Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

5 komentarzy

Alt Tag – co to jest? 5 najważniejszych rzeczy o alt tagach!

Obecnie coraz więcej wyników wyszukiwania Google to nie tylko tekst, ale i grafiki. Okazuje się, że w Google Grafika odbywa się 22,6% wszystkich wyszukiwań w sieci:

diagram wyszukiwań w google

 

Widząc takie zjawisko, konieczne jest zatem takie dostosowanie zamieszczanych plików graficznych, aby i one pomagały generować ruch. Jak to zrobić? Dużą rolę odgrywają w tym tzw. alt tagi. Zanim przejdziemy do dokładnego omówienia tego zjawiska, wyjaśnimy sobie dokładnie, czym jest alt tag.

Alt tag – co to jest?

Alt tag, znany również jako „atrybut alt” i „opis alternatywny”, jest atrybutem HTML stosowanym do znaczników zdjęć w celu zapewnienia alternatywy tekstowej dla wyszukiwarek. Zastosowanie alt tagów do np. zdjęć produktów może pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Znaczniki alt są jednym z najbardziej podstawowych elementów tworzącym dostępną dla Google witrynę. Wykorzystuje się je już od czasu HTML 2.0, czyli od roku 1995.

Dlaczego alt tag jest tak ważny?

Są dwie grupy, dla których alt tekst jest bardzo potrzebny:

  • Niepełnosprawni ludzie

Osoby mające trudności w czytaniu często używają oprogramowania, które czyta tekst zawarty na przeszukiwanej stronie internetowej. Kiedy oprogramowanie to napotyka obraz, nie potrafi go samo opowiedzieć. W takiej sytuacji program odczytuje na głos tekst alternatywny.
Atrybuty są również przydatne dla użytkowników przeglądających strony internetowe na czytnikach lub przeglądarkach, które nie są w stanie przetwarzać obrazów.

  • Roboty Google

Jak już zostało wspomniane w definicji, wyszukiwarki internetowe wysyłają boty, które odkrywają zawartość Twojej strony. Tekst alt pomaga im lepiej zrozumieć kontekst obrazu i tekstu, a także pomaga w klasyfikacji obrazu w samych graficznych wynikach wyszukiwania. W rezultacie tekst alternatywny jest czynnikiem SEO.

Alt tag a title tag – różnice

Title tag nie wspiera botów w znajdowaniu obrazów. Zamiast tego może dodatkowo przekazać odwiedzającym to, czego dotyczy samo zdjęcie.

Można też powiedzieć, że alt tag jest przeznaczony dla botów, kiedy title tag dotyczy ludzi.

New call-to-action
New call-to-action

Jak zaznaczył to John Mueller:

„Atrybut alt powinien być użyty do opisania obrazu. Jeśli masz więc zdjęcie dużego niebieskiego krzesła w kształcie ananasa, powinieneś użyć znacznika alt, który najlepiej go opisuje. Będzie to zatem alt=„duże niebieskie krzesło w kształcie ananasa”. Atrybut title powinien być użyty, gdy obraz jest hiperłączem do konkretnej strony. Title tag powinien zawierać informacje o tym, co się stanie, gdy klikniesz obrazek. Na przykład, jeśli obrazek stanie się większy, tekst powinien zawierać coś w stylu: title=„zobacz większą wersję obrazu dużego, niebieskiego krzesła w kształcie ananasa”.

Jak powinien wyglądać alt tag?

Zawrzyj sporo cennych szczegółów

Tekst alternatywny powinien być pisany prostym językiem. Im bardziej szczegółowy tekst, tym lepiej.

Wyobraź sobie, że sprzedajesz komputery przez Internet. Który z poniższych przykładów będzie najlepszą wersją alt tagu?

  • komputer
  • komputer laptop
  • laptop ASUS
  • laptop ASUS ZenBook
  • laptop ASUS ZenBook (UX433FA-A5046T)

Oczywiście ostatnia propozycja będzie najlepsza. Jeśli Twój sklep sprzedaje różne typy laptopów, użyte obrazy powinny zawierać tekst informujący o marce, rozmiarze i modelu.

Dbaj o odpowiednią długość

Niektóre czytniki ucinają długość tekstu alternatywnego przy 125 znakach. Najlepiej zatem, aby opis wynosił ok. 100 znaków.

By jak najlepiej wykorzystać ten limit, unikaj zbyt szczegółowego opisywania małych detali.

Źle: czarny pies po prawej stronie i biały pies po lewej stronie na łące z zieloną trawą i małymi żółtymi kwiatkami.

Dobrze: czarny pies i biały pies na łące.

Oprócz tego unikaj takich fraz jak „zdjęcie psa, który…”, gdyż są one zupełnie niepotrzebne.

New call-to-action
New call-to-action

Dodaj słowo kluczowe

Jeśli zostawisz interpretację obrazu botom Google, mogą one nie zrozumieć jego prawdziwej zawartości.

Dlatego użyj w alternatywnym opisie odpowiedniego słowa kluczowego. Zawarcie go pomoże Ci zwiększyć pozycjonowanie danej strony na wybraną frazę kluczową.

Oprócz tego możesz podjąć decyzję, aby dodawać nazwę Twojej firmy do zamieszczanych na stronie zdjęć. Dzięki temu zaznaczysz, że dane zdjęcie jest powiązane z Twoją marką.

Nie zamieszczaj alt tekstu wszędzie

Powinieneś używać alt tekstu na:

  • głównych obrazach wpisu na blogu
  • obrazach używanych na swojej stronie internetowej
  • zdjęciach produktowych
  • nagłówkach

Choć warto zamieszczać tekst alternatywny jak najczęściej, to są od tego pewne wyjątki.

Alt tekstu nie powinno stosować się tam, gdzie ów element nie ma funkcji typowego obrazu przekazującego jakąś informacje. Są to na przykład horyzontalne linie rozdzielające stronę. Element tła, który jest obrazem zamiast częścią arkusza stylu, także nie potrzebuje alt tagu.

Pamiętaj o odpowiednim sformatowaniu

Zdjęcia po pobraniu często mają nazwę typu „5-rzeczy-które-powinieneś-wiedzieć-o-alt-tagach”. Jednak gdybyś chciał użyć tego tekstu jako tekstu alternatywnego (np. w przypadku małej infografiki opisującej te błędy), powinieneś usunąć zawarte tutaj dywizy (czyli te małe kreseczki).

Dlaczego?
Tekst alternatywny musi być naturalny. Wyobraź sobie, jak brzmiałoby odczytanie takiego tekstu przez oprogramowanie – co każde słowo słyszelibyśmy „dywiz”.

Podsumowanie

Skorzystaj z podanych tutaj wskazówek. Odpowiednie dostosowanie atrybutów alt to mała część ogólnej optymalizacji SEO, ale także ma swoje znaczenie. Dzięki niej uzyskasz więcej ruchu z wyszukiwań grafiki. Oprócz tego Twoje treści będą dostępne dla ludzi, którzy mają ograniczone możliwości czytania.

 

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Oceń ten artykuł:

Średnia ocena: 5/5 ( na podstawie 1 oceny )

Autor artykułu

To już 8 lat, od kiedy postawił pierwsze kroki w świecie marketingu - szczególnie tego związanego z treściami. Dotychczas pracował dla polityków oraz branż b2b oraz b2c. Wyjątkowy fan content marketingu w strategii digital i tego jak wpływa na nawigowanie klientów oraz budowanie reputacji marek. Od 2 lat zainteresowany również kwestią Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw i w tym upatrujący trampoliny dla rozwoju komunikacyjnego wielu firm. W Verseo odpowiedzialny za marketing. Prywatnie czyta reportaże ze świata i literaturę naukową + sci-fi. :)

Komentarze (5)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Wojtek

    16 mar 2022, 08:57

    Dzień dobry, czy opisanie obrazka tagiem w dwóch językach jest dobrym pomysłem? Jeden obrazek jest na obu wersjach językowych jednej strony. Np. Roleta Weronika firmy Roletex w oknie dachowym / Weronika roller blind in roof window

    • Maciej Popiołek

      21 mar 2022, 09:55

      Artur Krawczyk – jeden z naszych SEOwców – tako rzecze: Lepiej żeby opis obrazka był w tym samym języku co aktualna wersja językowa strony. Użytkownikom anglojęzycznym nie wyświetlałbym polskich podpisów, bo to może odstraszyć. Przy polskiej wersji nie powinno być tego problemu. Z tym, że z punktu widzenia SEO jest to praktycznie nieznaczący problem, więc jeśli nie ma innej opcji to może zostać opis w dwóch językach.

  • Piotr

    17 maj 2022, 23:27

    Jak poradzić sobie z tagami alt i title w galeriach, gdzie nie raz mamy kilkanaście zdjęć ukazujących jeden obiekt? czy inwestycję?

    • Maciej Popiołek

      18 maj 2022, 08:57

      Dzień dobry! Najlepiej opisywać zdjęcia zgodnie z tym co przedstawiają. Jeżeli mamy kilkanaście zdjęć tej samej inwestycji, ale z różnych perspektyw to wówczas można spróbować dodawać do opisów lokalizacje jak np. dane miasto, dzielnica czy ulica albo elementy detalu architektonicznego. 🙂