Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Model AIDA – jak wykorzystać podczas tworzenia treści?

Pomimo tego, że model AIDA opracowany został przeszło 90 lat temu, nadal stanowi jedną z najskuteczniejszych technik marketingowych. Przeprowadzenie klienta przez cztery etapy modelu pozwala wzbudzić jego zainteresowanie danym produktem, a następnie skłonić go do skorzystania z oferty. AIDA jest nie tylko skutecznym narzędziem w budowaniu reklamy. Formuła ta może okazać się także praktyczną wskazówką dla copywriterów, a tym samym receptą na tworzenie ciekawych i angażujących treści.

Model AIDA – klucz do stworzenia treści reklamowych?

Nie ma wątpliwości, że rynek e-commerce rozwija się w Polsce w zawrotnym tempie. Z ostatniego raportu Bisnode “Wzrost liczby sklepów internetowych w Polsce w 2018 roku” wynika, że w naszym kraju funkcjonuje ponad 30 tysięcy sklepów online. Rosnąca konkurencja powinna skłaniać przedsiębiorców do wdrażania kolejnych działań z zakresu marketingu internetowego. Jednym z nich może okazać się content marketing, a ściślej mówiąc unikalne i ciekawe treści. W sklepie online rolę sprzedawcy pełni bowiem opis produktu, który powinien skutecznie przyciągać i utrzymywać uwagę potencjalnych klientów. Dlatego, podczas jego tworzenia, warto sięgnąć po starą i niezawodna formułę AIDA.

Pierwsze kroki z modelem AIDA przy tworzeniu treści

Nie ma jednej recepty na udany tekst. Niemniej, sprawdzona formuła AIDA może okazać się niezwykle pomocna w trakcie tworzenia treści reklamowych, których zadaniem jest skłonienie klienta do skorzystania z oferty. Okaże się ona przydatna zarówno w nieco bardziej rozbudowanych opisach produktów, jak i krótkich postach w mediach społecznościowych. Akronim AIDA obejmuje wspomniane we wstępie cztery etapy, przez które przeprowadzany jest odbiorca treści, a mianowicie:

Attention – przyciągnięcie uwagi,
Interest – budowanie zainteresowania,
Desire – wzbudzanie pożądania oferowanym produktem lub usługą,
Action – wezwanie do działania.

Przestrzeganie powyższych zasad w trakcie tworzenia treści na stronę, zwłaszcza opisów produktów, może okazać się kluczowe w osiągnięciu przewagi konkurencyjnej. Współcześni konsumenci są świadomi swoich potrzeb, a jednocześnie mają niewiele czasu, aby dogłębnie zapoznać się z każdym z komunikatów. Z tego powodu bardzo często pobieżnie “skanują” treści i skupiają się wyłącznie na tych, które w jakiś sposób wzbudziły ich zainteresowanie.

Krok pierwszy – Attention

Przyciągnięcie uwagi potencjalnego klienta jest jednym z najtrudniejszych, a zarazem najważniejszych zadań, które stoi przed copywriterem. W tej kwestii kluczową kwestią okażą się chwytliwe nagłówki. Sama nazwa produktu czy usługi nie wystarczy, aby odbiorca chciał zapoznać się z dalszą częścią. Jakie nagłówki mogą przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta? Co ciekawe, w 2017 roku badania na ten temat przeprowadziło Buzzsumo, które poddało analizie ponad sto milionów z nich. Największym zainteresowaniem cieszyły się nagłówki, które sugerowały rozwiązanie określonego problemu, a także te, które były nasycone silnymi emocjami.

Jeśli jednak chcesz wykorzystać model AIDA np. w tworzeniu krótkiego posta na Facebooka, który pozbawiony jest nagłówka, postaw na intrygujący wstęp. Możesz w nim wyeksponować wyróżnik oferty, nowy produkt lub zasugerować, że posiadasz rozwiązanie problemu, z którym boryka się dany klient.

Krok drugi – Interest

Jeśli już uda Ci się zaciekawić klienta swoją ofertą, w kolejnym etapie musisz przekonać go do zapoznania się z jej szczegółami. Istnieje kilka skutecznych sposobów na utrzymanie zainteresowania promowanym produktem lub usługą. Przede wszystkim, zadbaj o dobrą przejrzystość treści, zwłaszcza jeśli masz do czynienia z rozbudowanym tekstem reklamowym czy firmową zakładką “o nas”. Ciekawe śródtytuły oraz wypunktowania (zamiast długich akapitów) sprawią, że opis będzie bardziej “przystępny” dla czytelnika oraz ułatwi mu to wspomniane wcześniej “skanowanie’”. Na tym etapie bardzo ważną kwestią jest sformułowanie odpowiedzi na ewentualne pytania, które mogą zadawać klienci.

W utrzymaniu zainteresowania pomogą Ci również dane czy statystyki, które potwierdzają skuteczność produktu lub usługi. Wiarygodność jest jedną z kluczowych cech, którą powinien charakteryzować się komunikat w marketingu internetowym.

Krok trzeci – Desire

W trzecim etapie konieczne jest wzbudzenie w odbiorcy pożądania danym produktem. Podstawowym błędem popełnianym przez copywriterów jest skupianie się na wymienianiu i opisywaniu zalet oferowanego towaru. Same wychwalanie produktu okaże się niewystarczające, jeśli nie zostanie podkreślone, jakie niesie to korzyści dla klienta. Warto więc odwołać się do potrzeb lub problemów, które mogą trapić potencjalnego konsumenta.

Skuteczność takiego działania jest jednak uzależniona od umiejętnego określenia grupy docelowej. To kluczowy aspekt, który powinieneś wziąć pod uwagę, zanim przystąpisz do tworzenia treści. Okaże on się bowiem przydatny w każdym z czterech etapów. Musisz więc dokładnie odpowiedzieć sobie na pytania: “do kogo adresowany jest ten produkt i dlaczego dana osoba powinna wejść w jego posiadanie?”.

Krok czwarty – Action

Jeśli uda Ci się przeprowadzić odbiorcę treści przez trzy omawiane etapy, czas zachęcić go do podjęcia działania. Co ciekawe, krok ten jest bardzo często pomijany i bagatelizowany zarówno przez copywriterów, jak i samych handlowców. W marketingu online od dawna mówi się o konieczności stosowania tzw. Call to Action, czyli wezwania do działania. W komunikacie nadawca przekazu powinien jasno określić czego oczekuje od odbiorcy. W sklepach online najczęściej przybiera to formę przycisków np. “Kup teraz” czy “Dodaj do koszyka”.

Aspektu tego nie powinno się również pomijać w treściach reklamowych, kończąc je np. sformułowaniem “Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat produktu, zgłoś się do nas..”, “Masz jakieś pytania? Napisz do nas – chętnie rozwiejemy Twoje wątpliwości” czy “Korzystając teraz z oferty, otrzymujesz 20% rabatu na zakupy”.

Model AIDA to ponadczasowa technika marketingowa, która może okazać się niezwykle przydatna podczas tworzenia treści reklamowych. Warto mieć ją na na uwadze, zważając na wysoką konkurencję w branży e-commerce i online marketingu. W końcu opisy produktów, treści na WWW czy też posty w social mediach, mogą skutecznie zastępować tradycyjnych handlowców.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Komentarze

  1. Grzegorz

    Bardzo lubię ten model na etapie planowania treści. Pozwala na usystematyzowanie praktycznie całego tworzonego contentu – od postów do Social Media, po wpisy na blogach.

pomysł na sklep internetowy
Pomysł na sklep internetowy: co sprzedawać?
Izabela Pirańska

Słyszałeś, że e-commerce to przyszłość biznesu i chciałbyś również rozpocząć działalność w tej niszy. Wiesz jednak, że konkurencja w tej […]

Reklama gabinetu stomatologicznego – na co warto postawić?
Artykuł gościnny

Reklama gabinetu stomatologicznego – na co zwrócić uwagę? Wizyty u dentysty nikomu nie kojarzą się z relaksem i przyjemnością. W […]

Personalizacja i marketing jako wsparcie biznesów lokalnych!
Maciej Popiołek

Personalizacja i marketing jako narzędzie wsparcia biznesów prowadzonych lokalnie! Wielu właścicieli firm uważa, że skoro prowadzi swój biznes stacjonarnie, to […]

grupa docelowa
Grupa docelowa – dlaczego warto ją określić i jak to zrobić?
Dominika Słomka

Mając swoją firmę i proponując dany produkt czy usługę klientom, można iść na żywioł i promować się w sposób intuicyjny. […]

Blog firmowy – skąd czerpać pomysły?
Maciej Popiołek

Blog firmowy – studnia bez dna? Chcesz dotrzeć do nowych klientów i podtrzymać dobre relacje z obecnymi? Postaw na wysokie […]

Reklama firmy w Internecie – 5 wskazówek!
Olga Badeusz

Reklama firmy – 5 podstawowych sposobów! Na początku swojej działalności małe i średnie firmy zawsze powinny zainwestować w marketing, tak […]