Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

E-commerce: Podatki, regulamin, RODO. Szczegóły

E-commerce: Podatki, regulamin, RODO. Szczegóły - zdjęcie nr 1

Rodo w e-commerce

Rynek e-commerce w Polsce nieustannie rośnie – obecnie jego wartość szacuje się na blisko 100 miliardów złotych! Widząc takie liczby, od razu myślisz, żeby część z tego “tortu” zgarnąć dla siebie. Nie jesteś odosobniony. Co roku nowe sklepy internetowe wyrastają, jak grzyby po deszczu, a część z nich równie szybko się także zamyka. Nie znaczy to, że rynek jest nasycony. To dobry biznes, jeśli tylko masz pomysł, pieniądze na start i łeb na karku. A ten przyda ci się, żeby ogarnąć wszelkie formalności z tym związane. Regulaminy, RODO, podatki. Bez tego nie obejdzie się żaden e-commerce.

Regulamin e-commerce

Jeśli myślisz, że regulamin sklepu internetowego to link do strony, której nikt nie czyta to… pewnie masz rację. Regulamin jest jak Yeti – wszyscy o nim słyszeli, ale nikt go nie widział. Nie oznacza to jednak, że możesz traktować tę kwestię “po macoszemu”. To, że nikt nie czyta, nie oznacza, że możesz go nie mieć. 

Bez regulaminu sklepu internetowego nie dojdzie do zawarcia umowy kupn… I tu ciekawostka, która pozwoli Ci zabłysnąć na niejednej domówce. W polskim porządku prawnym i obrocie gospodarczym nie ma czegoś takiego jak UMOWA KUPNA-SPRZEDAŻY! 

Jest po prostu umowa sprzedaży, która jest opisana w kodeksie cywilnym. Jeśli zatem następnym razem znajomy powie ci o podpisanej umowie kupna-sprzedaży to możesz wykazać się elokwencją i użyć w jego kierunku najbardziej wyszukanych obelg. 

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Wróćmy jednak do meritum. Bez regulaminu umowa sprzedaży nie będzie zawarta prawidłowo. Idąc dalej, nawet krótki regulamin nie spełni wymagań ustawowych. 

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na e-biznesy nawet kilkadziesiąt obowiązków informacyjnych. Do głównych z nich zaliczamy:

  • szczegółowy opis usług elektronicznych świadczonych w e-sklepie;
  • dokładny opis warunków zawarcia umowy sprzedaży;
  • terminy i sposoby płatności;
  • warunki i koszty dostawy produktów;
  • warunki i sposoby składania reklamacji;
  • warunki odstąpienia od umowy;
  • przetwarzanie danych osobowych.

>> Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<

Co grozi za brak regulaminu lub błędy w jego treści?

Możesz zapytać: Po co mi profesjonalny regulamin skoro nadal nikt go nie będzie czytał? Odpowiedzi na to pytanie jest kilka:

  1. Jeśli klient nie czyta regulaminu to jego sprawa. 
  2. Sklep internetowy bez profesjonalnego regulaminu nie jest wiarygodny. 
  3. Klient nie zrobi zakupów w sklepie, który nie wzbudza jego zaufania. 
  4. I w końcu, last but not least, nie chcesz wydawać kasy na kary. A te są dosyć pokaźne i wynoszą 10% przychodów firmy z poprzedniego roku. 

Regulamin stanowi tzw. wzorzec umowny. Nad jego prawidłowością czuwa Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Ten urząd bada Twój regulamin i nakłada kary jeśli uzna, że coś jest nie tak, jak być powinno. Na szczęście sposób na ich uniknięcie jest banalnie prosty. Wyposaż swój sklep internetowy w profesjonalny regulamin. Możesz to zrobić we własnym zakresie, jeśli lubisz płakać przed komputerem i masz wolne środki na wizyty u psychoanalityka. Lepszym i tańszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług prawnika, który napisze profesjonalny regulamin sklepu internetowego i weźmie za to odpowiedzialność.

Sprzedajesz na Allegro?

Jeśli tak, to nie myśl, że polski gigant e-handlu zadbał o wszystko. Oczywiście Allegro ma swój regulamin, ale reguluje on tylko część obowiązków informacyjnych. Pamiętaj, że klient kupujący coś od Ciebie nie zawiera umowy sprzedaży z Allegro tylko z Tobą. Dlatego musisz poinformować go o warunkach dostawy, polityce zwrotów, reklamacji itp.

E-commerce a RODO

Robi mi się równie przykro, kiedy oglądam Króla Lwa i czytam RODO. W związku z tym, kiedy ktoś przyłapie mnie, jak płaczę podczas sceny śmierci Mufasy to mówię, że przypomniało mi się, że mam coś do zrobienia w pracy.

>> Baner Cookie zgodny z RODO. Ważne informacje! <<

O RODO słyszał prawie każdy przedsiębiorca, ale prawie żaden z nich nie wie, o co dokładnie chodzi. Otóż RODO to Rozporządzenie o ochronie danych osobowych, które – w dużym skrócie – określa prawa i obowiązki podmiotu gospodarczego w zakresie ochrony danych osobowych klientów. Cała trudność w odbiorze tego rozporządzenia polega na tym, że jest ono bardzo ogólne i daje duże pole do interpretacji, np. wskazuje, aby w kontakcie z odbiorcami używać prostego języka, ale jednocześnie nie definiuje, co można uznać za prosty język. Pewne natomiast jest jedno. Jeśli chcesz prowadzić sklep internetowy, to musisz go wyposażyć w politykę prywatności. Dam ci dobrą radę – nie rób tego na własną rękę. Jest to zbyt skomplikowane dla laika. 

Stworzenie polityki prywatności e-commerce możesz zlecić specjalistom. W sieci znajdziesz wiele firm i kancelarii prawnych, które zrobią to za Ciebie, a cena takiej usługi nie jest wygórowana. 

>> E-commerce: Gdzie założyć sklep internetowy? <<

E-commerce a podatki

PIT, CIT, VAT – jeśli otwierasz e-commerce, to powinieneś znać te skróty. 

Podatki to kolejna kwestia niezbędna do przemyślenia przed założeniem działalności gospodarczej – nie tylko e-commerce. Forma i rodzaj opodatkowania zależna jest od formy prawnej prowadzonego biznesu. Inaczej kwestie podatkowe wyglądają w spółce z o.o., a inaczej w jednoosobowej działalności gospodarczej. Dla przykładu spółki zobowiązane są do opłacania podatku CIT (dochodowego od osób prawnych). Mamy tu 2 stawki 9% i 19% oraz dodatkowo podatek dochodowy od wypłaty dywidendy udziałowcom. Jednak w przypadku CIT estońskiego spółka nie płaci podatku dochodowego, jeśli nie wypłaca dywidendy. Jednoosobowa działalność gospodarcza to także kilka form opodatkowania – skala, podatek liniowy, czy ryczałt. 

Podatkami warto zainteresować się jeszcze przed startem biznesu, tak aby już od samego początku wybrać dobrą formę opodatkowania, dostosowaną do formy prawnej Twojej działalności. W tym celu dobrze udać się do prawnika lub doradcy podatkowego. Lepiej na początku wydać małą kwotę na profesjonalną poradę niż później płacić o wiele większe sumy za błędy wynikające z niewiedzy. W przeciwnym razie na Twoje pytanie zadane prawnikowi po roku działalności: „Jak Pan ocenia moją optymalizację podatkową?”, w odpowiedzi możesz usłyszeć: „Na 25 lat, proszę Pana!”.

Podsumowanie

Masz wrażenie, że tym wpisem nie dajemy Ci konkretnej odpowiedzi na nurtujące pytania? To prawda, ale też nie o to w tym wszystkim chodzi. Bez dokładnego poznania Twojego pomysłu na biznes i oczekiwań, nie ma możliwości dania gotowej recepty na właściwie funkcjonujący e-commerce. To raczej pokazanie drogowskazów, aby znalezienie odpowiedniej ścieżki na szczyty biznesowych możliwości obyło się bez przykrych wydarzeń w tej podróży. 

Warto skorzystać z rad specjalistów. Świat jest pełen bankrutów, którzy wiedzieli lepiej. 

Powodzenia!

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany