Ten tekst przeczytasz w 3 minuty

2 komentarze

Voice search – rewolucja w branży seo?

Voice search – rewolucja w branży seo? - zdjęcie nr 1

Voice search – rewolucja w branży seo? - zdjęcie nr 2

Voice search już wkrótce może stać się standardowym sposobem wyszukiwania – jak wynika z prognoz na 2020 rok, aż połowę zapytań w wyszukiwarce Google mają stanowić polecenia werbalne. Wzrost zapytań internautów korzystających na co dzień z urządzeń mobilnych najpierw wymusił na Google wprowadzenie czynnika rankingowego mobile friendly, a teraz przyszła pora na rozpowszechnienie opcji wyszukiwania głosowego. Z jednej strony – duże udogodnienie dla użytkowników internetu, z drugiej jednak – spore wyzwanie dla specjalistów SEO/SEM.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Liczba głosowych zapytań do wyszukiwarki Google wzrosła ponad 35-krotnie na przestrzeni ostatnich 10 lat. Z 3,5 miliarda codziennych wyszukiwań te przeprowadzane w ramach voice search stanowią prawie jedną trzecią. Komendy głosowe to coraz bardziej popularna metoda wyszukiwania informacji w sieci. Co to oznacza dla branży SEO?

Voice search opiera się na kombinacji przetwarzania danego języka (Natural Language Processing) oraz programowej syntezy mowy danego języka typu Text-to-Speech (TTS), celem zrozumienia zapytania użytkownika. Następnie system przeszukuje w bazie odpowiednie informacje i wyświetla najtrafniejsze odpowiedzi. Jego zadaniem jest także określenie intencji użytkownika na podstawie historii wcześniejszych zapytań. Wg Google wskaźnik błędów podczas wyszukiwania głosowego wyraźnie zmalał – w 2014 roku wynosił 25%, a na chwilę obecną jest to jedynie 8%.

Wyszukiwanie głosowe – kiedy korzystamy z niego najczęściej?

Jeszcze całkiem niedawno wydawało się, że komendy głosowe nie będą standardem wyszukiwania – na niekorzyść tego sposobu poszukiwania informacji w internecie działało swego rodzaju skrępowanie towarzyszące mówieniu do wyszukiwarki. Jeśli już decydowaliśmy się na wyszukiwanie głosowe, to tylko w zaciszu własnego domu lub w gronie bliskich osób. Obecnie za tego rodzaju sposobem wyszukiwania przemawia przede wszystkim szybkość, wygoda i dokładność zdobywanych informacji.

Jak wynika ze statystyk, z rozwiązania tego korzystamy najczęściej podczas prowadzenia samochodu (blisko 53%), w trakcie wykonywania obowiązków domowych (około 21%), podczas oglądania telewizji (ponad 7%), a także w pracy (ponad 7%). Wyszukiwanie głosowe ma zatem ogromne znaczenie zarówno dla właścicieli stron internetowych, jak i specjalistów zajmujących się na co dzień ich pozycjonowaniem. W związku z tym, że wyszukiwania coraz bardziej zbliżone są do naszego języka naturalnego, należy pod tym kątem modyfikować witryny internetowe.

Jak optymalizować strony pod wyszukiwarki głosowe?

Kluczowa zmiana w zakresie pozycjonowania pod kątem wyszukiwania głosowego dotyczy języka – chodzi tu przede wszystkim o to, w jaki sposób zadajemy pytania wyszukiwarce. W przypadku tradycyjnego wyszukiwania tekstowego wpisywaliśmy do tej pory najczęściej hasła – np. “architekt Warszawa” lub “krótka czerwona sukienka”. Kiedy zaczynamy wypowiadać pytania na głos, sposób ich zadawania jest całkiem inny. Zamiast metody hasłowej używamy coraz częściej również pełnych zdań, znacznie dłuższych, a niekiedy bardziej potocznych, przez co stają się one mniej dokładne – np. “Gdzie znajdę dobrego architekta w Warszawie?” lub “Gdzie kupię krótką czerwoną sukienkę?”.

Dotychczasowe podejście do targetowania, a także doboru fraz kluczowych i ich analizy, musi zatem ulec zmianie. W związku z tym, że wyszukiwarki coraz częściej obsługują bardziej złożone zapytania internautów, szczególną uwagę należy zwrócić na pozycjonowanie long tail, czyli na tak zwany długi ogon. Chodzi w nim o stosowanie wyrażeń kluczowych składających się z długich zwrotów lub pełnych zdań – odzwierciedlają one język naturalny i sposób zadawania pytań w przypadku voice search.

W związku z tym, że użytkownicy zadają konkretne pytania, należy zadbać o to, aby możliwie szybko udzielić im odpowiedzi. Zdecydowana większość ich zapytań zaczyna się od “jak?”, “gdzie?”, “dlaczego?”, “kiedy?” czy “co?”. Odpowiedzi na te pytania najłatwiej zawrzeć w sekcji FAQ na stronie internetowej. Ułatwi ona znalezienie niezbędnych informacji, a jednocześnie zwiększy widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania głosowego.

Metoda voice search wykorzystywana jest często podczas wyszukiwania lokalnego. Aby ułatwić internautom znalezienie Twojej firmy, skup się na pozycjonowaniu lokalnym. W tym przypadku pomocne w zapewnieniu stronie dużej widoczności będzie stosowanie fraz kluczowych istotnych dla lokalnych użytkowników. Warto uwzględniać w nich zatem charakterystyczne punkty orientacyjne, lokalne atrakcje i miejsca zainteresowań lub zwroty czy określenia rejonu, w którym znajduje się firma.

Pamiętaj też, że z komend głosowych korzystają najczęściej użytkownicy urządzeń mobilnych – Twoja witryna musi być zatem mobile friendly, a więc dostosowana do obsługiwania smartfonów oraz tabletów. Na efekty wyszukiwania głosowego bardzo dobrze wpływa również połączenie strony internetowej z systemami recenzji i opinii. Ważne, aby na bieżąco śledzić i w miarę szybko reagować na pojawiające się opinie i recenzje, które są wyświetlane w wynikach wyszukiwania – dzięki temu jesteś w stanie zwiększyć współczynnik klikalności i wpłynąć na wizerunek swojej firmy.

Wskaźnik wyszukiwań głosowych wzrasta obecnie w znacznie szybszym tempie niż w przypadku tradycyjnych wyszukiwań tekstowych. Jest to związane przede wszystkim z bardziej wygodnym sposobem korzystania z komend głosowych oraz wysoką trafnością otrzymywanych wyników wyszukiwania – warto więc optymalizować swoje witryny pod kątem voice search.

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Voice search – rewolucja w branży seo? - zdjęcie nr 5

    Krzysztof

    10 cze 2019, 07:55

    Sądzę, że każdy średnio-kumaty SEO-wiec (który oprócz czytania blogów SEO robi też własne projekty) od dawna generuje long-tail na serwisach Klientów. Voice Search to kolejna ciekawostka do zapełnienia rynkiem „Googlowej Alexy” i specjalne zwracanie uwagi na to jest bez sensu. Jeżeli ktoś robi dobrze SEO to nie powinien się martwić „taką rewelacją” 😉

    • Voice search – rewolucja w branży seo? - zdjęcie nr 6

      Maciej Popiołek

      10 cze 2019, 08:50

      Jest spora różnica w tym zakresie między rynkiem anglosaskim a polskim. W Polsce wciąż wyszukuje się hasłowo – nawet jeżeli robimy to głosowo. Rezultat jest taki, że… nic się nie zmienia. 🙂
      I właśnie dlatego rewolucja jest pełzająca bo jeszcze sporo wody upłynie nim zaczniemy traktować wyszukiwarkę, jako partnera do rozmowy, a nie encyklopedię.