Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Przeglądarka Google Chrome – co to jest?

Przeglądarka Google Chrome – co to jest? - zdjęcie nr 1

Przeglądarka Google Chrome

Statystyki nie kłamią! Google Chrome to obecnie najpopularniejsza przeglądarka internetowa na świecie. Mówimy tutaj zarówno o komputerach osobistych, jak i ruchu mobilnym – globalnie korzysta z niej 65,38% użytkowników (dane na kwiecień 2022), a internetowa populacja Polski powierzyła Google’owi 58,04% udziału w lokalnym rynku. 

Co warto wiedzieć o Google Chrome? Co znajdziemy w tej przeglądarce poza podstawowymi opcjami? Które dodatki do przeglądarki mogą przydać się w codziennej pracy marketera?

>> Historia Google – jak zaczynał światowy gigant? <<

Google Chrome – historia i statystyki

Zacznijmy jednak od małego rysu historycznego. Droga Google Chrome do stania się najpopularniejszą przeglądarką nie była błyskawiczna, choć z całą pewnością tempo zdobywania kolejnych użytkowników w internecie Google można uznać za imponujące. Zerknijmy na statystyki i dane dotyczące tej przeglądarki i wyborów zwykłego użytkownika internetu. Od oficjalnego debiutu Google Chrome w 2008 roku do osiągnięcia statusu najpopularniejszej przeglądarki na świecie minęło blisko 3,5 roku, kiedy w czerwcu 2012 Chrome wyprzedził dotychczasowego lidera – Internet Explorera od Microsoftu.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

Przypomnijmy sobie, jak w skrócie wyglądał rynek systemów i przeglądarek internetowych w momencie pojawienia się pierwszej wersji Google Chrome. Właśnie zapowiedziany został Windows 7, który zastąpić miał źle przyjęty system operacyjny Windows Vista.

Na świecie królował wtedy (65% rynku) Internet Explorer w wersji 7 (a w wielu polskich szkołach i urzędach w wersji 6, która nie obsługiwała nawet otwierania zakładki w formie karty). Wiceliderem była Mozilla Firefox z 28% udziału w rynku. Na dalszych miejscach z marginalnym udziałem można było znaleźć między innymi Safari od Apple (na Maki, komputery PC z systemem Windows i raczkujący wtedy iOS), zaawansowaną technologicznie jak na tamte czasy Operę i masę internetowego „planktonu” w postaci SeaMonkey czy Maxthona.

Google Chrome – charakterystyka

Sam Chrome to de facto nakładka na Chromium – przeglądarkę z otwartym kodem źródłowym (open source), również opracowaną pierwotnie przez Google. Z uwagi na wolną licencję wiele przeglądarek korzysta z tego samego silnika, co przeglądarka Chrome – na przykład Microsoft Edge, Vivaldi czy dzisiejsza Opera również oparte są na tej samej bazie. Nie znaczy to jednak, że przeglądarki Microsoftu i Google niczym się nie różnią i działają w identyczny sposób – choć ich serca teoretycznie pompują tę samą cyfrową krew, aktualizacje, selekcja dodatków i inne elementy bywają mocno odmienne.

Google Chrome spośród rynkowej konkurencji charakteryzuje się największą zgodnością ze standardami HTML5, przodującymi obecnie na stronach internetowych – w teście osiąga 528 punktów na 555 możliwych, wyprzedzając pozostałe przeglądarki internetowe (na przykład Firefox może pochwalić się wynikiem 497 punktów). Należy jednak pamiętać, że to tylko jeden ze wskaźników, a wybór przeglądarki powinien zależeć nie tylko od liczby i jakości obsługiwanych technologii, ale również od zgodności z naszymi digitalowymi przyzwyczajeniami, wygodą użytkowania i zaaplikowanymi funkcjami oraz wieloma innymi aspektami. Nie da się jednak ukryć, że to właśnie zgodność z wymogami stron sprawia, że większość użytkowników właśnie Chrome wybrało jako przeglądarkę domyślną na swoich urządzeniach.

>> Google News: Jak zostać wydawcą wiadomości ze świata? <<

Google Chrome – kwestia rozszerzeń do przeglądarki dla marketerów i nie tylko

Google Chrome z uwagi na rodowód świetnie „dogaduje się” z wieloma usługami, które oferują konta Google – Google Docs, YouTube, Google Drive i innymi. Oczywiście wyposażona jest także we wszystkie podstawowe opcje dostępne w większości tego typu programów – tryb incognito (opcja pozbawiona zapisywania historii przeglądania), tworzenie profili użytkownika i personalizacja swojego konta i jego synchronizacja, opcja przechowująca zapisane hasła i wiele innych.

Dzięki uniwersalności silnika funkcjonalności, jakie oferuje Chrome, można jednak znacznie zwiększyć za pomocą instalacji wtyczek dostępnych w Chrome Web Store.

Google Chrome - rozszerzenia

Rozszerzenia są dostępne za darmo i mogą spełniać różne role – niektóre zmieniają elementy interfejsu, inne poprawiają wygląd przeglądarki, jeszcze inne mierzą czas użytkowania, a nawet pozwalają na dodanie do browsera prostych, relaksujących gier.

Poniżej zebraliśmy kilka rozszerzeń przeglądarki, które mogą pomóc w pracy osoby związanej z marketingiem internetowym. Wszystkie znajdziesz w Chrome Web Store – platformie z pluginami do Chrome. Zarządzać nimi możesz wpisując w pasku karty adres: chrome://extensions/

Uwaga – przedstawione poniżej pluginy są bardzo użyteczne, jednak z uwagi na to, że nie są oficjalnymi produktami Google, ani koncern z Mountain View, ani Verseo nie mogą odpowiadać za ich bezpieczeństwo po instalacji na komputerze.

NoFollow

Ten plugin do Chrome po zainstalowaniu na komputerze podświetla linki, które zostały opatrzone parametrem nofollow. Dla użytkowników powiązanych z branżą SEO to bardzo wygodne rozwiązanie – w końcu atrybuty linków rel=”dofollow” i rel=”nofollow” to jedna z podstaw pracy pozycjonera.

WhatFont

Jak zidentyfikować określony font na stronie? Wystarczy użyć wtyczki, która wyświetli wszystkie potrzebne dane o zaznaczonym fragmencie tekstu – nazwę fonta i rodzinę, z której się wywodzi, rozmiar, kolor w HTML i kilka innych informacji.

Facebook Pixel Helper

Ta wtyczka wpięta w przeglądarkę Chrome pokaże Ci, czy strona ma w kodzie piksel Facebooka wraz z jego ID, lokalizacją i niektórymi parametrami.

Full Page Screen Capture

FPSC umożliwia zapisanie całej strony lub jej fragmentu w jednym pliku graficznym. Rozwiązanie znacznie wygodniejsze, niż ręczny zapis i późniejsza edycja obszerniejszych witryn. Podobną rolę może spełniać inne rozszerzenie do Google Chrome – Lightshot.

Wappalyzer

Wappalyzer wyświetla technologie, z których korzysta dana strona – od najbardziej podstawowych, takich jak wybrany system CMS (WordPress, Joomla itd.), przez moduły analityczne (np. Google Analytics), po procesory płatności czy biblioteki JavaScript. Bardzo przydatne oprogramowanie dla webmasterów, marketingowców i bardziej technicznych SEOwców.

>> Wyszukiwarki inne niż Google <<

Jak pobrać i zainstalować przeglądarkę Chrome?

Aplikacja dostępna jest w wersji dla systemu Windows, a także Linux, MacOS, iOS i Android. W wersji desktopowej Google Chrome w najnowszej edycji dla użytkownika domowego (tzw. stable channel) możesz pobrać z oficjalnej strony tego programu – znajdziesz tam także wersje Chrome przeznaczone dla firm czy webowych deweloperów.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany