Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Jak różne generacje korzystają z social mediów?

Nie jest dla nikogo tajemnicą, że wraz ze zmianami w otaczającym świecie zmienia się też ludzka mentalność, a wydarzenia z dzieciństwa, zwłaszcza takie, które mocno odciskają się w pamięci, mogą wpływać na nasze zachowania i motywacje w dorosłym życiu. Dlatego też przedstawiciele kolejnych pokoleń znacznie różnią się od siebie – nawet jeśli chodzi o zachowanie w social mediach. Jakie to ma znaczenie dla marketerów?

Nie tylko Milenialsi – jakie pokolenia liczą się w komunikacji social mediowej?

Choć to o Milenialsach i pokoleniu Z jest najczęściej mowa w kontekście marketingu internetowego, to nie należy zapominać, że w sieci jest też mnóstwo przedstawicieli starszych pokoleń, a obecnie pojawiają się w nim również użytkownicy należący do późniejszej generacji. Dlatego kampanie social media powinny być tworzone również z uwzględnieniem ich preferencji. Aktualnie w Polsce żyją przedstawiciele następujących grup wiekowych:

Tradycjonaliści/ Silent Generation

To osoby urodzone w przedziale między 1928 a 1945 rokiem, ukształtowane przez trudne doświadczenia wojenne. Zostały nazwane Cichym Pokoleniem z uwagi na to, że przedstawiciele tej generacji rzadko zabierali głos w sprawach publicznych i dążyli do zmian – być może dlatego, że w czasach ich młodości było to ryzykowne. Są to osoby przyzwyczajone do pracy w jednym miejscu i życia bez gwałtownych zmian prywatnych. Mają duże przywiązanie do etyki i tradycji. Niewielu przedstawicieli tego pokolenia jest obecnych w internecie, dlatego ma ono marginalne znaczenie w marketingu online.

Baby Boomers

Pokolenie wyżu demograficznego, który wystąpił po II wojnie światowej. Lata przyjścia na świat jego przedstawicieli mieszczą się w zakresie 1946-1964. Ich młodość przypadła na czas wielkich reform, ale i kryzysów. Dobrze pamiętają powojenną biedę i puste sklepowe półki w czasach PRL, cenią więc sobie stabilizację, niezawodność, bycie częścią grupy zamiast wyróżnianie się. Są często niesłusznie lekceważeni przez marketerów jako osoby nie znające się na technologii. Tymczasem wielu z nich jest obecnych w social mediach i jako młodzi emeryci, z dużą ilością czasu, stanowią ważną grupę docelową.

Pokolenie X 

Należą do niego osoby urodzone w latach 1965-1979, nazwane X od niewiadomej, a nawet pewnego zagubienia. To pokolenie, w którego młodości straciły wartość autorytety czy religia, za to nastąpił szybki rozwój technologii i zaczął nabierać znaczenia “wyścig szczurów”. Są zazwyczaj lojalni wobec marek, a do tego cenią sobie status społeczny i dużo wydają na to, by go podkreślić. W internecie spędzają sporo czasu, a z social mediów najbardziej lubią serwis społecznościowy Facebook. 

Milenialsi 

Urodzili się w latach 1980-1996 i stali się pierwszym pokoleniem z dostępem do internetu w okresie dorastania. Charakteryzuje ich zachłyśnięcie się możliwościami sieci, skutkujące obecnością w bardzo wielu social mediach i skłonnością do dzielenia się życiem prywatnym w internecie. Są otwarci, optymistycznie nastawieni do technologii, za to znają już sposoby manipulacji stosowane w sieci, więc są mniej podatni na komunikaty stricte reklamowe. 

Pokolenie Z/ iGen

Jako użytkownicy urodzeni w przedziale czasowym 1997-2010 przez całe swoje życie mieli styczność z Internetem i są nazywani cyfrowymi tubylcami. Dużo czasu spędzają, korzystając z urządzeń mobilnych i szybko się rozpraszają. Wbrew społecznym obawom jest to generacja spokojna, ceniąca prywatność, skupiona na celach długoterminowych, takich jak kariera. Czują się obywatelami świata i ważne są dla nich tematy społeczne. Z drugiej strony mniej niż pozostałe pokolenia cenią w social mediach kontakt ze znajomymi i często szukają tam głównie rozrywki. Obecnie zaczynają wchodzić na rynek pracy.

Pokolenie Alpha 

Osoby urodzone po 2010 roku, pierwsza generacja żyjąca całkowicie w XXI – stąd jej nazwa, będąca pierwszą literą greckiego alfabetu. Niewiele o niej jeszcze wiadomo, choć badacze zgadzają się, że doświadczeniem pokoleniowym będzie dla niej pandemia. Obecnie nie jest targetem dla marketerów.

Gdzie spędzają czas nasi odbiorcy?

Niemal 70% Polaków korzysta na co dzień z co najmniej jednej platformy społecznościowej, ale badania wykazują, że w zależności od pokolenia preferujemy różne social media. Największą zgodność wykazujemy w przypadku YouTube’a – niemal każdy użytkownik mediów społecznościowych korzysta z niego przynajmniej raz w miesiącu. Dlatego jeśli chodzi o kampanie w social media, YouTube jest strzałem w dziesiątkę w przypadku niemal każdej grupy odbiorców. W przypadku innych kanałów nie jest już jednak tak prosto. 

Baby Boomers uwielbiają serwis społecznościowy Facebook i – obok pokolenia X – stanowią najaktywniejszą grupę w tym medium – ich procentowy udział w liczbie wszystkich użytkowników Facebooka stale rośnie. Co więcej, to Boomersi są grupą, która jest najbardziej skłonna udostępniać dalej treści z tego medium, więc docieranie do nich jest dla marek łatwym sposobem na rozpowszechnianie swojego contentu. Ci użytkownicy nie są zbyt licznie obecni w innych social mediach, ich spektrum działania to głównie YouTube i Facebook, z lekką domieszką LinkedIna. 

Generacja X według niektórych raportów spędza więcej czasu w mediach społecznościowych niż Milenialsi. Również aktywnie udziela się na Facebooku i to w tym medium najczęściej śledzi marki. Często korzysta z YouTube’a i to nie tylko, aby posłuchać muzyki, lecz też, by zasięgnąć informacji na temat usług czy produktów. 

Milenialsi, czyli pokolenie Y, też korzystają z serwisu społecznościowego Facebook, ale stawiają na większą różnorodność kanałów – bardzo często zaznaczają oni swoją obecność na Instagramie, YouTubie, Twitterze i LinkedInie. Większość osób z tej generacji ma profile na kilku serwisach i aktywnie z nich korzysta – między innymi dzieląc się szczegółami z życia prywatnego i sukcesami zawodowymi. Często decydują się na zakup pod wpływem treści umieszczanych na Instagramie.

Pokolenie Z jest dla marketerów twardym orzechem do zgryzienia. Osoby z tej grupy często spędzają czas w social mediach, ale Facebook nie jest dla nich tak atrakcyjnym miejscem jak TikTok, Instagram czy Snapchat. Preferują te serwisy, w których treści są udostępniane tylko czasowo – jak chociażby Insta Stories. Wybierają dla siebie mniej platform niż Milenialsi i są im wierniejsi. Najchętniej ze wszystkich generacji przyswajają też treści publikowane na YouTubie. 

Jak pokolenia korzystają z social mediów?

Generacje różnią się nie tylko pod względem ulubionych kanałów, ale też działań, które w nich podejmują. Jak już wspominaliśmy, Baby Boomers to użytkownicy, którzy najchętniej reagują na posty i najczęściej je udostępniają. Traktują media społecznościowe jako formę kontaktu z innymi ludźmi i prowadzenia researchu. Raczej nie promują swojego życia zawodowego poprzez serwis społecznościowy Facebook i nie są skłonni mieszać kariery z życiem prywatnym. Ważne jest, że Baby Boomers to pokolenie, które nie miało od dzieciństwa kontaktu z internetem, więc ma najmniejszą znajomość sposobu działania nowych technologii (oczywiście jest to pewne uogólnienie, bo są przedstawiciele tego pokolenia doskonale zorientowani we wszelkich niuansach). Dlatego najłatwiej dotrzeć do nich sprawdzonymi metodami, bez eksperymentów z formatami postów. 

Pokolenie X zachowuje się w social mediach dość podobnie. Cenną informacją na jego temat jest to, że lubi samodzielnie szukać informacji na temat produktów i usług, by wybrać najlepszą z możliwych opcji. Osoby z tej generacji często sprawdzają recenzję na YouTubie, ale szukają też opinii w innych mediach. Lubią mieć dużo danych, zanim podejmą decyzję zakupową.

Milenialsi to pierwsze pokolenie, które zetknęło się z mediami społecznościowymi w okresie swojego dzieciństwa czy lat nastoletnich. Charakteryzuje ich duża otwartość w prezentowaniu swojego życia na łamach serwisów internetowych – to oni stanowią generację selfie. Lubią szukać w mediach społecznościowych opinii na temat usług i produktów, ale są bardziej krytyczni w stosunku do recenzji niż starsze pokolenia. Raczej nie ufają dużym markom i kampaniom social media – dużo bardziej polegają na opiniach influencerów i swoich rówieśników. Często szukają w internecie potwierdzenia swojej wartości, którym mają być lajki lub komentarze. Charakterystyczne dla Milenialsów jest też tzw. FOMO, czyli strach przed tym, że coś ich omija, że inni bawią się dobrze tam, gdzie ich nie ma.

Generacja Z wyciągnęła wnioski z lekcji, którą otrzymali Milenialsi, i niezbyt chętnie publikuje informacje o sobie w sieci. Jeśli to robi, wybiera raczej format Stories i zbliżone do niego, czyli zamieszcza treści, które szybko znikają. Głównie jednak konsumuje content publikowany przez innych. Najlepiej docierać do tych użytkowników za pomocą kampanii social media bazujących na filmach i obrazach, bo ich czas skupienia na jednym poście jest bardzo krótki. Korzystają głównie z urządzeń mobilnych, więc treści przygotowywane dla nich muszą być łatwe do przyswojenia na smartfonach. Podczas gdy inne pokolenia w mediach społecznościowych skupiają się na opowiadaniu o sobie i podtrzymywaniu znajomości, generacja Z korzysta z nich głównie w celach rozrywkowych – dlatego coraz większe znaczenie marketingowe mają proste gry, w które można grać w social mediach. 

Największym wyzwaniem dla marek jest to, że spora część użytkowników z pokolenia Z (ale też innych generacji) coraz chętniej korzysta z dark social. Nie jest to zjawisko w żaden sposób powiązane z negatywnie brzmiącym dark webem, lecz wynika właśnie z potrzeby prywatności, którą coraz częściej można zauważyć wśród użytkowników sieci. Polega ono na tym, że Zetki coraz częściej zamiast publicznie udostępniać treści, robią to za pomocą smsów, e-maili i wiadomości na komunikatorach szyfrujących dane jak WhatsApp czy Signal. Sprawia to, że trudniej jest zbierać dane o źródłach ruchu i użytkownikach, a tym samym poznawać swoją grupę docelową. Rodzi to również potrzebę tworzenia treści łatwych do udostępniania przez aplikację – także jeśli chodzi o formę. Niektóre marki już wyszły naprzeciw zmianom w internetowej komunikacji, wprowadzając do użytku na przykład brandowe giphy. 

Jak trafić do poszczególnych grup?

Każdy produkt czy usługa będzie trafiać tylko do części osób z poszczególnych generacji, a być może do grup, w których elementem wspólnym nie jest wiek. Sprawia to, że każdy przypadek wymaga indywidualnego rozpoznania targetowanej grupy i opracowania strategii komunikacji do kampanii social media. Można jednak w pewnym uproszczeniu przedstawić, jakimi aspektami można skusić poszczególne generacje użytkowników social mediów. Baby Boomersi to pokolenie, które ceni sobie trwałość i niezawodność – i tych właśnie aspektów szuka w produktach czy usługach. W ich przypadku warto więc komunikować przede wszystkim wysoką jakość, wydajność, skuteczność. Nieco inaczej należy podejść do przedstawiania oferty pokoleniu X – ono wyrosło w czasach, które nauczyły społeczeństwo wagi pieniądza. W ich przypadku sprawdza się więc w dużej mierze gra ceną – rabatami, specjalnymi ofertami, wyprzedażami czy programami lojalnościowymi.

Dla Milenialsów wartością są opinie influencerów i innych użytkowników – ale te, które uznają za wiarygodne. Warto w ich przypadku stawiać na influencer marketing, zwłaszcza w wydaniu wideo (np. testowanie produktów) czy animowanie społeczności, by zachęcić ludzi do komentowania postów i dzielenia się swoimi przemyśleniami na temat oferty marki. W komunikacji można także w pewnym stopniu wykorzystać FOMO, czyli grać kartą “wszyscy tam będą” lub “to jest najmodniejsze”. Pokolenie Z również doświadcza FOMO, ale w ich przypadku warto również rozważyć sposoby promocji o innym wydźwięku. Jako generacja od urodzenia mająca styczność z cyfrową rzeczywistością najbardziej czuje się ona obywatelami świata odpowiedzialnymi za jego przyszłość. Ważne są dla nich tematy związane z walką z globalnym ociepleniem, przeludnieniem, a także recykling, ochrona zwierząt czy kwestia tolerancji. Szukając produktów czy usług, zwracają uwagę na wartości marki, dlatego chętniej korzystają z oferty firm promujących się jako odpowiedzialne społecznie i ekologiczne. 

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

reklama sklepu internetowego z ubraniami
Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów?
Izabela Pirańska

Reklama sklepu internetowego z ubraniami – jak dotrzeć do klientów? Prowadzisz e-sklep z ubraniami? To może być dobry pomysł na […]

reklama piekarni
Reklama piekarni
Izabela Pirańska

Mogłoby się wydawać, że obietnica pysznego bochenka świeżego chleba czy chrupiącej bułki wystarczy, by przyciągnąć klientów do piekarni. Tymczasem konkurencja […]

Czy każdy biznes wymaga strony internetowej
Czy każdy biznes wymaga strony internetowej?
Maciej Popiołek

Coraz częściej mówi się, że jeśli kogoś nie ma w internecie, to nie istnieje. Na pewno im więcej czasu tu […]

influencer marketing
Influencer marketing krok po kroku
Maciej Popiołek

Influencer marketing czyli terra incognita Jeszcze sto lat temu, istniało na mapach świata sporo białych plam. Terytoria, o których krążyły […]

Dlaczego warto dbać o prędkość ładowania stron internetowych?
Łukasz Kaczmarek

Prędkość ładowania stron internetowych – ważne? Ludzie obecnie używają swoich urządzeń mobilnych częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Nie zmienia to faktu, […]

jak zwiększyć sprzedaż na allegro
Jak zwiększyć sprzedaż na Allegro?
Izabela Pirańska

Allegro to jeden z głównych graczy na polskim rynku eCommerce, a w kategorii polski marketplace to zdecydowany nr 1. Jak […]