Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Brak komentarzy

Ile kosztuje reklama w internecie?

Ile kosztuje reklama w internecie? - zdjęcie nr 1

ile kosztuje reklama w internecie

Jeszcze niedawno słowo reklama kojarzyło się przede wszystkim z telewizyjnymi spotami czy też ulicznymi billboardami. Dziś skuteczna kampania marketingowa coraz częściej odbywa się w sieci. Sposobów na reklamę w internecie jest mnóstwo – możesz umieszczać swoje banery lub spoty na stronach internetowych, promować treści w portalach społecznościowych lub płacić za obecność linku do Twojej strony na samej górze wyników wyszukiwania w Google. Ile kosztuje reklama w internecie? Sprawdź!

Reklama w internecie – o co chodzi?

Internet to obecnie w zasadzie odrębny świat, który funkcjonuje równolegle do tego realnego. Ze względu na jego rozległość i różnorodność coraz trudniej jest zaistnieć w nim w sposób całkowicie naturalny. Dlatego tak duże znaczenie ma reklama internetowa, która pozwala wielu firmom zaznaczyć swoją obecność i zdobyć klientów. Istnieje wiele sposobów na promocję w sieci i nie jest to łatwy orzech dla zgryzienia – szczególnie dla nowicjuszy. Również specjaliści z tego obszaru muszą się stale dokształcać, ponieważ przestrzeń wirtualna zmienia się bardzo dynamicznie – to, co zaledwie wczoraj było bardzo skuteczne, dziś może przynosić skutek odwrotny do zamierzonego.

Jest wiele kanałów i metod reklamowych stosowanych w internecie. Do najpopularniejszych należą: 

  • SEO,
  • kampanie Google Ads: linki sponsorowane, kampanie produktowe,
  • kampanie w mediach społecznościowych (np. Facebook, Instagram),
  • kampanie wideo na YouTube,
  • kampanie banerowe w Google Display Network,
  • re marketing,
  • kampanie marketingowe e-mailowe,
  • influencer marketing,
  • publikacja sponsorowanych treści,
  • marketing szeptany.

To jednak oczywiście nie wszystko! Ciągle są też tworzone nowe kanały promocji – m.in. dzięki kolejnym powstającym serwisom czy aplikacjom.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Podstawy reklamy internetowej – modele rozliczenia

Koszty reklam internetowych należy rozpatrywać w oparciu o obowiązujące modele rozliczenia. Tych również jest kilka. Najczęściej są one narzucone przez konkretny system i serwis. Wykupując reklamę zleceniodawca powinien sam ocenić (lub skonsultować to ze specjalistami), jaki model rozliczenia będzie dla niego najbardziej opłacalny. Najpopularniejsze formy to:

  • CPC – cost per click (lub PPC – pay per click) obejmująca płatność za każde kliknięcie w reklamę (banner, link itp.);
  • CPM (cost per mile) – rozliczenie za każde 1000 wyświetleń reklamy (niezależnie od konwersji), używane najczęściej w przypadku kampanii wizerunkowych;
  • CPV (cost per view) dotycząca płatności za każde wyświetlenie reklamy, używana przede wszystkim na YouTube i podobnych serwisach; płatność obowiązuje tylko wtedy, gdy użytkownik obejrzy przynajmniej 30 sek. Reklamy (lub całą, jeśli jest krótsza);
  • CPL (cost per lead) – rozliczenie za każdą rejestrację użytkownika lub pozyskanie kontaktu;
  • CPA (cost per action) – rozliczenie za konkretne czynności wykonane przez użytkownika na stronie, np. „polubienie” postu;
  • CPS (cost per sale) – rozliczenie na podstawie ilości transakcji sprzedaży sfinalizowanych za pośrednictwem reklamy; charakteryzuje się wysokimi prowizjami.

Jak widać, sposoby obliczania wysokości stawek za reklamę są bardzo zróżnicowane. Z tego też powodu cenniki rozmaitych kanałów promocyjnych znacząco się różnią, a porównanie opłacalności konkretnych kampanii marketingowych może być trudne, szczególnie dla laika.

Od czego jeszcze zależy koszt reklamy w internecie?

Sposób rozliczenia czy miejsce i czas publikacji to tylko czubek góry lodowej, jeśli chodzi o czynnik kształtujące koszty reklam internetowych. Warto pamiętać, że w większości przypadków ceny kampanii reklamowych AdWords ustalane są całkowicie indywidualnie. Wiele zależy od wybranych kanałów, ale również grupy docelowej czy obszaru działania i oczywiście kosztu pozyskania klienta, na jaki dana firma może sobie pozwolić. Jedna firma oferująca lakier do paznokci może powiem pozyskiwać klientów za 20 groszy, a druga za złotówkę i w obu przypadkach może to być kampania marketingowa skuteczna i opłacalna.  

Oczywiście niezbędne wydatki na reklamę będą też zależały od tego, czy zdecydujesz się działać samodzielnie, czy też postawisz na ekspertów. Druga opcja jest oczywiście droższa, ale warto pamiętać, że zazwyczaj przekłada się na znacznie większe i szybciej zauważalne zyski – działając niejako „na oślep”, bez niezbędnej wiedzy i doświadczenia, bardzo trudno jest tak rozdysponować budżet reklamowy, by pozwolił zrealizować zamierzone cele i by wyciągał maksa z danego kanału.

Reklama w internecie – zacznij od pozycjonowania

Poprzez reklamę w internecie często rozumie się wyłącznie płatne linki, banery i filmy, jednak jej prawdziwym fundamentem jest pozycjonowanie. To poprzez działania SEO (z ang. search engine optimization – optymalizację treści pod wyszukiwarki internetowe) buduje się wizerunek marki, a jednocześnie zwiększa ruch na stronie, zyskując nowych klientów. Pozycjonowanie wymaga miesięcy, a w zasadzie nawet lat konsekwencji i wdrażania starannie opracowanych strategii. Między innymi dlatego często jest pomijane lub traktowane jako najmniej skuteczna forma reklamy. W rzeczywistości jest jednak wręcz przeciwnie – to SEO daje najbardziej wyraźne, a przede wszystkim trwałe rezultaty. Na efekty trzeba jednak poczekać. Należy oczywiście pamiętać, że SEO nie jest uzasadnione w każdym przypadku – jeżeli działasz w konkurencyjnej branży, a nie masz wystarczającego budżetu, może się okazać, że po prostu przepalisz pieniądze – dlatego tak ważna jest konsultacja ze specjalistami, którzy ocenią, który kanał ma największy sens w odniesieniu do budżetu i branży.

Działania w kierunku SEO możesz prowadzić nawet samodzielnie – nie brakuje literatury czy też kursów poruszających tę tematykę. Warto jednak wiedzieć, że najlepsze rezultaty przynoszą profesjonalnie opracowane i wdrażane plany. Ile kosztuje współpraca z agencją SEO? Już od kilkuset złotych miesięcznie po nawet kilkanaście czy kilkadziesiąt tysięcy złotych. Z reguły jednak budżety SEO większości firm to od 2 do 10 tysięcy złotych.

Mówiąc o reklamie w internecie, wiele osób ma na myśli kampanie Google Ads (dawniej Google AdWords). To najbardziej oczywista, a jednocześnie dość złożona forma promocji, która odpowiednio zastosowana potrafi być też niezwykle skuteczna. Najczęściej stosuje się tzw. linki sponsorowane – to reklamy tekstowe typu CPC widoczne powyżej wyników wyszukiwania określonych haseł (słów kluczowych) lub też w niższych partiach strony.

Ceny za reklamę w Google Ads ustalane są na podstawie licytacji. Oznacza to, że poszczególne firmy, które chcą się reklamować na to samo słowo kluczowe, określają, ile są w stanie zapłacić za kliknięcie w link sponsorowany (maksymalna stawka CPC). Na tej podstawie ustalane są pozycje linków w wynikach wyszukiwania. Koszt reklamy jest więc nierozerwalnie związany z konkurencją w danej branży i budżetami reklamowymi poszczególnych firm prowadzących podobną działalność. Google podaje orientacyjną stawkę za umieszczenie linku na górze strony, a także konkurencyjność danej frazy. Konkrety? Zdarza się, że CPC będzie wynosić kilka groszy. Niekiedy jest to zaś kilkadziesiąt złotych. Wszystko zależy od obszaru, w którym chcesz się promować. W przypadku kampanii reklamowych AdWords dla Verseo najtańszy klik wynosił 5 groszy, a najdroższy ponad 200 złotych.

Zróżnicowanie kosztów reklam Ads to jeden z powodów, dla których prowadzenie opłacalnej kampanii marketingowej nie jest łatwe. Najlepiej zaufać w tej materii profesjonalistom, którzy rozdysponują Twój budżet w sposób pozwalający na uzyskanie optymalnych rezultatów. 

Ile kosztuje reklama w internecie – kampanie produktowe Google

Kampanie reklamowe AdWords to też reklamy produktowe (Product Listing Ads – PLA) przeznaczone dla sklepów internetowych. W tym przypadku, powyżej wyników wyszukiwania, zamiast samodzielnych linków do strony pojawia się określony produkt wraz z ceną. Koszty za pojedyncze kliknięcie są wówczas zauważalnie niższe – średnio wynoszą kilkadziesiąt groszy do kilku złotych – chociaż ich wysokość również zależy od promowanych produktów i konkurencyjności w tym obszarze. Warto też pamiętać, że reklama produktowa ma dość wąski charakter, a zatem wypromowanie całego asortymentu może Cię kosztować całkiem sporo. Dlatego zaleca się rozpoczynanie działań w tym zakresie od pojedynczych kategorii.

Reklama graficzna w Google Display Network

Google Display Network to narzędzie pozwalajże docieranie ze swoim przekazem do nowych odbiorców. Kampanie marketingowe prowadzone w ramach tej sieci pozwalają na umieszczanie banerów, filmów lub treści multimedialnych na stronach spełniających określone przez zlecającego kryteria. W tym przypadku koszt za kliknięcie zazwyczaj wynosi kilka czy kilkadziesiąt groszy. Ten typ reklam jest uważany za mniej skuteczny, jednak sprawdza się np. w kampaniach wizerunkowych i zasięgowych.

Remarketing – inny rodzaj reklamy graficznej

Remarketing to bardziej skuteczna, a jednocześnie popularniejsza forma reklamy graficznej dostępna kampaniach reklamowych AdWords. Polega ona na wyświetlaniu treści reklamowych (najczęściej banerów) osobom, które już wcześniej odwiedziły Twoją stronę internetową lub np. zajrzały do sklepu, ale nie dokonały zakupów. Taka promocja pozwala przypomnieć potencjalnym klientom o ofercie, która wzbudziła już wstępnie ich zainteresowanie i niejednokrotnie pozwala uchronić się przed ich utratą na rzecz konkurencji. Kampanie remarketingowe również są rozliczane w oparciu o kliknięcia. CPC to średnio kilkadziesiąt groszy. Co ważne, tego typu reklamy dzielą się na dwa typy:

  • statyczne – taki sam banner dla wszystkich odbiorców,
  • dynamiczne – treść bannera bazująca na produktach lub kategoriach oglądanych przez danego użytkownika.

W ramach działań remarketingowych można również docierać z reklamami do osób, które np. obejrzały filmy z Twojego kanału na YouTube czy też odwiedziły Twoją stronę, a następnie wyszukiwały dalsze informacje w Google. Rodzaj prowadzonych działań można więc dopasować do bardzo specyficznych potrzeb, co wpływa na opłacalność tego rozwiązania, o ile oczywiście jest rozsądnie wdrażane.

Reklamy w mediach społecznościowych

Kolejnym popularnym kanałem, w którym można prowadzić działania reklamowe, jest Facebook. Największy serwis społecznościowy świata oferuje wiele płatnych rozwiązań promocyjnych. Najczęściej wybieraną jest promowanie postów. Dzięki temu konkretne treści mogą trafić do znacznie szerszego grona odbiorców. Promocja postów generuje znacznie większe zasięgi i sprawia, że na Twój facebookowy profil, a często również stronę www, trafia więcej osób. Koszty takich reklam mogą być obliczane w oparciu o liczbę wyświetleń (średnio kilka złotych za 1000) lub kliknięcia w link (średnio od 1 do kilkunastu złotych nie licząc bardzo konkurencyjnych branż).

Facebook umożliwia ponadto ustawianie reklam nakierowanych za zdobywanie nowych „fanów” konkretnego profilu. W tym przypadku za każde nowe polubienie strony należy zapłacić od kilkudziesięciu groszy do kilku złotych. Koszty różnią się m.in. w zależności od ustalonej grupy docelowej.

Podobne mechanizmy reklam oferuje również przynależący do imperium Facebooka Instagram, jednak tam promocja jest nieco tańsza.

Reklamy na YouTube

YouTube to ostatnimi czasy bardzo popularny kanał dostępny w ramach kampanii reklamowych AdWords. Na uwagę zasługuje z pewnością ogromna liczba użytkowników korzystających z serwisu każdego dnia. To najlepsze miejsce do zamieszczania treści wideo – przy czym warto pamiętać, że nie muszą być one długie ani skomplikowane. Reklamodawcy mają możliwość korzystania z różnych formatów reklam wideo. Do najpopularniejszych należą tzw. reklamy TrueView In Stream wyświetlane przed, po lub w trakcie odtwarzania filmu. Są to klipy o dłuższym formacie, które mogą być pominięte przez użytkownika po 5 sekundach. Płatność odbywa się w formacie CPV i obejmuje tylko wyświetlenia obejmujące co najmniej 30 sekund reklamy (lub jej całość, jeśli jest dłuższa). Koszt wynosi w tym przypadku średnio kilka groszy za wyświetlenie.

Popularne są też tzw. Bumper Ads – krótkie, kilkusekundowe reklamy, których nie można pominąć. Rozliczane są w formacie CPM. Zazwyczaj koszt 1000 wyświetleń wynosi od kilku do kilkunastu złotych. Możliwości w zakresie reklamy na YouTube jest jednak znacznie więcej – przemyślane i dobrze zrealizowane kampanie na YouTube to doskonałe narzędzie reklamowe.

Reklama w internecie – czy warto?

Jak nietrudno się domyślić, najlepsze rezultaty przynosi reklama internetowa prowadzona wieloma kanałami jednocześnie wraz z przemyślaną strategią pozycjonowania. Działania można realizować zarówno na niewielką skalę, z czego najczęściej korzystają firmy lokalne, jak i bardzo szeroko. Ich koszt zależy w znacznej mierze właśnie od zasięgu, ale również od konkurencyjności w danej branży czy grupy docelowej. Ile więc kosztuje reklama w internecie? To oczywiście zależy. Niewielka firma może prowadzić skuteczne działania już za kilkaset złotych miesięcznie, podczas gdy duże sklepy lub korporacje niejednokrotnie dysponują budżetami reklamowymi wynoszącymi kilkadziesiąt tysięcy złotych. Czy to się opłaca? Bez wątpienia! Pamiętaj jednak, że jeśli chcesz się reklamować skutecznie, warto zaufać profesjonalistom.

Na pewno pewnym ułatwieniem w odpowiedzi na pytanie ile kosztuje reklama w internecie będzie nasz cennik usług reklamowych. Sprawdzisz w nim, jaki jest koszt prowadzenia kampanii marketingowej w zależności od kanału i budżetu. 🙂

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany