Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Statyczna strona internetowa

statyczna strona internetowa

Decydując się na stworzenie strony internetowej, stajemy przed wyborem, który może nie dorównuje ważkością rozterkom Hamleta, ale jest istotny z punktu widzenia późniejszego działania witryny. Mowa tutaj mianowicie o decyzji, czy strona powinna być statyczna, czy też dynamiczna. Jeszcze jakiś czas temu wróżono statycznym witrynom przejście na stałe do lamusa, ale jak to często bywa, moda podążyła własną ścieżką i w tym przypadku postanowiła odkurzyć tę technologię. Nie jest ona jednak oczywiście rozwiązaniem dla wszystkich. Kiedy warto się na nią zdecydować?

Zacznijmy od podstaw, czyli wyjaśnijmy, czym właściwie jest statyczna strona www. Statyczna witryna jest bardzo prostym rodzajem strony internetowej, która zawsze ładuje się w takiej formie, w jakiej zapisaliśmy ją na serwerze. Nie jest ona wyposażona w system CMS, dzięki któremu można by łatwo wprowadzać zmiany w obrębie witryny bez żadnych umiejętności programistycznych. Jest ona w całości zapisana w pliku – łącznie ze wszystkimi tekstami – można powiedzieć, że content jest w niej umieszczony “na sztywno”. 

Brak CMS-a, czyli przyjaznego edytora pozwalającego dodawać tekst, zdjęcia, filmy, a nawet całe podstrony, sprawia, że każda zmiana w obrębie witryny wymaga ingerencji w plik z kodem, co znacznie utrudnia modyfikacje użytkownikowi niezaznajomionemu z językami programowania. Przypadkowe usunięcie jakiejś komendy może całkowicie zmienić wygląd strony, a edycja tekstu bez zastosowania odpowiednich linijek kodu dla każdego pogrubienia czy wyśrodkowania jest niemożliwa. 

Jakie zalety i wady ma strona statyczna?

Statyczna strona internetowa ma spore zalety, które sprawiają, że jest ona nadal wybierana przez przedsiębiorców. Pierwszym i zapewne istotnym dla wielu osób plusem tego rozwiązania jest cena. Stworzenie takiej witryny jest stosunkowo proste dla programisty i nie zabiera wiele czasu, co przekłada się na niższy koszt takiego zamówienia. 

Jedną z najcenniejszych zalet statycznych stron internetowych jest jednak prędkość ich ładowania się. Tego typu witryny ładują się błyskawicznie, co przekłada się na zadowolenie użytkowników i dobrą ocenę robotów sieciowych, dla których czas ładowania jest jednym z czynników wpływających na ogólną ocenę strony.  Wybór dynamicznej witryny nie musi jednak zawsze oznaczać długiego czasu ładowania – tutaj z pomocą przychodzą nam systemy cache. 

Dużą przewagą stron statycznych nad dynamicznymi jest bezpieczeństwo, które zapewniają. Nie mają one CMS-a ani wtyczek mogących potencjalnie stanowić źródło zagrożeń, więc cieszą się sporym zaufaniem wśród przedsiębiorców stawiających na ochronę swoich klientów. 

Jeśli stawiamy na prostą, małą witrynę, statyczna strona internetowa stanowi lepsze rozwiązanie niż taka, stworzona za pomocą kreatorów typu WIX. Te drugie są co prawda łatwiejsze w edycji, ale dają one bardzo ograniczone możliwości optymalizacji, więc z punktu widzenia SEO są gorszym rozwiązaniem niż strony statyczne.  

Wadą tego rozwiązania jest z kolei to, że jak już wspominaliśmy, strony statyczne nie mają CMS-a, więc każda zmiana wymaga ingerencji w kod. Oprócz tego nie da się ukryć, że statyczna strona ma mniej funkcji niż dynamiczna.

Strona statyczna a strona dynamiczna – różnice

Jak już wspominaliśmy, strona statyczna to plik, w którym znajdują się cały kod witryny oraz wszystkie występujące w niej treści. Dynamiczna strona z kolei wymaga połączenia z bazą danych, w której są umieszczone teksty, obrazy, filmy i inne elementy stanowiące zawartość widoczną dla użytkownika. Dlatego kiedy odbiorca wchodzi na stronę statyczną, dostaje coś w rodzaju gotowego obrazu, stałej kompozycji zaciągniętej z jednego miejsca. W przypadku wersji dynamicznej serwujemy mu stronę, która za każdym razem musi w pewnym sensie powstać na nowo – tzn. “złożyć się” z poszczególnych elementów. Oczywiście jest to proces tak szybki, że przy odpowiednim wdrożeniu projektu użytkownik nie ma pojęcia, z jakim typem strony ma do czynienia. Faktem jest jednak, że strona statyczna będzie ładowała się nieco szybciej względem witryny dynamicznej. 

Czy więc w pogoni za jak najlepszą prędkością ładowania zawsze powinniśmy wybierać stronę statyczną? Niekoniecznie. Jeśli strona jest rozbudowana, ma bloga czy dział aktualności, dynamiczna strona z CMS-em jest często lepszym wyborem. Oczywiście można prowadzić bloga czy aktualności na stronie statycznej, ale z uwagi na brak CMS-a dla początkujących może być to trudne.

Dla kogo jest strona statyczna?

Statyczna strona internetowa najlepiej sprawdza się jako coś w rodzaju elektronicznej wizytówki, na której znajdują się podstawowe informacje o przedmiocie działalności, dane kontaktowe itp. Tego typu witryny rzadko wymagają aktualizacji i raczej nie potrzebują zaawansowanych funkcji, więc w takim wypadku możemy sobie pozwolić na stronę statyczną, nawet jeśli nie potrafimy wprowadzać zmian w kodzie. Na taką stronę można zdecydować się na przykład kiedy:

  • prowadzimy sklep stacjonarny i chcemy jedynie zaznaczyć swoją obecność w internecie,
  • mamy biznes usługowy jak salon kosmetyczny lub fryzjerski, gabinet dentystyczny itp. i świadczymy usługi wyłącznie w swojej siedzibie,
  • w ramach swojej działalności świadczymy usługi wyłącznie u klienta, np. hydraulik, firma budowlana.
  • tworzymy stronę internetową o funkcji CV.

Rodzaj prowadzonego biznesu nie powinien być jednak kluczowy przy wyborze. Najważniejszym kryterium jest to, czy często zamierzamy edytować stronę, a w wymienionych przykładach z reguły nie są konieczne regularne aktualizacje. Nie oznacza to oczywiście, że nie możemy zdecydować się na stronę statyczną w innych przypadkach. Jeśli tylko wiemy, że wystarczy nam prosta strona z najważniejszymi informacjami, to nie musimy inwestować w droższą witrynę dynamiczną – statyczna w zupełności nam wystarczy.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Udostępnij:

0 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Polonistka z przypadku, książkoholiczka z natury. Z marketingiem związana przez czas dłuższy, niż chciałaby to przyznać, specjalizuje się w pisaniu tekstów wszelakich na bloga Verseo. Jest członkiem Działu Marketingu i pracuje przy różnych projektach, z których nie wszystkie ujrzały już światło dzienne. W pracy najbardziej lubi to, że nie musi się w niej pojawiać przed 9.00, w życiu - ludzi z absurdalnym poczuciem humoru. Według profesjonalnych testów internetowych w 90% jest kotem i jest warta absurdalnie mało wielbłądów.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Pliki danych w Google Zakupy
Witold Chęciński

Jeśli planujesz wykorzystywanie pliku danych w Google Zakupy, a nie wiesz co i jak, to koniecznie przeczytaj ten wpis. Z […]

reklama displayowa
Reklama displayowa
Magdalena Walczak

Różnorodność formatów reklamowych oferowanych przez Google Ads jest imponująca. Każdy realizuje nieco inne cele, dlatego to ich umiejętne łączenie często […]

co zrobić gdy sklep nie przynosi zysków
Co zrobić gdy sklep internetowy nie zwraca pieniędzy?
Dominika Słomka

Sprzedaż internetowa niesie za sobą ogromny potencjał, więc i Ty założyłeś e-sklep. Działa już od kilku miesięcy, ale zyski… odbiegają […]

Marketing internetowy definicja
Redakcja

Marketing internetowy definicja Marketing internetowy to stosunkowa nowa forma marketingu, używająca jako medium internetu. Służy do pozyskiwania nowych klientów oraz […]

Rynek podróży zmienia się w rynek doświadczeń? Co na to Google?
Jakub Nowak

Poszukiwacze przygód dyktują warunki branży turystycznej. Jak znaleźć z nimi wspólny język? Można wyróżnić dwa rodzaje turystów. Pierwszą grupę tworzą […]

Jak prowadzić bloga – poradnik pdf
Maciej Popiołek

Jak prowadzić bloga w kontekście biznesu? Myślisz o blogowaniu – prywatnie lub by działać na korzyść swojej firmy? Ok – […]