Spis treści
Czytasz teraz:
Skuteczne pozycjonowanie – od czego zależy?
- Skuteczne SEO – po co się stosuje?
- Jak wdrożyć skuteczne pozycjonowanie strony?
- 1. Określenie grupy docelowej i lokalizacji
- 2. Frazy kluczowe – podstawa skutecznego pozycjonowania
- 3. Sekcja Head – skuteczna optymalizacja techniczna strony
- 4. Content i użyteczne treści też mają wpływ na efektywne pozycjonowanie
- 5. Działania dodatkowe
- Linki wewnętrzne
- Szybkość ładowania strony, wersja responsywna i mobilna
- Obecność w social media
- Cykliczne działania
- Podsumowanie
Zamknij
To, czy witryna znajdzie się na głównej stronie wyszukiwania na daną frazę, uzależnione jest od czynników rankingowych Google, które indeksują witrynę i określają jej atrakcyjność dla użytkownika. Jeśli roboty indeksujące “nie widzą” strony, to istnieje niewielka szansa, że znajdzie się ona wysoko w wynikach SERP. Co wpływa na pozycjonowanie strony? Czynników, które wpływają na widoczność strony, jest obecnie ponad 250. Właściwa optymalizacja techniczna pod kątem wyszukiwarek internetowych i znanych algorytmów to połowa sukcesu, która wpływa na skuteczne pozycjonowanie strony. We wpisie dowiesz się pokrótce od czego zależy pozycja w Google, jak prostymi metodami podnieść pozycję strony, oraz kiedy można uznać SEO za efektywne.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Skuteczne SEO – po co się stosuje?
Strona, która jest zoptymalizowana pod roboty indeksujące, jest przyjazna wyszukiwarce, a przez co szybciej indeksowana i w efekcie lepiej widoczna dla użytkownika.
Każdy, kto chce ze swoją witryną zaistnieć w internecie, powinien na swojej stronie przeprowadzić niezbędne działania SEO. Z wyszukiwarki Google korzysta aż 98,62% użytkowników polskiego internetu. Dziennie wpisują oni setki tysięcy fraz i zapytań, które prowadzą do danych witryn. Dla branży e-commerce takie statystyki mogą przyczynić się do organicznego ruchu na stronie, który jest zdecydowanie tańszy niż wszelkie działania marketingowe zmierzające do wypromowania witryny. Trzeba jednak zadbać o to, by potencjalny klient trafił na biznes prowadzony w internecie. Od czego zależy pozycjonowanie w Google?
Skuteczne pozycjonowanie strony zależne jest od wielu czynników, ale zdecydowanie warto jest kierować się zasadami SEO, które mogą znacząco wpłynąć na widoczność witryny w SERP (strony wyników wyszukiwania) oraz minimalizację współczynnika odrzuceń. Najskuteczniejsze pozycjonowanie to takie, które przynosi nie tylko ruch, ale i konwersje.
Jak wdrożyć skuteczne pozycjonowanie strony?
Aby uznać SEO za skuteczne lub nieskuteczne należy patrzeć na nie z perspektywy czasu. Pozycjonowanie jest procesem długofalowym, zauważalnym nawet po kilku miesiącach od wdrożenia pierwszych procesów optymalizacyjnych. Wszelkie zmiany, zmierzające do poprawy widoczności w wynikach wyszukiwania, należy rozpoczynać od własnej witryny, poprzez wewnętrzny audyt SEO. Warto także przeprowadzić analizę konkurencji, która pomaga określić nasycenie rynku w danej branży, ale też jest ona przydatna w wyciąganiu wniosku wobec działalności własnej firmy.
Wszelkie działania na stronie, które mają przyczynić się do zwiększenia jej widoczności w wynikach wyszukiwania, można podzielić na kilka części – zarówno on-site, jak i off-site. Skrupulatnie i właściwie przeprowadzane działania, które zostaną wdrożone zgodnie z zasadą White Hat SEO, wpłyną na skuteczne pozycjonowanie.
1. Określenie grupy docelowej i lokalizacji
Przede wszystkim musimy określić zakres i cel swoich działań. Branża e-commerce może działać w szerszym regionie, ale miejscowe przedsiębiorstwa fryzjerskie czy budowlane, powinny skupić się raczej na pozycjonowaniu lokalnym. W SEO skierowanym do danej grupy odbiorców umiejscowionej w określonym mieście, przydatne będą działania nie tylko w obrębie witryny. Warto, a nawet trzeba, założyć zakładkę Google Moja Firma, która pomoże wypromować firmę lokalnie.
Określenie grupy odbiorców, ze względu na płeć oraz wiek, ułatwi dostosowanie treści oraz wyglądu strony pod danego użytkownika. To czynniki, które wpływają na UX, a tym samym są znaczące dla czasu, jaki użytkownik pozostanie na stronie.
2. Frazy kluczowe – podstawa skutecznego pozycjonowania
Jest to jeden z ważniejszych aspektów skutecznego pozycjonowania strony, bo to w końcu przez słowa kluczowe lub konkretne zapytania, użytkownik trafia przez wyszukiwarkę na daną stronę. Dlatego tak ważne jest, aby odpowiednio dobrać słowa kluczowe, które nie tylko będą stosowane w nagłówkach, w opisie sklepu, ale też w title i description, w kategoriach oraz w ich opisach, w treściach blogowych, a także w tagach. Frazy kluczowe odnoszące się do strony głównej i podstron, muszą być wplecione w tekst naturalnie, aby były przyjazne dla robotów Google, ale także dla samego użytkownika.
Ważne jest, aby dobierać frazy pod swoją witrynę (przydatne będa tu narzędzia typu keyword tool), by użytkownik mógł dzięki nim trafić na witrynę. Wyróżniamy kilka fraz i zapytań:
- frazy brandowe – to słowa kluczowe, które bezpośrednio nakierowują na nazwę firmy lub konkretny produkt oraz markę, której poszukuje użytkownik.
- frazy lokalne – odnoszące się do miejsca, firmy i branży. Ukierunkowane są na zapytania użytkownika dotyczące danego regionu, np. najlepszy stomatolog w Poznaniu, fryzjer Warszawa, usługi budowlane w Gdańsku.
- frazy long tail – warto je stosować zwłaszcza w branży e-commerce, gdyż pomagają one użytkownikowi znaleźć to, czego poszukuje oraz pozwalają zawęzić pole poszukiwań. Stosowanie fraz na długi ogon jest przydatne zwłaszcza w branżach, w których do czynienia mamy z potężną konkurencją, np. w firmach obuwniczych. Jest mała szansa, że użytkownik znajdzie dopiero co otwarty internetowy sklep obuwniczy tylko przez frazę buty zimowe. Trzeba więc rozszerzyć frazę o dodatkowe słowa określające, takie jak: czerwone buty zimowe ze skóry na grubym obcasie.
- frazy poradnikowe – jak, gdzie, po co, dlaczego to pytania, które warto stosować zwłaszcza w artykułach blogowych. Użytkownicy wpisują je do wyszukiwarki, gdy chcą się czegoś dowiedzieć, otrzymać odpowiedzi na nurtujące ich pytania, np. jaka jest najlepsza pizzeria w Warszawie, w jaki sposób zabezpieczyć ogród na zimę, 5 sposobów na zdrowe włosy. Warto te zapytania stosować w tekstach blogowych na stronie.
3. Sekcja Head – skuteczna optymalizacja techniczna strony
Strona startowa strony powinna być przyjazna dla wyszukiwarek i użytkownika pod względem fraz kluczowych, które umiejętnie trzeba wpleść w sekcję head, to znaczy w tytuł strony, title i description oraz nagłówki.
Title i description – ruch na stronie w dużej mierze generowany jest przez nadanie właściwego tytułu, który zachęca użytkownika do kliknięcia w witrynę. Jeśli tytuł będzie odpowiadał zapytaniu, a description będzie dodatkowo potwierdzał jego trafność, to tym sposobem te dwa czynniki wpłyną na skuteczne pozycjonowanie strony. Zdecydowanie warto stosować te tagi do każdej strony i podstrony pamiętając przy tym, że title nie może przekraczać 60-70 znaków, a description 160 (aktualnie, bo i ten parametr ulega nieznacznym zmianom).
Nagłówki h1-h6 – jest to bardzo ważny element skutecznego pozycjonowania, dlatego trzeba stosować znaczniki nagłówków, w których będą znajdowały się frazy kluczowe wplecione w naturalny sposób. Roboty indeksujące skanują stronę od góry, dlatego w nagłówku <h1> powinna znajdować się fraza najistotniejsza dla danej witryny, kategorii, podkategorii lub opisu produktowego.
Przyjazny adres URL – wpływ na pozycjonowanie mają także adresy URL, które powinny być przyjazne dla użytkownika i algorytmów. Powinny być one zgodne z tytułem strony. Sama witryna powinna także posiadać certyfikat SSL, który korzystnie wpływa na wiarygodność strony.
Optymalizacja zdjęć – każda grafika, która znajdzie się na stronie, powinna być opisana atrybutem alt i title. Ponadto zdjęcia nie mogą być za duże, gdyż spowalniają one szybkość ładowania strony, a tym samym wpływają na wskaźnik odrzuceń, tzw. Bounce rate.
4. Content i użyteczne treści też mają wpływ na efektywne pozycjonowanie
Użyteczne, oryginalne i unikatowe treści przyczyniają się do skutecznej optymalizacji witryny pod kątem SEO. Firmy, które dbają o jakość treści zamieszczanych na stronie, notują rosnący współczynnik kliknięć. Algorytm Panda winduję w górę witryny, które pełne są użytecznych i unikalnych treści, a przy tym niosą za sobą wartości merytoryczne ubogacone o główne frazy kluczowe i trafne zapytania. Nie bez powodu docenia się wartość treści przy pozycjonowaniu witryny, gdyż poprzez blog firmowy zawierający wiele ciekawych poradników, możemy przyciągnąć na swoją stronę internautów, dla których treści te będą przydatne. Zdecydowanie warto dostarczać użytkownikowi jakościowy content, dzięki któremu pozostanie on na stronie na dłużej. Merytoryczny content zawierający słowa kluczowe znacząco wpływa na uznanie go przez roboty indeksujące za użyteczny, a co za tym idzie, skuteczny dla SEO.
Co ważne, żadne treści na stronie nie mogą być kopiowane z innych witryn lub zduplikowane w jej obrębie, mamy wtedy do czynienia z tzw. duplicate content, który niekorzystnie wpływa na SEO i widoczność witryny w SERP.
5. Działania dodatkowe
Co jeszcze zrobić i jak podnieść pozycję strony w Google prostymi sposobami?
Linki wewnętrzne
Właściwa, przejrzysta struktura strony sprzyja pozycjonowaniu. Linki wewnętrzne, umieszczone w witrynie, są swego rodzaju nawigatorem dla użytkownika, który po niej się porusza. Linkowanie wewnętrzne powinno być właściwe pod względem nazewnictwa, poprawności (czy jeden link prowadzi do drugiego) oraz sprawności (linki nie mogą być nieaktywne lub prowadzące do nieistniejącej strony).
Szybkość ładowania strony, wersja responsywna i mobilna
Te czynniki mają wpływ na to, czy użytkownik pozostanie na stronie. Witryna, która zbyt wolno się wczytuje lub taka, która nie współgra z urządzeniami mobilnymi, nie jest atrakcyjna dla użytkownika, a tym samym dla robotów indeksujących. Strona powinna być zoptymalizowana pod tym kątem, gdyż te czynniki wpływają na skuteczne pozycjonowanie.
Obecność w social media
To czynnik, który pośrednio wpływa na efektywne pozycjonowanie strony. Profil na mediach społecznościowych ułatwia komunikację z klientem oraz sprawia, że dana firma wydaje mu się zdecydowanie bardziej przyjazna. To także sposób na dzielenie się z użytkownikiem treściami blogowymi czy nowinkami branżowymi, które wpływają na wiarygodność firmy. Ostatecznie to także kolejna droga, dzięki której użytkownik może zaznajomić się z treścią Twojej strony internetowej.
Cykliczne działania
Skuteczne pozycjonowanie to takie, które prowadzone jest w sposób ciągły. Optymalizacja strony powinna być prowadzona konsekwentnie i systematycznie. Witryna musi “żyć”, by została zauważona przez roboty Google. SEO jest procesem, a nie jednorazowym działaniem, dlatego nie można się zniechęcać, jeśli po miesiącu na swojej stronie nie zauważamy wzmożonego ruchu. Należy także pamiętać o przydatnych narzędziach, które pomogą nam mierzyć efekt prowadzonych działań, takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Trzeba też śledzić podobne branże, panujące trendy, czy liczące się algorytmy. Efektywne SEO zaczyna się jednak od optymalizacji w obrębie witryny i unikalnych treści.
Podsumowanie
Opisane pokrótce sposoby na skuteczne pozycjonowanie stron to jedynie wierzchołek góry lodowej. W osiągnięciu zadowalających efektów niezbędna jest przemyślana strategia marketingowa, która uwzględni wiele kanałów konwersji.
Emilia
14 lis 2021, 21:30
Jeżeli czegoś nie doczytałam to przepraszam 😉 Ale jeszcze chciałam dodać , że warto też mieć tzw strony zapleczowe. Na pewno takie nieprzemyślane czy źle przeprowadzone działania sa mało opłacalne dla klienta, bo efektów nie będzie.
MateuszKozlowski.pl
24 lis 2021, 17:21
Warto dodać, że na pewno wartościowe dla pozycjonowanie będzie stworzenie zaplecza seo. Generalnie jest to dobra opcja, by np nie czekać na odpowiednią ilość linków zbyt długo. Przy tym bardzo ważny jest też CMS i hosting jaki należy wybrac na zaplecza SEO.
Mateusz Kozłowski
28 gru 2021, 12:24
Często za samodzielne pozycjonowanie zabierają się właściciele firm. Jeśli natrafią w sieci na przestarzałe informacje, często zamiast pomóc swojej stronie, mogą jej zaszkodzić. Nie ma co się oszukiwać – pozycjonowanie nieustannie ewoluuje i coś co działało kilka lat temu, obecnie może zaszkodzić.