Spis treści
Czytasz teraz:
Reklama w internecie
Zamknij
Gdzie się reklamować, żeby dotrzeć do klientów? Najprostsza, a zarazem najbardziej uniwersalna odpowiedź na to pytanie brzmi: tam, gdzie są osoby z Twojej grupy docelowej. A czy wiesz, że aż ponad 28 mln osób w Polsce korzystało z internetu, a użytkowników przybywa z roku na rok? Właśnie dlatego podstawą nowoczesnego marketingu jest reklama w internecie. A jak promować się w sieci? Podpowiadamy.
Reklama niektórym wciąż kojarzy się głównie z często irytującymi spotami w telewizji czy radiu oraz billboardami na ulicach. Tymczasem te formy powoli stają się już przeżytkiem. Obecnie liczy się przede wszystkim reklama internecie – jest bowiem skuteczna i niedroga. Ponadto praktycznie nie zna ograniczeń! Dowiedz się, jak może wyglądać reklama w internecie, dlaczego warto w nią zainwestować i ile to wszystko kosztuje.
Reklama w internecie niejedno ma imię
Internet otworzył przed reklamodawcami naprawdę szerokie możliwości stosowania promocji – od tych zachowawczych po naprawdę nowatorskie, od praktycznie darmowych, aż po milionowe kampanie. Reklama w internecie może być prowadzona w sposób mniej lub bardziej zakamuflowany. Możesz sam zdecydować, czy chcesz promować się subtelnie, np. poprzez pozycjonowanie swojej strony w Google, czy też postawić na pełnoprawną kampanię, która nikogo nie pozostawi obojętnym, na przykład na reklamę w social mediach.
Reklama w internecie znacznie rozszerzyła też dostęp do atrakcyjnych form promocji. Jeszcze nie tak dawno mała lokalna firma mogła informować klientów o swoim istnieniu poprzez ulotki lub ewentualnie drobne ogłoszenie w gazecie. Wielu poprzestawało zaś wyłącznie na tzw. poczcie pantoflowej. Wszelkie inne działania były po prostu za drogie. Dziś wiele form reklamy jest dostępnych niewielkim kosztem lub wręcz za darmo. Jednocześnie Internet znacznie ułatwił bezpośrednią komunikację klientami i kontrolę przekazu reklamowego. To obecnie szczególnie ważne – do sieci przenosi się bowiem coraz więcej sfer naszego życia i coraz więcej biznesów.
(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)
Wypełnij formularz i odbierz wycenę
Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.
O Verseo
Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl
Masz prawo do:
- dostępu do swoich danych,
- sprostowania swoich danych,
- żądania usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
- przenoszenia danych osobowych,
- cofnięcia zgody.
Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.
Twoje dane przetwarzamy w celu:
- obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
- marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
- zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.
Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.
Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:
- dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
- podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.
Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:
- niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
- w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.
Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.
Pomyśl chwilę: w jaki sposób korzystasz z internetu? Z jednej strony poszukujesz w nim informacji (także tych pomocnych w zakupach). Z drugiej – kontaktujesz się z przyjaciółmi i znajomymi oraz dzielisz się z nimi informacjami o sobie w social mediach. Z kolejnej: czerpiesz garściami z rozrywki. Gry on-line, serwisy streamingowe, YouTube… można tak wymieniać bez końca. Za ogromem możliwości, jakie daje internet, stoi też bardzo szeroka gama narzędzi marketingowych, z których możesz skorzystać. Pewne jest jedno: wszystkie mają ten sam ostateczny cel – zmotywować i zachęcić konsumenta do podjęcia decyzji zakupowej.
Właśnie dlatego, pisząc o reklamie, weźmiemy pod uwagę zarówno bezpośrednie strategie promocji, jak i te wpisujące się w tzw. inbound marketing.
Reklama w internecie – jakie są jej najważniejsze rodzaje?
Zanim przejdziemy do zasad doboru narzędzi reklamowych czy tworzenia kampanii, odpowiedzmy na jedno ważniejsze pytanie: z jakich form promocji możesz skorzystać? Jest ich bardzo wiele. Poznaj te kluczowe.
Reklama PPC/PPV
Pay-per-click i pay-per-view to dwa najpopularniejsze systemy rozliczania klasycznych reklam w internecie. Chodzi o te, które są bezpośrednimi komunikatami promocyjnymi i są wyświetlane użytkownikom w typowym kontekście. Chodzi więc przede wszystkim o:
- banery reklamowe – pojawiające się głównie na stronach www, np. portalach informacyjnych czy branżowych,
- reklamy tekstowe Google Ads – wyświetlające się użytkownikom Google ponad tzw. wynikami organicznymi.
Warto wiedzieć, że bardzo nowoczesną i efektywną formą reklamy PPC lub PPV jest reklama kontekstowa, a zwłaszcza wyświetlana w ramach remarketingu. O co chodzi? O to, aby treści pojawiające się w formie reklam były powiązane z zainteresowaniami i aktywnością każdego z odbiorcy.
Dziś to możliwe – wszystko za sprawą ciasteczek, a więc plików cookies, o których zaakceptowanie jesteś proszony po wejściu na każdą stronę. Specjalne algorytmy przetwarzają je, gdy wchodzi się na dowolną witrynę z reklamami współpracującą z tym systemem reklam. W efekcie użytkownikowi wyświetlają się banery nawiązujące do treści odwiedzanych uprzednio stron.
Przykładowo, jeśli w ostatnim czasie przeglądałeś ofertę routerów Wi-Fi, na banerach częściej pojawią się tego typu urządzenia, co może ostatecznie popchnąć Cię do dokonania zakupu.
Warto wiedzieć, że reklamy Google Ads/AdWords są rozliczane w systemie za kliknięcie lub za odsłonę – a to oznacza, że płacisz wyłącznie za określone efekty.
Zalety reklam PPC to:
- łatwa dostępność,
- relatywnie niski koszt,
- prostota przygotowania,
- możliwość szczegółowego monitorowania rezultatów.
Jeśli interesuje Cię bardziej bezpośrednia reklama w internecie i natychmiastowe wyniki, warto zainteresować się Google Ads. To narzędzie reklamowe dające bardzo szerokie możliwości wykorzystania, dostępne zarówno dla wielkich korporacji, jak i małych firm i wykorzystywane przez niemal wszystkie świadome przedsiębiorstwa, które chcą zwiększać swoją rozpoznawalność oraz trafiać do większej liczby osób.
Narzędzie skonstruowane jest w bardzo przystępny sposób. Ułatwia to skorzystanie z reklam nawet osobom, które nie mają pojęcia o marketingu. Jednocześnie jednak jest bardzo rozbudowane – dlatego jeśli zależy Ci na dokładnym określaniu parametrów reklamy, na pewno się nie zawiedziesz. Atutem rozwiązania na pewno jest też forma rozliczenia CPC cost per click = koszt za kliknięcie). Oznacza to, że płacisz tylko wtedy, jeśli użytkownik kliknie w reklamę przekierowującą na Twoją stronę. Dalej już samodzielnie odpowiadasz za utrzymanie jego zainteresowania.
Co warto wiedzieć o linkach sponsorowanych? W przypadku konkurencyjnych słów kluczowych ich pozycja jest ustalana w oparciu o licytację. Reklamodawcy sami deklarują, ile są w stanie zapłacić za pojedyncze kliknięcie i jest to główny czynnik decydujący o tym, jak będzie wyglądać strona wyników wyszukiwania. Poza tym Google bierze pod uwagę m.in. jakość strony docelowej.
Poza reklamą tekstową w Google można umieszczać również odnośniki do konkretnych produktów wraz ze zdjęciem i ceną. To tzw. reklama produktowa lub PLA (Product Listing Ads). Gigant technologiczny oferuje również możliwość umieszczania treści graficznych promujących Twoją firmę na rozmaitych stronach internetowych – przede wszystkim w formie banerów. To bardzo ciekawe narzędzie promocji, które pozwala zwiększyć przede wszystkim rozpoznawalność marki. Jego odmianą jest reklama remarketingowa – wyświetlana użytkownikom, którzy odwiedzili już wcześniej Twoją stronę jako forma przypomnienia o jej ofercie i zachęty do ponownych odwiedzin.
Jak już wspomniano, korzystanie z reklam Google jest proste. Zakres prowadzonych działań można zaś bez problemu dopasować do budżetu. Możliwe jest kierowanie reklam do odbiorców o określonej demografii i działanie wyłącznie w skali lokalnej. Wszystko to decyduje o ogromnej uniwersalności narzędzia. W większości przypadków jest to bardzo skuteczna reklama w internecie, która oferuje natychmiastowe efekty.
Pozycjonowanie stron internetowych
SEO to najpopularniejsza reklama w internecie, która jednocześnie potrafi być bardzo skuteczna. Jednocześnie jednak daleko jej do tradycyjnego wyobrażenia o reklamie. SEO to skrót od Search Engine Optimization, czyli „optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe”. Rzecz dotyczy przede wszystkim Google – najpopularniejszej wyszukiwarki świata, stosowanej przez miażdżącą większość internautów w Polsce. Po wpisaniu wybranego hasła w wyszukiwarkę otrzymujesz listę wyników – stron, które pasują do zapytania. Ich kolejność ustalana jest przez bardzo zaawansowane algorytmy.
Teoretycznie na pierwszych pozycjach powinny znajdować się witryny z najbardziej przydatnymi, wiarygodnymi, rozbudowanymi i aktualnymi informacjami związanymi z danym tematem. W praktyce – wszystko zależy od SEO nazywanego również pozycjonowaniem. Cóż to takiego? To wszystkie działania prowadzące do tego, by strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania. Stawka jest wysoka, ponieważ większość internautów nie zadaje sobie trudu, by zajrzeć na więcej niż 2 lub 3 strony z samej góry listy. Na drugą stronę wyników wyszukiwania zagląda zaledwie niewielki ułamek użytkowników. Dlatego jeśli jesteś w stanie doprowadzić do tego, by Twoja strona znalazła się na szczycie, jest to bardzo skuteczna reklama w internecie!
SEO obejmuje bardzo szeroko zakrojone działania, które należy prowadzić ciągle. Daje długofalowe efekty, choć często trzeba na nie czekać miesiącami. Wymaga zastosowania odpowiedniej konstrukcji strony i optymalizacji wszystkich jej atrybutów. Ważnym elementem SEO jest też marketing treści (content marketing), który sam w sobie stanowi formę reklamy.
Reklamy w mediach społecznościowych
Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn – to portale społecznościowe, z których każdego dnia korzystają miliony, a nawet MILIARDY użytkowników na całym świecie. To one dla wielu osób są źródłem informacji, kontaktu z bliskimi, ale także z markami, które cenią i lubią.
Warto wiedzieć, że w reklama social mediach może być prowadzona na wiele sposobów – nie tylko poprzez założenie firmowego profilu. Owszem, jest on podstawowym źródłem komunikacji. Niemniej jednak, taki fanpage będzie pełnił w dużej mierze rolę PR-ową, a zatem będzie:
- budował świadomość marki,
- zachęcał do interakcji / pozostawienia leadu,
- pozwalał pozostać Twoim obecnym i potencjalnym klientom na bieżąco z Twoją ofertą.
Owszem, mogą się na nim pojawić również treści stricte reklamowe – a więc np. zachęcenie do skorzystania z konkretnej promocji czy prezentacja nowych produktów. Aby jednak dotarły one do odpowiednio dużej liczby użytkowników, muszą zostać we właściwy sposób wypromowane. Temu celowi służą systemy reklam na portalach społecznościowych.
Przykładowo, na Facebooku możesz skorzystać m.in. z:
- płatnej promocji posta – tak, aby wyświetlał się również osobom, które nie polubiły Twojej strony, a jednocześnie spełniających kryteria Twojej grupy docelowej stworzonej wedle ścisłych założeń. Jeśli chodzi o Facebook, sponsorowane posty zyskują coraz większe znaczenie z uwagi na ograniczenia w zasięgu organicznym,
- reklamy w postaci banera – zarówno w głównej części serwisu, jak i kilkunastu innych, pobocznych umiejscowieniach.
Facebookowe sponsorowane posty i banery mogą kierować zarówno do Twojego fanpage’a, jak i bezpośrednio na stronę www, np. do konkretnych produktów.
Zalety reklamy w social mediach to:
- możliwość dotarcia do bardzo szerokiej grupy odbiorców,
- możliwość przejęcia pełnej kontroli nad budżetem (Ty kontrolujesz limity),
- możliwość precyzyjnego profilowania grup docelowych komunikatów,
- możliwość dopasowania specyfiki reklamy do celu prowadzenia kampanii promocyjnej.
Content marketing
Content marketing polega na publikowaniu treści. Mogą to być treści tekstowe, ale również graficzne, filmowe czy dźwiękowe. Jest to forma komunikacji marki z grupą docelową. Marketing treści stosowany na własnej stronie internetowej zgodnie z zasadami SEO pozwala ją wypromować w sieci. Dzięki odpowiedniemu zastosowaniu słów kluczowych pozycja witryny w wyszukiwarce się polepsza, co zwiększa jej widoczność.
Content marketing to jednak również świetna reklama wizerunkowa. Publikowanie treści ciekawych, wartościowych, oryginalnych i przedstawiających informacje, których poszukują ludzie, stawia firmę na pozycji eksperta. Tym samym zaś buduje jego wiarygodność. W efekcie rośnie zaufanie do marki oraz opinia na jej temat.
Stosowanie marketingu treści zaleca się każdej firmie, która chce się promować w internecie. Warto jednak wiedzieć, że wymaga to umiejętności i wyczucia. Konieczne jest dostosowanie przekazu do grupy docelowej (target) oraz zadbanie o jego wysoką jakość. Ponadto działania tego typu trzeba prowadzić konsekwentnie.
Czy content marketing to również forma reklamy? Tak, choć przekaz promocyjny jest bardziej subtelny i mniej bezpośredni niż w powyżej opisanych metodach promocji. Narzędzia, które pełnią również funkcje reklamowe, to przede wszystkim artykuły wewnętrzne i zewnętrzne, jak również np. poradniki, trendbooki czy – popularne ostatnio podcasty.
Jeśli w tym momencie przed oczami pojawia Ci się wspomnienie reklamowych artykułów sprzed lat – takich, które stanowiły „laurkę” dla firmy – wiesz, że nowoczesny content marketing nie ma z nimi nic wspólnego. Informacja o marce jest umiejętnie wpleciona w ekspercki tekst, który niesie za sobą wartość praktyczną dla użytkownika. Dzięki temu tekst stanowi dość skuteczną formę promocji bezpośredniej, a jednocześnie wspiera działania SEO.
Więcej o contencie przeczytasz w naszym świeżutkim poradniku!
Reklamy video
Wbrew pozorom, telewizja czy kino nie jest jedynym miejscem, w którym można je wyświetlać. Do ich publikacji można wykorzystać:
- portale internetowe, które dają takie możliwości techniczne – wiele z nich, zwłaszcza tych informacyjnych, publikuje własne materiały video, więc pojawia się w nich możliwość umieszczenia własnego komunikatu reklamowego – np. player.pl
- serwis YouTube – tu reklamy wyświetlają się zarówno przed rozpoczęcie właściwego nagrania, jak i w jego trakcie.
System reklam video zaproponował także Facebook, sponsorowane treści, które tam publikujemy, mogą zatem mieć różne formaty, by skuteczniej przyciągać odbiorców.
Co ważne, te reklamy w social mediach różnią się formułą od standardowych filmików przygotowywanych dla telewizji. Z jednej strony pożądane są krótkie, kilkusekundowe formaty. Z drugiej, zwłaszcza na YouTube, można sobie pozwolić na dłuższe materiały. Jeśli przyciągną uwagę użytkownika, może się ona utrzymać nawet na kilka minut.
E-mail marketing
To kolejna forma komunikacji, która przynależy obecnie bardziej do formatu inbound niż outbound. Choć może się wydawać mało skuteczna, w rzeczywistości… sprawdza się bardzo dobrze, i to na różnych etapach drogi klienta ku finalizacji transakcji. Aby tak było, należy:
- zyskać grono zainteresowanych newsletterem klientów (a zatem pozyskać wartościowe leady),
- przygotować ciekawe treści, skłaniające do podjęcia konkretnych, pożądanych akcji.
Odpowiednio stworzony komunikat e-mail może zachęcić np. do zapoznania się z treścią na blogu firmowym, ale także bezpośrednio do zakupu, jeśli będzie informował o krótkoterminowej wyprzedaży czy wprowadzeniu nowej kolekcji produktów.
E-mail marketing był niezwykle popularny, gdy reklama w internecie dopiero raczkowała. Dziś wielu o nim zapomina, ale na pewno nie warto go skreślać! Niemal każdy użytkownik Internetu korzysta z poczty elektronicznej, a e-maile to sposób bezpośredniego dotarcia do klienta. W dodatku niedrogi – nawet wtedy, gdy kampania jest prowadzona na szeroką skalę.
Obecnie e-mail marketing najczęściej przyjmuje formę newslettera lub cyklicznej informacji handlowej rozsyłanej do klientów. Wiadomości dostarczane do przypadkowych ludzi rzadko przynoszą bowiem oczekiwane rezultaty. Należy bardzo uważnie dbać o formę i treść przesyłanych klientom wiadomości i monitorować rezultaty. Niekiedy zdarza się bowiem, że wystarczy kilka drobnych zmian, by odzew był znacznie większy.
Czy reklama w internecie musi przybrać wszystkie powyższe formy?
Mówiąc najkrócej: nie. Powyżej przedstawiliśmy najbardziej kluczowe formy prezentowania komunikatów reklamowych w sieci. Jednak Ty jako reklamodawca wcale nie musisz korzystać ze wszystkich. Wręcz przeciwnie: warto wybrać te, które odpowiadają specyfice prowadzonej działalności. Czyli jakie?
Pomyśl: czy e-sklepowi, który sprzedaje karmy dla zwierząt, będzie bardziej potrzebna reklama kontekstowa w serwisie LinkedIn, czy jednak promocja na Facebooku, sponsorowane linki i Instagram Ads? A co przyda się firmie wdrażającej oprogramowanie firmowe? Ona może czerpać większe zyski, sięgając po reklamy właśnie w LinkedIn czy stosując content marketing na portalach branżowych.
Wracamy więc do podstawowej zasady: reklamuj się tam, gdzie jest Twoja grupa docelowa.
Jak dobrać kanały reklamy w internecie?
Zanim zaczniesz myśleć o zleceniu publikacji reklamy internetowej, przed Tobą długa droga. Powinieneś, a nawet musisz ją przejść, jeśli nie chcesz się narażać na straty finansowe. Choć reklama w social mediach i systemie reklamowym Google jest relatywnie tańsza od tej w telewizji czy na nośnikach outdoorowych, nadal niesie za sobą spore koszty, jeżeli funkcjonujesz w konkurencyjnej branży. A skoro tak, trzeba się do niej dobrze przygotować. Jak?
- Określ cel, dla którego chcesz się promować
Ten ostateczny jest oczywisty: maksymalizacja sprzedaży. Jednak, aby doszło do konwersji, konsument musi po drodze przejść wiele etapów. Na czym zależy Ci teraz najbardziej? Na zbudowaniu świadomości marki? Rozbudzeniu ciekawości konsumentów? Osiągnięciu szybkiego efektu sprzedażowego, a może długofalowych rezultatów?
Każda z odpowiedzi na powyższe pytania jest dobra. Każda pociąga też za sobą konieczność podjęcia innych działań.
- Zdefiniuj swoją grupę docelową
Jednym słowem: odpowiedz na pytanie, do kogo kierujesz swoje produkty i usługi. Nie chodzi wyłącznie o kilkuzdaniową definicję. W nowoczesnym marketingu przygotowuje się kompleksowe persony. Chodzi o:
- określenie przedstawicieli wszystkich grup docelowych osób zainteresowanych Twoimi produktami – przykładowo wspomniane wcześniej karmy może zechcieć kupić zarówno studentka – właścicielka kota dachowca, jak i zamożny biznesmen, który opiekuje się rasowymi psami,
- dokładne zdefiniowanie ich cech – zarówno charakteru, jak i potrzeb oraz problemów, z jakimi się zmagają,
- nadanie im „twarzy”.
Im dokładniejsza wizualizacja, tym łatwiej jest przełożyć założenia teoretyczne na konkretne komunikaty promocyjne.
- Określ budżet na kampanię
Owszem, nie da się tego zrobić w 100% precyzyjnie, jednak musisz z góry wiedzieć, ile środków jesteś w stanie przeznaczyć na reklamę w internecie. To pozwoli dobrze zdywersyfikować środki i kontrolować budżet.
Skuteczna reklama w internecie – co to oznacza?
Reklama w internecie zachęca, ponieważ jest łatwo dostępna, niedroga i łatwo skalowalna. W rękach niedoświadczonego biznesmena może jednak przypominać poruszanie się na polu minowym. Warto zdać sobie sprawę, że nie każda reklama internetowa będzie skuteczna. Czasami drobne szczegóły mogą zdecydować o tym, czy coś „chwyci”, czy też nie. Niekiedy wręcz nieudolne podejście do tematu może zaszkodzić firmie i jej wizerunkowi, dlatego warto działać z zachowaniem dużej dozy ostrożności. Błędów popełnianych przez przedsiębiorców jest naprawdę dużo. To np.:
- nieumiejętne ustawianie parametrów Google Ads – efekt: wysokie koszty i mierne wyniki,
- złe proporcje w dystrybucji funduszy na reklamę,
- brak analizy wyników prowadzonych działań reklamowych lub błędne mierzenie efektów,
- zbyt duże inwestycje w reklamę w social mediach,
- brak ściśle określonej grupy docelowej – kierowanie reklam „do wszystkich”,
- nieumiejętne działania SEO lub nastawienie wyłącznie na szybkie rezultaty,
- nieumiejętny dobór form reklamy w social mediach i Google Ads w stosunku do prowadzonej działalności i grupy docelowej,
- brak dywersyfikacji – skupianie się wyłącznie na jednym kanale promocji i jednej formie reklamy.
Jak uniknąć tych i innych błędów? Przede wszystkim edukując się w zakresie reklamy internetowej lub zatrudniając fachowców, a także mierząc rezultaty. W zależności od wybranego kanały promocji można skorzystać z wielu wskaźników, które pomogą sprawdzić przełożenie się zastosowanej reklamy na efekty. To np.:
- wskaźnik CTR (clickthrough ratio) – wskazujący na to, jaki procent osób, do których trafiła reklama, zdecydował się ją kliknąć; używany głównie do oceny skuteczności reklam banerowych i kampanii w wyszukiwarkach internetowych;
- wskaźnik odrzuceń (bounce rate) – odsetek wizyt zakończonych jedną odsłoną; pomaga przekonać się o jakości wygenerowanego ruchu;
- wskaźnik otwarcia (open ratio) – odsetek otwartych mailingów w stosunku do liczby wysłanych; stosowany w e-mail marketingu.
Ponadto do oceny skuteczności kampanii reklamowych można stosować bardziej zaawansowane parametry, takie jak np.:
- wskaźnik konwersji (CR – Convertion Rate) pozwalający sprawdzić, jaki odsetek użytkowników dokonał pożądanej akcji (np. zakupu);
- koszt konwersji, czyli koszt reklamy w przeliczeniuna ilość dokonanych konwersji;
- wskaźnik zwrotu z inwestycji (ROI – Return on Investement) pokazujący zyski z reklamy w odniesieniu do jej kosztów w ujęciu procentowym.
Reklama w internecie: samodzielnie czy przy wsparciu agencji digital?
Jak mogłeś już wywnioskować, reklama w internecie tylko z pozoru jest łatwa. Owszem, wdrożenie działań promocyjnych nie powinno sprawiać problemu, jednak kluczem jest ich prawidłowy dobór. Bez tego promocja zamiast być najlepszą inwestycją, stanie się kosztem.
Warto pamiętać, że marketing internetowy – nawet, jeśli pochłania niewielkie nakłady finansowe, wymaga zaangażowania mnóstwa czasu, energii i wiedzy. Jeśli dopiero startujesz z działalnością i masz naprawdę mały budżet, samodzielne zmaganie się z tym zagadnieniem może być dobrym pomysłem. Postaraj się wykorzystać jak najwięcej darmowych i tanich narzędzi, a przede wszystkim stale uzupełniaj swoją wiedzę związaną z reklamą internetową. W sieci znajdziesz jej bardzo dużo – przede wszystkim na blogach i portalach tematycznych.
Jeśli jednak nie masz czasu lub zapału, by sumiennie zajmować się własną reklamą w social mediach i Google Ads, pomyśl o zatrudnieniu specjalisty – najlepiej agencji marketingowej. Systematyczność działań i zaangażowanie są bowiem równie ważne co ich merytoryka. Oddając kwestie reklamy zewnętrznemu podmiotowi, zyskasz czas, który będziesz mógł przeznaczyć na rozwijanie działalności. Jeśli wybierzesz renomowaną agencję, najprawdopodobniej będziesz mógł też liczyć na dobre i długofalowe wyniki.
Możesz też wyodrębnić w ramach struktury firmy stanowisko lub wręcz dział zajmujący się reklamą internetową. Jest to jednak najkosztowniejsze rozwiązanie, stosowane w zasadzie tylko w dużych firmach i korporacjach lub też przedsiębiorstwach działających w specyficznych branżach.
Bądź pierwszym który napisze komentarz.