Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Jeden komentarz

E-commerce definicja

E-commerce definicja - zdjęcie nr 1

E-commerce definicja - zdjęcie nr 2

E-commerce definicja i rodzaje, czyli handlowanie w internecie

Początek dwudziestego pierwszego wieku nierozerwalnie kojarzy się rozwojem i popularyzacją sieci internetowej. Ma to wpływ na rozwój technologii w dziedzinie urządzeń mobilnych i coraz większą dostępnością zasięgu Internetu. Internet daje ludziom wygodę i ogólną dostępność, dlatego przenosimy do sieci coraz więcej dziedzin swojego życia. Już nie tylko komunikujemy się przez sieć, oglądamy filmy, czytamy książki i wiadomości. Internet coraz częściej staje się miejscem, gdzie prowadzi się interesy i handluje.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Definicja e-commerce

Mówiąc o e-commerce definicja wydaje się stosunkowo prosta i intuicyjna. Wyrażenie pochodzące z języka angielskiego, dosłownie znaczy handel elektroniczny, a określa się nim wszelkie działania, gdzie przy użyciu urządzeń mobilnych i stacjonarnych zawiera się transakcje handlowe. Transakcje takie we wspaniałej większości odbywają się za pośrednictwem Internetu, gdzie wirtualnie spotykają się klient i sprzedawca. Zakupy internetowe pojawiły się już w latach osiemdziesiątych XX w., ciesząc się zainteresowaniem głównie potężnych firm z branży automotive. Wraz z rozwojem sieci internetowej już na początku XXI w. większość szanujących się przedsiębiorstw posiada swoje sklepy w Internecie.

Różnorodność form w handlu internetowym

Wraz ze zwiększeniem się ilości sklepów internetowych, a także obejmowaniem kolejnych branż i dziedzin życia zasięgiem Internetu, zwiększyły się możliwości e-commerce. Przedmiotami transakcji handlowych mogą być dobra materialne, najczęściej kupowane na portalach aukcyjnych lub w sklepach internetowych. Mogą to być drobne przedmioty jak książki, zabawki, czy ubrania, ale także nieruchomości. Innym przedmiotem transakcji mogą być usługi, które jeden z podmiotów decyduje się świadczyć na rzecz drugiego. Specyficznym rodzajem produktu, który coraz częściej staje się przedmiotem transakcji internetowych, są dobra cyfrowe. Można do nich zaliczyć wszelkiego rodzaju aplikacje mobilne, dodatki i kody do gier, a także oprogramowanie.

Chociaż określenie e-commerce definicja tłumaczy jako zawieranie transakcji handlowych przez urządzenia elektroniczne, to nie wszystkie muszą w całości odbywać się w tej formie. Takie kompleksowe transakcje dotyczą głównie dóbr cyfrowych i niektórych usług, natomiast w przypadku handlu pozostałymi dobrami, mówi się o pośredniej formie. W takim układzie tylko część transakcji odbywa się przez sieć, a najczęściej jest to wybieranie dobra, przesyłanie odpowiednich dokumentów i dokonywanie płatności. Przesyłanie dobra lub wykonywanie usługi, odbywa się już w sposób bezpośredni.

Podmioty w transakcji e-commerce

Ze względu na podmioty, które biorą udział w handlu elektronicznym, wyróżnia się cztery podstawowe systemy transakcji:

B2B ( z angielskiego business to business)

W tej formie transakcji dokonują między sobą przedsiębiorstwa. Nie tylko chodzi o sam handel dobrami, ale także wyszukiwanie kontrahentów, dostawców, a także informacji dotyczących firm, towarów i usług. W tym przypadku największe znaczenie ma informacja, jej unikatowość i waga, a mniejsze wygląd stron internetowych. Ta gałąź e-commerce jest najszybciej rozwijającą się formą handlu elektronicznego, a coraz więcej podmiotów gospodarczych działa tylko i wyłącznie na płaszczyźnie B2B,

B2C (business to consumer)

Tutaj transakcje zawierane są między firmą i klientem. Klasycznym przykładem takiej działalności są sklepy internetowe, będące wirtualną witryną producentów. Żeby odnieść sukces w tej formie e-commerce, należy postawić na jakość i przystępny wygląd stron internetowych, a także mieć podstawową wiedzę o pozycjonowaniu, które ma wpływ na pojawianie się danych produktów w wyszukiwarce Google. Doskonałą formą reklamy dla takich biznesów jest Google Ads (Google AdWords).

C2C (consumer to consumer)

Określa handel pomiędzy dwoma konsumentami. Internet pełen jest platform handlowych, na których każdy pojedynczy sprzedawca może wystawić dowolny towar, który może nabyć indywidualny klient. W tych transakcjach przedsiębiorstwa nie biorą udziału, jednie mogą pośredniczyć, poprzez udostępnienie miejsca na ogłoszenie.

C2B – (consumer to business)

Taka forma zawierania transakcji handlowych jest stosowana najrzadziej. Dla niektórych specjalistów od od e-commerce definicja ta występuje tylko teoretycznie, ponieważ przypadki, kiedy indywidualny klient może zaproponować jakieś dobro przedsiębiorstwu, są sporadyczne.

Korzyści i ograniczenie e-commerce

Nie ma systemów pozbawionych wad i niedociągnięć i handel elektroniczny nie jest tutaj wyjątkiem. Do najczęściej wymienianych ograniczeń, jakie wynikają z e-commerce, można zaliczyć brak możliwości przetestowania danego dobra, oraz problemy z ewentualnym zwrotem i reklamacją. Dodatkowo istnieje szeroka gama produktów, które nie nadają się do handlu elektronicznego, ze względu na swoje gabaryty, albo termin przydatności. Z kolei sprzedawcy narzekają na wysokie koszty przesyłek produktów, które odstraszają klientów, a także na nieuczciwą konkurencję i spłaszczenie marż, co jest efektem działania porównywarek cenowych i dużej ilości podobnych podmiotów. Istotnym problemem jest bezpieczeństwo transakcji, danych kontrahentów i ich pieniędzy w sieci, ponieważ w przepisach stale znajdują się luki, z których korzystają oszuści.

Mimo wszelkich zagrożeń, handel elektroniczny posiada więcej zalet i dzięki temu jest coraz chętniej wybieraną formą robienia zakupów. Ma na to wpływ dostępność platform handlowych i sklepów aukcyjnych przez całą dobę, a także ogromny zasięg rynku i wygoda użytkowania. Obecnie możemy bez większych przeszkód zawierać transakcję z firmami, bądź podmiotami z najbardziej odległego miejsca na świecie. Nierozerwalnie jest związana z e-commerce definicja sklepu internetowego, który nie potrzebuje lokalu, ani obszernego magazynu, zatem generuje mniejsze koszty, niż placówka stacjonarna. Dla klienta zakup przez internet jest także oszczędnością czasu i kosztów, które musiałby wygenerować na dojazd do placówki stacjonarnej.

Rynek e-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż w polskiej gospodarce. Co roku notuje dwucyfrowy wzrost, a obecnie szacuje się, że branża jest warta około 50 mld złotych. Rynek będzie rozwijał się nadal, na co wpływ ma coraz większa dostępność do nowoczesnych urządzeń mobilnych, zwiększające się bezpieczeństwo, a nawet zakaz handlu w niedziele. To szansa na nowe miejsca pracy dla specjalistów, a także miejsce, gdzie przedsiębiorstwa będą generowały coraz większe zyski. Innymi słowy, e-commerce to przyszłość, naturalnie zastępująca dotychczasowe stacjonarne placówki handlowe. W kontekście reklamy w e-commerce, nie można również zapominać o istotnej kwestii Google Zakupy! 

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • E-commerce definicja - zdjęcie nr 5

    Krzysztof

    22 kwi 2020, 08:24

    Bardzo dobrze napisany artykuł oddający korzyści i wady e-commerce. Warto też zaznaczyć że rosnące marże takich serwisów jak Allegro również wpływają bardzo mocno na ilość powstających sklepów internetowych.