Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

Brak komentarzy

Przeglądarka Google Chrome – co to jest?

Przeglądarka Google Chrome

Statystyki nie kłamią! Google Chrome to obecnie najpopularniejsza przeglądarka internetowa na świecie. Mówimy tutaj zarówno o komputerach osobistych, jak i ruchu mobilnym – globalnie korzysta z niej 65,38% użytkowników (dane na kwiecień 2022), a internetowa populacja Polski powierzyła Google’owi 58,04% udziału w lokalnym rynku. 

Co warto wiedzieć o Google Chrome? Co znajdziemy w tej przeglądarce poza podstawowymi opcjami? Które dodatki do przeglądarki mogą przydać się w codziennej pracy marketera?

>> Historia Google – jak zaczynał światowy gigant? <<

Google Chrome – historia i statystyki

Zacznijmy jednak od małego rysu historycznego. Droga Google Chrome do stania się najpopularniejszą przeglądarką nie była błyskawiczna, choć z całą pewnością tempo zdobywania kolejnych użytkowników w internecie Google można uznać za imponujące. Zerknijmy na statystyki i dane dotyczące tej przeglądarki i wyborów zwykłego użytkownika internetu. Od oficjalnego debiutu Google Chrome w 2008 roku do osiągnięcia statusu najpopularniejszej przeglądarki na świecie minęło blisko 3,5 roku, kiedy w czerwcu 2012 Chrome wyprzedził dotychczasowego lidera – Internet Explorera od Microsoftu.

Przypomnijmy sobie, jak w skrócie wyglądał rynek systemów i przeglądarek internetowych w momencie pojawienia się pierwszej wersji Google Chrome. Właśnie zapowiedziany został Windows 7, który zastąpić miał źle przyjęty system operacyjny Windows Vista.

Na świecie królował wtedy (65% rynku) Internet Explorer w wersji 7 (a w wielu polskich szkołach i urzędach w wersji 6, która nie obsługiwała nawet otwierania zakładki w formie karty). Wiceliderem była Mozilla Firefox z 28% udziału w rynku. Na dalszych miejscach z marginalnym udziałem można było znaleźć między innymi Safari od Apple (na Maki, komputery PC z systemem Windows i raczkujący wtedy iOS), zaawansowaną technologicznie jak na tamte czasy Operę i masę internetowego „planktonu” w postaci SeaMonkey czy Maxthona.

Google Chrome – charakterystyka

Sam Chrome to de facto nakładka na Chromium – przeglądarkę z otwartym kodem źródłowym (open source), również opracowaną pierwotnie przez Google. Z uwagi na wolną licencję wiele przeglądarek korzysta z tego samego silnika, co przeglądarka Chrome – na przykład Microsoft Edge, Vivaldi czy dzisiejsza Opera również oparte są na tej samej bazie. Nie znaczy to jednak, że przeglądarki Microsoftu i Google niczym się nie różnią i działają w identyczny sposób – choć ich serca teoretycznie pompują tę samą cyfrową krew, aktualizacje, selekcja dodatków i inne elementy bywają mocno odmienne.

New call-to-action
New call-to-action

Google Chrome spośród rynkowej konkurencji charakteryzuje się największą zgodnością ze standardami HTML5, przodującymi obecnie na stronach internetowych – w teście osiąga 528 punktów na 555 możliwych, wyprzedzając pozostałe przeglądarki internetowe (na przykład Firefox może pochwalić się wynikiem 497 punktów). Należy jednak pamiętać, że to tylko jeden ze wskaźników, a wybór przeglądarki powinien zależeć nie tylko od liczby i jakości obsługiwanych technologii, ale również od zgodności z naszymi digitalowymi przyzwyczajeniami, wygodą użytkowania i zaaplikowanymi funkcjami oraz wieloma innymi aspektami. Nie da się jednak ukryć, że to właśnie zgodność z wymogami stron sprawia, że większość użytkowników właśnie Chrome wybrało jako przeglądarkę domyślną na swoich urządzeniach.

>> Google News: Jak zostać wydawcą wiadomości ze świata? <<

Google Chrome – kwestia rozszerzeń do przeglądarki dla marketerów i nie tylko

Google Chrome z uwagi na rodowód świetnie „dogaduje się” z wieloma usługami, które oferują konta Google – Google Docs, YouTube, Google Drive i innymi. Oczywiście wyposażona jest także we wszystkie podstawowe opcje dostępne w większości tego typu programów – tryb incognito (opcja pozbawiona zapisywania historii przeglądania), tworzenie profili użytkownika i personalizacja swojego konta i jego synchronizacja, opcja przechowująca zapisane hasła i wiele innych.

Dzięki uniwersalności silnika funkcjonalności, jakie oferuje Chrome, można jednak znacznie zwiększyć za pomocą instalacji wtyczek dostępnych w Chrome Web Store.

Google Chrome - rozszerzenia

Rozszerzenia są dostępne za darmo i mogą spełniać różne role – niektóre zmieniają elementy interfejsu, inne poprawiają wygląd przeglądarki, jeszcze inne mierzą czas użytkowania, a nawet pozwalają na dodanie do browsera prostych, relaksujących gier.

Poniżej zebraliśmy kilka rozszerzeń przeglądarki, które mogą pomóc w pracy osoby związanej z marketingiem internetowym. Wszystkie znajdziesz w Chrome Web Store – platformie z pluginami do Chrome. Zarządzać nimi możesz wpisując w pasku karty adres: chrome://extensions/

Uwaga – przedstawione poniżej pluginy są bardzo użyteczne, jednak z uwagi na to, że nie są oficjalnymi produktami Google, ani koncern z Mountain View, ani Verseo nie mogą odpowiadać za ich bezpieczeństwo po instalacji na komputerze.

New call-to-action
New call-to-action

NoFollow

Ten plugin do Chrome po zainstalowaniu na komputerze podświetla linki, które zostały opatrzone parametrem nofollow. Dla użytkowników powiązanych z branżą SEO to bardzo wygodne rozwiązanie – w końcu atrybuty linków rel=”dofollow” i rel=”nofollow” to jedna z podstaw pracy pozycjonera.

WhatFont

Jak zidentyfikować określony font na stronie? Wystarczy użyć wtyczki, która wyświetli wszystkie potrzebne dane o zaznaczonym fragmencie tekstu – nazwę fonta i rodzinę, z której się wywodzi, rozmiar, kolor w HTML i kilka innych informacji.

Facebook Pixel Helper

Ta wtyczka wpięta w przeglądarkę Chrome pokaże Ci, czy strona ma w kodzie piksel Facebooka wraz z jego ID, lokalizacją i niektórymi parametrami.

Full Page Screen Capture

FPSC umożliwia zapisanie całej strony lub jej fragmentu w jednym pliku graficznym. Rozwiązanie znacznie wygodniejsze, niż ręczny zapis i późniejsza edycja obszerniejszych witryn. Podobną rolę może spełniać inne rozszerzenie do Google Chrome – Lightshot.

Wappalyzer

Wappalyzer wyświetla technologie, z których korzysta dana strona – od najbardziej podstawowych, takich jak wybrany system CMS (WordPress, Joomla itd.), przez moduły analityczne (np. Google Analytics), po procesory płatności czy biblioteki JavaScript. Bardzo przydatne oprogramowanie dla webmasterów, marketingowców i bardziej technicznych SEOwców.

>> Wyszukiwarki inne niż Google <<

Jak pobrać i zainstalować przeglądarkę Chrome?

Aplikacja dostępna jest w wersji dla systemu Windows, a także Linux, MacOS, iOS i Android. W wersji desktopowej Google Chrome w najnowszej edycji dla użytkownika domowego (tzw. stable channel) możesz pobrać z oficjalnej strony tego programu – znajdziesz tam także wersje Chrome przeznaczone dla firm czy webowych deweloperów.

New call-to-action
Zarejestruj się w Akademii Verseo

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Zaloguj się, lub wypełnij poniższe pola, aby dodać komentarz.

Wymagany, ale nie będzie opublikowany