Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Jak przygotować sklep internetowy na święta?

Jak przygotować sklep internetowy na święta?

Ostatni kwartał roku stanowi najgorętszy okres sprzedażowy dla wielu firm. Wedle statystyk, niektóre sklepy mogą wygenerować w tym czasie nawet do 50% swoich rocznych przychodów. Tak duże natężenie ruchu jest ściśle związane ze świętami oraz wydarzeniami, które na stałe zapisały się w świadomości klientów, a zarazem zmieniły krajobraz branży e-commerce. Wszak właśnie wtedy przypada black friday, cyber monday, dzień darmowej dostawy, a także Mikołajki. Wszystkie wymienione okazje są już za nami, ale pozostał jeszcze gwóźdź programu, czyli święta Bożego Narodzenia. Przygotowania warto rozpocząć już w listopadzie, a nawet październiku. Jeżeli jednak nie zrobiłeś tego wcześniej, to jeszcze nie wszystko stracone. Przygotowaliśmy garść wskazówek, dzięki którym dowiesz się jak najlepiej wykorzystać potencjał okresu świątecznego.

Jak było rok temu?

Narzędzia analityczne dostarczą Ci bezcennej wiedzy umożliwiającej efektywne ustawienie kampanii świątecznej. Na początku sprawdź, w które dni ubiegłego roku wygenerowałeś najwyższe wyniki sprzedaży, a także które produkty budziły największe zainteresowanie. Dzięki temu będziesz wiedzieć, kiedy dokładnie rozszerzyć budżet na promocję. Warto również przyjrzeć się działaniom konkurencji i reagować na jej ruchy.

Zadbaj o nienaganną kondycję strony internetowej

Na nic zdadzą się atrakcyjne promocje i świetnie ustawione kampanie, gdy serwery odmówią posłuszeństwa. W związku z tym upewnij się, że witryna wytrzyma oblężenie. Niebagatelne znaczenie ma też prędkość ładowania strony. Niecierpliwi klienci mogą zrezygnować z zakupów w Twoim sklepie, jeżeli czas oczekiwania będzie zbyt długi.

Warto przeorganizować moduły na stronie głównej pod kątem nadchodzących świąt. Wyeksponuj produkty, które w przeszłości generowały najwyższe przychody. Ponadto możesz utworzyć dodatkowe kategorie, takie jak: prezenty dla niej, prezenty dla dziecka, prezenty dla mamy. Dzięki temu Twoi klienci nie zabłądzą w gąszczu ofert i łatwo odnajdą poszukiwane rzeczy.

Nie zapominaj, że coraz większa część zakupów pochodzi ze smartfonów i tabletów. W związku z tym zadbaj, by Twoja strona była dostosowana do standardów urządzeń mobilnych. W przeciwnym wypadku nawet do 80% przychodów może przejść ci koło nosa.

Pomóż klientom w podjęciu decyzji

W ostatnich tygodniach roku warto przygotować treści, które będą odnosić się wyłącznie do okresu świątecznego. Przy doborze atrakcyjnych form publikacji nie próbuj odkrywać koła na nowo. Postaw na sprawdzone rozwiązania, takie jak: zestawienia bestsellerów oraz poradniki prezentowe. W tekstach skoncentruj się na konkretnych przykładach, np. prezent dla niej, prezent dla dziecka, prezent dla mamy itp. Ponadto możesz ułatwić użytkownikom życie, gdy opracujesz odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania. Następnie przypnij gotowe publikacje w widocznym miejscu na stronie. Gotowe treści kieruj do swojej listy z newslettera oraz udostępnij w mediach społecznościowych.

Zbuduj zaangażowanie w mediach społecznościowych

Wykorzystaj media społecznościowe do budowania zaangażowania użytkowników przed rozpoczęciem świątecznej promocji. Nie zdradzaj od razu wszystkich informacji. Stopniowo odsłaniaj kolejne karty, aby budować napięcie. W ten sposób odbiorcy będą regularnie zaglądać na Twoje profile, aby sprawdzić postępy i zdobyć więcej informacji.

Zaoferuj atrakcyjne rabaty

W okresie świątecznym cała branża e-commerce obniża ceny produktów w swoich sklepach. Skala zjawiska jest na tyle rozległa, że klienci z pewnością uciekną do konkurencji, jeżeli nie znajdą atrakcyjnych ofert u Ciebie. Przy określaniu czasu trwania promocji posłuż się danymi historycznymi, które zaczerpnąłeś z narzędzi analitycznych. Następnie utwórz kod rabatowy i podziel się nim we wszystkich dostępnych kanałach.

Wykorzystaj potencjał Google Ads…

Przy ustalaniu budżetu powinieneś wystrzegać się nieuzasadnionej oszczędności. Konkurenci i klienci grają va banque, dlatego musisz stanąć na wysokości zadania i zagospodarować większy budżet niż zwykle, aby nie zostać w tyle.

Skorzystaj z remarketingu w sieci wyszukiwania (RLSA). Przy planowaniu kampanii wybierz listy zawierające nawet odbiorców z ubiegłego roku. Kieruj reklamy zarówno do nowych klientów, jak i do osób, które w minionych miesiącach opuściły koszyki, sfinalizowały transakcję oraz oglądały asortyment. Posiadane dane możesz również użyć do uruchomienia kampanii w sieci reklamowej albo kampanii wideo.

Pamiętaj o ustawieniu nagłówków i opisów, które będą nasycone słowami kluczowymi i zwrócą uwagę klientów. Wykorzystaj nowe elastyczne reklamy tekstowe. Dzięki nim możesz zwiększyć liczbę konwersji nawet o 10%. W każdym komunikacie uwzględnij też wezwanie do działania.

O Twoim sukcesie lub porażce może zadecydować ranking reklamy. W celu uzyskania wysokiego wyniku dodaj rozszerzenia objaśnień, linków do podstron, numeru telefonu, lokalizacji, informacji o witrynie, a także promocji.

… i nie zapominaj o kampanii Facebook Ads 

Remarketing powinien być Twoją główną bronią w trakcie prowadzenia kampanii na Facebooku. Skorzystaj z uprzednio utworzonych list odbiorców, ale nie ograniczaj się wyłącznie do ostatniego miesiąca. Przypomnij o sobie nawet użytkownikom odwiedzającym Twoją stronę w ubiegłe święta. Twoim celem jest dotarcie do osób, które sfinalizowały transakcję, porzuciły koszyk albo po prostu przeglądały poszczególne produkty.

Ponadto warto zaznaczyć, że strategia najniższego kosztu pozyskania nie musi być najlepsza. Tym razem konkurencja będzie znacznie większa, więc podwyższanie stawek w kampanii może okazać się niezbędne. W ten sposób zyskujesz większe szanse na wygranie aukcji, a tym samym uzyskanie większej przestrzeni reklamowej.

Zapewnij najwyższe standardy obsługi klienta

W okresie świątecznym możesz spodziewać się kilkukrotnie większego zainteresowania swoim sklepem. Rozładowanie całego ruchu przy użyciu standardowych zasobów często okazuje się niemożliwe. Zastanów się nad tymczasowym wzmocnieniem zespołu odpowiadającego za obsługę klienta. To na tych pracownikach będzie spoczywać największa odpowiedzialność za sprawny przebieg procesu sprzedaży.

Uniknij wpadki przy dostawie

Nawet jeżeli wszystkie powyższe elementy wypadną perfekcyjnie, pozostaje jeszcze kwestia dostawy zamówień. Problemy z terminowym dostarczeniem przesyłek mogą całkowicie przekreślić wcześniejsze sukcesy. W skrajnych przypadkach grozi Tobie nawet poważniejszy kryzys wizerunkowy. W związku z tym warto ustalić plan działania wspólnie z firmą kurierską, z którą współpracujesz. Koniecznie zapytaj, kiedy przypada ostatni dzień na złożenie zamówienia, aby przesyłka dotarła do adresata jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia albo Nowym Rokiem. To prawdopodobnie najważniejsze informacja dla Twoich klientów, więc musisz wyraźnie ją zaakcentować na stronie internetowej oraz mediach społecznościowych. 

Podsumowanie

Do Świąt Bożego Narodzenia pozostało jeszcze trochę czasu. Weź jednak pod uwagę, że klienci muszą złożyć zamówienia maksymalnie do 20 grudnia, aby położyć upragniony prezent pod choinką. W związku z tym sklepy internetowe generują największy ruch właśnie teraz. Nie ma czasu do stracenia. Musisz jak najszybciej wdrożyć działania, o których wspomnieliśmy w niniejszym artykule. W ten sposób możesz zwrócić uwagę klientów i zwiększyć przychody. 

W tym wpisie poruszyliśmy jedynie podstawowe kwestie związane ze sklepem internetowym i okresem świątecznym. Zdecydowanie bardziej pogłębiliśmy temat w trakcie jednego z naszych webinarów, który znajdziecie pod tym linkiem.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.