Ten tekst przeczytasz w 7 minut

Reklama w internecie

reklama w internecie

Gdzie się reklamować, żeby dotrzeć do klientów? Najprostsza, a zarazem najbardziej uniwersalna odpowiedź na to pytanie brzmi: tam, gdzie są osoby z Twojej grupy docelowej. A czy wiesz, że aż ponad 28 mln osób w Polsce korzystało z internetu, a użytkowników przybywa z roku na rok? Właśnie dlatego podstawą nowoczesnego marketingu jest reklama w internecie. A jak promować się w sieci? Podpowiadamy.

Reklama w internecie niejedno ma imię

Banalne stwierdzenie? Być może. Mimo to wiele osób utożsamia promocję w sieci przede wszystkim z płatnymi banerami oraz linkami sponsorowanymi. Nie da się ukryć: stanowią one bardzo ważną część komunikacji on-line. Mierzalne, skuteczne, z fair rozliczeniami. Niemniej jednak, możliwości, jakie daje internet jest znacznie, znacznie więcej.

Pomyśl chwilę: w jaki sposób korzystasz z internetu? Z jednej strony poszukujesz w nim informacji (także tych pomocnych w zakupach). Z drugiej – kontaktujesz się z przyjaciółmi i znajomymi oraz dzielisz się z nimi informacjami o sobie w social mediach. Z kolejnej: czerpiesz garściami z rozrywki. Gry on-line, serwisy streamingowe, YouTube… można tak wymieniać bez końca. Za ogromem możliwości, jakie daje internet, stoi też bardzo szeroka gama narzędzi marketingowych, z których możesz skorzystać. Pewne jest jedno: wszystkie mają ten sam ostateczny cel – zmotywować i zachęcić konsumenta do podjęcia decyzji zakupowej.

Właśnie dlatego, pisząc o reklamie, weźmiemy pod uwagę zarówno bezpośrednie strategie promocji, jak i te wpisujące się w tzw. inbound marketing.

Reklama w internecie – jakie są jej najważniejsze rodzaje?

Zanim przejdziemy do zasad doboru narzędzi reklamowych czy tworzenia kampanii, odpowiedzmy na jedno ważniejsze pytanie: z jakich form promocji możesz skorzystać? Jest ich bardzo wiele. Poznaj te kluczowe.

Reklama PPC/PPV

Pay-per-click i pay-per-view to dwa najpopularniejsze systemy rozliczania klasycznych reklam w internecie. Chodzi o te, które są bezpośrednimi komunikatami promocyjnymi i są wyświetlane użytkownikom w typowym kontekście. Chodzi więc przede wszystkim o:

  • banery reklamowe – pojawiające się głównie na stronach www, np. portalach informacyjnych czy branżowych,
  • reklamy tekstowe Google Ads – wyświetlające się użytkownikom Google ponad tzw. wynikami organicznymi.

Warto wiedzieć, że bardzo nowoczesną i efektywną formą reklamy PPC lub PPV jest reklama kontekstowa, a zwłaszcza wyświetlana w ramach remarketingu. O co chodzi? O to, aby treści pojawiające się w formie reklam były powiązane z zainteresowaniami i aktywnością każdego z odbiorcy.

Dziś to możliwe – wszystko za sprawą ciasteczek, a więc plików cookies, o których zaakceptowanie jesteś proszony po wejściu na każdą stronę. Specjalne algorytmy przetwarzają je, gdy wchodzi się na dowolną witrynę z reklamami współpracującą z tym systemem reklam. W efekcie użytkownikowi wyświetlają się banery nawiązujące do treści odwiedzanych uprzednio stron.

Przykładowo, jeśli w ostatnim czasie przeglądałeś ofertę routerów Wi-Fi, na banerach częściej pojawią się tego typu urządzenia, co może ostatecznie popchnąć Cię do dokonania zakupu.

Warto wiedzieć, że reklamy Google Ads/AdWords są rozliczane w systemie za kliknięcie lub za odsłonę – a to oznacza, że płacisz wyłącznie za określone efekty.

Zalety reklam PPC to:

  • łatwa dostępność,
  • relatywnie niski koszt,
  • prostota przygotowania,
  • możliwość szczegółowego monitorowania rezultatów.

Reklamy w mediach społecznościowych

Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn – to portale społecznościowe, z których każdego dnia korzystają miliony, a nawet MILIARDY użytkowników na całym świecie. To one dla wielu osób są źródłem informacji, kontaktu z bliskimi, ale także z markami, które cenią i lubią.

Warto wiedzieć, że w social mediach możesz prowadzić działalność reklamową na wiele sposobów – nie tylko zakładając firmowy profil. Owszem, jest on podstawowym źródłem komunikacji. Niemniej jednak, taki fanpage będzie pełnił w dużej mierze rolę PR-ową, a zatem będzie:

  • budował świadomość marki,
  • zachęcał do interakcji / pozostawienia leadu,
  • pozwalał pozostać Twoim obecnym i potencjalnym klientom na bieżąco z Twoją ofertą.

Owszem, mogą się na nim pojawić również treści stricte reklamowe – a więc np. zachęcenie do skorzystania z konkretnej promocji czy prezentacja nowych produktów. Aby jednak dotarły one do odpowiednio dużej liczby użytkowników, muszą zostać we właściwy sposób wypromowane. Temu celowi służą systemy reklam na portalach społecznościowych.

Przykładowo, na Facebooku możesz skorzystać m.in. z:

  • płatnej promocji posta – tak, aby wyświetlał się również osobom, które nie polubiły Twojej strony, a jednocześnie spełniających kryteria Twojej grupy docelowej stworzonej wedle ścisłych założeń.
  • reklamy w postaci banera – zarówno w głównej części serwisu, jak i kilkunastu innych, pobocznych umiejscowieniach.

Reklamy mogą kierować zarówno do Twojego fanpage’a, jak również bezpośrednio na stronę www, np. do konkretnych produktów.

Zalety reklam w social mediach to:

  • możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy odbiorców,
  • możliwość przejęcia pełnej kontroli nad budżetem (Ty kontrolujesz limity),
  • możliwość precyzyjnego profilowania grup docelowych komunikatów,
  • możliwość dopasowania specyfiki reklamy do celu prowadzenia kampanii promocyjnej.

Content marketing

Czy content marketing to również forma reklamy? Tak, choć przekaz promocyjny jest bardziej subtelny i mniej bezpośredni niż w powyżej opisanych metodach promocji. Narzędzia, które pełnią również funkcje reklamowe, to przede wszystkim artykuły wewnętrzne i zewnętrzne, jak również np. poradniki, trendbooki czy – popularne ostatnio podcasty.

Jeśli w tym momencie przed oczami pojawia Ci się wspomnienie reklamowych artykułów sprzed lat – takich, które stanowiły „laurkę” dla firmy – wiesz, że nowoczesny content marketing nie ma z nimi nic wspólnego. Informacja o marce jest umiejętnie wpleciona w ekspercki tekst, który niesie za sobą wartość praktyczną dla użytkownika. Dzięki temu tekst stanowi dość skuteczną formę promocji bezpośredniej, a jednocześnie wspiera działania SEO.

Więcej o contencie przeczytasz w naszym świeżutkim poradniku!

Reklamy video

Wbrew pozorom, telewizja czy kino nie jest jedynym miejscem, w którym można je wyświetlać. Do ich publikacji można wykorzystać:

  • portale internetowe, które dają takie możliwości techniczne – wiele z nich, zwłaszcza tych informacyjnych, publikuje własne materiały video, więc pojawia się w nich możliwość umieszczenia własnego komunikatu reklamowego – np. player.pl
  • serwis YouTube – tu reklamy wyświetlają się zarówno przed rozpoczęcie właściwego nagrania, jak i w jego trakcie.

System reklam video zaproponował także Facebook. 

Co ważne, te reklamy różnią się formułą od standardowych filmików przygotowywanych dla telewizji. Z jednej strony pożądane są krótkie, kilkusekundowe formaty. Z drugiej, zwłaszcza na YouTube, można sobie pozwolić na dłuższe materiały. Jeśli przyciągną uwagę użytkownika, może się ona utrzymać nawet na kilka minut.

E-mail marketing

To kolejna forma komunikacji, która przynależy obecnie bardziej do formatu inbound niż outbound. Choć może się wydawać mało skuteczna, w rzeczywistości… sprawdza się bardzo dobrze, i to na różnych etapach drogi klienta ku finalizacji transakcji. Aby tak było, należy:

  • zyskać grono zainteresowanych newsletterem klientów (a zatem pozyskać wartościowe leady),
  • przygotować ciekawe treści, skłaniające do podjęcia konkretnych, pożądanych akcji.

Odpowiednio stworzony komunikat e-mail może zachęcić np. do zapoznania się z treścią na blogu firmowym, ale także bezpośrednio do zakupu, jeśli będzie informował o krótkoterminowej wyprzedaży czy wprowadzeniu nowej kolekcji produktów.

To oczywiście nie koniec narzędzi promocyjnych, jakimi można posłużyć się w Internecie. Jest ich o wiele więcej.

Czy reklama w internecie musi przybrać wszystkie powyższe formy?

Mówiąc najkrócej: nie. Powyżej przedstawiliśmy najbardziej kluczowe formy prezentowania komunikatów reklamowych w sieci. Jednak Ty jako reklamodawca wcale nie musisz korzystać ze wszystkich. Wręcz przeciwnie: warto wybrać te, które odpowiadają specyfice prowadzonej działalności. Czyli jakie?

Pomyśl: czy e-sklepowi, który sprzedaje karmy dla zwierząt będzie bardziej potrzebna reklama kontekstowa w serwisie LinkedIn, czy jednak promocja na Facebooku lub przez linki sponsorowane? A co przyda się firmie wdrażającej oprogramowanie firmowe? Ona może czerpać większe zyski, sięgając po reklamy właśnie w LinkedIn czy stosując content marketing na portalach branżowych.

Wracamy więc do podstawowej zasady: reklamuj się tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa.

Jak dobrać kanały reklamy w internecie?

Zanim zaczniesz myśleć o zleceniu publikacji reklamy internetowej, przed Tobą długa droga. Powinieneś, a nawet musisz ją przejść, jeśli nie chcesz się narażać na straty finansowe. Choć promocja w sieci jest relatywnie tańsza od tej w telewizji czy na nośnikach outdoorowych, nadal niesie za sobą spore koszty jeżeli funkcjonujesz w konkurencyjnej branży. A skoro tak, trzeba się do niej dobrze przygotować. Jak?

  1. Określ cel, dla którego chcesz się promować

Ten ostateczny jest oczywisty: maksymalizacja sprzedaży. Jednak, aby doszło do konwersji, konsument musi po drodze przejść wiele etapów. Na czym zależy Ci teraz najbardziej? Na zbudowaniu świadomości marki? Rozbudzeniu ciekawości konsumentów? Osiągnięciu szybkiego efektu sprzedażowego, a może długofalowych rezultatów?

Każda z odpowiedzi na powyższe pytania jest dobra. Każda pociąga też za sobą konieczność podjęcia innych działań.

  1. Zdefiniuj swoją grupę docelową

Jednym słowem: odpowiedz na pytanie, do kogo kierujesz swoje produkty i usługi. Nie chodzi wyłącznie o kilkuzdaniową definicję. W nowoczesnym marketingu przygotowuje się kompleksowe persony. Chodzi o:

  • określenie przedstawicieli wszystkich grup docelowych osób zainteresowanych Twoimi produktami – przykładowo wspomniane wcześniej karmy może zechcieć kupić zarówno studentka – właścicielka kota dachowca, jak i zamożny biznesmen, który opiekuje się rasowymi psami,
  • dokładne zdefiniowanie ich cech – zarówno charakteru, jak i potrzeb oraz problemów, z jakimi się zmagają,
  • nadanie im „twarzy”.

Im dokładniejsza wizualizacja, tym łatwiej jest przełożyć założenia teoretyczne na konkretne komunikaty promocyjne.

  1. Określ budżet na kampanię

Owszem, nie da się tego zrobić w 100% precyzyjnie, jednak musisz z góry wiedzieć, ile środków jesteś w stanie przeznaczyć na reklamę w internecie. To pozwoli dobrze zdywersyfikować środki i kontrolować budżet.

Reklama w internecie: samodzielnie czy przy wsparciu agencji digital?

W teorii reklamę w internecie możesz zaplanować i zrealizować samodzielnie – kreatory i inne pomocne narzędzia są dostępne na wyciągnięcie ręki. Jednak w praktyce poprawne skonfigurowanie kampanii – tak, aby przyniosła pożądane efekty – wymaga pogłębionej wiedzy oraz szerokich umiejętności. To wcale nie formułka, a… twarda rzeczywistość. Chodzi o to, by wydawać pieniądze maksymalnie efektywnie. W dobie rosnącej konkurencji jest to coraz trudniejsze, by zwyczajnie nie przepalać budżetu na mało skuteczne działania. Opieka agencji czy freelancera pozwoli Ci zaoszczędzić czas i paradoksalnie budżet – wielokrotnie bowiem okazuje się, że optymalizacja przynosi zdecydowanie większe oszczędności niż wynosi prowizja od obsługi.

Dlatego jeśli chcesz wiedzieć, jak wykorzystać potencjał reklamy w sieci tak, aby osiągać maksimum celów biznesowych, skontaktuj się z ekspertami.

Share:

1 osób uznało ten artykuł za przydatny

Loading...

Czy ten artykuł był przydatny?

TAK NIE

Autor artykułu

Człowiek znikąd. Król internetowej pasty. Dziedzic bydgoskich działek o nieuregulowanym statusie prawnym. Słowem ktoś, kto dostarczy ci treść, zaopiekuje się twoimi socialami, a na koniec utuli do snu. Kuba pierwsze szlify zbierał w niemieckiej korporacji, ale jego dynamiczne usposobienie i cięta riposta nie zniosły systemowych ograniczeń. W marketingu czuje się jak ryba w wodzie bowiem nic nie musi, a wszystko może. Wciąż próbuje zrobić sobie twarzowe zdjęcie. Specjalizuje się w prowadzeniu profili social media oraz tworzeniu treści wysokiej jakości. Jeżeli chodzi o narrację, nie ma sobie równych.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.