Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Reklama na Pinterest – czy ma sens dla sklepów internetowych?

pinterest

Zapewne słyszałeś o serwisie Pinterest. Być może nawet sam z niego korzystasz do prywatnych celów. Czy jednak wiesz, że można go wykorzystać do promocji biznesu, w szczególności np. e-sklepu?  Sprawdzamy, czy takie działania mogą okazać się opłacalne i jak warto je prowadzić. Jeśli jesteś ciekawy, jakie korzyści może Twojej firmie przynieść Pinterest, przeczytaj koniecznie.

Czym jest Pinterest?

Pinterest to serwis, który powstał z potrzeby zastosowania idei tablicy korkowej w wirtualnej przestrzeni. Jego nazwa stanowi połączenie dwóch angielskich słów: „pin”, czyli przypinać i „interest”, czyli zainteresowania. W założeniu miał być katalogiem wizualnych inspiracji, miejscem, w którym można gromadzić napotkane w sieci pomysły i obrazy oraz grupować je na wirtualnych „tablicach” zgodnie z wybraną tematyką. Platforma zawiera pewne elementy portalu społecznościowego. Można np. śledzić działalność innych użytkowników i oglądać ich publiczne tablice. Od 2013 roku jest dostępna w polskiej wersji językowej.

Mimo długiej działalności (Pinterest powstał w 2010 roku) i widocznego rozrostu (w maju 2020 roku skorzystało z niego ponad 367 milionów użytkowników), serwis nie zmienił swojego zasadniczego profilu. Przez lata dodawano jedynie kolejne funkcje mające ułatwić gromadzenie inspiracji i dzielenie się nimi z innymi. W 2018 roku umożliwiono m.in. udostępnianie i przechowywanie klipów wideo o dowolnej długości. Współcześnie Pinterest określa się też jako wizualną wyszukiwarkę. Umożliwia m.in. przeszukiwanie swojej bazy w oparciu o zdjęcia lub ich fragmenty, a także istniejące „piny” (pinezki), czyli zachowane przez użytkowników inspiracje (obrazy, artykuły, posty, filmy itd.).

Promocja na Pinterest – poznaj swoją publiczność

pinterest odbiorcy

Zanim dowiesz się, jak i po co promować swój biznes na Pintereście, warto przyjrzeć się demografii użytkowników serwisu, a także ich zwyczajom i preferencjom. Źródła podają, że portal trafia przede wszystkim do kobiet. Według danych z lipca 2020 roku aż 76% jego użytkowników stanowiły właśnie panie. Ponadto sam serwis podaje, że w Stanach Zjednoczonych z Pinteresta korzysta aż 8 na 10 kobiet w wieku od 18 do 64 lat, które mają dzieci. Mediana wieku dla wszystkich użytkowników wynosi 40 lat, ale większość tych aktywnych jest młodsza. W Polsce serwisu używa aż 2,7 miliona osób, dlatego na pewno warto docenić jego potencjał.

Serwis skrzętnie analizuje treści udostępniane przez użytkowników i na tej podstawie przygotowuje roczne raporty trendów oraz inne publikacje mające na celu m.in. pomóc markom w efektywniejszej promocji. Zleca również badania mające na celu poznanie zachowań „pinnerów”. Z pozyskanych w ten sposób danych wynika m.in., że:

  • 85% użytkowników portalu twierdzi, że w pierwszej kolejności korzysta właśnie z niego, gdy chce rozpocząć nowy projekt,
  • 98% przyznaje, że wypróbowało pomysły znalezione w serwisie,
  • 89% zgadza się ze stwierdzeniem, że wykorzystuje stronę jako inspirację do zakupów, a 90% potwierdza, że pomaga im ona zdecydować, co kupić,
  • 70% dzięki Pinterestowi odkrywa nowe produkty, a 72% twierdzi, że serwis inspiruje ich do zakupów, nawet jeśli nie mają ich w planach,
  • 66% użytkowników kupiło produkt po obejrzeniu pinów danej marki.

Ponadto aż 9 na 10 użytkowników kojarzy Pinterest z pozytywnym przekazem. Większość użytkowników wchodzi na portal, by zaznać wytchnienia, poszukać inspiracji do pozytywnych zmian i dobrze się nastroić.

Pinterest w promocji biznesu – czy to się opłaca?

Pinterest to z całą pewnością ciekawe miejsce w sieci. Jego użytkownicy należą do osób kreatywnych, zmotywowanych i aktywnie poszukujących sposobów na ulepszenie swojego życia czy też wypróbowanie nowych rzeczy. Czy nie brzmi to jak idealna klientela dla Twojej firmy? Ponadto serwis jest doskonałym miejscem do podtrzymywania relacji, a według współczesnych zasad marketingu to właśnie one są najważniejsze dla zwiększania sprzedaży. Stanowi świetne narzędzie do wdrażania długoterminowych strategii i budowania społeczności wokół marki. Szczególnie, że średnia „żywotność” postów w serwisie liczona jest w miesiącach. Dzieje się tak dlatego, że jest on używany do tworzenia planów, często dalekosiężnych. Tymczasem inne portale społecznościowe, jak np. Facebook, Twitter czy Instagram, skupiają się raczej na „tu i teraz” lub wręcz na przeszłości. Sprawia to, że umieszczane w nich posty szybko są zapominane.

Zgodnie z podanymi wyżej statystykami platformą powinny się zainteresować zwłaszcza firmy, które kierują swoją ofertę do młodych kobiet, a w szczególności mam. Istnieją jednak również sposoby, by uzyskać znakomite rezultaty w przypadku produktów i usług o innej grupie docelowej. Wiele zależy bowiem od przyjętej strategii komunikacji.

Skieruj ruch na swoją stronę dzięki działaniom w serwisie Pinterest

Z cytowanych wyżej badań można się między innymi dowiedzieć, że Pinterest jest najskuteczniejszy w kierowaniu ruchu internetowego na strony sklepów ze wszystkich platform społecznościowych – o ok. 33% efektywniejszy od Facebooka i aż o 200% efektywniejszy od Twittera. Dodatkowy ruch na witrynie to zaś więcej klientów, którzy mogą chcieć skorzystać z usług. Wszystko to sprawia, że jest coraz częściej wykorzystywany do promocji. Prym w tym zakresie wiodą amerykańskie marki, jednak nie są to wyłącznie duże korporacje. Chętnie z serwisu korzystają również drobniejsi biznesmeni. Nic nie stoi również na przeszkodzie, by jego potencjał wykorzystywały polskie firmy! Wiele wskazuje na to, że może się to po prostu opłacać.

Pinterest dla firm – jak zacząć?

Czego potrzeba, by rozpocząć promocję na Pintereście? Pierwszym krokiem jest utworzenie konta. Warto przy tym zauważyć, że portal umożliwia stworzenie dwóch typów kont: osobistego lub biznesowego. Użytkownicy biznesowi mają dostęp do znacznie większej liczby narzędzi, które umożliwiają skuteczną promocję – m.in. statystyk, analiz, metod na promowanie postów. Mogą też ułatwić innym użytkownikom dostanie się na ich stronę www poprzez bezpośredni odnośnik. Dlatego jest to jedyny słuszny wybór dla każdego, kto chce reklamować swoją działalność. Regulamin serwisu głosi, że konto tworzone w celach komercyjnych powinno być oznaczone jako biznesowe. Można w nie przekształcić również konto osobiste – wystarczy zajrzeć w ustawienia. 

Po założeniu konta możesz natychmiast zacząć dodawać pinezki. Warto jednak najpierw dokładnie przemyśleć swoją strategię i przeanalizować grupę docelową oraz jej działania w serwisie. Dobrze poświęcić też trochę czasu na obserwację serwisu i panujących tam zwyczajów – szczególnie, jeśli wcześniej nie miałeś z nim styczności. Nie zapominaj, że konto na Pinterest można połączyć z innymi platformami, takimi jak Facebook, Instagram, Youtube czy Etsy. Ułatwi to tworzenie spójnej komunikacji i pomoże trafić z postami do większej liczny osób. Warto też pamiętać, że serwis umożliwia publikowanie nie tylko zdjęć, ale również infografik czy plików wideo.  Z kolei to pomoże zdywersyfikować zamieszczane treści i stworzyć bardziej różnorodne tablice, które mogą przyciągać uwagę wielu osób.

Jak połączyć konto na Pinterest ze sklepem internetowym?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, stronę firmową, a nawet bloga, warto pamiętać o dodatkowym kroku, który pomoże Ci szybciej „rozkręcić” swoją działalność na portalu. To połączenie konta Pinterest z witryną. Można tego dokonać na dwa sposoby:

  • dodanie przycisku typu „śledź nas na Pinterest” do strony internetowej lub bloga;
  • dodanie wtyczki „Pin it” do stron produktów w sklepie – dzięki temu odwiedzające go osoby będą mogły łatwo dodać interesujące je produkty do swoich tablic.

Warto zastosować obie metody, a także zainstalować wtyczkę „Pin it” w przeglądarce internetowej. Dzięki niej będziesz mógł szybko tworzyć pinezki z treści wizualnych znajdujących się w sieci.

Promocja na Pinterest – o czym pamiętać?

Gdy masz już cel, wstępną strategię i harmonogram postów, możesz zacząć tworzyć swoje tablice. Użytkownicy serwisu zwykle aktywnie poszukują nowych pomysłów, dlatego dopóki będziesz w stanie zaproponować im coś ciekawego, dopóty nie powinieneś narzekać na brak zainteresowania. Jest również kilka zasad, o których warto pamiętać.

 Zadbaj o to, by:

  • traktować firmowy Pinterest jak wizytówkę – z uwagą dobierać zamieszczane na tablicach pinezki i dbać o spójny, konkretny przekaz;
  • publikowane treści miały wysoką jakość – chodzi tu przede wszystkim o jakość techniczną, to znaczy zdjęcia, grafiki i filmy w wysokiej rozdzielczości i prezentujące się profesjonalnie;
  • nie zapominać o brandingu – warto umieszczać swoje logo wszędzie tam, gdzie to możliwe (jednak nie w nachalny sposób);
  • zamieszczać nie tylko zdjęcia, ale też ważne informacje – jeśli publikujesz piny ze swoimi produktami, zawszyj w opisie najważniejsze informacje na ich temat (również cenę!) lub skorzystaj z płatnego narzędzia, które doda tego rodzaju informacje za Ciebie;
  • używać słów kluczowych – coraz więcej użytkowników traktuje serwis jako wyszukiwarkę, więc ich odpowiedni dobór jest bardzo ważny;
  • nie stronić od kontaktu z innymi użytkownikami – warto odpowiadać na komentarze i reagować na inną działalność użytkowników, np. przypięcie Twojej pinezki lub obserwowanie konta;
  • nie spamować – zbyt intensywna aktywność i nachalne promowanie swoich produktów na pewno nie spotka się z uznaniem;
  • stworzyć swój unikalny styl – spójny przekaz z pomysłem to coś, co kochają użytkownicy Pinteresta i coś, co na pewno zrobi dobre wrażenie;
  • publikować różnorodne, ciekawe treści – same zdjęcia produktów mogą odbić się bez echa, dlatego pamiętaj, by stworzyć wokół nich historię za pomocą inspirujących pinów, które pomogą użytkownikom serwisu identyfikować się z marką.

Nie zapominaj również o korzystaniu z narzędzi, które dostępne są dla posiadaczy kont biznesowych. Statystyki i narzędzia analityczne dostępne w portalu mogą Ci bardzo pomóc w zwiększeniu skuteczności działań.

Jak czytać statystyki Pinterest?

statystyki pinterest

Statystyki Pinterest dostępne są pod tym adresem. Dla posiadaczy kont biznesowych są doskonałym źródłem informacji, które pomoże Ci udoskonalić przekaz marki. Warto wiedzieć, jak je interpretować, by móc wykorzystać je na swoją korzyść. Poniżej przedstawiamy cztery podstawowe miary, które pomogą Ci efektywniej zarządzać kontem.

  • Zasięg

Dane dotyczące zasięgu mówią o tym, ile osób widzi Twoje posty – w ujęciu dziennym oraz miesięcznym. W tym dziale możesz pozyskać dane dotyczące wyświetleń publikowanych przez Twoje konto pinów. Dzięki temu możesz rozpoznać, jakie treści cieszą się największą popularnością i napędzają ruch na profilu.

  • Piny z Twojej strony

Użytkownicy kont firmowych, którzy podepną do nich swoją stronę internetową, mogą również sprawdzić, ile pinów zostało z niej utworzonych. Te dane pozwalają przekonać się, ilu osobom produkty z Twojej strony spodobały się na tyle, że zechciały je zapisać na swoich tablicach. Możesz też sprawdzić, które z tych pinów najlepiej sobie radzą np. pod względem wyświetleń czy zaangażowania. Takie same dane są dostępne dla pinów utworzonych przez Ciebie. Dostarcza to mnóstwa ważnych informacji przydatnych podczas tworzenia nowych treści.

  • Zapisania z Twojej strony

Zapisania zwane również przepięciami pozwalają uzyskać większy zasięg wyświetleń. Warto sprawdzić, czy zapisania pochodzą z Twojej strony i zastanowić się, co można zrobić, by było ich więcej.

  • Kliknięcia

To bardzo ważna statystyka, która mówi o tym, ile osób trafiło na Twoją stronę poprzez posty na Pintereście. To zazwyczaj główny cel działalności firm na tej platformie. Warto przyjrzeć się, które piny cieszą się największa popularnością i potraktować je jako wyznacznik do tworzenia kolejnych.

Czy Pinterest jest dla Ciebie?

Pinterest może być świetną platformą do promowania swoich treści zamieszczanych w internecie oraz działalności i oferty firmy. Nie jest to skomplikowany serwis, a jednocześnie udostępnia wiele przydatnych rozwiązań dla biznesu. Poza statystykami to np. płatne reklamy, które mogą przynosić znakomite rezultaty, a także tzw. piny rozszerzone umożliwiające publikacją obszerniejszych treści. Wszystko to sprawia, że możliwości wykorzystania witryny są bardzo szerokie

Czy to odpowiedni kierunek dla Twojej firmy? Warto spróbować i przekonać się na własnej skórze! Daj znam znać, a sprawdzimy, czy to temat dla Twojego sklepu! 🙂

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Wygląd sklepu internetowego – jak zmiana obniżyła wyniki sprzedażowe o 60%?
Dominika Mączka

Rynek e-commerce w ostatnich latach przechodzi wiele zmian, w dużej mierze wymuszonych przez użytkowników, których nawyki i oczekiwania co do […]

analityka w ecommerce
Analityka w ecommerce
Barbara Oleszek

Analityka internetowa to jeden z podstawowych elementów budowania obecności w sieci, a już w szczególności skutecznego e-commerce. Dlaczego warto analizować […]

Pillar Page – strategia organizacji treści na stronie www
Maciej Popiołek

Czym jest pillar page i jakie ma znaczenie z perspektywy SEO? Jak działają algorytmy Google i podobnych wyszukiwarek? Odpowiedź na […]

Offline do online – jak utrzymać firmę na powierzchni?
Maciej Popiołek

Prowadzisz biznes stacjonarnie? Masz teraz dwa wyjścia. Albo kładziesz się na tory i czekasz na pociąg, albo chcesz zakasać rękawy […]

Jak wyglądałby świat bez Facebooka i co oznaczałoby to dla marek?
Redakcja

Świat bez Facebooka – koszmar dla firm? Jak wyglądałby świat bez Facebooka? Nie będziemy pisać tu o tym, że bez […]

Język korzyści – krok po kroku
Maciej Popiołek

Często go stosujesz, chociaż o tym nie wiesz. Język korzyści to bowiem rzecz, którą wielokrotnie przekazują nam już rodzice i […]