Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Call To Action – jak tworzyć, dlaczego warto?

call to action - jak tworzyć

Jedna z najważniejszych cech tekstów marketingowych to obecność tzw. Call To Action (CTA), czyli wezwania do działania – najczęściej w formie linku lub też przycisku. Co to tak właściwie jest, do czego służy i w jaki sposób może przyczynić się do zwiększenia sprzedaży? Jak tworzyć Call To Action i jak zadbać o to, by były skuteczne? Przeczytaj, aby się dowiedzieć!

Call To Action – co to takiego?

„Sprawdź ofertę”, „zapisz się”, „kup teraz”, czy nawet użyte powyżej „przeczytaj” – co łączy te wyrażenia? Wszystkie mogą być sklasyfikowane jako wezwania do działania, czyli Call To Action. To kluczowe elementy każdej kampanii reklamowej czy promocyjnej. Obecnie kojarzą się głównie z treściami prezentowanymi w internecie, jednak stosuje się je również od lat w tradycyjnej reklamie. Zazwyczaj CTA ma za zadanie kierować użytkownika tam, gdzie chcesz, by się znalazł. W sieci zazwyczaj ma postać przycisku lub innego aktywnego odnośnika, który kieruje na właściwą zakładkę, landing page lub do sklepu. Wydaje się, że to drobiazg, ale w działaniach marketingowych CTA może mieć ogromne znaczenie. Dlatego jest to obowiązkowy element każdej kampanii, strony www czy reklamy mailingowej.

Dlaczego CTA jest tak ważne?

Być może zastanawiasz się, jak to możliwe, że tak prosta rzecz, jak wezwanie do działania przynosi rezultaty. Doświadczenie dowodzi jednak jednoznacznie, że wskazanie użytkownikowi, co dokładnie powinien zrobić, stwarza znacznie większe szanse na podjęcie przez niego akcji. CTA można potraktować jak drogowskaz, który pokazuje dokładnie, dokąd trzeba się udać i prowadzi klienta wzdłuż ścieżki zakupowej. To właśnie ten element często prowadzi do konwersji, czyli jednego z ulubionych pojęć marketingowców oznaczających osiągnięcie konkretnego celu (najczęściej dokonania zakupu, ale również np. zapisania się do newslettera czy złożenia zapytania).

Nawet jeśli wydaje Ci się, że strona internetowa jest przejrzyście zaprojektowana i po prostu nie ma szans, by się na niej pogubić, nie należy rezygnować z CTA. Powinny się one pojawić na każdym etapie ścieżki klienta prowadzącej do konwersji. Warto dobierać je z rozwagą. Przykładowo, po dodaniu produktu do koszyka, możesz zachęcić użytkownika do złożenia zamówienia lub też kontynuowania zakupów. W samym koszyku również powinny się znaleźć jasne drogowskazy dotyczące przejścia do kolejnych etapów realizacji. Dzięki nim unikniesz zdezorientowania i potencjalnych klientów, którzy sfrustrowani opuszczą stronę przed dokonaniem konwersji. Warto również użyć CTA, by skierować internautów na swoją stronę – umieszczając je np. w postach w mediach społecznościowych lub w meta tagach. Jeśli do tej pory ich nie stosowałeś, po zmianie strategii na pewno zauważysz różnicę!

Dlaczego warto wykorzystywać Call To Action? W skrócie – ponieważ to się opłaca. Co ważne, stosowanie wezwań do działania wcale nie musi być trudne. Wystarczy poznać kilka prostych zasad, które pomogą je umiejętnie tworzyć i umieszczać w odpowiednich miejscach, tak by przynosiły oczekiwane skutki.

Gdzie stosować CTA?

gdzie stosować call to action

Jak wspomniano, CTA najczęściej ma formę przycisku lub odnośnika. Stosuj wezwanie do działania wszędzie tam, gdzie chcesz wywołać konkretną akcję. Najczęściej pojawia się na stronach internetowych oraz w kampaniach e-mailowych. Warto jednak również używać ich w postach w mediach społecznościowych czy w meta description strony. Cele Call To Action mogą być różne. To np.:

  • zapoznanie się z ofertą lub cennikiem,
  • zakup produktu,
  • zapisanie się do newslettera,
  • zapisanie się na kurs, webinar itp.,
  • pobranie pliku,
  • złożenie zapytania ofertowego,
  • kontakt z firmą,
  • wypełnienie formularza lub ankiety  itd.

Nie warto liczyć na to, że użytkownicy – bez konkretnej zachęty – zrozumieją intencje twórców strony i zrealizują jego oczekiwania. Właśnie dlatego używa się Call To Action, które dokładnie wskazują kierunek działań i pozwalają niejako automatycznie podjąć decyzję. Siła wezwania do działania jest naprawdę spora!

Jak tworzyć Call To Action, które działają?

Stworzenie samego wezwania do działania nie jest trudne. Ważne jednak, by CTA używać z głową! Co równie istotne, należy zapamiętać, że nie każdy tekst będzie zawsze działał tak samo. Dlatego też nie ma jednej, uniwersalnej receptury na skuteczne wezwania do działania. Treści powinny być zawsze dopasowane do grupy docelowej. Warto też sprawdzać ich działanie, porównując z innymi możliwościami, tak by wybrać najlepsze rozwiązanie. Na wstępie dobrze jednak poznać zasady kreowania Call To Action, które są przede wszystkim skuteczne. Jakie to zasady?

  1. Zadbaj o prostotę przekazu

Najlepsze Call To Action są bardzo proste. Niektórzy mają jednak tendencję do niepotrzebnego komplikowania tej kwestii. Sformułowania użyte jako wezwanie do przeprowadzenia czynności muszą być zrozumiałe i jednoznaczne – nie powinny stwarzać żadnych wątpliwości co do tego, czego dotyczą. Dlatego przycisk pozwalający na dodanie produktu do koszyka powinien się nazywać po prostu „Dodaj do koszyka”. Następnie możesz zaś zachęcić klienta do „przejścia do kasy” lub „przejścia do płatności”. Co ważne, w niektórych przypadkach w CTA stosuje się 1 osobę liczby pojedynczej i może to być bardzo korzystne rozwiązanie. W powyższym przykładzie można by zastosować np. przyciski z napisami „kupuję”, a następnie „płacę” albo „zamawiam”. Niezwykle proste, a jednocześnie klarowne – czyli dokładnie takie, jakie powinno być CTA.

  1. Postaw na konkrety

Enigmatyczny przycisk „przejdź dalej” czy „kliknij” na pierwszy rzut oka może nie wyglądać źle. Dla niektórych zapewne będzie nawet intrygujący. Zwykle jednak tego rodzaju CTA nie są wystarczająco skuteczne. Coraz częściej nie wzbudzają też zaufania. Najlepiej od razu poinformować użytkownika, co czeka go po kliknięciu przycisku. Dlatego nie należy się obawiać sformułowań takich jak „zapisz się” czy „przejdź do płatności”. Są one znacznie bardziej zrozumiałe i prowadzą do uzyskania wyższego wskaźnika konwersji.

  1. Nie wspominaj o zadaniach do wykonania

Wielu użytkowników niechętnie przechodzi dalej, jeśli otrzymuje przekaz sugerujący jakieś zadanie czy męczącą pracę do wykonania. Przykładem może być sformułowanie „wypełnij ankietę” – proste i jasne, to na pewno, ale czy zachęcające? Kto chce tracić swój cenny czas, by wypełniać jakieś ankiety? Natomiast „weź udział w badaniu” brzmi już znacznie ciekawiej. Podobnie jest z używanym niekiedy „podaj informacje dotyczące płatności” – to kojarzy się z jakimś trudnym zadaniem. Tymczasem „zapłać” jest nie tylko prostsze i krótsze, ale również nie zawiera żadnej sugestii dotyczącej konieczności wykonania pracy.

Dbałość o maksymalne uproszczenie procesu zakupowego jest bardzo ważna i pozwala wyraźnie zwiększyć konwersję. Nie należy jednak również zapominać o CTA, które mogą niweczyć cały trud włożony w budowę prostej i przyjaznej strony, jeśli będą nieodpowiednio użyte.

  1. Podkreśl korzyści

Ten punkt wiąże się poniekąd z kolejnym. Zamiast kłaść nacisk na trudności, jakie mogą czekać na internautę w kolejnym kroku, przypomnij mu o korzyściach! Często warto zastąpić „zarejestruj się” słowami „wypróbuj za darmo”. Z kolei zamiast „zapisz się do newslettera” można ponownie sięgnąć po 1 os. l. poj. i użyć sformułowania „tak, chcę wiedzieć więcej o…” lub „chcę otrzymywać informacje o promocjach”.

O czym jeszcze warto pamiętać? Samo wezwanie do działania nie załatwi wszystkiego. Powinno być również obudowane tekstem, który zachęci do jej wykonania. Warto wspomnieć o korzyściach czy gwarancjach. Najlepiej również poprzez zastosowane zabiegi wykreować potrzebę natychmiastowego podjęcia tego kroku. Niekiedy pomocne może okazać się podkreślenie dotychczasowego sukcesu (np. „dołącz do tysięcy zadowolonych klientów”).

Nie tylko treść jest ważna – dobrze wyeksponowane Call To Action

Udane Call To Action musi łączyć dwa aspekty – odpowiednią treść z właściwą formą. Dlatego, jeśli już zdecydujesz, jaki tekst powinien zdobić przycisk lub link, zastanów się, w jaki sposób go wyeksponować, by nie pozostał pominięty. W tym przypadku również można określić pewien zbiór zasad, pamiętając jednak, że do każdej sytuacji należy podchodzić indywidualnie.

  1. Widoczność

Twoje starannie opracowane CTA może na niewiele się zdać, jeśli nie będzie wystarczająco widoczne. Niedopuszczalne jest, by użytkownik musiał przewinąć całą stronę, by dostać się do przycisku. Dotyczy to zarówno stron internetowych, jak i kampanii mailingowych. Najlepiej, gdy wezwanie do działania znajduje się w górnej części wiadomości, tak by pokazywało się użytkownikowi bez konieczności scrollowania. To szczególnie ważne w przypadku maili, ponieważ szacuje się, że 8 na 10 odbiorców nie zagłębia się w treść wiadomości marketingowych, czytając je jedynie do tzw. linii załamania, czyli właśnie miejsca widocznego bez przewijania strony. 

O widoczność warto zadbać, stosując również wyróżnienie kolorem oraz używając przycisku odpowiedniej wielkości. CTA powinno mieć taką formę, by użytkownik wiedział, że służy do kliknięcia. Pamiętaj o możliwości zastosowania pierwszej osoby liczby pojedynczej – to zabieg, który często pomaga zwiększyć konwersję. Wokół przycisku powinno zostać wystarczająco dużo wolnej przestrzeni, by rzucał się w oczy.

  1. Jedna oferta – jedno CTA

Używanie na jednej stronie czy w jednym promocyjnym mailu różnych wezwań do działania może jedynie wprowadzić niepotrzebne zamieszanie. Twój przekaz powinien być jasny, tak aby odbiorca nie musiał się zastanawiać, co wybrać i co kliknąć. Jeśli nie będzie umiał podjąć decyzji od razu, na pewno nie przejdzie dalej. Dlatego zawsze powinieneś stosować wyłącznie jedno CTA. Można je jednak umieścić w różnych miejscach na stronie czy w mailu, tak aby potencjalny klient nie musiał tracić czasu na szukanie przycisku. W większości przypadków jest to wręcz polecane rozwiązanie.

  1. Nie przedłużaj

Pamiętaj, że CTA powinno być krótkie i jednoznaczne. Najczęściej stosuje się wezwania składające się zaledwie z 2 – 4 słów. Jeśli masz do przekazania więcej treści, umieść ją nad przyciskiem – Call To Action powinien dotyczyć jedynie tego, co czeka użytkownika po przejściu dalej. Zwykle jednak lepiej unikać oklepanych i zbyt ogólnych sformułowań (jak np. „sprawdź” czy „kliknij tutaj”), które nie mówią zbyt wiele.

  1. Sprawdź linki!

Na koniec drobna, ale niezwykle ważna uwaga – nie ma nic gorszego niż CTA prowadzące do nieprawidłowej lub nieistniejącej podstrony. Dlatego zawsze sprawdź działanie linków, zanim uruchomisz stronę lub wyślesz marketingowe wiadomości.

Skuteczne Call To Action – jak to sprawdzić?

Aby tworzyć skuteczne wezwania do działania, warto zachować otwarty umysł. Nawet jeśli wydaje Ci się, że zastosowany zabieg doskonale się prezentuje i na pewno będzie skuteczny, w praktyce może się okazać inaczej. Dlatego dobrym sposobem jest przygotowanie kilku wariantów CTA i monitorowanie ich skuteczności. Jak to robić? Jednym z najprostszych sposobów jest sprawdzanie wysokości wskaźnika kliknięć, czyli Click Through Rate (CTR). Mówi on o tym, ile osób z tych, które zobaczyły ofertę, zdecydowały się kliknąć zawarty w niej link. Jeśli więc ze 100 osób, które odwiedziły stronę (lub na 100 wysłanych maili), 5 kliknie link, CTR będzie wynosić 5%. Stałe monitorowanie tego wskaźnika może powiedzieć wiele zarówno o doborze Call To Action, jak i konstrukcji samej oferty.

Nasze CTA wygląda tak:

przykład call to action
CTA na Verseo.pl

Zawsze warto również zwracać uwagę na konwersję, a więc na to, jak odwiedziny na stronie przekładają się na finalizację transakcji, a więc zakup, zapis, kontakt itp. Niezadowalające wyniki niekiedy mogą być skutkiem nieprawidłowo dobranych wezwań do działania. Oczywiście dobre CTA jest przydatne nie tylko w przypadku stron internetowych, ale również w kampaniach mailingowych czy kampaniach Google Ads.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

Ile kosztuje jedno kliknięcie w AdWords?
Krzysztof Masłowski

Choć w odniesieniu do kampanii AdWords często mówi się o licytacji stawek, to na końcowy koszt za kliknięcie wpływa nie […]

Marketing dla hoteli
Redakcja

Marketing dla hoteli – metody działania Kampanie marketingowe przeznaczone dla hoteli winny być prowadzone wielotorowo. Hotel nie jest wirtualnym biznesem, […]

Google Merchant Center – obowiązkowa informacja o dostawie!
Maksymilian Melion

Zmiany w Google Merchant Center Google rozszerzyło listę krajów, dla których ustawianie informacji o kosztach dostawy w Google Merchant Center […]

Remarketing w sieci wyszukiwania – wyciągnij z niego korzyści dla siebie
Paweł Dalecki

Remarketing w sieci wyszukiwania Remarketing w sieci wyszukiwania to potężne narzędzie w rękach doświadczonego specjalisty. Dla klientów, powinien pozostać transparentny […]

Google Zakupy – co to jest?
Paweł Dalecki

Google Zakupy – co to i dlaczego warto. Porównywarka Google Zakupy to dostępna z poziomu wyszukiwarki wygodna forma reklamy dostępna […]

kampanie google ads
Kampanie Google Ads za 3000 złotych – dla kogo?
Martyna Mikołajczak

Czy budżet rzędu 3000 zł na reklamę w internecie ma sens? Pytania o opinię na temat budżetów, to jedne z […]