jest owiana tajemnicą i pracownicy Google udzielają raczej wymijających odpowiedzi na ten temat. Informacje dotyczące tego, co pomaga stronom we wspinaczce w górę wyników wyszukiwania, pozyskiwane są więc nie tylko z oficjalnych przewodników wyszukiwarki, ale również z zewnętrznych narzędzi i testów, których wynikami pozycjonerzy dzielą się w branżowych mediach i forach. Istotną rolę odgrywa tu też doświadczenie specjalisty, który niejedno tąpnięcie pozycji już przeżył!

O pozycjonowaniu mówi się przede wszystkim w kontekście Google. To właśnie ta wyszukiwarka jest najczęściej wybieranym sposobem poszukiwania informacji. Usługi tego typu świadczą jednak m.in:
Yandex – rosyjska wyszukiwarka o dużym znaczeniu w Rosji i u jej sąsiadów. W tym rejonie Yandex dzierży 50% udziałów w rynku. Działa na podobnej zasadzie co Google – indeksowanie strony można kontrolować poprzez odpowiednik Google Search Console, zwany tu Yandex.Webmaster. Wyszukiwarka posiada też własny zestaw reguł, według których powinny być tworzone strony. Dochód czerpie przede wszystkim z reklam.

pozycjonowanie w wyszukiwarce yandex
  • Baidu – przeglądarka stworzona na potrzeby chińskiego użytkownika.
  • Bing – wyszukiwarka stworzona przez Microsoft. W USA cieszy się znacznie większą popularnością niż chociażby w Polsce. Jej udział w rynku w USA wynosi ok 30%,
  • Yahoo – kolejna wyszukiwarka, której znaczenie jest zauważalne przede wszystkim za oceanem. Do niej należy 10% rynku, co plasuje ją na 3 miejscu w plebiscycie najpopularniejszych wyszukiwarek w Stanach Zjednoczonych.

Ponadto, na rynku istnieją również – Ask, DuckDuckGo i AOL, jednak liczba wyszukiwań poprzez te usługi to nikły procent całości.  

Wyszukiwarki a stan twojego biznesu

Statystyki mówią, że przeciętna osoba wykonuje około 3-4 wyszukań dziennie i, jak donosi inne źródło, ok. 93% doświadczeń w internecie zaczyna się w wyszukiwarce. Obie informacje są cenne z punktu widzenia biznesu i mogą prowadzić tylko do jednego wniosku –  wyszukiwarka to miejsce, w którym trzeba klientom dać się znaleźć.

Biznes w 2020 bez internetu i Google nie istnieje. Wyszukiwarka to podstawowe źródło wiedzy przeciętnego internauty – większość z nas szuka informacji na użytek prywatny, część – także na potrzeby swojej pracy i firmy. Pragnąc otworzyć się na nowych klientów i zwiększenie swoich dochodów, warto więc zagrać z Google i podjąć próbę dopasowania się do reguł narzuconych przez wyszukiwarkę.

Umiejętne wykorzystanie wyszukiwarki pozwala na poszerzenie przestrzeni reklamowej, w której może pojawiać się Twoja firma. Odpowiednio przygotowana i wypozycjonowana strona internetowa może nie tylko informować o oferowanych przez firmę usługach, ale także wspomagać proces budowania pozycji eksperta w danej branży i zwiększać świadomość marki. Pozycjonowanie strony współgra z innymi działaniami marketingowymi i przynosi efekty nie tylko bezpośrednio w trakcie trwania kampanii, a wtedy kiedy potrzebuje tego potencjalny klient.

Pierwsze kroki w świecie Google

Pojawienie się w wyszukiwarce nie jest trudne, a Google chętnie dzieli się wiedzą o stawianiu pierwszych kroków w swoim środowisku. Wytyczne i wskazówki znaleźć można nie tylko na stronach supportu, ale również w kursach, np. Internetowe Rewolucje. W materiałach przygotowanych przez Google oraz firmy partnerskie, w przystępny sposób przekazana jest podstawowa wiedza o marketingu internetowym – SEM, SEO oraz wprowadzenie do narzędzi udostępnianych przez wyszukiwarkę, np. Analytics.

Wiedza ogólna o środowisku wyszukiwarki pomaga zrozumieć, jak działa wyszukiwanie, dlaczego warto zadbać o założenie mapki i jak kształtują się ceny reklam w wynikach wyszukiwania. Zrozumienie terminów używanych w kontekście Google oraz możliwości wyszukiwarki pomagają w ustaleniu celów marketingowych. Nawet podstawowa wiedza o wyszukiwarce ułatwia również współpracę z pozycjonerem lub specjalistą Ads.

Od czego zacząć? Przede wszystkim od postawienia nowoczesnej, bezpiecznej i szybkiej strony internetowej. Wielkość strony i wykorzystane na niej technologie warto dobrać do branży oraz celów, jakie ma spełniać witryna. A potem…

1. Zaproś roboty – udostępnienie strony robotom sieciowym jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na pojawienie się strony w wyszukiwarce. Program crawlujący analizuje budowę, treści i linki przychodzące do witryny, dopuszczając ją do pojawiania się w wynikach wyszukiwania. 

2. Dowiedz się, jak Cię widzą – zebrane przez roboty sieciowe dane można kontrolować w serwisie wyszukiwarki – w przypadku Google jest to Google Search Console. To tam znajdują się statystyki dotyczące indeksowania witryny, wyszukiwania oraz alerty dotyczące błędów lub problemów wykrytych przez inne narzędzia. Kontrolowanie stanu strony w indeksie Google pozwala na szybką reakcję na problemy w przypadku naruszenia bezpieczeństwa danych na stronie oraz w momencie ustania ruchu w obrębie domeny.

3. Zadbaj o treści i wygodę użytkowania witryny – tylko i aż. Content strony jest istotny nie tylko z punktu widzenia zdobywania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, ale również ze względu na końcowego użytkownika – potencjalnego klienta. To właśnie on zadał wyszukiwarce pytanie, na które ta poszukuje najlepszej odpowiedzi. Przygotowanie treści, które wprowadzą go w świat oferowanych usług i w przystępny sposób wyjaśnią wszelkie zawiłości branży, zazwyczaj spotykają się z bardzo pozytywną reakcją klientów i robotów. Pomagają również w budowaniu odpowiedniego wizerunku firmy i zwiększaniu świadomości marki.

Pozycjonowanie na sterydach

Pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu, wiedzy i doświadczenia. O ile w przypadku małych, lokalnych i jednoosobowych biznesów, działania na własną rękę mogą być skuteczne, o tyle zwiększenie zasięgu i skuteczniejsze działania wymagałyby wydłużenia doby o kolejną “dniówkę”. Wolisz zarezerwować trochę czasu na odpoczynek? Skorzystaj z profesjonalnej pomocy specjalisty Verseo, który odpowiednio dobierze metody i działania pozwalające zwiększyć widoczność strony, a co za tym idzie – ruch i sprzedaż!

Znajomość meandrów wyszukiwarki Google pozwala zaoszczędzić sporo czasu i pieniędzy – zbierane latami doświadczenie umożliwia ułożenie strategii dopasowanej do rodzaju prowadzonego biznesu i wykorzystanie metod, które są skuteczne w walce o lepsze miejsca w wynikach wyszukiwania. 

Pozycjonowanie strony czy sklepu internetowego w praktycznie każdej wyszukiwarce zaczyna się od dobrania odpowiedniego zestawu słów kluczowych – haseł po których użytkownik trafia na odpowiednią stronę witryny. Frazy kluczowe można podzielić na tzw:

  • krótki ogon – frazy składające się z jednego-dwóch słów. Cechuje je duża ilość wyszukiwań i wysoka konkurencyjność;
  • długi ogon – frazy składające się z większej ilości słów kluczowych, o mniejszej ilości wyszukiwań i mniejszej konkurencyjności.

Słowa z “krótkiego ogona” na pierwszy rzut oka wyglądają atrakcyjnie – w końcu każdy sklep obuwniczy chciałby znaleźć się na pierwszej pozycji, jako odpowiedź na zapytanie “buty”… Tego typu hasła zazwyczaj okupowane są przez wielkie serwisy, mające odpowiednie zaplecze finansowe, pozwalające na szeroko zakrojone działania na rzecz najwyższych pozycji. Co ciekawe, frazy typu “buty” nie są tak skuteczne, jak hasła z “długiego ogona”, które częściej prowadzą do zakupu odpowiedniego modelu. Dlaczego tak się dzieje? Konkretne pytanie, oznacza chęć poznania odpowiedzi o podobnych cechach, np. “buty sportowe dziecięce różowe rozmiar 26”. Wyniki wyszukiwania kierują użytkownika na podstrony, zawierające szukane przez niego produkty. Klient oszczędza czas i jeśli znajdzie odpowiadający mu model obuwia – prawdopodobnie dokona zakupu. 

Wybierając słowa kluczowe należy warto brać pod uwagę słowa z obu grup. Warto również pamiętać, że w trakcie procesu pozycjonowania, strona internetowa mimochodem zaczyna rankować w wyszukiwarkach także na inne frazy. Odpowiedzialny jest za to cały zestaw działań, którego głównym celem jest polepszenie stanu całej witryny. Pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach rezonuje zatem znacznie szerzej niż bazowo sobie to można wyobrazić.

On Page – strona z googlowskiego metra

Działania On Page to właśnie to wspomniane wcześniej “dopasowanie się do reguł gry Google”. Optymalizacja strony internetowej ma wymiar techniczny, na który składa się m.in:

  • poprawa prędkości renderowania się strony,
  • kontrola wyświetlania i indeksowania witryny na wszystkich urządzeniach,
  • dobranie odpowiednich tytułów i opisów dla podstron,
  • dostosowanie nagłówków do wymogów sztuki i wytycznych Google,
  • dostosowanie przyjaznych linków,
  • dobranie i wdrożenie danych strukturalnych…

…i tak dalej. Strategię i zestaw działań optymalizacyjnych dobiera się indywidualnie, zgodnie z tym jakich prac wymaga dana strona. 

Do działań On Page zalicza się również prace związane z tworzeniem i optymalizacją contentu. W trakcie procesu, pozycjoner wskazuje miejsca, które powinny zostać uzupełnione o dodatkowe treści lub nasycone słowami kluczowymi. 

Off Page – wszystkie drogi prowadzą na Twoją stronę!

Działania Off Page to wszystko to, co ma na celu zdobycie linków kierujących na Twoją domenę. Brzmi łatwo? W dawnych czasach – owszem! Dzisiaj jednak linki, linkowi nie jest równy. Tutaj również potrzebna jest strategia, która pozwala na kolekcjonowanie linków różnego rodzaju i z różnych źródeł.

Do działań Off Page zaliczyć można np. tworzenie wpisów sponsorowanych, wymianę linków z kontrahentami, dodanie usług i firm do katalogów oraz pozyskiwanie recenzji i opinii. Działania Off Page łączą się pośrednio również z aktywnością w social media – dobrze prowadzony profil na Facebooku jest doskonałym wsparciem dla SEO i kolejnym źródłem ruchu.

Pozycjonowanie strony internetowej – bądź pierwszy w wyszukiwarkach!

W pierwszym akapicie wspomniałam o tym, co łączy bibliotekę z wyszukiwarką internetową, teraz pozwolę sobie zwrócić uwagę na różnice między nimi. Wystarczy powiedzieć jedno słowo – “zmiany”. Porządek bibliotecznych szufladek nie jest poddawany nieustannym zmianom i modyfikacjom, indeks Google oraz jego odpowiedniki w innych wyszukiwarkach, już tak. 

Algorytm wyszukiwarki nieustannie jest udoskonalany, a Google zmienia swoje podejście i kładzie mocniejszy nacisk na coraz to inne czynniki. Kilka lat temu mówiło się przede wszystkim o “mobilegeddonie” i Mobile First Indexing, dzisiaj zwraca się dużą uwagę na kwestie UX. Do tego dochodzą różne mniejsze i większe zmiany, monitorowane na bieżąco m.in. przez narzędzia typu MozCast, który podaje… seo pogodę:

moz cast

Ze względu na te zmiany, trendy w zachowaniach użytkowników oraz inne czynniki, pozycjonowanie stron internetowych w wyszukiwarkach należy traktować jako proces. Raz zrobiona optymalizacja w większości nie przetrwa próby czasu – zwłaszcza w “upalnych” okresach. Do zdobywania wysokich pozycji i zwiększania ruchu konieczne jest trzymanie “myszki na pulsie”, monitorowanie wyników i w razie potrzeby modyfikacja strategii.

Czy warto? Statystyki mówią, że TAK!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.