Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Jeden komentarz

E-commerce definicja

E-commerce definicja - zdjęcie nr 1

E-commerce definicja - zdjęcie nr 2

E-commerce definicja i rodzaje, czyli handlowanie w internecie

Początek dwudziestego pierwszego wieku nierozerwalnie kojarzy się rozwojem i popularyzacją sieci internetowej. Ma to wpływ na rozwój technologii w dziedzinie urządzeń mobilnych i coraz większą dostępnością zasięgu Internetu. Internet daje ludziom wygodę i ogólną dostępność, dlatego przenosimy do sieci coraz więcej dziedzin swojego życia. Już nie tylko komunikujemy się przez sieć, oglądamy filmy, czytamy książki i wiadomości. Internet coraz częściej staje się miejscem, gdzie prowadzi się interesy i handluje.

Definicja e-commerce

Mówiąc o e-commerce definicja wydaje się stosunkowo prosta i intuicyjna. Wyrażenie pochodzące z języka angielskiego, dosłownie znaczy handel elektroniczny, a określa się nim wszelkie działania, gdzie przy użyciu urządzeń mobilnych i stacjonarnych zawiera się transakcje handlowe. Transakcje takie we wspaniałej większości odbywają się za pośrednictwem Internetu, gdzie wirtualnie spotykają się klient i sprzedawca. Zakupy internetowe pojawiły się już w latach osiemdziesiątych XX w., ciesząc się zainteresowaniem głównie potężnych firm z branży automotive. Wraz z rozwojem sieci internetowej już na początku XXI w. większość szanujących się przedsiębiorstw posiada swoje sklepy w Internecie.

Różnorodność form w handlu internetowym

Wraz ze zwiększeniem się ilości sklepów internetowych, a także obejmowaniem kolejnych branż i dziedzin życia zasięgiem Internetu, zwiększyły się możliwości e-commerce. Przedmiotami transakcji handlowych mogą być dobra materialne, najczęściej kupowane na portalach aukcyjnych lub w sklepach internetowych. Mogą to być drobne przedmioty jak książki, zabawki, czy ubrania, ale także nieruchomości. Innym przedmiotem transakcji mogą być usługi, które jeden z podmiotów decyduje się świadczyć na rzecz drugiego. Specyficznym rodzajem produktu, który coraz częściej staje się przedmiotem transakcji internetowych, są dobra cyfrowe. Można do nich zaliczyć wszelkiego rodzaju aplikacje mobilne, dodatki i kody do gier, a także oprogramowanie.

Chociaż określenie e-commerce definicja tłumaczy jako zawieranie transakcji handlowych przez urządzenia elektroniczne, to nie wszystkie muszą w całości odbywać się w tej formie. Takie kompleksowe transakcje dotyczą głównie dóbr cyfrowych i niektórych usług, natomiast w przypadku handlu pozostałymi dobrami, mówi się o pośredniej formie. W takim układzie tylko część transakcji odbywa się przez sieć, a najczęściej jest to wybieranie dobra, przesyłanie odpowiednich dokumentów i dokonywanie płatności. Przesyłanie dobra lub wykonywanie usługi, odbywa się już w sposób bezpośredni.

New call-to-action
New call-to-action

Podmioty w transakcji e-commerce

Ze względu na podmioty, które biorą udział w handlu elektronicznym, wyróżnia się cztery podstawowe systemy transakcji:

B2B ( z angielskiego business to business)

W tej formie transakcji dokonują między sobą przedsiębiorstwa. Nie tylko chodzi o sam handel dobrami, ale także wyszukiwanie kontrahentów, dostawców, a także informacji dotyczących firm, towarów i usług. W tym przypadku największe znaczenie ma informacja, jej unikatowość i waga, a mniejsze wygląd stron internetowych. Ta gałąź e-commerce jest najszybciej rozwijającą się formą handlu elektronicznego, a coraz więcej podmiotów gospodarczych działa tylko i wyłącznie na płaszczyźnie B2B,

B2C (business to consumer)

Tutaj transakcje zawierane są między firmą i klientem. Klasycznym przykładem takiej działalności są sklepy internetowe, będące wirtualną witryną producentów. Żeby odnieść sukces w tej formie e-commerce, należy postawić na jakość i przystępny wygląd stron internetowych, a także mieć podstawową wiedzę o pozycjonowaniu, które ma wpływ na pojawianie się danych produktów w wyszukiwarce Google. Doskonałą formą reklamy dla takich biznesów jest Google Ads (Google AdWords).

C2C (consumer to consumer)

New call-to-action
New call-to-action

Określa handel pomiędzy dwoma konsumentami. Internet pełen jest platform handlowych, na których każdy pojedynczy sprzedawca może wystawić dowolny towar, który może nabyć indywidualny klient. W tych transakcjach przedsiębiorstwa nie biorą udziału, jednie mogą pośredniczyć, poprzez udostępnienie miejsca na ogłoszenie.

C2B – (consumer to business)

Taka forma zawierania transakcji handlowych jest stosowana najrzadziej. Dla niektórych specjalistów od od e-commerce definicja ta występuje tylko teoretycznie, ponieważ przypadki, kiedy indywidualny klient może zaproponować jakieś dobro przedsiębiorstwu, są sporadyczne.

Korzyści i ograniczenie e-commerce

Nie ma systemów pozbawionych wad i niedociągnięć i handel elektroniczny nie jest tutaj wyjątkiem. Do najczęściej wymienianych ograniczeń, jakie wynikają z e-commerce, można zaliczyć brak możliwości przetestowania danego dobra, oraz problemy z ewentualnym zwrotem i reklamacją. Dodatkowo istnieje szeroka gama produktów, które nie nadają się do handlu elektronicznego, ze względu na swoje gabaryty, albo termin przydatności. Z kolei sprzedawcy narzekają na wysokie koszty przesyłek produktów, które odstraszają klientów, a także na nieuczciwą konkurencję i spłaszczenie marż, co jest efektem działania porównywarek cenowych i dużej ilości podobnych podmiotów. Istotnym problemem jest bezpieczeństwo transakcji, danych kontrahentów i ich pieniędzy w sieci, ponieważ w przepisach stale znajdują się luki, z których korzystają oszuści.

Mimo wszelkich zagrożeń, handel elektroniczny posiada więcej zalet i dzięki temu jest coraz chętniej wybieraną formą robienia zakupów. Ma na to wpływ dostępność platform handlowych i sklepów aukcyjnych przez całą dobę, a także ogromny zasięg rynku i wygoda użytkowania. Obecnie możemy bez większych przeszkód zawierać transakcję z firmami, bądź podmiotami z najbardziej odległego miejsca na świecie. Nierozerwalnie jest związana z e-commerce definicja sklepu internetowego, który nie potrzebuje lokalu, ani obszernego magazynu, zatem generuje mniejsze koszty, niż placówka stacjonarna. Dla klienta zakup przez internet jest także oszczędnością czasu i kosztów, które musiałby wygenerować na dojazd do placówki stacjonarnej.

Rynek e-commerce to jedna z najszybciej rozwijających się branż w polskiej gospodarce. Co roku notuje dwucyfrowy wzrost, a obecnie szacuje się, że branża jest warta około 50 mld złotych. Rynek będzie rozwijał się nadal, na co wpływ ma coraz większa dostępność do nowoczesnych urządzeń mobilnych, zwiększające się bezpieczeństwo, a nawet zakaz handlu w niedziele. To szansa na nowe miejsca pracy dla specjalistów, a także miejsce, gdzie przedsiębiorstwa będą generowały coraz większe zyski. Innymi słowy, e-commerce to przyszłość, naturalnie zastępująca dotychczasowe stacjonarne placówki handlowe. W kontekście reklamy w e-commerce, nie można również zapominać o istotnej kwestii Google Zakupy! 

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Komentarze (1)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • E-commerce definicja - zdjęcie nr 10

    Krzysztof

    22 kwi 2020, 08:24

    Bardzo dobrze napisany artykuł oddający korzyści i wady e-commerce. Warto też zaznaczyć że rosnące marże takich serwisów jak Allegro również wpływają bardzo mocno na ilość powstających sklepów internetowych.