Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Brak komentarzy

YouTube Select – nowe rozwiązanie premium dla reklamodawców

Youtube Select

YouTube Select zastąpił program Google Preferred, którego celem była sprzedaż reklam w 5% kanałów YouTube, wybieranych na podstawie największej popularności i zaangażowania wśród użytkowników. Obecne rozwiązanie jest bardziej przystępne dla reklamodawców, którzy inwestują mniejsze budżety w kampanie zasięgowe, jednocześnie targetując reklamy w kanałach premium. Dzięki temu zyskują większą kontrolę nad miejscem wyświetlania komunikatu oraz możliwość skutecznego zwiększenia świadomości marki.

YouTube w Polsce: Najnowsze dane

Popularność YouTube wśród użytkowników zwiększa się z roku na rok. Według danych Gemius z lutego 2022 roku, w Polsce z YouTube korzysta 26.9 mln użytkowników. 

Średni czas, jaki spędzamy na platformie YouTube to aż 78 minut dziennie!

Co więcej, YouTube zapewnia ponad 90% zasięg we wszystkich kluczowych grupach targetowych. 

Źródło: Single Source Media panel; Gemius, Styczeń 2021; GUS 2020 w MLN 

>> Wideo marketing. Jak założyć kanał Youtube? <<

Skąd tak duża popularność YouTube w Polsce?

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez portal Nielsen, każdego roku zmniejsza się długość oglądania telewizji tradycyjnej w grupie wiekowej od 4 do 54 lat. Im młodszy segment użytkowników, tym czas spędzany przed telewizorami jest krótszy, co w praktyce oznacza, że odbiorcy przenoszą się do internetu. Obecnie telewizja zwiększa swój udział w dwóch segmentach wiekowych odbiorców: 55-64 i 65+. 

W związku ze zmieniającymi się trendami pojawiło się pojęcie tzw. “Light TV Viewers”. Do tej grupy użytkowników należą osoby, które oglądają telewizję poniżej jednej godziny dziennie. 

Czy wiesz, że…

Według badań Nielsena z 2021 roku, aż 10 400 000 osób w Polsce należy do grupy Light TV Viewers, co stanowi 28% widowni telewizyjnej. Poza tą grupą, około 1,1 mln osób nie posiada odbiornika telewizyjnego oraz 0,3 mln osób należy do grupy użytkowników, którzy w ogóle nie oglądają telewizji. 

W praktyce oznacza to, że mamy już prawie 12 milionów odbiorców w Polsce, do których trudno efektywnie dotrzeć z przekazem telewizyjnym.

Analiza powyższych danych sugeruje, że jeśli chcemy dotrzeć do wszystkich grup odbiorców i prowadzić efektywne kampanie marketingowe musimy zacząć uwzględniać promocję między innymi na YouTube, obok działań podejmowanych w tradycyjnej telewizji. W celu utrzymania wysokiej jakości miejsc docelowych warto skorzystać z pomocy YouTube Select.

YouTube Select – co to?

Youtube oferuje bardzo zróżnicowane treści. Przy kampaniach zasięgowych zdarza się, że przekaz reklamowy wyświetla się również w kanałach oferujących materiały niskiej jakości. Dlaczego tak się dzieje?

W dużym uproszczeniu YouTube grupuje kanały o największej popularności oraz profesjonalizmie produkcji w danej tematyce. YouTube Select jest metodą kierowania kontekstowego umożliwiającą wyświetlanie reklam na najpopularniejszych kanałach należących do wybranej grupy.

New call-to-action
New call-to-action

Youtube Select Lineups – grupy najpopularniejszych kanałów

Grupa najpopularniejszych kanałów o wysokiej jakości produkcji to tzw. Youtube Select Lineups. Na grupę składają się wybrane przez algorytmy i zweryfikowane przez specjalistów kanały o najwyższej popularności oraz profesjonalizmie produkcji o danej tematyce.  

W Polsce mamy dostępne następujące Lineupy:

  • Top Creators
  • Sport
  • Muzyka
  • TV & Broadcasters
  • Rozrywka
  • Rodziny z dziećmi
  • Gaming
  • Motoryzacja
  • Uroda i moda
  • Fitness i zdrowy styl życia
  • Jedzenie i gotowanie
  • Technologia
  • Piłka nożna
  • Home & Garden.

Dla przykładu w Youtube Select Lineupie “Rozrywka” znajdują się między innymi kanały:

  1. Maciej Orłoś – 123 000 subskrybentów
  2. EkoBosacka – 73 100 subskrybentów
  3. Polimaty – 721 000 subskrybentów
  4. SciFun – 1 080 000 subskrybentów
  5. Pasjonaci – 65 300 subskrybentów
  6. Cezary Pazura – 752 000 subskrybentów
  7. tvnpl – 2 210 000 subskrybentów
  8. The Brain. Genialny Umysł. – 210 000 subskrybentów
  9. W MOIM STYLU Magda Mołek – 109 000 subskrybentów.

Jak wykorzystać YouTube Select Lineup?

Możemy je potraktować jako jeden z elementów lejka sprzedażowego lub jako oddzielne kierowanie z wykorzystaniem kilku lineupów

W pierwszej wersji warto zacząć od szerszego promowania materiałów wideo np. z wykorzystaniem jednej z grup, a następnie skierować reklamę do osób będących już w procesie zakupowym. 

Gdy stawiamy na większy zasięg kampanii, wówczas wybieramy lineup związany bezpośrednio z marką i dodajemy lineupy o największej popularności. Warto przetestować różne kombinacje, jednakże najważniejszą przewagą tego typu kampanii jest wyświetlanie reklam w miejscach, w których naprawdę chcemy być widoczni. 

Warto nadmienić, że lista Lineup’ów będzie sukcesywnie powiększana.

Co muszę zrobić, żeby skorzystać z YouTube Select?

YouTube Select jest dostępne w modelu aukcyjnym Google Ads oraz Display & Video 360. Nie ma wymagań co do minimalnego budżetu, więc usługa jest dostępna dla większej liczby użytkowników. Jedynym minusem jest to, że lineupy Youtube Select można otrzymać tylko od opiekuna konta Google. 

Do niego również należy zwrócić się w celu wsparcia przy pierwszym ustawieniu tego typu kampanii, zwłaszcza że to on będzie zgłaszać konto na tak zwaną white list.

Jak rozpocząć przygodę z YouTube Select?

  1. Skontaktuj się ze swoim opiekunem konta Google Ads w celu wpisania go na “white list”. Dodatkowo możesz poprosić o materiały, które pomogą Ci w pierwszej konfiguracji kampanii.
  1. Zaplanuj swoją pierwszą kampanię z wykorzystaniem narzędzia Reach Planner, czyli w planerze zasięgu. Poniżej prezentujemy cały proces KROK PO KROKU.

Wybierz YouTube i wprowadź wymagane informacje (o demografii, dane na temat docelowej grupy odbiorców, lineup oraz rodzaj kampanii).

Następnie ustal preferencje dotyczące reklam (np. reklamy In-stream możliwe do pominięcia) oraz sumaryczny budżet reklamowy. 

Poniżej przykładowa prognoza.

Przy budżecie w wysokości 20 000 zł na miesiąc trwania kampanii, chcąc dotrzeć do grupy wiekowej w przedziale 25 – 44 i wybierając lineup o tematyce “Vlogi rodzinne” możemy dotrzeć do 11% użytkowników z tej grupy przy średniej częstotliwości wyświetleń reklamy 2,22 na użytkownika. Szacowany CPM wynosi 5,47 zł. Dodatkowo wykres przedstawia, jak odpowiednio powinniśmy zwiększyć budżet, by dotrzeć do większej grupy użytkowników.

  1. Jeśli masz już zaplanowaną kampanię oraz zasoby reklamowe, wówczas zacznij działanie od konfiguracji standardowej kampanii zasięgowej na YouTube. 

Kampanię konfiguruj według założonego planu.

New call-to-action
New call-to-action
  1. Po zakończeniu konfiguracji, w miejscu docelowym wyświetlania reklam dodaj Lineup ID, który otrzymasz od opiekuna konta Google Ads (miejsce docelowe -> wpisz ręcznie -> wklej Linup ID -> dodaj jako miejsce docelowe).
  1. Gotowe!

W pierwszych dniach kampanii rekomendujemy sprawdzać miejsca wyświetlania reklam i ewentualne wykluczać kanały, na których nie chcemy wyświetlać przekazu.

Warto wiedzieć…

  1. Stosuj różne formaty reklamowe.
  2. Standardową stawkę CMP zwiększ dwukrotnie.
  3. W pierwszym etapie testowania nie dodawaj zbyt wielu opcji kierowania.
  4. Jeśli dysponujesz większym budżetem reklamowym, skorzystaj z opcji badania Brand Lift.

Brand Lift – co to?

Badanie Brand Lift, ukazujące wyniki marki, to bezpłatne narzędzie służące do pomiaru skuteczności reklam wideo oraz ich wpływu na rozpoznawalność firmy. 

W momencie startu kampanii na YouTube opiekun Google generuje zestaw pytań na podstawie wcześniej dostarczonych przez Ciebie danych. Użytkownikom, którzy widzieli Twoje reklamy lub mogli je zobaczyć, ale ich nie widzieli, wyświetlają się ankiety z krótkimi pytaniami. Liczba wyświetlanych pytań (z reguły od jednego do trzech) jest zależna od Twoich wydatków na reklamę w ciągu 10 dni trwania kampanii. 

W przypadku reklam wyświetlanych w Polsce konieczne jest wydanie 5000 dolarów w ciągu 10 dni trwania kampanii, by móc przeprowadzić badanie Brand Lift z jednym pytaniem. 

Wyniki zebrane przy pomocy tego narzędzia, pozwolą Ci dopasować kampanię do celów marketingowych i jeśli będzie to konieczne, zmodyfikować przekaz reklamowy lub całą kreację.

Pamiętaj…

Badanie Brand Lift nie jest dostępne na wszystkich kontach Google Ads. W celu skorzystania z narzędzia konieczny jest kontakt z Twoim opiekunem konta.

YouTube Select – formaty 

To standardowe formaty dostępne dla kampanii zasięgowych na YouTube, czyli:

  • TrueView for Reach & In-Stream – reklamy możliwe do pominięcia po pięciu sekundach obejrzanego materiału.
  • Bumpery – 6-sekundowe reklamy niepomijalne. 

Można je odtworzyć przed filmem, w jego trakcie lub po nim.

  • Reklamy non-skip – niepomijalne reklamy, które trwają do 20 sekund.

Youtube Select – dla kogo?

YouTube Select jest ciekawym rozwiązaniem dla reklamodawców, którzy wykorzystują w swoich planach marketingowych reklamę telewizyjną lub Programmatic. Dywersyfikacja budżetów pozwoli na dotarcie do większej grupy odbiorców, zwłaszcza jeśli grupą docelową są użytkownicy z segmentu Ligth TV Viewers. 

Pełna kontrola nad miejscem wyświetlanych reklam, stawką CPM oraz możliwość skorzystania z badania Brand Lift to z pewnością najważniejsze atuty tego rozwiązania. 

Najważniejszy kwartał sprzedażowy w roku zbliża się wielkimi krokami. Warto zaplanować dodatkowy budżet reklamowy na promocję marki na YouTube.

Wykorzystując YouTube Select, będziesz miał pewność, że Twoje reklamy wyświetlają się odpowiedniej grupie odbiorców, co przełoży się bezpośrednio na sprzedaż z innych typów kampanii lub kanałów sprzedażowych

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Oceń ten artykuł:

Średnia ocena: 5/5 ( na podstawie 1 oceny )

Autor artykułu

Optymizm to jej kuzyn. Poza tym, trochę z niej chuligan. Skryta entuzjastka chemii (którą - na szczęście dla nas - porzuciła) i malowania. Umiłowanie tych dwóch dziedzin dobitnie świadczy o tym, że obie jej półkule weszły w mariaż, który co rusz zaskakuje nowymi pomysłami i pozwala wziąć pod dach ciekawe marketingowe tematy. Melancholia zdarza się jej rzadko. Donośny (bardzo) śmiech częściej. Także w domowym zaciszu, które dzieli z równie roześmianymi dzieciakami.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany