Ten tekst przeczytasz w 9 minut

2 komentarze

Marketing dla hoteli

Marketing dla hoteli - zdjęcie nr 1

marketing dla hoteli

Kampanie marketingowe przeznaczone dla hoteli powinny być prowadzone wielotorowo. Hotel nie jest wirtualnym biznesem, więc zawsze należy zacząć od zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług. Nawet najlepiej przeprowadzona kampania reklamowa legnie w gruzach, gdy na miejscu okaże się, że pobyt został zmarnowany przez niekompetentny personel. Skuteczny marketing dla hoteli składa się z kilku głównych filarów: szkoleń, działań wizerunkowych oraz reklamy w internecie. Zobacz, w jaki sposób prowadzić działania na wszystkich tych polach, aby osiągnąć mierzalne efekty – w postaci wzrostu zainteresowania Twoją ofertą, a co za tym idzie – liczby gości.

Audyty i szkolenia

Niby nic wielkiego – personel powinien efektywnie pracować i być uprzejmy dla klienta, ale w rzeczywistości różnie to wygląda. Najlepszym źródłem informacji o poziomie kompetencji hotelowego personelu są audyty pracy recepcji i działu sprzedaży. Po dokonaniu analizy wyników audytu, należy wdrożyć szkolenia z umiejętności (miękkich lub twardych), podnoszące efektywność pracy zespołu. Bezpośrednia sprzedaż usług hotelowych odbywa się właśnie za pośrednictwem recepcji i działu sprzedaży – strategia marketingowa i sprzedażowa oparta na doskonaleniu tego kanału jest bardzo efektywnym sposobem na wzrost sprzedaży.

Bardzo ważnych informacji o tym, w jaki sposób poprawić jakość obsługi gości, a co za tym idzie – komfort pobytu w obiekcie – jest również feedback od osób, które odwiedziły hotel. Możesz go uzyskać, przesyłając do osób, które odwiedziły obiekt, prośbę o wypełnienie ankiety dotyczącej wrażeń z pobytu. 

Możesz to zrobić na dwa sposoby. Po pierwsze, wręczając ankietę przy wymeldowaniu z hotelu. Po drugie, przesyłając ją do klienta mailem. Druga opcja może przynieść lepsze efekty, ponieważ:

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

  • przy wymeldowaniu z hotelu goście najczęściej mają niewiele czasu, więc nawet zaznaczenie kilku pól w ankiecie może być dla nich fizycznie niemożliwe,
  • oddanie ankiety bezpośrednio na recepcji zabiera nieco anonimowości z tego procesu, przez co uzyskane informacje mogą być „przekoloryzowane”,
  • wysłanie maila, np. kilka godzin po wymeldowaniu, może być też szansą na wsparcie działań marketingowych. Taka wiadomość przypomina gościowi o hotelu, może być formą podziękowania za pobyt i podtrzymania kontaktu.

Poza tym, uzyskując adres mailowy gościa, tak naprawdę pozyskujesz wartościowy lead marketingowy. Jeśli uzyskasz odpowiednie zgody, możesz go wykorzystać również w działaniach marketingowych – na przykład do przesyłania newslettera czy ofert zniżkowych. To zwiększy szanse na to, że klient albo powróci do Twojego obiektu, albo chętniej poleci go swoim znajomym. A jak wiadomo, siła bezpośredniej rekomendacji jest bardzo duża!

Działania wizerunkowe

Po osiągnięciu wyznaczonego poziomu jakości usług, zabieramy się do promowania hotelu. Zaczynamy od działań typowo wizerunkowych – obecnie każda strategia marketingowa musi uwzględniać obecność hotelu w mediach społecznościowych. Strony hotelu na Facebooku, Instagramie czy LinkedIn powinny być prowadzone starannie, uwzględniać aktualne informacje i atrakcyjną stronę wizualną. 

Należy także zadbać o kontakt z klientami za pośrednictwem portali Booking.com, Trivago czy Travelist. Choć inwestycja w opublikowanie ofert noclegowych w tych serwisach jest dość pokaźna – wiąże się z koniecznością opłacenia prowizji od każdego pobytu zabookowanego tym kanałem – przekłada się na znacznie łatwiejsze pozyskiwanie rezerwacji. Poza tym Twój obiekt stanie się znacznie bardziej widoczny, przez co dowie się o nim więcej potencjalnych gości odwiedzających region, w którym działasz.

Oczywiście działania wizerunkowe mogą zostać zlecone wyspecjalizowanej firmie zewnętrznej, która oprócz prowadzenia fanpage’ów może również zapewniać ciekawy kontent oraz materiały graficzne (zdjęcia obiektu, miejscowości, personelu, video prezentacje itp.)

Marketing internetowy dla hoteli

Marketing dla hoteli należy prowadzić kompleksowo – zaczynając od przygotowania, aż do wdrożenia strategii promowania hotelu w Internecie. Kampanię reklamową można prowadzić np. w oparciu o usługę Google Hotel Ads, Google AdWords (a właściwie Google Ads), Sieć Wyszukiwania, tracking połączeń telefonicznych, display czy remarketing. Nie można pominąć również reklam hotelu w social mediach (np. w programie Facebook Ads) oraz – coraz popularniejszego rozwiązania – promocji na YouTube.

Google AdWords (Google Ads) to rodzaj systemu reklamowego Google, polegającego m.in. na wyświetlaniu linków sponsorowanych w wyszukiwarce. Np. po wpisaniu zapytania „hotel + miejscowość” wyświetlą się organiczne wyniki wyszukiwania oraz reklamy zawierające tę frazę (pod i nad wynikami wyszukiwania). Linki reklamowe są oznaczone zielonym dopiskiem „reklama” i są prezentowane identycznie jak organiczne wyniki wyszukiwania (najpopularniejsze strony z hotelami w danej miejscowości). Dzięki użyciu narzędzia Google Ads, strony, które naturalnie nie znalazłyby się wysoko w wynikach wyszukiwania, maja szansę na pojawienie się na pierwszej stronie wyników dla danej frazy.

Większość reklam Google Ads jest opłacana w systemie pay for click – opłata jest naliczana po kliknięciu potencjalnego klienta w reklamę. Dlatego de facto płacisz wyłącznie za wyniki, co jest bardzo korzystne z perspektywy dysponowania budżetem reklamowym. Pamiętaj przy tym, że jeśli powierzasz realizację kampanii Google Ads dla hotelu agencji digital, pojawia się jeszcze koszt samej obsługi. Jednak jest to bardzo wartościowa inwestycja, ponieważ samodzielne skonfigurowanie i monitorowanie linków sponsorowanych i innych elementów kampanii wykorzystującej płatne reklamy jest poważnym wyzwaniem. Podjęte nieświadomie ruchy mogą doprowadzić do „przepalenia” budżetu reklamowego. Dlatego lepiej zlecić takie działania specjalistom.

Reklama tekstowa Google Ads:

  • powinna być ściśle powiązana z promowaną ofertą;
  • musi się wyróżniać, aby zachęcić do kliknięcia w odnośnik;
  • przenosić bezpośrednio na stronę docelową kampanii.

Zasięg obecnej sieci Google Ads obejmuje około 25% wszystkich reklam prezentowanych w internecie. To sprawia, że jest ona potężnym narzędziem, pozwalającym na prowadzenie efektywnych działań marketingowych dla strony i firmy. O jej przewadze świadczy również fakt, że w zasadzie nie jest postrzegana jako klasyczna reklama, a jedynie dostarczanie odpowiedzi na zadane pytania.

Wynika to z faktu, że choć linki sponsorowane są dość wyraźnie oznaczone jako reklama, są wyświetlane powyżej wyników organicznych wyszukiwania, na pierwszych miejscach na liście. W efekcie jest je bardzo łatwo dostrzec, a jeszcze łatwej – kliknąć w nie.

Warto przy tym pamiętać, że kampanie Google Ads działają wyłącznie w czasie, przez który jest opłacona publikacja. Jeśli chcesz uzyskać długofalowe rezultaty – zadbaj również o to, aby oferta Twojego hotelu wyświetlała się wysoko w wynikach organicznych wyszukiwania. Temu zadaniu służy SEO, a więc pozycjonowanie. To zupełnie inne narzędzie wchodzące w skład marketingu dla hoteli.

Google Hotel Ads

Usługa, która jeszcze do 2018 roku była znana jako Google Hotel Ads, jest narzędziem zintegrowanym z wyszukiwarką Google – reklamy pokazywane są zarówno pośród wyników organicznych, na urządzeniach mobilnych oraz na mapach i wizytówkach Google. Usługa jest kierowana do właścicieli hoteli i pensjonatów umożliwiając:

  • wyświetlanie oferty danego hotelu – prezentuje główne dane (adres, telefon itp.), wzbogacone o zdjęcie, lokalizację (z umieszczeniem na mapie), klasę obiektu, cenę rezerwacji oraz średnią ocenę wystawioną przez gości. Klikniecie w reklamę powoduje wyświetlenie większej liczby zdjęć, widoku z Google Street View oraz poszczególne opinie gości o hotelu.
  • dokonywanie rezerwacji (dostępne również w wersji mobilnej) – ułatwienie polega na prezentowaniu danych kontaktowych, cen rezerwacji, udostępnieniu kierowania na stronę domową hotelu lub na portale rezerwacyjne.
  • dodatkowe działania promocyjne hotelu – wyświetlanie przez wyszukiwarkę Google w widocznym miejscu dodatkowych materiałów oraz grafik zachęcających potencjalnych klientów.

Jeszcze przed kilku laty te rozwiązania były oferowane w ramach odrębnej usługi Google, podobnie jak np. AdWords. Obecnie jednak wszystkie te narzędzia są dostępne w ramach zintegrowanego systemu Google Ads. Reklamodawca ma po prostu możliwość skonfigurowania kampanii w sposób dopasowany do specyfiki prowadzonego biznesu.

Kiedy w grę wchodzi promowanie hotelu w internecie, można to wyraźnie wskazać podczas konfigurowania kampanii. Przekłada się to na znacznie efektywniejszą promocję obiektu w wyszukiwarce.

A jak to działa w praktyce? Kiedy klient wpisze w wyszukiwarkę frazę typu „hotel + nazwa miasta”, a Twój obiekt akurat jest promowany w odpowiednio zaplanowanej kampanii Google Ads, użytkownikowi wyświetli się specjalny box z ofertami hotelowymi. Przy otwarciu strony www na komputerze to dodatkowe okienko pojawi się albo ponad wynikami wyszukiwania (najczęściej po linkach sponsorowanych), albo w bocznym panelu po prawej stronie. Okienko może posłużyć nawet jako formularz rezerwacji pobytu w Twoim obiekcie. Przekieruje klienta bezpośrednio na stronę. Informacje, które wyświetlą się na temat hotelu, mogą również odnosić się do jego wizytówki Google. Potencjalny gość może więc błyskawicznie sprawdzić opinie innych odwiedzających i… wyrobić sobie własną. A to kolejny element wzmacniający promocję i sprzyjający rezerwacji pobytu właśnie u Ciebie.

Pamiętaj: zadaniem Google jest jak największe ułatwienie wyszukiwania użytkownikom. Dlatego narzędzia reklamowe, które są udostępniane przez serwis hotelom, sprzyjają szybkiej konwersji. W przypadku rezerwacji noclegów klient zazwyczaj nie zastanawia się przez długi czas – zależy mu jak najszybszym dotarciu do celu. Inwestycja w reklamy Google jest zatem strzałem w dziesiątkę. Poza tym ta forma działania może Ci pomóc uniknąć sprzedaży przez zewnętrzne systemy rezerwacyjne. Są one potężnym wsparciem sprzedaży, ale pomniejszają Twoje przychody (z uwagi na prowizję, która jest pobierana). Google poprowadzi klienta bezpośrednio do Twojego serwisu. Warto więc zainwestować właśnie w tę formę promocji.

Metasearch w promocji obiektów hotelowych

Dzięki rozwiązaniom zastosowanym w usłudze metasearch klienci hotelu wybierają odpowiedni obiekt w najlepszej cenie. Najpopularniejszymi porównywarkami hoteli są obecnie: Trivago, Tripadvisor, Kayak, Wego, HotelsCombined, Google HPA.

Metasearch działa na dwóch poziomach:

  • na pierwszym poziomie porównuje ceny noclegów w różnych hotelach w tej samej miejscowości;
  • na drugim poziomie porównuje ceny tego samego hotelu w różnych kanałach umożliwiających dokonanie rezerwacji (strona domowa hotelu, Booking.com. itp.)

Korzystając z tego rozwiązania, warto pamiętać o śledzeniu cen bezpośredniej konkurencji i dopasowywaniu swoich tak, aby zdobyć przewagę, oczywiście w ramach zdrowego rozsądku.

Remarketing w reklamie hotelu

Marketing dla hoteli powinien obejmować usługę remarketingu. Polega ona na kierowaniu reklam do osób, które już raz oglądały ofertę = hotelu, lub nawet były w nim gościem. Na podstawie zachowań klienta na stronie, system wyświetla potencjalnemu klientowi reklamę dopasowaną do jego zainteresowań. Remarketing – szczególnie dynamiczny – pozwala na szybszą konfigurację kampanii reklamowych, wyzwala większy ruch na stronie dzięki wyświetlaniu potencjalnym gościom tych ofert pobytowych, które wcześniej były przeglądane na stronie internetowej.

Dlaczego remarketing dla branży hotelowej działa tak dobrze? O efektywności można mówić w kilku kontaktach. Przede wszystkim potencjalny klient, po odwiedzeniu strony Twojego hotelu, nie zapomni o jej ofercie. Będzie mu się wyświetlała np. podczas przeglądania ulubionego serwisu z wiadomościami na komputerze, czy kiedy będzie sprawdzał bardziej rozrywkowe strony na smartfonie. W rezultacie jest większa szansa, że odbiorca zechce ponownie spojrzeć na Twoją propozycję i przekonać się, że to słuszny wybór.

Reklamy remarketingowe można wyświetlać również w określonym czasie po tym, jak klient dokonał już rezerwacji pobytu i odwiedził hotel – po to, aby zachęcić go do powrotu do obiektu. W tym zadaniu wspomoże również e-mail marketing. To kolejne narzędzie, o którym warto pamiętać w kontekście marketingu dla hoteli.

Reklama na YouTube

Youtube to stosunkowo tanie narzędzie do budowania szerokiej świadomości marki – tak hotelu, jak każdej innej. Wystarczy skojarzyć materiał reklamowy z odpowiednimi zainteresowaniami czy oglądanymi filmami. Dotrzesz tym samym do osób, które mogą być potencjalnie zainteresowane pobytem w naszym hotelu – wakacyjnie czy służbowo.

Reklama na YouTube zyskuje na popularności – zwłaszcza w ostatnim czasie. Wynika to z prostego faktu: ta platforma staje się coraz chętniej odwiedzana przez użytkowników, a „ominięcie” reklam jest bardzo trudne. Serwis dobrze chroni się przed różnego rodzaju blockerami reklam. Poza tym filmowa forma reklamy może być przyjemniejsza i ciekawsza w odbiorze dla potencjalnego klienta.

Warto jednak przy tym pamiętać, że przygotowanie reklamy dla YouTube różni się od stworzenia standardowych banerów remarketingowych czy komunikatów tekstowych. Tu najlepszym rozwiązaniem są krótkie, kilkusekundowe teasery (w większości przypadków oglądający może przewinąć reklamę po kilku-kilkunastu sekundach), które mogą wydłużyć się do nieco dłuższych filmików.

Marketing dla hoteli na Facebooku

Wykorzystywany najczęściej w działaniach wizerunkowych – fanpage jest obecnie pozycją obowiązkową dla hotelu. Reklama na Facebooku jest również efektywna, ale tylko w powiązaniu z innymi działaniami firmy – fanpage powinien być żywy, odpowiedzi na posty systematyczne, nowe posty promujące oferty hotelowe zamieszczane z odpowiednią częstotliwością. „Martwy” fanpage, ze starymi wpisami sprzed kilku lat raczej odstraszy niż zachęci potencjalnych gości hotelowych.

Należy też pamiętać, że reklama hotelu na Facebooku wcale nie ogranicza się wyłącznie do prowadzenia fanpage’a. Ten portal oferuje również potężny system reklamowy, który zwiększa możliwości dotarcia do klienta na różnych etapach lejka marketingowego. Nie chodzi wyłącznie o możliwość płatnej promocji postów, ale o wyświetlanie atrakcyjnych reklam w różnych miejscach serwisu.

System Facebook Ads pozwala – podobnie jak Google Ads – zaplanować kampanię i wykorzystać na różne sposoby możliwości, które daje sam portal. Reklama może się wyświetlić w głównej części serwisu, a więc w tzw. newsfeedzie, ale także w sekcjach bocznych. Coraz większą popularność zyskują także reklamy video na Facebooku. Ich dużą zaletą jest to, że w trakcie wyświetlania komunikatu reklamowego wyświetla się również link do oferty, co znacznie zwiększa szanse na konwersję.

Jak zatem widać, warto również zagłębić się w ten obszar reklamowania hotelu online.

Podsumowanie

Wymienione narzędzia i kanały są podstawowymi w kontekście promowania hotelu. Oczywiście istnieje jeszcze więcej metod, jak chociażby bezpośredni kontakt z firmami wysyłającymi w Polskę sporą ilość przedstawicieli handlowych czy współpraca z influencerami i fotografami, którzy opisują swoje podróżnicze podboje! Niegłupim pomysłem jest również współpraca hotelu ze wspomnianymi metawyszukiwarkami, jak np. booking.com we wspólnym budowaniu contentu.Do promocji hotelu i generalnie firm w branży HoReCa warto również korzystać z darmowych narzędzi oferowanych przez Google – poczytasz o nich w naszym darmowym poradniku. 

Komentarze (2)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany