Ten tekst przeczytasz w 8 minut

Jak działa sklep internetowy?

Jak działa sklep internetowy

Chcesz założyć własny sklep internetowy? To dobre rozwiązanie! Rynek e-commerce rozwija się w błyskawicznym tempie, które na dodatek przyspiesza. Zastanawiasz się zatem, jak w praktyce wygląda prowadzenie sklepu internetowego i o jakie aspekty należy zadbać w tym obszarze, aby osiągnąć sukces? Podpowiadamy jak działa sklep internetowy!

Na działalność w obszarze e-commerce decyduje się bardzo wiele osób, a liczba sklepów internetowych jest coraz większa. Musisz mieć jednak świadomość, że duża konkurencja oznacza również to, że na rynku przetrwają wyłącznie najlepsi. Chociaż dobry pomysł na biznes w świecie wirtualnym to fundament, trzeba również wiedzieć, w jaki sposób założyć e-sklep oraz jak go prowadzić. To poważne wyzwanie, które oznacza naprawdę dużą ilość pracy. Jeśli jednak włożysz odpowiednio dużo wysiłku (i zainwestujesz swoją energię we właściwy sposób), wypracujesz sposób na długofalowe i stabilne przychody.

Czego potrzebujesz, aby prowadzić sklep internetowy?

Sklep internetowy sklepowi internetowemu nierówny. Trzeba sobie z tego zdawać sprawę. A co to oznacza w praktyce? Tyle, że w mechanizmy funkcjonowania tego biznesu są w dużej mierze uzależnione od tego:

  • co sprzedajesz,
  • na jaką skalę prowadzisz działalność,
  • jak się reklamujesz,
  • jak przedstawia się UX Twojej strony,
  • czy prowadzisz sprzedaż wyłącznie w Polsce, czy na rynku międzynarodowym,
  • czy sam magazynujesz oferowane towary, czy korzystasz z modelu dropshippingu.

Jednak niezależnie od tego, jak działa sklep internetowy, potrzebujesz kilku podstawowych elementów. Bez nich się nie uda. O czym konkretnie mowa?

Domena

To nazwa Twojego sklepu, a jednocześnie adres, pod który muszą trafić klienci, aby móc skorzystać z Twoich usług. Wybierz go rozsądnie – tak, aby był unikalny, łatwy do zapamiętania, a jednocześnie powiązany z branżą, w której działasz. Wbrew pozorom… to wcale nie takie proste, jak się wydaje. A to dlatego, że w niemal każdej niszy rynkowej funkcjonuje spora liczba sklepów internetowych. Dlatego nie możesz sobie raczej pozwolić na pójście „oczywistą” ścieżką, bo na niej są już inni.

Jak rozwiązać ten problem? Możesz na przykład pomyśleć o założeniu sklepu w domenie innej niż standardowe .pl, .eu .io czy .com.pl. Alternatywne i nietypowe końcówki mogą się stać charakterystyczną częścią nazwy Twojej marki, ale mogą też nieco obniżać wiarygodność domeny w oczach odbiorcy. Możesz też sięgnąć po wyraziste i „krzykliwe” słowo, które pozornie nie jest związane z obszarem, w którym prowadzisz działalność, ale jednocześnie pozwoli stworzyć silny brand.

Oprogramowanie e-commerce

To w oparciu o nie działa każdy sklep internetowy. To swoista „maszynka”, która odpowiada zarówno za prezentowanie towarów na stronie www, jak i obsługę procesu zamawiania. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej platformy e-commerce Twoi klienci mają możliwość:

  • dodania produktu do koszyka,
  • złożenia i potwierdzenia zamówienia,
  • dokonania płatności i wybrania formy przesłania towarów.

Wszystkie te informacje docierają do Ciebie w czasie rzeczywistym, a Ty możesz sprawnie zareagować i wprawić w ruch proces logistyczny. 

Tu też masz do wyboru kilka rozwiązań. Dwa najpopularniejsze to platformy open-source’owe oraz oprogramowanie SaaS. Pierwsze z nich jest odpowiednie dla średnio zaawansowanych, którzy chcą mieć pełną kontrolę nad funkcjonowaniem sklepu, a jednocześnie nie obawiają się inwestycji związanej z konfiguracją i wdrożeniem systemu.

Drugi model, oparty o platformy SaaS, to rozwiązanie dobre dla początkujących. Idąc tą drogą, nie musisz obawiać się skomplikowanej konfiguracji czy konieczności inwestycji w hosting. Wszystko otrzymasz w pakiecie abonamentowym. Taki system jest jednak mniej elastyczny – nie dopasujesz go perfekcyjnie do swojego modelu biznesowego, a gdy zaprzestaniesz opłacania usług, stracisz dostęp do e-sklepu.

Które rozwiązanie wybrać? Oba mają swoje wady oraz zalety. Jeżeli nie masz w ogóle doświadczenia, lepszym kierunkiem działania wydają się platformy SaaS, które ograniczają liczbę zadań związanych ze wdrożeniem do minimum. Jeśli jednak chcesz prowadzić większy sklep i potrzebujesz bardziej zaawansowanego systemu – przyjrzyj się bliżej możliwościom, jakie dają np. WooCommerce czy PrestaShop.

Produkty

Oczywista oczywistość? Niby tak, ale przed Tobą wybór modelu prowadzenia magazynu towarów. Nowoczesne e-sklepy działają najczęściej na dwa sposoby.

Pierwszym z nich jest prowadzenie własnego magazynu produktów. To rozwiązanie, po które sięgniesz choćby wtedy, gdy e-sklep jest rozszerzeniem działalności stacjonarnej. Dobrze sprawdza się także, jeśli jesteś wytwórcą oferowanych artykułów i sprzedajesz je w niewielkiej ilości. W takich przypadkach najczęściej wystarczy przydomowy, niewielki magazyn, który obsłużysz samodzielnie.

Co jednak, gdy liczba obsługiwanych zamówień zaczyna wzrastać? Wówczas możesz albo zatrudnić większy zespół do obsługi wysyłki paczek, albo pomyśleć o działaniu w modelu fulfillment, czyli o wynajęciu magazynu z obsługą, która zajmie się logistyką wysyłki towarów. Ty dostarczasz do niego produkty i nadzorujesz ich przepływ, ale reszta zadań spoczywa na Twoim kontrahencie z branży logistycznej.

Drugie, typowo outsourcingowe rozwiązanie, cieszy się coraz większą popularnością. Trzeba jednak uważnie wybrać podwykonawcę – tak, aby nie utracić kontroli nad sprawnością wysyłania paczek. Pamiętaj: dziś czas, w którym zostanie zrealizowana wysyłka, to jedna z głównych przewag konkurencyjnych. Im szybciej, tym lepiej!

Drugie wyjście z sytuacji to prowadzenie sklepu w modelu dropshippingu. To rozwiązanie wybierane przez początkujących w świecie e-commerce, a także chcących potraktować e-sklep jako dodatkowe źródło przychodu. Jak to działa? Ty dbasz o zaplecze techniczne e-sklepu (stronę, gdzie można dokonać zamówienia produktów), a także o działania związane z marketingiem i obsługą klienta. Natomiast zamówienia przekazujesz do hurtowni, która realizuje je z własnych zasobów. De facto działasz więc jak „dział handlowy”, ale fizycznie nie zajmujesz się ani pozyskiwaniem, ani magazynowaniem, ani wysyłaniem produktów. To szybsze, tańsze i prostsze do wdrożenia rozwiązanie. Trzeba jednak pamiętać, że w tym modelu biznesowym możesz liczyć na mniejszy procent z osiąganych przychodów niż przy korzystaniu z własnego magazynu.

Pracownicy do obsługi

Na początek, jeżeli prowadzisz mały sklep internetowy w modelu dropshippingowym, a ta działalność jest najważniejszym dla Ciebie elementem pracy zawodowej, możesz się zająć obsługą samodzielnie. Zwłaszcza w pierwszych miesiącach, kiedy będziesz stawiać pierwsze kroki w świecie e-commerce, to może wystarczyć. Z czasem zaś, gdy Twój serwis zacznie zdobywać popularność, będziesz mógł pomyśleć o poszerzeniu zespołu.

Trzeba jednak pamiętać, że odpowiednia liczba pracowników to gwarancja sprawnej obsługi klientów. Będziesz ich potrzebować np. do obsługi zapytań klientów o konkretne produkty, status realizacji zamówienia, a także przyjmowania ewentualnych zwrotów i reklamacji. Pamiętaj: część tych zadań pomoże wykonać dobrze zaplanowany system informatycznym, wykorzystujący sztuczną inteligencję. Wsparciem mogą być np. czat-boty, a także automatyzacja wysyłanych do klientów wiadomości mailowych (to drugie rozwiązanie jest zapewniane przez większość platform e-commerce).

Przy własnym magazynie zespół będzie też potrzebny do kompletowania, pakowania, nadawania i wysyłania towarów. Mierz zatem siły na zamiary i zatrudnij tyle osób, ile jest realnie potrzebnych. Sprawność obsługi klientów na wszystkich etapach jest niezwykle ważna. Pomyłki przy wysyłaniu zamówień lub duże opóźnienia w ich realizacji będą jasnym sygnałem dla klienta, że wysokiego standardu serwisu należy szukać… u konkurencji.

System przyjmowania płatności

W teorii wystarczyłoby przekazanie klientowi numeru konta, na który dokonałby on przelewu za zamówione towary. No właśnie, w teorii. O ile jeszcze ok. 10 lat temu takie rozwiązanie by „przeszło”, o tyle dzisiaj – niekoniecznie. Jest po prostu mało komfortowe, a przy tym spowalnia proces księgowania płatności.

Pomyśl sam: jak płacisz za towary zamawiane on-line? Zapewne najchętniej wybierasz proste i szybkie metody, np. PayU, BLIK-a, Pay Pala czy Google Pay. Twoi klienci także! 

Ale uwaga! Szybkie płatności elektroniczne to nie wszystkie metody płatności, które warto wdrożyć w swoim e sklepie. Pamiętaj, że:

  • istnieje spora grupa klientów, która podchodzi sceptycznie do zakupów on-line. Oni mogą chcieć zapłacić za towary dopiero przy ich odbiorze, a zatem w opcji „za pobraniem”. Ją również należy udostępnić, w porozumieniu z firmą kurierską czy operatorem pocztowym,
  • jeżeli w Twoim e-sklepie są sprzedawane dość kosztowne produkty, warto dać kupującym możliwość ich zakupienia na raty lub przy korzystaniu z opcji odroczonej płatności. 

A jak wybrać najlepszy dla swojego e-sklepu system płatności? Przyjrzyj się bliżej wszystkim dostępnym opcjom i sprawdź zarówno zakres obsługi, jak i prowizje pobierane przez serwisy transakcyjne. Im będą one niższe, tym korzystniejsze ceny produktów możesz zaoferować swoim klientom. 

Zapewnienie sprawnej wysyłki produktów

Podobnie jak w przypadku metody płatności, także w kontekście sposobu wysyłki Twoi klienci będą oczekiwali elastyczności. Nowoczesny rynek ją daje, a Ty jako sprzedawca możesz podjąć współpracę nie tylko z firmami kurierskimi, ale również z tymi, które zajmują się dostawą towarów do punktów odbioru. To drugie rozwiązanie staje się popularniejsze z roku na rok – dla klienta jest często tańsze, a przy tym wygodniejsze. Korzystając z niego, nie trzeba czekać w domu na kuriera, a paczkę można odebrać o dowolnej porze.

Dla Ciebie, jako dla sprzedawcy, będzie to oznaczało nawiązanie współpracy biznesowej z kilkoma dostawcami. Przy realizacji dużych ilości zamówień możesz negocjować jej warunki i uzyskać korzystniejsze stawki. To zaś kolejny sposób na zwiększenie atrakcyjności swojej oferty dla kupujących, np. przez zaoferowanie im darmowej wysyłki.

Jak wygląda praca sklepu internetowego w modelu dropshippingowym?

Opisane powyżej elementy są kluczowe dla sklepu, który prowadzi działalność w tradycyjnym modelu, z własnym magazynem. Co jednak, jeśli decydujesz się na funkcjonowanie w trybie dropshippingu? Wówczas funkcjonowanie e-sklepu wygląda nieco inaczej.

Twoje obowiązki, jako prowadzącego e-sklep, koncentrują się na:

  • pozyskiwaniu klientów,
  • zapewnieniu im platformy, na której mogą dokonać zakupu,
  • obsłudze zamówienia od strony komunikacji z klientem oraz z magazynem hurtowni.

Po stronie hurtowni znajdują się za to obowiązki związane z obsługą całego procesu logistycznego – tj. z kompletowaniem zamówienia, zapakowaniem go, zaadresowaniem oraz przesłaniem do kupującego. 

Gdyby zaś klient dokonał zwrotu produktów, Ty ponownie odpowiadasz za bezpośredni kontakt z kupującym oraz przesłanie do magazynu informacji o powracających produktach i dalszych krokach obsługi klienta.

W tym modelu więc zakres Twoich obowiązków skupia się głównie na sprzedaży.

Co zrobić, aby e-sklep działał dobrze i cieszył się popularnością?

Samo otwarcie e-sklepu to tylko pierwszy element całego, długiego procesu. Trzeba mieć tego pełną świadomość. Twój sklep będzie jednym z dziesiątki, setek, a nawet tysięcy w branży. Dlatego musisz mu zapewnić odpowiednią widoczność i zbudować zaufanie klientów. Na jakie elementy zwrócić uwagę w tym kontekście?

  • Jakość obsługi to podstawa

Cechami, które wpływają na pozytywne opinie o Twoim sklepie, są przede wszystkim sprawność komunikacji z klientem oraz szybkość realizacji wysyłki. Im efektywniej będziesz przekazywać kupującym informacje o statusie ich zamówienia, tym większa szansa na pełną satysfakcję z nawiązanej współpracy.

Dlatego tak ważne jest skorzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces podstawowej komunikacji z klientem. E-sklepy, które stawiają na przejrzyste wiadomości, zazwyczaj są odbierane jako bardziej wiarygodne, a klienci są bardziej skłonni zaufać im ponownie.

  • Atrakcyjne warunki współpracy

Zaoferuj swoim klientom więcej niż konkurencja. Co? Na przykład darmową wysyłkę przy składaniu zamówieniu na określoną kwotę. Jeśli wypracujesz dobre zasady współpracy np. z brokerem kurierskim, nie poniesiesz z tego tytułu wysokich kosztów, a klient będzie postrzegał Twoją ofertę jako bardziej atrakcyjną. Możesz również wydłużyć ustawowy czas na zwrot produktów – pod warunkiem, że asortyment, którym handlujesz, na to pozwala.

  • Umiejętne reklamowanie się i działania SEO

Bez dobrej kampanii reklamowej Twoja oferta zniknie wśród setek innych. Dlatego warto zadbać o zoptymalizowanie samego e-sklepu na potrzeby pozycjonowania (istotne są np. responsywność serwisu, szybkość jego reakcji na zapytania z sieci, a także jakość treści obecnych w e-sklepie), a także o wykorzystanie narzędzi reklamowych. Których i w jaki sposób? Możliwości jest bardzo wiele. Najskuteczniejsze są jednak dobrze stargetowane reklamy Google Ads, a także kampanie prowadzone w mediach społecznościowych.

Do tego należy dołożyć działania związane z inbound marketingiem, np. pozyskiwanie leadów, prowadzenie newslettera powiązanego z blogiem firmowym czy fanpage’a na FB lub Instagramie. Możliwości jest ogrom. Ważne jednak, aby kampania była prowadzona spójnie i została nakierowana na realizację konkretnych celów biznesowych.

Pamiętaj: działania promocyjne to nieodzowny i STAŁY element prowadzenia sklepu internetowego. Narzędzia marketingowe są Twoją podstawą w komunikacji z klientami – obecnymi, byłymi oraz potencjalnymi. Im więcej zainwestujesz w dobrze poprowadzone kampanie reklamowe, tym większego ROI możesz oczekiwać. Trzeba jednak pamiętać, że na naprawdę dobre rezultaty trzeba poczekać – to zrozumiałe, ponieważ potencjalny klient musi przejść przez cały lejek marketingowy, aby podjąć ostateczną decyzję o zakupie.

Jeżeli potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu kampanii reklamowej dla swojego e-sklepu lub innych wskazówek związanych z prowadzeniem działalności e-commerce, śmiało skontaktuj się z naszym zespołem. Pomożemy znaleźć rozwiązania, które pchną Twój internetowy biznes na szersze tory.

Audyt Google Ads

Dołącz do załogi ponad 30 000 subskrybentów!

Wyrusz w podróż do marketingowego świata pełnego ciekawostek o pozycjonowaniu stron, reklamie w Google, na Facebooku oraz YouTube!

Administratorem danych osobowych jest Verseo ADS spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu (60 – 122), przy ul. Węglowej 1/3.Zobacz więcej... Dane osobowe są przetwarzane przez Administratora zgodnie z przepisami prawa, w tym w szczególności z ogólnym rozporządzeniem o ochronie danych osobowych 2016/679 („RODO”) w celu związanym ze świadczeniem usługi newsletter. Administrator gwarantuje spełnienie praw osób, których dane dotyczą. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych zawartych jest w Polityce prywatności.

Praktyczne porady i darmowe materiały otrzymasz w pakiecie.

Udostępnij:

3 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Iza to personifikacja stoickiego podejścia do marketingu. Rozważna i nieromantyczna. Żaden pomysł nie jest na tyle dobry, by nie mógł być lepszy. W kreatywnych koncepcjach swoich rozbrykanych kolegów, widzi zbiory, które natychmiast należy uporządkować. Gdyby nasz dział marketingu porównać do rezerwatu osadzonego w głębi Kenii, gdzie niektórzy są gepardami, inni krokodylami albo gorylami, Iza zdecydowanie byłaby przywódczynią stada słoni. Obecnie Iza, oprócz części marketingu Verseo, pielęgnuje swoje świeżo posadzone iglaki.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Szkoliliśmy się w Google
Artykuł gościnny

Uwaga, to nie są ćwiczenia! To szkolenia Google! 🙂 Na początku października część zespołu Verseo odwiedziła siedzibę Google. Nasz cel […]

Agencja performance – 3 wyzwania w świecie opartym na danych
Krzysztof Masłowski

Agencja performance i nowe drogi rozwoju Zarządzając Verseo często spotykam się z ludźmi ze świata performance marketingu – marketerami, handlowcami, […]

Firma w Google Maps – jak założyć krok po kroku
Jakub Szperkowski

Moja firma w Google Maps – jak i po co? Google Moja Firma jest jednym z podstawowych narzędzi reklamowania firmy […]

Reklamy kontaktowe na Facebooku i Instagramie: generowanie leadów z mediów społecznościowych
Artur Kwieciński

Generowanie leadów za pośrednictwem social mediów – witamy w XXI wieku! Czasy, w których panowało przekonanie, że „social media nie […]

Live Shopping
Live Shopping – co to jest i co oznacza dla e-commerce?
Magdalena Walczak

LiveShopping, inaczej Social Shopping, to jedna z najdynamiczniej rozwijających się metod promocji sklepów internetowych. Jest sposobem reklamowania produktów, głównie modowych, […]

MOBILE FIRST INDEXING – bądź mobilny albo giń!
Barbara Oleszek

MOBILE FIRST INDEXING – przed mobile nie ma ucieczki! Świat stał się mobilny, a Mobilegeddon to już nie tylko “jeden […]