Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

Co to jest Google Analytics i co oferuje?

Co to jest Google Analytics i jak się za to zabrać?

Google Analytics jest znanym narzędziem Google służącym do analizy statystyk ruchu i zachowania użytkowników na stronie internetowej. Jest to narzędzie darmowe, które pozwala na analizę większej ilości danych niż te udostępniane za pomocą Ads (AdWords).

Aby skorzystać z jego dobrodziejstw musimy umieścić tag pobrany z Google Analytics na własnej stronie internetowej poprzez zainstalowanie wtyczki automatycznie wgrywającej tagi lub poprzez Google Tag Managera. Ostatnim ze sposobów jest ręczne dopisanie do kodu własnej strony kodu śledzącego Analytics, jednak jest to rozwiązanie dla bardziej zaawansowanych administratorów stron internetowych.

Co to jest Google Analytics – rozwinięcie

Dzięki Analytics możemy mieć dostęp do nowych wymiarów danych. Analytics jest podzielony według rodzajów raportów. Pierwszym segmentem są raporty w czasie rzeczywistym, gdzie możemy uzyskać informacje na temat ilości użytkowników, którzy znajdują się w danym momencie na stronie internetowej. Pokażą nam się informacje o źródłach wizyt, lokalizacjach użytkowników, którzy są właśnie na stronie, a także treści które czytają użytkownicy, czyli podstrony jakie odwiedzają.

Kolejnymi raportami są Odbiorcy, gdzie można odczytać informacje o ruchu, jaki odbywa się na stronie. Analytics prezentuje nam informacje o liczbie użytkowników, w tym o nowych użytkownikach, sesjach i odsłonach, średnim czasem trwania sesji i współczynniku odrzuceń. Dodatkowo znajdziemy też informacje o danych demograficznych (wieku i płci), geograficznych (język i lokalizacja), a także wiele innych szczegółowych informacji, które Google jest w stanie zakwalifikować do poszczególnych grup, dzięki czemu mamy możliwość określić grupę docelową naszej grupy odbiorców.

W raportach Pozyskiwanie pojawiają się informacje o źródłach ruchu naszej strony wraz ze wszystkimi informacjami z tym powiązanymi.

Segment Zachowanie, jak nazwa wskazuje, zdradza nam dane o tym, jak użytkownicy witryny zachowują się na stronie. Możemy się dowiedzieć, które strony są najczęściej odwiedzane, ile użytkownicy przebywają na poszczególnych stronach, a także jakie są ścieżki przemieszczania się po stronie.

Ostatnim rodzajem są Konwersje – z punktu widzenia biznesu jest to najważniejsza zakładka, ponieważ to dzięki niej możemy dowiedzieć się jaki przychód generuje nasza strona internetowa. Przychód z transakcji nie jest jedyną rzeczą, którą można mierzyć za pomocą konwersji. Mogą to być też połączenia telefoniczne, wysłane formularze, wejście na konkretną stronę itp. Tego typu konwersje nazywane są celami i tworzy się je z poziomu widoku danych. Jeżeli znamy wartość poszczególnych celów, możemy ją ustawić podczas konfiguracji.

Co można zyskać dodatkowo z Analytics?

Ponieważ Google Analytics jest całkiem odrębnym narzędziem od Google Ads (AdWords) zawiera w sobie inne funkcje. Jednocześnie Google Ads (AdWords) i Analytics razem w parze mają dużo większe możliwości. Jednym z najlepszych przykładów jest remarketing. Aby móc utworzyć kampanię remarketingową w AdWords potrzebne są listy remarketingowe, które są zbierane i przechowywane w Analytics. Po połączeniu ze sobą tych dwóch kont (jak je połączyć dowiesz się z tego wpisumusimy skonfigurować na poziomie Analytics kilka funkcji, tak aby w pełni móc korzystać z możliwości tego narzędzia:

  • Podczas tworzenia połączenia należy pamiętać o tym, aby włączyć “Wszystkie dane witryny”

co to jest google

  • Następnie należy włączyć remarketing (administracja -> informacje o śledzeniu -> gromadzenie danych) a także Funkcje raportowania o reklamach.

google analytics co to jest

  • Kiedy remarketing mamy już włączony kolejnym krokiem jest utworzenie list, które będą przechowywały dane o ciasteczkach korzystających z naszej strony. Należy przejść do Administracja -> Definicje list odbiorców -> Odbiorcy. W tym miejscu mamy możliwość stworzenia list, które nas interesują. Klikamy w polu Definicji odbiorców “Utwórz nowych”.

google analytics co to jest

  • Następnie w Kreatorze listy odbiorców możemy utworzyć interesujące nas listy. Do wyboru są różne wymiary, ale najpopularniejsze listy jakie są tworzone to lista użytkowników, którzy odwiedzili stronę w wybranym zakresie dni, np. 1, 7, 14, 30 itd. do 540 dni. Innym rodzajem list jest wyznaczenie czasu jaki użytkownik przebywa na stronie.

google analytics co to jest

Więcej o listach remarketingowych pisaliśmy w tym poście.

  • W następnym etapie należy skonfigurować cele jakie chcemy przypisać do osiągnięcia na naszej stronie internetowej. Są to działania inaczej nazywane konwersjami, które Twoja firma będzie uważać za istotne i wartościowe. Aby ustawić konfigurację celów należy przejść do Administracja -> Cele. Umożliwi nam to stworzenie zdarzeń, które będą później śledzone w naszej witrynie i tym samym możemy mierzyć wybrane przez nas cele.
  • Ostatnim z etapów jest konfiguracja e-commerce, która umożliwia śledzenie zdarzeń na stronie internetowej, którą należy wykonać w tym miejscu:

google analytics co to jest

I to tyle, opisane powyżej kroki gwarantują poprawną początkową konfigurację Google Analytics oraz możliwość korzystania z jego funkcji, także z poziomu Google AdWords.

 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Reklama gabinetu stomatologicznego – na co warto postawić?
Artykuł gościnny

Reklama gabinetu stomatologicznego – na co zwrócić uwagę? Wizyty u dentysty nikomu nie kojarzą się z relaksem i przyjemnością. W […]

Jak prezentować produkty w sklepie online, aby zwiększyć wyniki sprzedaży?
Dominika Słomka

Polski rynek e-commerce wart jest już 40 miliardów złotych i prawie 60% mieszkańców kraju nad Wisłą korzysta z tego rodzaju […]

woocommerce
Sklep na WooCommerce – kiedy warto i dla kogo?
Maciej Popiołek

Znasz WordPressa i korzystasz z niego na co dzień? Jeśli tak, dobrze wiesz, jak bardzo wygodny w obsłudze jest ten […]

Kilka słów o Google Hotel Ads
Joanna Michalska

Google Hotel Ads to sposób na szybsze i łatwiejsze dotarcie do najbardziej odpowiadającego potrzebom klienta hotelu i dokonanie w nim […]

Raport IDG eCOMMERCE STANDARD 2017: zapraszamy do lektury!
Artykuł gościnny

Coś dla fanów branży e-commerce! Jeśli interesuje Cię branża e-commerce i chcesz być zawsze na bieżąco z branżowymi newsami, zestawieniami […]

reklama sklepu internetowego z ubraniami
Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów?
Izabela Pirańska

Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów? Prowadzisz e-sklep z ubraniami? To może być dobry pomysł na […]