Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Brak komentarzy

Co wpływa na pozycję produktów na Allegro?

Co wpływa na pozycję produktów na Allegro?

Sprzedaż na Allegro jest doskonałym sposobem na wsparcie sprzedaży online. Zapewnia dostęp do milionów kupujących, którzy wchodzą na stronę z intencją zakupową, dlatego jest kanałem, o którym nie mogą zapominać rozwijający się przedsiębiorcy. Jest to też platforma dla rozpoczynających swoją przygodę z e-commerce, bo dzięki niej możemy budować bazę lojalnych klientów. Jednak to potencjał, który tylko nieliczni są w stanie w pełni wykorzystać. Na Allegro dostępnych jest średnio 150 mln ofert od 140 tysięcy profesjonalnych sprzedawców. Trzeba więc włożyć sporo wysiłku, by przyciągnąć do siebie użytkowników platformy. Co można zrobić, żeby pozycja naszych produktów na Allegro była wyższa niż ofert konkurencji?

  • Pozycja produktów na allegro zależy w głównej mierze od oceny kupujących, jakości obsługi klienta, atrakcyjności oferty, terminowości realizacji zamówień oraz naruszeń regulaminu.
  • Allegro Ads nie zwalnia nas z dbałości o pozycjonowanie produktów na Allegro.
  • Oferty z pierwszych miejsc generują 16% wszystkich kliknięć na Allegro i ponad 21% wszystkich transakcji.

ZOBACZ TERAZ CASE STUDY KAMPANII ALLEGRO ADS!

Pozycjonowanie na Allegro

Stosunkowo niewiele osób zdaje sobie sprawę, że na Allegro, podobnie jak w Google, również można się pozycjonować, by zyskiwać jak najwyższe pozycje w rankingu ofert, choć platforma ta bierze pod uwagę inne czynniki rankingowe niż gigant z Mountain View. W jaki sposób układana jest lista produktów, którą otrzymujemy po wpisaniu zapytania do wyszukiwarki Allegro? Platforma ta ma swoje algorytmy oceniające oferty, a lista elementów branych pod uwagę nie jest krótka. Samo Allegro podaje, że miejsce w rankingu zależy od parametru zwanego Jakością Sprzedaży. Składają się na niego takie czynniki jak:

  • oceny od kupujących,
  • obsługa klienta,
  • atrakcyjność oferty,
  • realizacja zamówień,
  • naruszenia regulaminu.

Łączna ocena ze wszystkich tych obszarów wpływa na to, jakie miejsce zajmą nasze oferty pośród wszystkich stron produktowych odpowiadających na zapytanie potencjalnego klienta, ale nie tylko one mają znaczenie. Podobnie jak Google Allegro nie ujawnia wszystkich parametrów branych pod uwagę przez algorytmy. Omówmy jednak pokrótce każdy z tych, które są podane do wiadomości publicznej. 

Oceny od kupujących

oceny kupujących na allegro

Jest to jeden z najbardziej oczywistych czynników, który w zasadzie nie wymaga tłumaczenia. Każdy kupujący ma prawo ocenić transakcję, a system wyciąga z nich średnią, którą można zobaczyć na profilu sprzedawcy. Im lepsza średnia i im więcej jest pozytywnych opinii o sprzedawcy, tym większa szansa, że jego oferty znajdą się wyżej w rankingu. Liczą się tutaj również polecenia kupujących. Aby system wysoko umieszczał produkty danego sklepu, musi on mieć minimum ocenę 4.75, a co najmniej 95% klientów powinno polecać zakupy u tego sprzedawcy. Sklepy, które nie osiągają wymaganych progów, nie mogą liczyć, że ich oferty zostaną wywindowane przez system.

Obsługa klienta

Jest to obszar bardzo powiązany z oceną kupujących, jednak brane są w nim pod uwagę nieco inne aspekty. Oferty z topowych pozycji nie mogą pochodzić od sprzedawcy, który ma lub miał wszczęte dyskusje z kupującymi w ciągu ostatnich 30 dni. Liczy się również terminowe odpowiadanie na wiadomości od klientów oraz średni czas oczekiwania na taką odpowiedź. Jeśli już pojawią się dyskusje dotyczące sprzedawcy, system zlicza punkty za terminowe odpowiedzi i średni czas odpowiedzi w tych wątkach. 

Atrakcyjność oferty

Na atrakcyjność oferty nie wpływają same walory proponowanych produktów, a raczej udogodnienia stosowane przez sprzedawcę, by zapewnić kupującym jak największy komfort przy przeprowadzaniu transakcji. Wchodzą tu w grę takie aspekty jak aktywne metody płatności, opcje dostawy, procent ofert w Allegro Smart i z wysyłką w 24 godziny oraz aktywność w akcjach sprzedażowych. Im więcej możliwości zapewniamy klientowi, tym lepiej oceniane są nasze oferty. Liczone są także punkty za procent ofert z numerami służącymi identyfikacji produktów, bo to pomaga platformie w produktyzacji. Dzięki nie Allegro może grupować oferty z tym samym produktem, a użytkownik może je porównywać lub zmienić listę ofert na listę produktów, by uniknąć powtórzeń podczas przeglądania.  

New call-to-action
New call-to-action

Realizacja zamówień

Tutaj w grę wchodzi oczywiście terminowość wysyłki i dostawy produktów z oferty sklepu, ale nie tylko. System bierze też pod uwagę obrót (za obrót powyżej pewnych progów przydziela dodatkowe punkty), liczbę zrealizowanych zamówień i uzupełnienie w terminie numerów przesyłek. Im więcej przeprowadzamy pomyślnych transakcji, tym więcej punktów dostajemy. 

Naruszenia regulaminu

Jeśli sprzedający chce, by jego oferty wyświetlały się na topowych pozycjach na liście produktów, musi też dbać o przestrzeganie regulaminu. Dyskredytujące są dla sklepów ostrzeżenia, upomnienia, blokady konta i ofert czy oferty usunięte za naruszenie regulaminu. System bierze pod uwagę dane z ostatnich 30 dni, dlatego jedno potknięcie nie skreśla nas całkowicie, ale znacznie utrudnia pięcie się po drabince wyników. 

W skrócie można więc powiedzieć, że na ogólną ocenę algorytmów Allegro ma wpływ to, w jakim stopniu sprzedający odpowiadają na potrzeby klienta, zapewniają mu bezpieczeństwo i terminowość transakcji. 

Allegro zadbało o to, by każdy sprzedawca mógł sprawdzić, jakie wyniki otrzymuje, korzystając ze swojego panelu klienta. W sekcji Jakość mojej sprzedaży można sprawdzić ocenę w każdym z wymienionych aspektów, a system sam pokazuje, które parametry wymagają poprawy. Oprócz tego można też sprawdzić, jak nasz wynik wypada w porównaniu z wynikami konkurencji. Nie są to oczywiście porównania do konkretnych sprzedających – platforma podaje jedynie informację, ile procent sprzedających radzi sobie na platformie lepiej. Jeśli tylko niewielki procent sprzedających osiąga wyższe wyniki, nasze oferty będą zajmowały wysokie miejsca na Allegro. 

Pozycjonowanie na Allegro – co jeszcze ma znaczenie?

Nie możemy jednak zapominać, że algorytm Allegro dba przede wszystkim o to, żeby pokazać użytkownikowi oferty najlepiej dopasowane do jego zapytania. Ważne jest więc też to, by dostarczyć mu jak najwięcej informacji o produkcie, aby mógł dopasować go do szukanych haseł. Oznacza to tworzenie precyzyjnych nagłówków, opisów, właściwy przydział do kategorii, uzupełnienie informacji o dostępnych kolorach, wzorach, materiałach czy wariantach. Dobrze uzupełniona oferta nie tylko zwiększa szansę, że nasz produkt znajdzie się w wynikach wyszukiwania, ale też buduje zaufanie odbiorców i zwiększa szansę, że ostatecznie zdecydują się dokonać zakupu. Taką samą rolę grają także zdjęcia produktu – powinny być one dobrej jakości, a do każdej oferty najlepiej dodać po kilka fotografii. 

Wyszukiwarka Allegro dobrze operuje synonimami, dlatego nie musimy za wszelką cenę starać się zawrzeć jak najwięcej słów kluczowych w nazwie produktu. Najlepiej sprawdzają się naturalnie brzmiące opisy i nazwy dobrze wskazujące na to, czego kupujący może się spodziewać w ofercie. 

Wysoka pozycja produktów na Allegro może także wspomóc pozycjonowanie w wyszukiwarce Google. Warto pamiętać, że podstrony z ofertami będą indeksować się w Google, dlatego unikalne, wyczerpujące opisy z frazami kluczowymi zwiększają szansę, że użytkownik znajdzie nasz produkt, korzystając bezpośrednio ze swojej domyślnej wyszukiwarki w przeglądarce. 

New call-to-action
New call-to-action

Allegro Ads – sposób na wysokie pozycje w rankingach

pozycje produktów na allegro

Uzyskanie wysokich pozycji w wynikach organicznych jest wykonalne, ale wymaga pracy i cierpliwości. Nie da się też ukryć, że z reguły to duże sklepy mają większą szansę zdobyć topowe pozycje – wskazują na to dodatkowe punkty za obrót czy liczbę transakcji. Można jednak także zwiększyć widoczność swoich ofert, korzystając z systemu Allegro Ads, a konkretnie formatu Oferty Sponsorowane. Dzięki niemu możemy umieszczać swoje produkty w miejscach, które są doskonale widoczne dla każdego użytkownika, czyli między innymi:

  • na górze strony z wynikami wyszukiwania,
  • po lewej stronie wyników wyszukiwania (pod paskiem z podkategoriami),
  • na dole stron ofertowych,
  • na stronie głównej Allegro.

Takie reklamy rozliczane są w systemie CPC, czyli za kliknięcie reklamy. Oznacza to, że płacimy dopiero wtedy, gdy ktoś faktycznie zainteresuje się naszym produktem.

Allegro Ads pozwala nam też zachować kontrolę nad tym, na jakie frazy nasze produkty będą zajmować najwyższe pozycje. Ustawiając kampanie, dobieramy do każdej oferty słowa kluczowe, które są najbardziej wartościowe w przypadku danego produktu i generują najwięcej konwersji. Co więcej, system umożliwia też wprowadzenie tzw. słów wykluczających. Dzięki temu oferty nie będą się pojawiać, jeśli użytkownik wpisze w wyszukiwarkę Allegro konkretne słowa, a to zapobiegnie traceniu pieniędzy na użytkowników, którzy szukają czegoś innego, niż mamy w ofercie.

Allegro Ads a pozycjonowanie w Allegro

Oczywiście samo uruchomienie reklam nie zwalnia z dbałości o jakość ofert i obsługi klienta. Przede wszystkim platforma nadal ma prawo zablokować konto i reklamy za naruszenie regulaminu. Oprócz tego jednak poziom ofert wpływa również na to, jakie będą koszty kampanii reklamowej – dobrze zoptymalizowane oferty są tańsze w promocji i dają większą szansę, że użytkownik, który kliknie reklamę, faktycznie nabędzie dany produkt. 

Reklamy i ogólna dbałość o wysoką pozycję produktów na Allegro to działania, które uzupełniają się wzajemnie i razem dają jeszcze lepsze rezultaty.

Wysoka pozycja produktów na Allegro – dlaczego warto się o nią starać?

Pozycjonowanie ofert na Allegro ma podobne zalety co działania pozycjonujące w Google – zwiększa szansę, że produkty zostaną zauważone, dzięki czemu wzrasta też prawdopodobieństwo, że znajdą nabywców. Statystyki wskazują, że oferty na pierwszych pozycjach generują 16% wszystkich kliknięć i aż 21% transakcji i te dane mówią same za siebie. Jeśli sprzedajemy na Allegro, powinniśmy podejmować działania zwiększające widoczność ofert, bo w ten sposób prowadzenie działań w tym kanale staje się bardziej opłacalne. 

Allegro jest kanałem, który bardzo dobrze nadaje się do wspierania sprzedaży, zwłaszcza w przypadku nowych sklepów internetowych, które nie mają jeszcze własnego grona klientów. Na platformie mogą one znaleźć swoją grupę odbiorców i zwiększyć rozpoznawalność marki oraz zbadać, które produkty cieszą się największym zainteresowaniem konsumentów.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany