Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

2 komentarze

TikTok – jak działa? Co to jest?

tik tok co to jest

Media społecznościowe z jednej strony są odbiciem zmian technologicznych i społecznych, z drugiej w pewnym sensie je kreują. Kolejne serwisy zdobywają popularność, by w końcu ją stracić – czasem w wyniku nieprzemyślanych aktualizacji i złej strategii, czasem w wyniku odpływu użytkowników do silniejszej konkurencji, która lepiej rozumie potrzeby danej grupy. W ostatnich latach najbardziej dynamicznie rozwijającą się platformą społecznościową jest TikTok. W 2021 roku stał się on mocnym zagrożeniem dla tracącego dobre imię Facebooka, czy lawirującego w poszukiwaniach nowych sposobów dotarcia do potencjalnych odbiorców Instagrama.

Chociaż TikTok został założony jeszcze w 2016 roku, wciąż uznawany jest za nowe i świeże medium. Przez lata TT pozostawał w zachodnim świecie trochę lekceważony, zwłaszcza przez początkowe targetowanie produktu głównie na rynek azjatycki. Obecnie TikTok wychodzi z cienia – zeszły rok należał do tej platformy, a tendencja ta utrzyma się także w 2022!

Czy wiesz, że…

Główny ekonomista agencji Bloomberg, Jon Erlichman, cytowany przez Wirtualne Media wylicza, że każdego dnia użytkownicy spędzają na TikToku jedną godzinę i 28 minut, podczas gdy YouTube przyciąga ich na godzinę i 9 minut, zaś Instagram na 53 minuty.

TikTok – jak działa?

TikTok to mobilna aplikacja na systemy Android oraz iOS, dzięki której możemy publikować krótkie filmy w różnej formie. W 2017 roku zarządzająca TT spółka ByteDance przejęła za blisko miliard dolarów konkurencyjną aplikację Musical.ly, która również umożliwiała publikację krótkich filmików, a dostępne narzędzia pozwalały na ich prostą edycję – między innymi na synchronizację ruchu ust postaci na video z tekstem piosenki (platforma oferowała zresztą dużą bazę dostępnych utworów dzięki umowie z Warner Music Group oraz Apple Music). Kilka miesięcy później nastąpiło oficjalne połączenie Musical.ly z TikTokiem. 

Wygodny i szybki mechanizm edycji oraz dzielenia się filmami sprawił, że platforma zyskała ogromną popularność, głównie wśród najmłodszych użytkowników Sieci, czyli Generacji Z. Jako pokolenie od najmłodszych lat obyte z obsługą komputerów i smartfonów, konsumują oni treści nieco inaczej niż poprzednie generacje, które musiały powoli uczyć się internetowego świata. Średni wiek użytkownika Facebooka rośnie, naturalne wydaje się więc, że najmłodsze pokolenie internautów szuka pola swojej ekspresji w innym miejscu – w połowie 2020 roku według portalu Statista blisko jedna trzecia użytkowników TikToka w USA miała poniżej 20 lat, a ponad 60% nie przekroczyło trzydziestki. Należy jednak zaznaczyć, że sam TikTok nie potwierdza oficjalnie danych na temat struktury swojej społeczności i takie dane należy traktować jako szacunkowe.

Pozycjonuj stronę skutecznie z Verseo
Zaufaj doświadczonej agencji!

Jako platforma oparta głównie na rozwiązaniach mobilnych (istnieje możliwość korzystania z webowego interfejsu na komputerach, jednak zdecydowana większość użytkowników “tiktokuje” na smartfonach), TikTok jest z użytkownikami niemal w każdym miejscu i o każdej porze. Można uznać, że to właśnie TikTok i jego mechanika jest do pewnego stopnia katalizatorem implementacji formatu Stories w kolejnych portalach społecznościowych – relacje wprowadziły przecież nie tylko kilka lat temu Instagram i Facebook, ale – całkiem niedawno – również LinkedIn oraz Twitter. TikTokowe filmy są w jakimś sensie rozwinięciem takiej formy komunikacji – szybkiej, dynamicznej i ulotnej.

Wideo przed publikacją na TikToku można swobodnie edytować i obrabiać dzięki wbudowanym narzędziom i filtrom. Krótka forma filmów (do minuty, jeśli korzystamy z filmów stworzonych bezpośrednio w appce; filmy uploadowane z zewnętrznych źródeł mogą być dłuższe) sprawia, że postprodukcja nie wymaga wiele wysiłku, a samo obejrzenie video nie jest czasochłonne. To na TikToku drugą internetową młodość przeżywają challenges, czyli różnego rodzaju wyzwania – czasem sensowne, czasem oczywiście mniej. Znajdziemy tu też miliony domowych teledysków, układów tanecznych, akcji charytatywnych, ale też filmów z bolesnymi wypadkami czy wulgarnymi kłótniami. Duże możliwości interakcji z filmami publikowanymi przez innych użytkowników sprawiają, że internetowe życie na TikToku jest bardzo dynamiczne i wciągające.

Reklamy i potencjał marketingowy TikToka

TikTok przestał być przestrzenią jedynie dla nastolatków, szukających rozrywki. Platforma staje się coraz doskonalszym narzędziem dotarcia do starszych odbiorców, znajdujących się w grupie naszych potencjalnych klientów.

Czy wiesz, że…

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Get Hero i SWPS, 12,5% dorosłych użytkowników platformy zadeklarowało, że zdarzyło im się zakupić produkt reklamowany na TikToku przez influencera, a 58% uznało reklamy publikowane na TT za ciekawe.

Źródło: ican.pl

Z uwagi na bardzo dużą społeczność i zaimplementowany system reklam TikTok to aplikacja, która umożliwia promocję własnych treści i ich ekspozycję szerokiemu gronu odbiorców. Jako “nowe” medium, oparte o nieco inne rozwiązania, to pole z ogromnym promocyjnym potencjałem, jeszcze niewyeksploatowane w pełni przez marketerów. Liczba marek korzystających z reklam na TikToku jednak stale się zwiększa. Dzięki integracji z Shopify reklamodawcy mogą także w łatwy sposób promować swoje produkty w aplikacji.

Pozycjonuj stronę skutecznie z Verseo
Zaufaj doświadczonej i nagradzanej agencji

Czy wiesz, że…

Aż 73 proc. użytkowników odczuwa głębszy związek z markami, z którymi wchodzi w interakcję na TikToku, niż ma to miejsce na innych platformach.

Źródło: „TikTok Marketing Science Global Community and Self-Expression Study 2021”

Poszczególne formaty reklamowe TikToka i ich specyfikacje opisaliśmy w artykule na naszym blogu: wymiary grafik w mediach społecznościowych.

TikTok umożliwia markom dwa rodzaje współpracy. Pierwszy to tradycyjny model aukcyjny z użyciem TikTok Ads Managera, oparty na bardzo podobnych zasadach, co na przykład menedżer reklam Facebooka. Innym rozwiązaniem jest model rezerwacyjny, w ramach którego wszystkie działania planowane i ustalane są z jednym z partnership managerów współpracujących z platformą – to rozwiązanie dedykowane większym kampaniom.

Tak jak Twitter, TikTok promuje hashtagi zdobywające największą popularność, co na tej platformie nazywane jest Trendami. To doskonałe narzędzie do wykorzystywania real-time marketingu i “podpinania się” pod najbardziej dynamicznie rosnące tematy – w skrócie, TikTok wydaje się dobrym miejscem, by marka zawsze była tam, gdzie coś się dzieje.

TikTok a kontrowersje

Jak to zwykle w świecie social mediów bywa, pojawiło się kilka pytań natury technologiczno-etycznej. TikTok otrzymał wysokie kary finansowe od USA i Korei Południowej w związku z gromadzeniem danych osobowych, w innych krajach toczą się osobne postępowania. Platforma do pewnego stopnia zmaga się także z trudnością w weryfikacji niektórych treści, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że sporą część użytkowników stanowią nastolatki. W mediach społecznościowych z wielką marketingową mocą wiąże się wielka odpowiedzialność. Verseo, świadome praw i obowiązków :), wchodzi na TikTok, ubrane całe na niebiesko! Jeśli chcecie śledzić nasze poczynania – zaglądajcie TUTAJ.

Pozycjonuj stronę skutecznie z Verseo
Zaufaj doświadczonej i nagradzanej agencji

Komentarze (2)

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Tomek

    08 maj 2021, 17:41

    a ma tiktok jakiś sens jeśli chodzi o SEO? można jakoś przełożyć na widoczność strony www?

    • Maciej Popiołek

      12 maj 2021, 15:49

      Bezpośrednio nie ma wpływu na SEO. Natomiast – jak w przypadku innych SM – jeżeli może służyć marce do generowania ruchu czy obecności to why not? 🙂