Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Brak komentarzy

Pomysły na newsletter – 10 wskazówek

pomysły na newsletter

Czy wiesz, że masz zaledwie 5 sekund na to, aby zachęcić odbiorcę newslettera do kliknięcia linku i tylko 1 minutę na to, by zainteresować go treścią? Nie możesz zmarnować tej szansy, jeśli e-mail marketing traktujesz jako jeden z ważnych kanałów komunikacji z klientem. Sprawdź, jak stworzyć skuteczny newsletter i skąd czerpać inspiracje do tworzenia ciekawych treści.

Statystyki pokazują, że 3 na 4 maile reklamowe trafiają od razu do kosza – bez sprawdzenia zawartości wiadomości. Jeżeli nie chcesz, aby i Twoje newslettery podzieliły ich los, musisz w odpowiedni sposób podejść do tworzenia treści. Nikt nie chce otrzymywać nachalnych reklam bezpośrednio nakłaniających do zakupu, dlatego nieprzemyślana akcja mailingowa może Cię sporo kosztować. Odpowiednio przygotowany mailing potrafi jednak przynieść znaczące korzyści, dlatego na pewno nie warto rezygnować z tego narzędzia marketingowego. Jeśli zastanawiasz się, jak stworzyć newsletter, koniecznie sprawdź poniższe porady.

Newsletter i jego funkcje

Zanim zaczniesz go tworzyć, warto zdać sobie sprawę, jakie funkcje pełni newsletter i czym tak właściwie jest. To narzędzie używane do stałej komunikacji i budowania relacji z klientem. Służy przede wszystkim dostarczaniu informacji (np. o nowościach w ofercie, promocjach, zmianach), ale może być również wykorzystywany do edukowania odbiorcy, zwiększania rozpoznawalności marki i innych celów. Miernikiem sukcesu newslettera jest zazwyczaj liczba jego wyświetleń oraz kliknięć. W mailu zazwyczaj umieszcza się bowiem link kierujący odbiorcę do odpowiedniego miejsca na Twojej stronie.

Tyle teorii, choć tak naprawdę newsletter może przyjmować różne formy i pełnić wiele funkcji. Warto zadbać o jego w miarę regularną wysyłkę (choć nie za częstą – nikt nie lubi spamu) oraz o spójność graficzną i stylistyczną każdego wydania. Układ wiadomości powinien być stały – ułatwia to zwiększenie ilości interakcji. Na skuteczność newslettera wpływa jednak wiele czynników. Niekiedy trudno przewidzieć, co „chwyci”, a co spotka się z niechęcią. Warto jednak wypróbowywać różne metody przyciągania uwagi i różne kombinacje elementów takich jak treść, grafika, tytuł, wezwanie do działania (CTA) i tym podobne.

Cel i grupa docelowa – klucz do skutecznego newslettera

Jeśli chcesz stworzyć skuteczny newsletter, musisz dokładnie zaplanować, co powinno się w nim znaleźć i jaką formę przybrać. W pierwszej kolejności musisz wyznaczyć cel, jaki ma zrealizować dana wiadomość. Cel może być dowolny, ale ważne, by był konkretny. Najlepiej skup się na jednej rzeczy, którą chcesz osiągnąć. Próby połączenia realizacji kilku celów w jednej wiadomości zwykle są bowiem nieudane.

Kolejnym ważnym aspektem jest grupa docelowa. Czy wiesz, do kogo kierujesz swój newsletter? Jeśli nie, najwyższy czas odrobić lekcje. Powinieneś wiedzieć dokładnie, kim są Twoi odbiorcy, ile mają lat, czym się interesują, co im się podoba i czego oczekują od komunikacji ze strony Twojej firmy. Im więcej szczegółowych informacji na temat klienta docelowego, tym lepiej. To właśnie dzięki temu dowiesz się, jak stworzyć newsletter, który spełnia swoją funkcję i realizuje oczekiwania odbiorców. 

Pomysły na newsletter – wzbudź zainteresowanie!

Newsletter zdecydowanie musi być „o czymś”, a jego rozsyłanie bez wyraźnego powodu może szybko zniechęcić do Ciebie odbiorców. Wydaje Ci się, że nie masz o czym pisać? Zastanów się głębiej. Zawsze znajdzie się co najmniej kilka sposobów na ciekawą wiadomość. Warto postawić na oryginalne treści, które mają szansę faktycznie zainteresować Twojego klienta.

Im bardziej się wyróżnisz, tym większe szanse na otwarcie wiadomości, przeczytanie maila i kliknięcie w link. Masz tego świadomość, jednak pustka w Twojej głowie stanowi przeszkodę w tworzeniu wartościowej  i interesującej treści? Nie wiesz, jak stworzyć newsletter, który zaintryguje, a jednocześnie pomoże zrealizować cele? Spieszymy z pomocą i gotowymi recepturami na sukces. Poniżej znajdziesz pomysły na newsletter, które mogą stanowić punkt wyjściowy do maila wzbudzającego zainteresowanie.

  1. Wywiad

Masz kontakt z osobą, która w Twoje branży uznawana jest „za guru”? Przeprowadź z nią wywiad, opublikuj na stronie, a informację o tym zamieść w newsletterze. Tego rodzaju treść z pewnością wzbudzi zainteresowanie – szczególnie, jeśli jest to osoba bardzo znana.

Tylko od Ciebie zależy, jaką formę będzie miał wywiad. Chociaż może to być tekst pisany, znacznie lepszym rozwiązaniem będzie materiał wideo lub podcast.

  1. Opis produktu

Nie chodzi jednak o to, aby zaprezentować suche informacje o produkcie dostępnym w ofercie. Musi to być znaczący produkt, np. taki, który otrzymał prestiżową nagrodę, bazuje na innowacyjnej technologii itp.

  1. Case study

Masz za sobą realizację zleceń, którymi warto się pochwalić? Case study świetnie sprawdzi się w roli treści do newslettera. Odbiorcy nie tylko chętnie zapoznają się z takimi informacjami, ale też będą bardziej zainteresowani świadczonymi usługami.

New call-to-action
New call-to-action
  1. Okazjonalne nawiązania

Tworząc treść do newslettera, warto bazować na konkretnych wydarzeniach – wyjątkowych okazji w ciągu roku zdarza się wiele. Boże Narodzenie, Sylwester, majówka itp. – to zaledwie kilka dat, które mogą okazać się inspirujące.

  1. Nawiązanie do wydarzeń branżowych

Niebawem rozpocznie się ważna konferencja? Masz za sobą udział w spotkaniach czy innych wydarzeniach branżowych? Niech te eventy posłużą za inspirację do stworzenia wartościowej i interesującej treści.

  1. Informacja o nowościach w ofercie

Ludzie lubią być na bieżąco, dlatego poprzez newsletter można informować o dopiero co wprowadzonych produktach / usługach. Nie chodzi jednak o to, by z e-maila stworzyć wiadomość ofertową. Opis musi być zaserwowany w niecodzienny sposób – tylko wtedy wzbudzi zainteresowanie.

  1. Przedstawienie różnic w produktach / usługach

Sprzedajesz produkty lub usługi, którymi konkurujesz z innymi firmami? Jeśli Twoja oferta różni się na tle konkurencji, pokaż to. Zaprezentuj, jak się wyróżniasz. Pokaż rozwiązania, z których nie korzystają inne firmy w branży. Takie informacje są zawsze mile widziane i często rozprzestrzeniają się niczym wirus.

  1. Informacja o zdobytych wyróżnieniach

Jeśli chcesz wzbudzać zaufanie, warto poinformować odbiorców o zdobytych wyróżnieniach, certyfikatach itp. W ten sposób będziesz budować autorytet wokół marki, co przełoży się na odbiór Twojej firmy jako eksperta w branży.

  1. „Z życia firmy”

Pokaż ludzką stronę swojego przedsiębiorstwa, informując o wydarzeniach firmowych. Pochwal się, gdy braliście udział w branżowych targach czy konferencjach. Poinformuj o dużej współpracy z kontrahentem – o ile rzutuje to w jakiś sposób na świadczony zakres usług itp.

  1. Opinie klientów

Rekomendacje innych użytkowników wpływają na decyzje zakupowe. Badania przeprowadzone w 2014 roku przez Nielsen M. V. pokazują, że nawet 70% kupujących sugeruje się internetowymi opiniami konsumenckimi. Wykorzystaj to, zamieszczając opinie klientów – jednak wyłącznie takie, które wyróżniają się na tle innych – również w formacie video.

O czym jeszcze pamiętać, wysyłając newsletter?

Ciekawa treść to jednak dopiero połowa sukcesu. Pozostaje jeszcze wiele innych kwestii wpływających na skuteczność prowadzonej kampanii. Poniżej prezentujemy kilka zasad, którymi warto się kierować.

  1. Bądź rozpoznawalnym nadawcą

Obok przykuwającego uwagę tematu wiadomości, dużą rolę odgrywa dobrze sformułowany nadawca. Jeśli chcesz zwiększyć szansę na to, że odbiorca otworzy wiadomość, zadbaj o to, by nadawca był niezmienny (zachowaj stałą nazwę) i spersonalizowany. Odbiorcy chcą mieć bowiem pewność, że za mailem stoi prawdziwy człowiek, a nie automat generujący wiadomości.

  1. Nie wprowadzaj w błąd

Są treści, które bardziej przykuwają uwagę i zachęcają do otwarcia maila czy kliknięcia w link. Nie stosuj jednak żadnych słownych sztuczek, aby osiągnąć ten cel. Wprowadzanie w błąd tylko zirytuje odbiorców, w efekcie czego kolejny mail z pewnością trafi do kosza.

  1. Zadbaj o personalizację

Wiadomość skierowana do masowego odbiorcy jest mało skuteczna. Dlatego zadbaj o personalizację e-maila, zwracając się np. po imieniu.

Wykorzystaj szczegółowe dane subskrybentów. Dzięki temu wysyłane newslettery nie tylko zostaną zauważone wśród setek innych, ale przede wszystkim pomogą w budowaniu lepszego wizerunku marki.

New call-to-action
New call-to-action
  1. Nie zapomnij o właściwych proporcjach

Newsletter zwykle składa się z tekstu i części graficznej. Ani postawienie na samą treść, ani zastosowanie samej grafiki nie są najkorzystniejsze. Pomimo to ten drugi wariant jest wykorzystywany przez wiele firm. Nie sposób nie przyznać, że ma pewne zalety. To przede wszystkim prostota przygotowania (szczególnie jeśli wiadomość składa się z jednego obrazka) oraz możliwość korzystania np. z niestandardowych czcionek. Wiadomość składająca się wyłącznie z grafiki może się jednak nie wyświetlać poprawnie w niektórych skrzynkach, częściej trafia również do spamu. Niekiedy może też zostać niedostarczona ze względu na zbyt duży rozmiar pliku. Jest również mniej wygodna z punktu widzenia użytkownika – chociażby dlatego, że nie daje możliwości skopiowania tekstu (np. kodu rabatowego).

Idealnym rozwiązaniem jest stworzenie kreacji składającej się z tekstu i dodatku graficznego. To tekst powinien przekazywać wszystkie ważne informacje. Te kluczowe można dodatkowo powtórzyć na grafice w celu podkreślenia ich znaczenia, ale na pewno nie powinno to być jedyne miejsce ich występowania. Do każdego obrazka warto dodać atrybut alt, który opisuje, co się na nim znajduje. Uratuje to częściowo sytuację, jeśli wyświetlanie grafiki będzie zablokowane. 

W wielu źródłach można znaleźć opinię, że tekst i grafika powinny zajmować odpowiednio po połowie objętości wiadomości. Nie ma jednak dowodów na to, że technika jest skuteczna. Dlatego zdecydowanie nie musisz się starać, by spełnić to kryterium.

  1. Wyróżnij CTA

Poprzez newsletter chcesz skłonić odbiorcę do wykonania ważnej dla Ciebie akcji? Musisz mu to umożliwić, w odpowiedni sposób eksponując „call to action”. Pamiętaj zatem o tym, aby CTA:

  • graficznie współgrało z całym projektem newslettera,
  • było umieszczone w widocznym miejscu – najlepiej po środku lub tuż przy prawej krawędzi,
  • nie umieszczać więcej niż 3 razy – w przeciwnym razie wprowadzisz chaos i zdezorientujesz odbiorcę.
  1. Zadbaj o odpowiednią częstotliwość

Niezbyt często i nie za rzadko – jak zatem zachować złoty środek w częstotliwości wysyłania e-maili? Nie istnieje tutaj jedna konkretna odpowiedź, dlatego musisz samodzielnie ustalić częstotliwość wysyłki, a następnie mierzyć efekty. Jedno jest pewne – nikt nie lubi otrzymywać kilku wiadomości tego samego dnia, podobnie jak otrzymywać maili raz na kilka miesięcy.

  1. Pamiętaj o ciekawym tytule

Tytuł wiadomości jest tym, z czym odbiorca ma kontakt w pierwszej kolejności. Jeśli nie będzie wystarczająco ciekawy, wiadomość prawdopodobnie nie zostanie otwarta lub powędruje prosto do kosza. Tytuł powinien zachęcać, ale unikaj „sensacyjnych” sformułowań w stylu tabloidowych nagłówków. Niech będzie zgodny z treścią wiadomości. Jego forma jest nieco trudniejszym zagadnieniem, ponieważ powinna być dopasowana do odbiorcy. W niektórych przypadkach najlepiej sprawdzają się konkrety, w innych ciekawa metafora, a jeszcze inni najbardziej doceniają zabawne tytuły. Jeśli nie jesteś pewien, co zastosować, wypróbuj różne warianty. To najlepszy sposób na wyłonienie tego właściwego.

  1. Postaw na responsywność

Obecnie to urządzenia mobilne są częściej wykorzystywane do sprawdzania wiadomości e-mail i wielu innych czynności w internecie. Dlatego Twój newsletter, podobnie jak Twoja strona internetowa, powinny być idealnie responsywne. To pojęcie oznacza prawidłowe wyświetlanie wszystkich treści na ekranie o dowolnym rozmiarze i proporcjach. Jeśli o to nie zadbasz, Twój newsletter może wywołać więcej szkody i pożytku. Przecież nikt nie lubi wiadomości, których nie da się odczytać lub które wyświetlają się w dziwny sposób.

  1. Zwróć uwagę na to, kiedy wysyłasz

Dla wielu może to być rewelacją, ale czas wysłania maila ma ogromne znaczenie dla tego, czy będzie on przeczytany. Jeśli do tej pory wysyłałeś swój newsletter w różnych dniach tygodnia i o różnych porach, spróbuj poszukać korelacji pomiędzy tymi parametrami a ilością otwarć czy kliknięć. Idealnie, gdy odbiorca otrzyma wiadomość wtedy, gdy ma czas się z nią zapoznać, a także kliknąć link i wykonać pozostałe czynności, których od niego oczekujesz. Oczywiście są to indywidualne kwestie, ale badając grupę ludzi, da się zaobserwować pewne tendencje w tym zakresie. Dlatego testuj, testuj i jeszcze raz testuj, a gdy znajdziesz optymalną porę, to się jej trzymaj. Zaplanuj wysyłkę wiadomości na konkretny dzień i godzinę i trzymaj się tego terminu.

  1.  Zapewnij bonus

Ostatnia kwestia dotyczy nie do końca tego, jak stworzyć newsletter, ale raczej tego, jak sprawić, by ludzie chcieli z niego korzystać. Współcześnie większość internautów każdego dnia znajduje w swojej skrzynce jakieś maile z mniej lub bardziej pożądanymi wiadomościami od firm i reklamami. Dlaczego więc Twój klient ma dobrowolnie zapisać się na newsletter? To proste – ponieważ będzie chciał zyskać dostęp do bonusowych, ekskluzywnych treści. Co możesz zaproponować? Możliwości jest naprawdę wiele. Najprostszym, a jednocześnie chyba najskuteczniejszym są wszelkie rabaty i bony zniżkowe. Tego typu opust może być kwestią jednorazową lub np. cykliczną. Zachęcić do zapisu można również obietnicą wcześniejszego dostępu do promocji czy wyprzedaży. To jednak rozwiązania głównie dla sklepów internetowych czy branży usługowej. Sposobów na zachętę jest jednak więcej. Może to być e-book albo specjalistyczny raport lub też cykliczna wysyłka określonego dokumentu. Za pośrednictwem mailingu można też wysyłać dodatkowa artykuły branżowe i wiele innych materiałów. Niezależnie od branży znalezienie „magnesu”, który przyciągnie subskrybentów, powinno być możliwe.

Na koniec: nie zapomnij o kwestiach formalnych!

Pamiętaj, że rozważania o tym, jak stworzyć newsletter, to nie tylko praca kreatywna. To również pewne kwestie formalne, których trzeba dotrzymać. Wysyłka mailingu wiąże się z gromadzeniem i przechowywaniem danych osobowych w postaci bazy adresów e-mail, dlatego wymaga szczególnego postępowania. Zazwyczaj mailing można uznać za informację handlową, dlatego musisz podać dane podmiotu. Konieczne jest też spełnienie obowiązku informacyjnego związanego z RODO, czyli przygotowanie tzw. polityki prywatności. Musi być ona umieszczona na stronie – np. w postaci odnośnika do dokumentu w formacie .pdf. Trzecim ważnym elementem jest otrzymanie od subskrybenta zgody  na wysłanie wiadomości marketingowych na jego adres e-mail. Zasadniczo uznaje się, że udostępnienie adresu stanowi samo w sobie tego rodzaju zgodę, jednak dla bezpieczeństwa przy zapisie do newslettera powinna się znaleźć odpowiednia klauzula z tzw checkboxem, czyli okienkiem do zaznaczenia. Osobny checkbox powinno się zastosować do akceptacji regulaminu i polityki prywatności.

Pamiętaj również, że w treści newslettera powinien się znaleźć link umożliwiający wypisanie się z listy mailingowej i kierujący na stronę, która umożliwia automatyczną realizację tej procedury. Jeśli jednak będziesz dostarczać subskrybentom wartościowe treści, nie będą czuli potrzeby rezygnacji z wiadomości.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany