Ten tekst przeczytasz w 11 minut

Brak komentarzy

E-commerce: Gdzie założyć sklep internetowy?

Gdzie założyć sklep internetowy?

Chcesz założyć sklep internetowy? Dostęp do towarów dobrej jakości, atrakcyjnych dla klientów, a przy tym korzystnych cenowo – to jedna strona medalu. Drugą jest zaplecze techniczne. Aby e-sklep mógł zacząć funkcjonować, potrzeby jest jeszcze system e-commerce. Zobacz, co to jest, ile kosztuje i które rozwiązanie warto wybrać.

Jak działa e-sklep?

Zanim przejdę do omówienia konkretnych rozwiązań, warto przyjrzeć się bliżej temu, jak od strony technicznej funkcjonuje e-sklep. Nie jest to zwykła strona internetowa. Aby klienci mogli składać zamówienia oraz byś Ty jako sprzedawca mógł je obsługiwać, potrzebnych jest szereg dodatkowych funkcjonalności. Dlatego zwykła, „podstawowa” strona postawiona na WordPressie nie wystarczy. Potrzebujesz bardziej zaawansowanego systemu, który pozwoli m.in. na:

  • Stworzenie katalogu produktów rozdzielonych według kategorii,
  • ich atrakcyjną prezentację – np. ze zdjęciami, które da się powiększać, z miejscem na opis czy informację o stanie magazynowym.
  • Dodawanie produktów do koszyka.
  • Przyjmowanie zamówień i ich przekierowanie do wygodnego dla klienta systemu płatności.
  • Dodawanie kodów rabatowych, które będą zachętą do zakupu.
  • Automatyzację komunikacji z klientem – np. wysyłanie powiadomień e-mail o statusie ich zamówienia.
  • Obsługę zamówienia po stronie sklepu – tak, by móc z łatwością skoordynować proces obsługi klientów.
  • Integrację danych związanych z zamówieniami z oprogramowaniem firmowym.

Te możliwości (i znacznie więcej) daje odpowiednio dobrana platforma e-commerce. Skorzystanie z niej jest więc koniecznością. Pojawia się jednak pytanie, które rozwiązanie wybrać.

>> Pozycjonowanie sklepów internetowych <<

Rodzaje platform e-commerce

Kiedy wpiszesz w Google hasło „platforma e-commerce”, pojawią się dziesiątki rozwiązań. Aby świadomie nadać kształt swojemu e-sklepowi, musisz poznać podstawy związane z usługami w tym obszarze. Po pierwsze powinieneś wiedzieć, jakie są rodzaje platform e-commerce. 

Można wyróżnić 3 główne rodzaje systemów obsługi e-commerce. Są to:

  • Platformy open-source, takie jak np. WooCommerce czy PrestaShop,
  • Platformy abonamentowe, działające w modelu SaaS (Software as a Service, czyli oprogramowanie jako usługa),
  • Platformy dedykowane.

Każdy typ systemu funkcjonuje na innych zasadach i… jest dostosowany do potrzeb innych sklepów internetowych. Dlatego nie da się jednoznacznie powiedzieć, które z tych rozwiązań jest najlepsze. Wszystkie są dobre, o ile zostaną dopasowane do specyfiki wymagań konkretnej formy działalności. Dowiedz się więcej o każdej z nich!

Jak działają platformy Open Source dla ecommerce?

Platformy Open Source to m.in. rozwiązania takie jak Magento, PrestaShop czy coraz popularniejsze w Polsce WooCommerce. To systemy, które wymagają zainstalowania na serwerze hostingowym i skonfigurowania – podobnie jak standardowa strona internetowa. Przykładowo WooCommerce jest rozbudowaną wtyczką do WordPressa.

To oprogramowanie cechuje się bardzo dużą elastycznością. Zarówno zakres funkcjonalności powstałego na jego bazie sklepu, jak i wygląd można dowolnie modyfikować – dopasować je do specyfiki własnej oferty oraz założeń komunikacji brandingowej. 

Najważniejsze zalety platform open-source’owych to:

  • Bardzo duża elastyczność przy projektowaniu sklepu internetowego i jego funkcjonalności – liczba wtyczek dostępnych dla najpopularniejszych platform jest ogromna, w związku z tym można stworzyć naprawdę nowoczesny e-sklep, dostosowany do wymogów SEO, inbound marketingu oraz przyjazny dla klienta.
  • Stworzony sklep należy do jego właściciela – cały kod i konfiguracja znajdują się na należącym do Ciebie serwisie hostingowym i nawet gdybyś w pewnym momencie przestał prowadzić działalność i inwestować w nią, system pozostaje Twoją własnością, a nie znika w przestrzeni internetowej.
  • Duże możliwości rozwojowe – jeśli z czasem Twój e-sklep zacznie się rozwijać, np. poszerzać asortyment czy grono odbiorców, możesz go z łatwością zmodyfikować, dopasowując do bieżących wymogów, bez utraty wcześniejszych danych czy konieczności konfigurowania zupełnie „od zera”.
  • Ogromna liczba wtyczek – tak, podkreślamy to ponownie nie bez powodu! Google Analytics, wtyczki social media, platformy kurierskie, serwisy płatnicze, porównywarki, newsletter… to wszystko i znacznie więcej „załatwisz” wtyczką.
  • Duże wsparcie techniczne – ponieważ masz do czynienia z oprogramowaniem open-source’owym, społeczność zgromadzona wokół jego rozwoju jest duża, a odpowiedzi na Twoje pytania lub wątpliwości już na pewno istnieją.
  • Bezpieczeństwo – nieustanny rozwój platform open source’owych oznacza częste aktualizacje, również te dotyczące bezpieczeństwa. Jeśli tylko zadbasz o to, aby je wprowadzać do swojego sklepu, nie musisz się obawiać o pojawienie się złośliwego kodu czy innych zagrożeń.
  • Łatwość dostosowania do wymogów SEO – platformy takie jak np. WooCommerce są bardzo przyjazne działaniom związanym z pozycjonowaniem i optymalizacją. „Lubią się” z Google i można je skonfigurować tak, aby sklep był lepiej oceniany przez algorytmy wyszukiwania.
  • Duża dowolność w tworzeniu layoutu – możesz skorzystać z bezpłatnych lub płatnych gotowych szablonów, lub też zdecydować się na zamówienie własnego, zgodnego z systemem identyfikacji Twojej marki. 

Co z wadami? Trzeba pamiętać, że:

  • Wdrożenie sklepu opartego na platformie Open Source wymaga pomocy specjalistów – chociaż w teorii możesz to zrobić samodzielnie, w praktyce, jeżeli nie jesteś ekspertem, możesz mieć problemy z konfiguracją.
  • Integracja open-source’owego sklepu z oprogramowaniem ERP bywa czasem problematyczna, choć jeśli zajmie się nią fachowiec, nie powinno być problemów.
  • Open-source nie oznacza „darmowe” – same platformy są dostępne bezpłatnie, podobnie jak lwia część wtyczek, jednak nadal czeka Cię inwestycja w płatne rozwiązania, a także wydatek na wdrożenie całego systemu.
  • Przy wyborze tego rozwiązania trzeba skorzystać również z usług hostingowych, a zatem zainwestować w miejsce na serwerze lub serwer dedykowany (dzięki temu sklep jest w pełni Twoją własnością i to Ty dysponujesz „kodem źródłowym” do niego).

Przy tworzeniu sklepu na podstawie tego rozwiązania spoczywają na Tobie obowiązki związane z dostosowanie serwisu do wymogów prawnych (np. RODO) i przygotowanie regulaminów. Brak tu także dedykowanego wsparcia technicznego. Z drugiej strony – znalezienie fachowców, którzy go udzielą, jest łatwe, z uwagi na popularność WooCommerce czy PrestaShop.

New call-to-action
New call-to-action

Dla kogo to rozwiązanie?

Platforma open-source jest uniwersalnym rozwiązaniem, które jednak wymaga zainwestowania dość znaczących środków finansowych we wdrożenie, a także minimum wiedzy związanej z obsługą takiego systemu.

Ten system najlepiej sprawdzi się dla Ciebie, jeśli:

  • Zamierzasz prowadzić mały lub średniej wielkości sklep, ale zostawić sobie furtkę do jego łatwego rozwinięcia w przyszłości – pomogą w tym rozliczne wtyczki dostępne do WooCommerce czy PrestaShop.
  • Zależy Ci na niezależności Twojego sklepu – na tym, aby należał do Ciebie i by możliwe było swobodne dokonywanie jego modyfikacji, bez ograniczeń stawianych przez platformę.
  • Stać Cię na poniesienie większych kosztów „na wejście” – związanych z konfiguracją i wdrożeniem sklepu. Plus? Później nie zapłacisz opłaty abonamentowej (czeka Cię jednak wydatek na serwer).
  • Myślisz o rozwinięciu działalności na rynku zagraniczne – w takim przypadku będzie Ci łatwiej np. rozszerzyć e-sklep o wersję przetłumaczoną na angielski czy niemiecki.

Ile to kosztuje?

Same platformy e-commerce w modelu open-source są dostępne bezpłatnie, podobnie jak wiele wtyczek. Nie oznacza to jednak, że nie poniesiesz żadnych kosztów. Zapłacisz np. za:

  • Szablon strony – to wydatek abonamentowy, rzędu kilkuset złotych rocznie.
  • Niektóre wtyczki – koszt zakupu jednej to kilkadziesiąt-kilkaset złotych, a inwestycja we wszystkie niezbędne może przekroczyć 1 000 zł.
  • Wdrożenie i konfigurację e-sklepu – tu koszty są uzależnione od tego, czego oczekujesz od dewelopera, jednak będą wynosiły minimum kilka tysięcy złotych.

>> Oferta dla e-commerce <<

Jak działają platformy SaaS?

Platformy e-commerce w modelu SaaS działają na zupełnie innej zasadzie. W ich przypadku korzystasz z gotowego systemu, dostępnego on-line. Nie potrzebujesz serwera hostingowego, a cała „maszynka” jest udostępniana w ramach usług abonamentowych działających wirtualnie. Wykupujesz pakiet abonamentowy, a w jego ramach otrzymujesz łatwe do skonfigurowania narzędzie. Na takiej zasadzie działają m.in. takie platformy jak Shoplo czy Shopify.

Takie sklepy są utrzymywane w chmurze, a zarządzanie nimi od strony technicznej należy do samej platformy abonamentowej. Twoim zadaniem jest wybranie odpowiedniego pakietu usług oraz regularne opłacanie abonamentu – w systemie miesięcznym lub rocznym.

Jakie są zalety tego rozwiązania?

Platformy SaaS to:

  • Szybka konfiguracja – podstawowy sklep możesz przygotować nawet w ciągu kilku minut. Będzie gotowy do podpięcia pod domenę i wprowadzenia do niego produktów, tekstów i innych elementów. Bardziej zaawansowany powstanie maksymalnie w ciągu kilku dni. To oznacza bardzo dużą oszczędność czasu i pieniędzy.
  • Przewidywalne, stałe koszty – z góry wiesz, ile zapłacisz za każdy miesiąc funkcjonowania sklepu oraz jakie funkcjonalności będą w nim dostępne. Wydatki mogą być niewielkie, zwłaszcza jeżeli masz w planach otworzyć prosty sklep z małym asortymentem, działający na stosunkowo niewielką skalę.
  • Duża łatwość obsługi – poradzi sobie z nią nawet osoba, która nie ma dużego doświadczenia w świecie e-commerce, a integracja platformy z oprogramowaniem typu ERP czy CRM nie powinna stanowić problemu, ponieważ najczęściej oferowane są gotowe rozwiązania w tym zakresie.
  • Wygoda konfiguracji – ograniczona liczba opcji dostępnych w pakiecie dla początkujących w świecie e-commerce może być sporym ułatwieniem, przyspieszającym proces decyzyjny. Wygodne kreatory szybko przeprowadzą Cię przez cały proces.

Warto wspomnieć, że platformy SaaS dostarczają najczęściej wsparcie od strony prawnej. To oznacza, że oferują gotowe regulaminy i inne elementy wymagane przepisami prawa, np. związanego z ochroną danych osobowych.

Jakie są wady SaaS?

Platformy SaaS, choć dzisiaj coraz popularniejsze i łatwiej dostępne, nie są rozwiązaniem pozbawionym wad. Decydując się na nie, trzeba pamiętać, że:

  • Masz ograniczone możliwości konfiguracyjne – w praktyce oznacza to, że masz dostęp do limitowanych funkcjonalności i jeśli np. zamarzy Ci się wprowadzenie zaawansowanego systemu konfiguracji produktu (np. wyboru koloru, rozmiaru, elementów personalizujących itp.), to może się nie udać. Owszem, takie platformy oferują wsparcie programistyczne i czasami istnieje możliwość zastosowania rozwiązań dedykowanych, jednak… to wymaga czasu i poniesienia sporych kosztów. Najczęściej zaś dostosowanie konfiguracji do specyficznych wymagań będzie po prostu niedostępne.
  • Sklep de facto nie należy do Ciebie – w modelu SaaS możesz korzystać z zasobów sklepu i mechanizmu, który nim zarządzać do momentu, w którym opłacasz abonament za udostępnione usługi. Nie masz więc możliwości np. automatycznego przeniesienia sklepu na inną platformę bez utraty całej konfiguracji. Będziesz wówczas zmuszony zaczynać od początku.
  • Integracja z nietypowymi systemami zewnętrznymi może być problematyczna – o ile korzystasz np. z dedykowanego oprogramowania ERP, możesz mieć problem ze zsynchronizowaniem jego pracy z platformą e-commerce.
  • Czekają Cię comiesięczne koszty – będziesz je musiał ponosić bez względu na to, czy sklep przynosi zyski, czy nie, jeśli zechcesz go utrzymać w sieci.
  • Możesz mieć problemy z wydajnością – zwłaszcza jeżeli Twój sklep ma działać na szeroką skalę lub po prostu zaczyna się rozwijać. Jeśli przybędzie produktów oraz kupujących, całość może znacząco zwolnić. To duży problem zarówno dla Twoich klientów, którzy mogą się zniechęcić oczekiwaniem, jak i z perspektywy działań SEO. Wszelkie opóźnienia powodują, że algorytmy Google zaczynają się mniej „lubić” z e-sklepem i obniżają jego rating.
  • Trudności z rozwinięciem sklepu – o ile w przypadku platform open-source’owych wdrożenie zmian i rozszerzenie funkcjonalności e-sklepu jest dość proste, o tyle platformy abonamentowe stawiają ograniczenia. Owszem, najdroższe pakiety dają dostęp do bardziej zaawansowanych funkcjonalności, ale dużemu e-sklepowi mogą one nie wystarczyć.

Dla kogo to rozwiązanie?

Platformy SaaS to rozwiązanie dla osób, które:

  • chcą szybko otworzyć sklep internetowy, nie tracąc czasu na poszukiwanie specjalisty, który zajmie się wdrożeniem i konfiguracją,
  • dopiero rozpoczynają przygodę z branżą e-commerce,
  • chcą prowadzić prosty sklep – mały lub średniej wielkości – z w miarę standardowymi produktami,
  • nie mają specyficznych wymagań co do funkcjonalności e-sklepu i nie szukają nietypowych rozwiązań programistycznych,
  • planują działalność raczej na rynku polskim niż na europejskim,
  • oczekują stałych kosztów i nie chcą na wstępie ponosić dużych wydatków na zaprojektowanie i wdrożenie sklepu,
  • potrzebują kompleksowego wsparcia technicznego i kontaktu z doradcą klienta.

>> Zwiększenie współczynnika konwersji e-commerce <<

Ile to kosztuje?

Początkowy wydatek na założenie e-sklepu na platformie SaaS może być niższy niż przy wykorzystaniu systemu open-source’owego. Płacisz przede wszystkim za wykupiony pakiet – w systemie miesięcznym, 3-miesięcznym lub rocznym. Koszty rozpoczynają się od kilkudziesięciu zł miesięcznie za prowadzenie podstawowego, standardowego e-sklepu, a kończą na kilku tysiącach złotych, za naprawdę rozbudowane serwisy.

New call-to-action
New call-to-action

Do podstawowych kosztów związanych z platformą e-commerce będzie pewnie trzeba dodać wydatek na zaprojektowanie layoutu sklepu zgodnie z Twoim systemem identyfikacji marki, a także – bardzo często – za dodatkowe usługi. Zapłacić trzeba będzie być może np. za dodatek integrujący platformę z Twoim oprogramowaniem ERP czy za integrację ze sklepem na Facebooku lub z aukcjami Allegro.

Platformy dedykowane

Trzecie rozwiązanie to tzw. platformy dedykowane, a więc oprogramowanie, które zostanie zaprojektowane i wykonane zgodnie z przedstawioną przez Ciebie specyfikacją. Przygotowaniem takiego systemu zajmą się deweloperzy, tworząc go od zupełnych podstaw – tak, aby mechanizm funkcjonowania e-sklepu był w 100% dostosowany do tego, jak będzie wyglądał proces sprzedażowy.

Brzmi bardzo dobrze, prawda? I rzeczywiście, giganci e-commerce bazują na takich rozwiązaniach, a dzięki temu mogą jeszcze lepiej konkurować z pozostałymi. Dlaczego więc tak niewielu właścicieli małych oraz średnich sklepów decyduje się na pójście tą drogą? Odpowiedź jest prosta: chodzi o koszty.

Jakie są zalety platform dedykowanych?

Najważniejsze zalety platform dedykowanych to:

  • Pełne dostosowanie oprogramowania do specyfiki procesu sprzedażowego – ograniczeniem nie będzie np. konieczność stworzenia zaawansowanego konfiguratora produktu czy kreatora, który pozwoli zaprojektować klientowi swój towar.
  • Maksymalne bezpieczeństwo – autorskie rozwiązania są rzadziej celem ataków złośliwego oprogramowania.
  • Pełne wsparcie techniczne – klient może liczyć na pomoc deweloperów na każdym etapie wdrażania i użytkowania platformy.
  • Pełne możliwości modyfikacji – jeśli w przyszłości sklep będzie potrzebował innych rozwiązań, nie będzie ograniczeń przy ich wdrażaniu.
  • Pełna integracja z innym oprogramowaniem wykorzystywanym przez e-sklep – płynna wymiana danych np. z programem magazynowym, CRM-em oraz całym ERP.

To produkt w pełni skrojony na miarę indywidualnych potrzeb. Bardzo zaawansowany i maksymalnie funkcjonalny.

Jakie ma wady platforma dedykowana?

Podstawowe ograniczenia, które powodują, że na to rozwiązanie decydują się głównie najwięksi gracze na rynku, to:

  • Cena – koszt zamówienia platformy dedykowanej to zazwyczaj kwota od kilkunastu, a nawet kilkuset tysięcy wzwyż,
  • czas wykonania – zaprojektowanie i implementacja autorskiej platformy oznacza co najmniej kilka miesięcy poświęconych na jej rozwinięcie. Na takie oprogramowanie trzeba długo poczekać, a to oznacza również oczekiwanie na zyski,
  • konieczność przywiązania się do dewelopera – ponieważ platformy dedykowane powstają na podstawie nietypowych rozwiązań programistycznych, może się okazać, że późniejszych modyfikacji może dokonać tylko ich twórca. To może oznaczać spore ryzyko. Co, jeśli za kilka lat firma, która przygotowała Twoją platformę, nie będzie już obecna na rynku?

Dla kogo to rozwiązanie?

Dedykowane platformy e-commerce to rozwiązanie, które będzie odpowiednie wyłącznie dla najsilniejszych graczy na rynku. Czyli dla sklepów, które:

  • Istnieją już od jakiegoś czasu na rynku i mają ugruntowaną pozycję,
  • obsługują ogromną liczbę zamówień i oferują bardzo duży katalog produktów,
  • są innowacyjne i proponują klientom coś niestandardowego,
  • dysponują bardzo dużym budżetem na wprowadzenie własnego systemu obsługi klientów.

Ile to kosztuje?

W przypadku kosztów platformy dedykowanej dobrze sprawdza się powiedzenie „sky is the limit”. Budżet naprawdę dużych i skomplikowanych projektów może sięgać kilkuset tysięcy złotych lub znacznie wyższych sum. Jak zatem widzisz, mogą sobie na to pozwolić tylko nieliczni.

Którą platformę e-commerce wybrać?

Wybór odpowiedniego rozwiązania nie jest łatwym zadaniem. Musisz wiedzieć, czy decydujesz się na platformę open-source, czy też na SaaS. Jak podjąć słuszną decyzję?

  • Jeżeli zależy Ci na czasie i chcesz jak najszybciej otworzyć e-sklep, planujesz działać na dość małą skalę, standardowymi kanałami i metodami – lepszym rozwiązaniem może być platforma abonamentowa.
  • Jeżeli masz już doświadczenie w e-commerce i zależy Ci na elastycznym dopasowaniu funkcjonalności e-sklepu, a do tego myślisz o jego nieustannym rozwijaniu – zdecyduj się na rozwiązanie Open Source.

A co dalej? W jaki sposób wybrać konkretną platformę? Tu także nie ma jednej, dobrej odpowiedzi. Każdy z systemów ma swoje zalety oraz wady. Niemniej jednak, gdy będziesz przyglądać się ofertom, sprawdź:

  • Koszty, jakie wiążą się ze wdrożeniem danego rozwiązania – pamiętaj przy tym, że nie powinny być one czynnikiem decydującym.
  • Popularność danego rozwiązania – im popularniejsza platforma, tym większe szanse, że otrzymasz wsparcie techniczne od społeczności skupionej wokół niej.
  • Możliwość integracji z innymi rozwiązaniami technicznymi, z których już korzystasz – np. z platformami kurierskimi czy z Twoim oprogramowaniem ERP.
  • Dostępność potrzebnych Ci funkcji – np. to, czy możliwe jest znalezienie wtyczek pozwalających na automatyczne drukowanie etykiet do wysyłki zamówień albo integracja z interesującym Cię systemem płatniczym.

>> E-commerce B2B: 6 najczęstszych błędów <<

Przyjrzyj się także opiniom o poszczególnych platformach – porozmawiaj ze znajomymi, którzy już prowadzą e-sklep, a także ze specjalistami. W ten sposób znajdziesz rozwiązanie na miarę potrzeb Twojego sklepu online.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany