Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Jak założyć sklep internetowy na Allegro?

jak założyć sklep internetowy na allegro

200 milionów (!) – tyle ma sięgnąć liczba ofert na portalu Allegro do końca 2020 roku, zgodnie z założeniami spółki, a liczba sprzedawców przekroczyła już tam 140 tysięcy. I Ty rozważasz wykorzystanie tego kanału sprzedaży? To może być dobre rozwiązanie. Dlaczego obecność na Allegro się opłaca i w jaki sposób prowadzić tam działalność? Dowiedz się więcej na temat tego, jak założyć sklep internetowy na Allegro.

Geneza

Portal Allegro powstał w 1999 roku. Tak! Od jego powstania upłynęło już ponad 20 lat. Jednak na początku działalność serwisu koncentrowała się wokół prywatnych aukcji internetowych – przedmioty były wystawiane głównie przez użytkowników indywidualnych i sprzedawane w trybie licytacji. I choć dzisiaj również można nabyć tam produkty w tym modelu, profil Allegro uległ zmianie. Dziś jest to zaawansowana platforma sprzedażowa, na której użytkownik może kupić niemal wszystko, co sobie wymarzy. Towary nowe i używane, z Polski i z zagranicy, w niemal każdej kategorii, jaka przyjdzie do głowy.

Zalety Allegro z perspektywy sprzedawcy

  • Allegro ma łącznie zarejestrowanych ponad 20 mln użytkowników.

Oczywiście nie oznacza to, że każdy z nich jest aktywnym klientem. Mimo to, tak duża baza kupujących, którzy traktują właśnie ten portal jako pierwsze źródło zakupów online, niesie za sobą OGROMNY potencjał sprzedażowy.

  • Portal jest rozpoznawalny i budzi zaufanie

Decydując się na sprzedaż na Allegro, nie musisz inwestować w budowanie własnej, rozpoznawalnej marki (co ma plusy i minusy). Choć sprzedajesz na tym portalu we własnym sklepie (a opinia o nim ma znaczenie), najważniejszy jest fakt, iż prowadzisz sprzedaż pod flagą Allegro. Może być Ci więc łatwiej o pozyskanie klientów, zwłaszcza na początku działalności.

  • Niskie koszty początkowe

Rozpoczęcie sprzedaży na Allegro nie pociąga za sobą wysokich kosztów. Założenie sklepu firmowego jest bezpłatne, a przejście przez proces rejestracyjny – szybkie. Oczywiście musisz mieć świadomość, że aby Twoja oferta była atrakcyjna i WIDOCZNA dla klienta, czekają Cię wydatki, np. na dobre treści opisów produktów, szablon prezentacji towarów, a także na reklamę na portalu czyli Allegro Ads. Niemniej jednak prowadzenie działalności na Allegro nie oznacza, że już na początek musisz zainwestować ogromną sumę.

  • Łatwa integracja z Twoim systemem obsługi zamówień / sklepem internetowym

Bez względu na to, czy prowadzisz osobno sklep internetowy pod własną domeną, czy korzystasz jedynie z oprogramowania typu CRM, możesz przy pomocy odpowiedniej wtyczki zintegrować działanie tych systemów. W Allegro możesz też liczyć na wsparcie techniczne w tym zakresie, co także jest ułatwieniem.

  • Będzie Ci łatwo znaleźć odpowiednią niszę

To zaleta istotna przede wszystkim z perspektywy osoby początkującej w świecie e-commerce, która zastanawia się, jakie produkty sprzedawać. Krótki research na Allegro pozwoli Ci ocenić, w których niszach rynku konkurencja jest nieco mniejsza – to może być wskazówka, która pozwoli Ci rozpocząć działalność.

Na Allegro będzie Ci też łatwiej się przebranżowić – jak już wspomniano, sprzedaż, mimo wszystko, prowadzisz pod flagą samego portalu. Dlatego jeśli po jakimś czasie dojdziesz do wniosku, że chcesz kompletnie zmienić asortyment, tu będzie Ci łatwiej.

  • To dobre miejsce, aby zacząć

Sprzedaż na Allegro może być preludium do założenia własnego sklepu internetowego. Szansą na wybadanie trendów rynkowych, zainteresowania Twoimi produktami, a także na… nauczenie się specyfiki prowadzenia działalności on-line.

Między innymi z tych powodów firm, które decydują się dołączyć do Allegro, przybywa z każdym rokiem.

Pamiętaj: prowadzenie sprzedaży na Allegro nie wyklucza prowadzenia standardowego sklepu internetowego. Wręcz przeciwnie. Możesz zintegrować obsługę klientów z tych dwóch kanałów. Dwukierunkową obsługę Allegro i sklepu internetowego oferują m.in. platformy e-commerce działające w modelu SaaS. Dzięki nim zyskujesz np. możliwość automatycznego wystawiania nowych produktów na portalu czy dostęp do wszystkich zamówień spływających do sklepu w jednym miejscu.

Jakie są wady sprzedaży na Allegro?

Żadne rozwiązanie e-commerce nie jest pozbawione wad. To oczywiste. A jakie wyzwania stoją przed tymi, którzy chcą prowadzić dystrybucję za pośrednictwem Allegro?

  • Ogromna konkurencja

140 tysięcy sprzedawców, z tego ponad 100 tys. małych i średnich firm prowadzących dystrybucję na Allegro. Te liczby z jednej strony budzą potężny respekt, ale z drugiej… mogą nieco przerażać. Dlaczego? Ponieważ… możesz się zastanawiać, jak przebić się w takim morzu ofert? Łatwo na pewno nie jest, zwłaszcza bez inwestycji w promocję na portalu.

  • Cena to najważniejszy czynnik

Zastanów się, jak sam szukasz ofert na Allegro? To oczywiste, że sięgasz po opcję „sortuj według ceny”. Na tym portalu poszukuje się zazwyczaj mniej lub bardziej konkretnych towarów, dlatego koszt ich zakupu jest dla klienta najważniejszy. Ważny będzie także koszt dostawy – zwłaszcza od momentu, gdy portal uruchomił usługę Allegro Smart. W jej ramach kupujący opłaca roczny abonament za dostawy, a później jest bardziej skłonny do wybierania ofert z darmową przesyłką. Ważna jest również reputacja i responsywność danego sprzedawcy. Potrafimy wydać kilka złotych więcej, jeżeli istnieje duża różnica w wiarygodności dwóch sklepów z tym samym asortymentem. Niemniej jednak pamiętaj – cena na Allegro w wielu branżach stanowi podstawową przewagę.

  • Ograniczone możliwości budowania własnej marki

Choć zdarza się, że klienci powracają więcej niż raz do tego samego sklepu internetowego na Allegro, najczęściej dokonują zakupu u sprzedawcy, który akurat ma to, czego potrzebują, w najlepszej cenie i z najszybszą przesyłką. Dlatego sprzedając na Allegro może być Ci trudniej zbudować długofalowe relacje z klientami i oczekiwać, że będą regularnie wracać / polecać właśnie Twoje usługi swoim znajomym. Inwestując w reklamę i prowizje na Allegro zwiększasz zatem wolumen sprzedaży, ale kompletnie pomijasz kwestię własnego brandu. Długofalowo może się to okazać istotne.

  • Wysokie prowizje

Chociaż rozpoczęcie sprzedaży na Allegro jest stosunkowo niedrogie, musisz się liczyć z wysokimi prowizjami od transakcji, które udało Ci się zrealizować. Ile dokładnie wynoszą? To zależy od kategorii produktów, które sprzedajesz, jednak wysokość prowizji wynosi obecnie od 2 do 16%, więc może być dość wysoka. Przykładowo, kilkunastoprocentowymi stawkami są objęte rękodzieło, akcesoria erotyczne, ręczniki sportowe czy produkty przeznaczone dla dzieci. A to – zwłaszcza w kontekście tego, jak ważne na Allegro są niskie ceny – oznacza, że albo jesteś skazany na niższy zysk własny, albo możesz mieć problem z konkurowaniem z dużymi graczami.

  • Małe możliwości promocji

Allegro, co oczywiste, daje możliwość wyróżniania ofert na tle innych – tak, aby wyświetlały się powyżej pozostałych. Jednak takie same opcje są dostępne dla wszystkich sklepów. W rezultacie Twoja promowana oferta (za którą słono zapłacisz) jest wyświetlana wspólnie z kilkunastoma, a czasami kilkudziesięcioma innymi. Dlatego, aby się tutaj wybić, trzeba znaleźć swój własny sposób lub… skorzystać z pomocy fachowców, którzy wypracują odpowiednią strategię. Masz bowiem również dostęp do wewnętrznego systemu reklamowego Allegro, który pozwala na osadzanie banerów wewnątrz witryny, skierowanych do użytkowników, którzy mogą być potencjalnie zainteresowani Twoich produktem lub podatni na impulsywny zakup.

Sprzedaż na Allegro i własny sklep internetowy

Dobrym rozwiązaniem, stosowanym przez większość przedsiębiorców sprzedających na Allegro jest połączenie obecności na portalu z prowadzeniem własnego sklepu. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania:

  • zwiększasz liczbę „punktów styczności” z klientem – docierasz do niego i na Allegro, i w swoim sklepie,
  • zyskujesz szersze możliwości promocji – możesz wdrożyć odpowiednią strategię marketingową dla swojego sklepu zewnętrznego, np. korzystając z remarketingu, linków sponsorowanych czy promocji w mediach społecznościowych. Przez to możesz zacząć budować markę, która z czasem zacznie być rozpoznawana także na Allegro,
  • możesz pokazać klientom na Allegro, że prowadzisz też sprzedaż poza portalem – być może kolejny raz zdecydują się na zakup bezpośrednio w sklepie, co pozwoli Ci uniknąć prowizji i zwiększyć marżę?

Jedyne, o co należy zadbać, to precyzyjna integracja systemu sprzedażowego – najłatwiej jest to zrobić, korzystając z najpopularniejszych platform e-commerce, typu WooCommerce w wersji open-source czy Shoplo – przy modelu SaaS.

Jak założyć sklep interntowy na Allegro krok po kroku?

Wiesz, że chcesz założyć sklep internetowy na Allegro? W takim razie czas przystąpić do działania. 

Po pierwsze i najważniejsze: załóż konto firmowe, a nie zwykłe. Dlaczego? Ponieważ daje Ci ono znacznie większe możliwości. Różnice pomiędzy typami kont prezentuje samo Allegro.

Pełny opis różnic między kontem prywatnym a firmowym znajdziesz pod tym linkiem.

Przyjrzyjmy się im bliżej. Jak widzisz, konto firmowe:

  • daje możliwość wprowadzenia jego administratora, który nie jest jednocześnie właścicielem – to dobre rozwiązanie w firmach, gdzie to nie sam właściciel, a pracownik zajmuje się obsługą procesu sprzedażowego,
  • sprawia, że klient widzi wyraźnie napis „firma” przy Twoich danych jako sprzedawcy – to istotne, ponieważ taka informacja buduje zaufanie i przedstawia Cię jako bardziej wiarygodnego partnera niż osobę prywatną,
  • zyskujesz natychmiastowy dostęp do konta fakturowego – dzięki temu łatwiej prowadzić Ci rozliczenia z klientami i wystawiać niezbędne dokumenty sprzedażowe,
  • daje Ci możliwość uzyskania statusu Super Sprzedawcy – ten tytuł, uzyskiwany przy spełnieniu tzw. standardu Allegro, to kolejny element, który zwiększa Twoją wiarygodność dla klientów portalu.

Warto też pamiętać, że gdy masz konto firmowe, możesz przystąpić do programu Allegro Smart, który gwarantuje klientowi darmową wysyłkę towarów określonymi kanałami.

A jak założyć konto firmowe?

  1. Przejdź na stronę rejestracji na Allegro

Wybierz tam opcję „firma”. Na tym etapie wymagane od Ciebie jest podanie adresu e-mail (najlepiej ogólnego adresu firmowego lub takiego, który będzie przypisany do obsługi zamówień z Allegro), a także loginu. Uwaga! Login jest widoczny dla kupujących. Nie będziesz mieć możliwości jego późniejszej zmiany. Skoro będzie to Twoja wizytówka na Allegro, najlepiej, aby była to po prostu nazwa Twojej firmy lub domeny już prowadzonego sklepu internetowego.

W formularzu rejestracyjnym tworzysz również hasło do konta (można je później zmienić), a także podajesz nr telefonu. Warto wybrać taki, który będzie łatwo dostępny dla pracownika obsługującego sprzedaż Allegro.

Ponadto, potrzebne są dane Twojej firmy: podajesz kraj oraz numer NIP. Resztę danych Allegro pobiera samo z Głównego Urzędu Statystycznego, a Ty możesz wprowadzić ewentualne korekty.

Formularz rejestracyjny na Allegro przy zakładaniu konta dla firmy.

  1. Potwierdź rejestrację, klikając w maila aktywacyjnego

Na adres mailowy podany w formularzu rejestracyjnym w ciągu kilku minut przyjdzie wiadomość aktywacyjna. Kliknij, aby potwierdzić założenie konta.

  1. Poddaj się weryfikacji

Konta firmowe są dodatkowo weryfikowane – aby zwiększyć bezpieczeństwo korzystania z nich przez klientów. Dlatego zostaniesz poproszony o dokonanie przelewu na kwotę ok. 1 zł z konta firmowego. Ta suma zostanie Ci zwrócona lub przypisana do konta Allegro na poczet przyszłych prowizji – celem jest sprawdzenie zgodności danych.

W większości przypadków proces rejestracji zakończy się na tym etapie. W niektórych przypadkach możesz być jednak poproszony o przesłanie dodatkowych dokumentów – np. wówczas, jeśli firma działa w ramach Akademickiego Inkubatora Przedsiębiorczości lub projektu Twój Startup.

Po przejściu przez te kroki możesz rozpocząć sprzedaż na Allegro.

Jednak to nie koniec. Teraz czeka na Ciebie kolejna opcja, a mianowicie założenie sklepu na Allegro

  1. Załóż sklep na Allegro

Założenie konta firmowego to pierwszy krok. Drugim jest założenie sklepu z produktami. Czym to się różni od prowadzenia „zwykłej” sprzedaży? Tym, że będziesz mógł stworzyć swoisty landing page, prezentujący ofertę w bardziej atrakcyjny sposób.

W zakładce „Sklep” będą się mogły znaleźć m.in.:

  • logo Twojej firmy – może logo e-sklepu, który prowadzisz na własnej domenie,
  • zdjęcia w tle, które zwiększą atrakcyjność wizualną serwisu,
  • banery z promowanymi produktami,
  • serie produktowe oraz tagi ofertowe,
  • karuzele z ofertami,
  • oferty z Monetami,
  • zestawy ofert, które pozwolą Ci realizować sprzedaż wiązaną,
  • sekcje prezentujące produkty w określonej kategorii cenowej (np. wszystko do 50 zł).

Uwaga! Sekcja „Twój Sklep” jest dostępna wyłącznie w ramach wykupionego abonamentu na Allegro. W serwisie są dostępne obecnie 3 programy abonamentowe: podstawowy, profesjonalny oraz ekspercki – dostosowane zarówno do potrzeb sprzedawców działających na niewielką skalę, jak i tych realizujących setki, a nawet tysiące zamówień tygodniowo.

Plany abonamentowe obowiązujące na Allegro.

Założenie dedykowanego sklepu może być dobrym rozwiązaniem – zwłaszcza, jeżeli prowadzisz sprzedaż na szeroką skalę i zależy Ci na efektywniejszym wypromowaniu się na tym portalu. To jedno z narzędzi, które pomoże Ci pojawiać się wyżej na liście promowanych ofert, a w efekcie – osiągać lepsze zyski z transakcji.

Jak ułatwić sobie prowadzenie sklepu na Allegro?

Allegro udostępnia Menadżera Sprzedaży – narzędzie, które może Ci pomóc w obsłudze zamówień od klientów, a także śledzeniu statystyk na portalu. Sprawdza się ono dobrze zwłaszcza wówczas, gdy prowadzisz sprzedaż na niewielką skalę. Niemniej jednak, gracze z „wyższej półki” najczęściej sięgają po dodatkowe narzędzia, które usprawniają proces publikacji ofert, zarządzania nimi, a także odprowadzanymi prowizjami czy statystykami sprzedaży.

Jeśli zaś już prowadzisz e-sklep poza Allegro, możesz skorzystać ze wspomnianego wcześniej „podpięcia” sprzedaży przez ten portal do już używanego systemu. Dzięki temu ograniczysz ryzyko, że jakieś zamówienie umknie Twojej uwadze lub zostanie zrealizowane niepoprawnie.

Czy zatem prowadzenie sklepu na Allegro się opłaca? Jak najbardziej tak. Trzeba jednak mieć świadomość wszystkich wyzwań oraz ograniczeń, które wiążą się z tą formą docierania do klientów. Warto w nią jednak zainwestować, aby zwiększyć swoje możliwości sprzedażowe. 🙂

Komentarze

  1. Adam

    Faktem jest, że nie warto ograniczać się do sprzedaży TYLKO na allegro. Polecam mieć kilka platform sprzedażowych 😉

Powiązane artykuły

wskaźniki kpi
Wskaźniki KPI – co to jest?
Maciej Popiołek

Jak oceniasz efektywność prowadzonych działań marketingowych i sprzedażowych? Na jakiej podstawie poprawiasz swoje kampanie? Co robisz, aby sprawdzić, czy podjęte […]

Rodzaje targetowania na YouTube
Witold Chęciński

Dane dotyczące YouTube’a i jego użytkowników robią wrażenie. YouTube określany jest mianem największej platformy video na świecie, a liczbę jego […]

5 najczęstszych błędów, których należy unikać na LinkedIn
Dominika Słomka

Największa na świecie sieć biznesowych kontaktów zrzesza obecnie ponad 610 milionów użytkowników pochodzących z 200 krajów. LinkedIn w Polsce również […]

Zmiana wymagań Google dotycząca Google Zakupy
Łukasz Kaczmarek

Ważna informacja dla osób korzystających z reklamy w Google Zakupy! Od 14 lutego 2017 r. Google zacznie wymagać podawania numerów […]

Cena w marketingu i jej funkcje
Maciej Popiołek

Jednym z kluczowych elementów marketing mix jest cena produktu. To od niej w dużej mierze zależy to, czy klient wybierze […]

poprawne zliczanie konwersjii w google analytics
Poprawne zliczanie konwersji w Google Analytics
Barbara Oleszek

Cel – element niezbędny do wytyczania prawidłowej drogi dla twojego biznesu. Zdefiniowanie celu pozwala na ustalenie priorytetów, rozdysponowanie zasobów, a […]