Ten tekst przeczytasz w 5 minut

Marketplace czy sklep internetowy – w co inwestować sprzedając produkty w internecie?

marketplace czy sklep internetowy

Blisko 28 milionów Polaków dokonuje zakupów przez Internet. Polski rynek e-commerce rośnie z roku na rok średnio o 18%, jednakże najnowsze doniesienia mówią, że wartość handlu elektronicznego może przekroczyć 100 mld złotych już w tym roku.

Dodatkowo szacuje się, że rynek ten będzie rósł o 20% do roku 2025. Sytuacja z wirusem w zasadzie ten stan rzeczy tylko przyspieszyła.

źródło: money.pl
źródło: IAB / PwC

Powyższe dane świadczą o tym, że jedyną słuszną decyzją dla małych i średnich przedsiębiorców jest zmiana dotychczasowego modelu biznesowego i rozwijanie sprzedaży online.

Sprzedaż online – od czego zacząć?

Zadając sobie to pytanie, pierwsze co przychodzi nam do głowy to – sklep internetowy. W obecnych czasach jego stworzenie nie stanowi większego problemu.

Mamy na rynku mnóstwo gotowych rozwiązań, jakimi są platformy sklepowe. Różnią się one między sobą pod kątem wielu czynników, takich jak możliwości rozbudowywania sklepu czy połączenie z zewnętrznymi systemami aukcyjnymi. Kluczowe również pod kątem pozycjonowania jak i prowadzenia kampanii reklamowych jest dobór platformy, która ma gotowe rozwiązania w postaci wtyczek. Taka funkcjonalność daje możliwość wprowadzania zmian bez ingerencji w kod strony.

Samo „postawienie” sklepu może zająć niewiele czasu, jednakże nie sztuką jest utworzenie kolejnego sklepu, który nie będzie się niczym wyróżniać na tle konkurencji. Tworząc sklep, musimy pomyśleć również o możliwościach jego rozwoju w dłuższej perspektywie czasu. Należy się zastanowić nad tym, czy w przyszłości planujemy ekspansję na rynki zagraniczne i czy platforma ma możliwość integracji z marketplace’ami.

Budując sklep internetowy, musimy pamiętać, że przede wszystkim ma spełniać swoją funkcję, a nie tylko ładnie wyglądać. Często w swojej codziennej pracy zderzamy się z wizją klienta, a możliwościami rozwoju pod kątem marketingowym. Tutaj warto zaznaczyć, że jeśli chcemy rozwijać sprzedaż internetową to bardzo ważny staje się aspekt User Experience (UX), jak i przebieg dokonania zakupu od momentu wejścia na stronę do sfinalizowania zakupu. Co więcej, użytkownicy coraz częściej zwracają uwagę na to w jaki sposób produkty są uporządkowane w sklepie, czy jest możliwość filtrowania wyświetlanych produktów. 

Sklep ma być łatwy w obsłudze i intuicyjny. W innym wypadku zbyt długie ładowanie treści lub poszukiwanie produktu doprowadzi do frustracji potencjalnego klienta i prawdopodobnie już do nas nie wróci.

Mamy sklep i co dalej? 

Nawet jeśli nie poddaliśmy się na etapie budowania sklepu, to nadchodzi czas na zaplanowanie strategii marketingowej. Dlaczego? Nawet jeśli Twój sklep jest super funkcjonalny i pięknie wygląda, ale nie będzie w odpowiedni sposób promowany, to nie wygenerujesz w nim sprzedaży. Tutaj konieczne jest rozpatrywanie działań pod kątem krótko i długofalowym. Działania krótkofalowe powinny skupiać się na generowaniu sprzedaży, natomiast te długofalowe powinny być związane z budowaniem świadomości marki, czyli tzw. brandu. Niestety skończyły się czasy, kiedy możemy budować sprzedaż internetową opartą na jednym kanale. W związku z tym, musimy podjąć kolejne decyzje, które wiążą się z poniesieniem kosztów. Niezależnie od tego, czy wybierzemy pozycjonowanie czy kampanię reklamową Google Ads, wszystkie te rozwiązania mają na celu wygenerowanie ruchu na stronie i sprowadzenie potencjalnego klienta do naszego sklepu. Nie mamy gwarancji, w jakim stopniu i kiedy zwróci się ta inwestycja. 

W momencie kiedy mało doświadczony użytkownik rynku e-commerce, zderza się z tak dużą ilością czynników, dopada go frustracja.

I wtedy pojawia się myśl…

Skoro mogę zarabiać na Allegro, to po co mi sklep internetowy? 

Tego kanału nie musimy chyba nikomu przedstawiać. Allegro umożliwia łatwy start mniejszym przedsiębiorcom, dając dostęp do bazy milionów klientów. Co więcej, prowizja jest pobierana w momencie jeśli dojdzie do sprzedaży Twojego produktu. Nie musisz budować sklepu, myśleć o strategii rozwoju, czy aspektach marketingowych. Masz produkt i chcesz go sprzedać, a jedyne co musisz zrobić to wystawić aukcję.

Niestety musisz się dostosować do panujących tu zasad gry i mało jest miejsca na bardziej kreatywne podejście do własnego brandu. Allegro dąży do ujednolicania pokazywanych ofert i najczęściej jedyną Twoją przewagą konkurencyjną staje się cena. Oczywiście ktoś mógłby tutaj zaprzeczyć i dodać stwierdzenie, że ważne są również zdjęcia jak i sam opis. Jednakże nie ma się co oszukiwać, jeśli widzimy dwa identyczne produkty, to najprawdopodobniej wybierzemy ofertę, która jest po prostu tańsza. Mało tego, jeśli przyjdzie Ci się zmierzyć ze znanym brandem, to może się okazać, że dyskontowanie ceny nie doprowadzi do upragnionej sprzedaży.

Jeśli zdecydujesz się na połączenie sprzedaży na Allegro ze sklepem internetowym, pamiętaj, aby nie popełnić podstawowego błędu. Nie umieszczaj na stronie sklepu internetowego odnośnika do Allegro. W ten sposób przekierujesz potencjalnego klienta w ręce Allegro, tym samym oddając prowizję. Allegro pozyskuje dzięki mocnej pozycji i działaniom organicznym potężny ruch. W określonych sytuacjach zasadnym jest inwestowanie w tamtejszy, wewnętrzny system reklamowy Allegro Ads. Natomiast bywają też przypadki, kiedy napędzanie ruchu do własnego sklepu internetowego będzie po prostu sensowniejsze. Wzmocnisz swój brand + możesz pozyskać wyższą prowizję ze sprzedaży danego produktu.

Dlaczego marki nadal są takie ważne?

W dobie tak ogromnej konkurencji rynkowej, jak i rynkowego przesycenia powielanymi pomysłami na “biznesy internetowe”, zaczyna wygrywać silna marka. Klient ma pewne oczekiwania wobec brandu i ceni sobie, między innymi, jakość jaką niesie za sobą dana marka, zaufanie czy po prostu jakość obsługi klienta. Nadszedł czas, kiedy rynek zaczyna być przesycony różnymi ofertami. Polacy zarabiają coraz więcej i chętniej wydają pieniądze na znany brand. Wolą zapłacić więcej marce, którą znają i co do której mają zaufanie. Twoją największą przewagą jest Twoja marka, na którą pracujesz latami. Nie zbudujesz silnego brandu, koncentrując sprzedaż tylko na Allegro.

W celu zbudowania silnej marki, niezbędna jest obecność w wielu kanałach sprzedaży, tak zwana wielokanałowość – tutaj polecam przeczytać artykuł z naszego bloga:

Konsumenci coraz częściej sprawdzają sprzedawcę na wielu płaszczyznach. Co z tego, że Twoja reklama na Facebooku będzie się pojawiać kilka razy dziennie, jak po wejściu na profil, okaże się, że ostatni post był dodany pół roku temu, a i liczba polubień czy recenzji pozostawia wiele do życzenia.

Świadomość konsumentów jest coraz większa i im szybciej sprzedawcy to zrozumieją, tym większa szansa na zbudowanie mocnej pozycji rynkowej.

Jak pożenić marketplace i sklep internetowy?

Pozycja platform sprzedażowych rośnie z roku na rok. W Niemczech Amazon stanowi już 29% rynku e-commerce. Ten model sprzedaży zapewnia możliwość szybkiego zakupu wielu produktów w jednym miejscu. Chociaż każdy z przedstawionych modeli sprzedaży ma swoje wady, jak i zalety, konieczne jest znalezienie złotego środka. Allegro jest dobrym kanałem na start, aby wygenerować przychody. Może jednak dojść do takiej sytuacji, że sprzedaż zatrzyma się w pewnym momencie, natomiast koszty będą rosły. Wówczas zwrot z inwestycji będzie coraz mniejszy. Wielokrotnie klienci, którzy skupiali się tylko i wyłącznie na sprzedaży na Allegro, wracają z zapytaniem o możliwości reklamy i sprzedaży w innych kanałach. Nawet jeśli początkowo skupiasz się na sprzedaży na Allegro, warto w międzyczasie pracować nad własnym sklepem internetowym, gdyż aby docelowo zwiększać wolumen sprzedaży czy zysków, konieczne będzie zbudowanie silnego i rozpoznawalnego brandu. 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.