Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

TikTok – co to jest?

tik tok co to jest

Media społecznościowe z jednej strony są odbiciem zmian technologicznych i społecznych, z drugiej w pewnym sensie je kreują. Kolejne serwisy zdobywają popularność, by w końcu ją stracić – czasem w wyniku nieprzemyślanych aktualizacji i złej strategii, czasem w wyniku odpływu użytkowników do silniejszej konkurencji, która lepiej rozumie potrzeby danej grupy. W ostatnich latach najbardziej dynamicznie rozwijającą się, a jednocześnie stosunkowo mało znaną platformą społecznościową, jest TikTok.

TikTok wciąż uznawany jest za nowe i świeże medium, chociaż założony został jeszcze w 2016 roku – niecałe 5 lat to przecież w tym świecie bardzo długi okres. Nie zmienia to jednak faktu, że przez lata TT pozostawał w zachodnim świecie trochę lekceważony, głównie przez początkowe targetowanie produktu głównie na rynek azjatycki. Niezależnie od powodów, z całą pewnością rok 2020 należał do TikToka. W pierwszym kwartale tego roku to właśnie on był najczęściej pobieraną aplikacją na świecie. 

TikTok – na czym to polega?

TikTok to mobilna aplikacja na systemy Android oraz iOS, dzięki której możemy publikować krótkie filmy w różnej formie. W 2017 roku zarządzająca TT spółka ByteDance przejęła za blisko miliard dolarów konkurencyjną aplikację Musical.ly, która również umożliwiała publikację krótkich filmików, a dostępne narzędzia pozwalały na ich prostą edycję – między innymi na synchronizację ruchu ust postaci na video z tekstem piosenki (platforma oferowała zresztą dużą bazę dostępnych utworów dzięki umowie z Warner Music Group oraz Apple Music). Kilka miesięcy później nastąpiło oficjalne połączenie Musical.ly z TikTokiem. 

Wygodny i szybki mechanizm edycji oraz dzielenia się filmami sprawił, że platforma zyskała ogromną popularność, głównie wśród najmłodszych użytkowników Sieci, czyli Generacji Z. Jako pokolenie od najmłodszych lat obyte z obsługą komputerów i smartfonów, konsumują oni treści nieco inaczej niż poprzednie generacje, które musiały powoli uczyć się internetowego świata. Średni wiek użytkownika Facebooka rośnie, naturalne wydaje się więc, że najmłodsze pokolenie internautów szuka pola swojej ekspresji w innym miejscu – w połowie 2020 roku według portalu Statista blisko jedna trzecia użytkowników TikToka w USA miała poniżej 20 lat, a ponad 60% nie przekroczyło trzydziestki. Należy jednak zaznaczyć, że sam TikTok nie potwierdza oficjalnie danych na temat struktury swojej społeczności i takie dane należy traktować jako szacunkowe.

Jako platforma oparta głównie na rozwiązaniach mobilnych (istnieje możliwość korzystania z webowego interfejsu na komputerach, jednak zdecydowana większość użytkowników “tiktokuje” na smartfonach), TikTok jest z użytkownikami niemal w każdym miejscu i o każdej porze. Można uznać, że to właśnie TikTok i jego mechanika jest do pewnego stopnia katalizatorem implementacji formatu Stories w kolejnych portalach społecznościowych – relacje wprowadziły przecież nie tylko kilka lat temu Instagram i Facebook, ale – całkiem niedawno – również LinkedIn oraz Twitter. TikTokowe filmy są w jakimś sensie rozwinięciem takiej formy komunikacji – szybkiej, dynamicznej i ulotnej.

Wideo przed publikacją na TikToku można swobodnie edytować i obrabiać dzięki wbudowanym narzędziom i filtrom. Krótka forma filmów (do minuty, jeśli korzystamy z filmów stworzonych bezpośrednio w appce; filmy uploadowane z zewnętrznych źródeł mogą być dłuższe) sprawia, że postprodukcja nie wymaga wiele wysiłku, a samo obejrzenie video nie jest czasochłonne. To na TikToku drugą internetową młodość przeżywają challenges, czyli różnego rodzaju wyzwania – czasem sensowne, czasem oczywiście mniej. Znajdziemy tu też miliony domowych teledysków, układów tanecznych, akcji charytatywnych, ale też filmów z bolesnymi wypadkami czy wulgarnymi kłótniami. Duże możliwości interakcji z filmami publikowanymi przez innych użytkowników sprawiają, że internetowe życie na TikToku jest bardzo dynamiczne i wciągające. Według badań Businessofapps w 2019 roku przeciętny użytkownik TT spędzał w aplikacji blisko godzinę dziennie.

Reklamy i potencjał marketingowy TikToka

Z uwagi na bardzo dużą społeczność i zaimplementowany system reklam TikTok to aplikacja, która umożliwia promocję własnych treści i ich ekspozycję szerokiemu gronu odbiorców. Jako “nowe” medium, oparte o nieco inne rozwiązania, to pole z ogromnym promocyjnym potencjałem, jeszcze niewyeksploatowane w pełni przez marketerów. Liczba marek korzystających z reklam na TikToku jednak stale się zwiększa. Dzięki integracji z Shopify reklamodawcy mogą także w łatwy sposób promować swoje produkty w aplikacji, chociaż funkcja ta aktualnie nie jest dostępna w Polsce.

Poszczególne formaty reklamowe TikToka i ich specyfikacje opisaliśmy w artykule na naszym blogu: wymiary grafik w mediach społecznościowych.

TikTok umożliwia markom dwa rodzaje współpracy. Pierwszy to tradycyjny model aukcyjny z użyciem TikTok Ads Managera, oparty na bardzo podobnych zasadach, co na przykład menedżer reklam Facebooka. Innym rozwiązaniem jest model rezerwacyjny, w ramach którego wszystkie działania planowane i ustalane są z jednym z partnership managerów współpracujących z platformą – to rozwiązanie dedykowane większym kampaniom.

Tak jak Twitter, TikTok promuje hashtagi zdobywające największą popularność, co na tej platformie nazywane jest Trendami. To doskonałe narzędzie do wykorzystywania real-time marketingu i “podpinania się” pod najbardziej dynamicznie rosnące tematy – w skrócie, TikTok wydaje się dobrym miejscem, by marka zawsze była tam, gdzie coś się dzieje.

TikTok a kontrowersje

Jak to zwykle w świecie social mediów bywa, pojawiło się kilka pytań natury technologiczno-etycznej. TikTok otrzymał wysokie kary finansowe od USA i Korei Południowej w związku z gromadzeniem danych osobowych, w innych krajach toczą się osobne postępowania. Platforma do pewnego stopnia zmaga się także z trudnością w weryfikacji niektórych treści, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sporą część użytkowników stanowią nastolatki. W mediach społecznościowych z wielką marketingową mocą wiąże się wielka odpowiedzialność.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Komentarze

  1. Tomek

    a ma tiktok jakiś sens jeśli chodzi o SEO? można jakoś przełożyć na widoczność strony www?

    • Maciej Popiołek

      Bezpośrednio nie ma wpływu na SEO. Natomiast – jak w przypadku innych SM – jeżeli może służyć marce do generowania ruchu czy obecności to why not? 🙂

reklama sklepu obuwniczego
Reklama sklepu obuwniczego
Dominika Słomka

Starsze pokolenie jeszcze pamięta czasy, w których zakup pary butów wyróżniającej się na ulicy graniczył z cudem, ale dla młodszych […]

Google Moja Firma, wyniki lokalne i jak to połączyć?
Jakub Szperkowski

W dzisiejszym wpisie chciałbym poruszyć kwestię tworzenia profilu Google Moja Firma, czyli tworzenia lokacji naszej firmy w mapach Google. Jest […]

Cena za copywriting – czy wiesz, ile zapłacisz za teksty?
Kasia Jurewicz

Finanse są niewątpliwie trudnym tematem w branży copywriterskiej. Szerokie widełki cenowe sprawiają, że niełatwo zdefiniować dobrą okazję, dlatego dzisiaj weźmiemy […]

reklama sklepu z bielizną
Reklama sklepu z bielizną
Maciej Popiołek

Sklepy z bielizną powstają w ostatnich latach niczym przysłowiowe grzyby po deszczu. Nie ma się czemu dziwić – rosnie również […]

Reklama w Internecie – pdf – poradnik dla reklamodawców
Artykuł gościnny

Skąd uzyskać informacje o reklamie w internecie Reklama w internecie – PDF poradnik Adbook 2018 – to przystępnie zaprezentowane opracowanie dotyczące […]

firma na youtube
Firma na Youtube – tworzenie filmów i rozruch? Case study Verseo
Rafał Napierała

Mija dokładnie rok odkąd zaczęliśmy rozkręcać nasz kanał na Youtube i na poważnie wzięliśmy się za tworzenie filmików i zdobywanie […]