Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Jakie zalety niesie za sobą pozycjonowanie lokalne?

zalety pozycjonowania lokalnego

Nie ma wątpliwości, że najchętniej wykorzystywaną wyszukiwarką wśród polskich internautów jest Google. Szacuje się, że w naszym kraju korzysta z niej ponad 98% użytkowników (źródło: gs.statcounter.com). Nic dziwnego, że wysoka pozycja w jej rankingach stanowi zazwyczaj element przewagi konkurencyjnej rozmaitych firm i przedsiębiorstw.

Za jej pomocą wyszukujemy wszelkiego rodzaju informacji: od pozornie błahych, jak np. listę rekomendowanych w pobliżu restauracji, po całkiem poważne, jak choćby porady zdrowotne (nie bez przyczyny dużą popularnością cieszy się określenie “doktor Google”). Z tego względu pozycjonowanie stron stało się jednym z najskuteczniejszych sposobów na promocję marki w Internecie. Firmy, które nastawione są na reklamę o zasięgu regionalnym, powinny jednak zainteresować się pojęciem SEO lokalnego.

Co to jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowaniem lokalnym (Local SEO) określa się szereg działań typu onsite oraz offsite, których celem jest zwiększenie widoczności na wybrany zestaw słów kluczowych, ale tylko w zakresie określonego obszaru np. miasta czy dzielnicy. Istota tego rozwiązania opiera się na wyświetlaniu potencjalnemu klientowi informacji na temat miejsca, w którym aktualnie się znajduje.

Przykładowo: wyobraź sobie, że w tym momencie przebywasz w obcym mieście, ale musisz skorzystać z usługi fryzjera. Dawniej spytałbyś lokalnych mieszkańców i na podstawie pierwszej lub najczęściej występujących odpowiedzi, wybrałbyś najlepszego usługodawcę. Współcześnie, w znacznie krótszym czasie za pomocą wyszukiwarki, możesz znaleźć specjalistę z danej branży w najbliższej okolicy i przeczytać opinie na jego temat. Jak więc nietrudno się domyślić, skutecznie przeprowadzony proces pozycjonowania lokalnego w połączeniu z dobrej jakości produktem czy usługą, może przynieść szereg korzyści dla biznesu o zasięgu regionalnym.

Jakie korzyści przynosi SEO lokalne?

Dobrze zaplanowana i przeprowadzona strategia SEO na poziomie lokalnym przynosi niekwestionowane korzyści dla biznesu. Przede wszystkim, warto sobie uzmysłowić, że rywalizowanie z konkurencją na rynku krajowym czy globalnym jest znacznie trudniejsze, a także wymaga poświęcenia większej ilości czasu. Z kolei pozycjonowanie na poziomie określonego regionu czy miasta nie jest aż tak skomplikowanym procesem, a jednocześnie przynosi zamierzone rezultaty znacznie szybciej (zarówno jeśli chodzi o wyższą pozycję w rankingach, jak i zyski finansowe z nią związane – potencjalni konsumenci znajdują się w okolicy i są zwykle gotowi w tym samym dniu skorzystać z oferty).

Dodatkowo, mniej złożony proces SEO wymaga zazwyczaj mniejszych nakładów pieniężnych, zwłaszcza na obszarach o niskiej konkurencji. Przemawia za tym również fakt, że działania optymalizacyjne w obrębie lokalnych serwisów czy katalogów są znacznie tańsze. Lokalne pozycjonowanie swojej witryny może również przynieść znacznie lepsze rezultaty, jeśli równocześnie zdecydujesz się na wdrożenie kampanii reklamowej Google Ads czy promocję w wybranych mediach społecznościowych.

Kto powinien skorzystać z pozycjonowania lokalnego?

Jak nietrudno się domyślić, lokalne pozycjonowanie strony internetowej sprawdza się w przypadku firm, które prowadzą działalność na pewnym obszarze np. w danym mieście czy województwie. Bardzo często z takiego rozwiązania korzystają lokale gastronomiczne (restauracje, kawiarnie itp.) oraz ośrodki z branży zdrowia i fitness (lekarze prywatni, siłownie itp.). Pozycjonowanie lokalne wykorzystywane jest również przez firmy, które świadczą swoje usługi w domach zleceniodawców (np. pogotowie hydrauliczne, ekipy remontowe, ślusarze itp.), a także przez lokale, do których klienci muszą dojechać sami (np. fryzjer, kancelaria prawna, serwis samochodowy itp.).

Oczywiście, metoda ta może być stosowana przez firmy z różnych branż, a więc nie musi ograniczać się do wymienionych przykładów. Osoby, które zdecydowały się na to rozwiązanie, powinni jednak zdawać sobie sprawę, że większość wyszukiwań lokalnych odbywa się za pośrednictwem smartfonów. Ich strony muszą więc być responsywne, a więc dostosowane do użytkowników urządzeń mobilnych.

Geolokalizacja a wpływ na SEO

Geolokalizacja, pozwalająca na określenie położenie geograficznego danego użytkownika strony, jest bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wyniki wyszukiwania. Dawniej wyświetlane wyniki były zależne również od krajowej domeny wyszukiwarki. Oznacza to, że wpisując daną frazę za pośrednictwem google.pl, otrzymywałeś dokładnie taki sam ranking stron, bez względu na miejsce sprawdzenia. Obecnie wyniki są dostosowane do konkretnej lokalizacji, co ma ułatwić wyszukiwanie informacji z perspektywy użytkownika. Oczywiście, nie musi on w pełni polegać na wyszukiwarce oraz może sam sprecyzować dla jakiego obszaru chce otrzymać informacje. Wystarczy, że w tym celu zastosuje tzw. zapytanie geolokalizowane np. “pizzeria Bydgoszcz”. Bez względu na to, czy użytkownik będzie aktualnie przebywał na terenie Warszawy czy innego miasta, Google powinien zaprezentować ranking tego typu restauracji z Bydgoszczy.

Warto jednak dodać, że geolokalizacja dokonywana przez wyszukiwarkę jest na tyle dokładna, że w dużych aglomeracjach może pokazywać strony firm, które znajdują się w określonej dzielnicy. To, że wielu internautów nadal wpisuje w miejsce paska frazę+obszar może wynikać z ich przyzwyczajenia, bądź też wcześniejszego planowania pobytu w innym mieście. Mimo to, ten rodzaj personalizacji wyników jest bardzo ważnym czynnikiem SEO, nad którym osoba odpowiedzialna za pozycjonowanie danej strony nie posiada większej kontroli.

Jako właściciel witryny powinieneś jednak obowiązkowo założyć wizytówkę w usłudze Google Moja Firma, a tym samym zapewnić sobie widoczność w Google Maps. Dodatkowo, poza sitemapami XML, musisz wyposażyć się także w plik KML (tzw. geositemapa), który wykorzystywany jest m.in. przez aplikację Google Earth. Dzięki niemu, posiadasz gwarancję, że Twoja firma czy lokal zostanie właściwie zlokalizowana w wynikach wyszukiwania. Poza tym musisz zadbać również o pozycjonowanie lokalne poprzez inne działania: wewnętrzne (właściwą optymalizację witryny i treści), a także działania zewnętrzne (pozyskiwanie linków oraz zachęcanie klientów do dodawania opinii).

Jak założyć wizytówkę w usłudze Google Moja Firma?

Tak jak zostało to podkreślone powyżej: założenie wizytówki w usłudze Google Moja Firma jest absolutną koniecznością, jeśli zależy Ci na pozycjonowaniu lokalnym swojej firmy. Takie działanie zapewnia nie tylko możliwość wyświetlania firmy w standardowych wynikach wyszukiwania i mapach, ale wpływa również na zwiększenie wiarygodności Twojego biznesu z punktu widzenia Google’a.

Założenie wizytówki nie jest skomplikowanym procesem, niemniej wymaga weryfikacji za pomocą specjalnego PIN-u (w większości przypadków wysyłanego za pośrednictwem poczty, w celu sprawdzenia rzeczywistego adresu). Gdy etap ten zakończy się pomyślnie, będziesz posiadał własny identyfikator w Google, na którym użytkownicy będą mogli sprawdzić adres, numer telefonu, godziny otwarcia, a także zapoznać się z dostępnymi zdjęciami oraz dotychczasowymi opiniami klientów.

Podając dane teleadresowe (a więc wszystkie informacje, które mogą posłużyć Twoim klientom do skontaktowania się z przedstawicielem firmy) musisz również pamiętać o zachowaniu spójności. Warto, aby ten sam adres, numer telefonu czy nazwa maila, widniały na podstronie “kontakt”, w załączniku z regulaminem, jak i we wszystkich źródłach zewnętrznych. Wówczas algorytmy z łatwością powiążą dane teleadresowe z Twoim biznesem, co w ostatecznym rozrachunku wpływa korzystnie na lokalne wyniki wyszukiwania.

Opinie klientów

Bardzo ważnym czynnikiem, mającym wpływ na ranking lokalnych wyników wyszukiwania, są opinie o firmie. Nie powinno to wcale dziwić, skoro Google zawsze stawia na pierwszym miejscu dobro użytkownika wyszukiwarki. Z kolei opinie dotychczasowych konsumentów o danym usługodawcy dostarczają wielu cennych informacji na temat jego oferty i obsługi klienta, a tym samym nierzadko pomagają niezdecydowanemu internaucie w podjęciu decyzji. Pozytywne recenzje o Twojej firmie są zatem odczytywane korzystnie zarówno przez roboty Google’a, jak i potencjalnych konsumentów.

Z tego powodu musisz zadbać, aby Twoi klienci dzielili się swoimi opiniami (szczególnie na wizytówce Google Moja Firma, ale i w innych miejscach), ponieważ ich ilość i średnia są cennymi wskazówkami dla robotów podczas ustalania lokalnego rankingu. Dodatkowo, zdarza się, że Google wyświetla wybrane oceny i recenzje w ramach prezentacji Twojego biznesu w wynikach wyszukiwania. Niezbyt pochlebne komentarze mogą zatem spowodować, że Twoja oferta zostanie szybko wykluczona przez użytkowników.

Prawidłowa optymalizacja strony dla pozycjonowania lokalnego

Oczywiście, jeśli zależy Ci na osiągnięciu wysokiej pozycji w lokalnych rankingach, nie możesz również zapomnieć o prawidłowej optymalizacji swojej strony. Obejmuje ona szereg tych samych działań, co w przypadku SEO na frazy ogólne, a więc m.in. prawidłową strukturę strony i nawigację wewnętrzną czy unikalne treści. Optymalizacja strony dla pozycjonowania lokalnego przewiduje jednak kilka dodatkowych, obowiązkowych działań:

  • umieszczenie w zakładce “kontakt” mapy Google (wskazującej siedzibę firmy),
  • nazwę, adres i numer telefonu firmy w zakładce “kontakt” i stopce,
  • opisanie informacji kontaktowych za pomocą danych strukturalnych,
  • naturalne umieszczanie nazwy danego obszaru w treściach na stronie, w nagłówkach oraz w meta opisach.

Dodatkowo, nie możesz również zapomnieć o zewnętrznych odnośnikach do witryny, które odgrywają bardzo ważną rolę, zarówno w przypadku pozycjonowania ogólnego, jak i lokalnego. W drugim przypadku, warto zadbać o linki z lokalnych witryn np. regionalne portale ogłoszeniowe czy powiatowe gazety.

Pozycjonowanie lokalne może w krótkim czasie przynieść szereg korzyści dla biznesu. Wymaga jednak od właściciela witryny spełnienia kilku warunków m.in. prawidłowej optymalizacji strony, skutecznego link buildingu czy zachęcania klientów do pozostawiania ocen i opinii. Nie ulega jednak wątpliwości, że takie działanie może skutkować dotarciem do szerokiego grona klientów z okolicy, a tym samym szybkiej monetyzacji efektów.

Brzmi dobrze? Napisz do nas! Wycenimy działania pod kątem Twojego biznesu! 

Bądź pierwszym który napisze komentarz.