Ten tekst przeczytasz w 9 minut

Jak kupować na Amazon w Polsce?

Jak kupować na Amazon w Polsce?

Amazon to największa platforma handlowa w sieci. Wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych, jednak coraz odważniej działa również w Europie. Co prawda nie doczekaliśmy się jeszcze stuprocentowo polskiej wersji witryny, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by i Polacy kupowali na Amazonie. Jak wygląda zamawianie w serwisie z dostawą do Polski? Jak założyć konto? O czym jeszcze warto wiedzieć? Przeczytaj wszystko o tym, jak kupować na Amazon w Polsce!

Amazon – amerykańska platforma o globalnym zasięgu działania

Amazon to firma amerykańska, założona przez Jeffa Bezosa już w 1994 roku. Wówczas zakupy online były totalną nowinką, dlatego spokojnie można uznać ją za jednego z pionierów branży e-commerce. Amazon powstał jako internetowa księgarnia, wraz z rozwojem poszerzając swoją działalność początkowo m.in. o płyty z muzyką czy filmami. W kolejnych latach kategorii produktowych przybywało. Dziś Amazon to jeden z największych sklepów w sieci, w którym można kupić w zasadzie wszystko – począwszy od największych znanych marek, poprzez unikalne rzemiosło i rękodzieło, a skończywszy na produktach własnych Amazona.

Na atrakcyjność platformy wpływa m.in. właśnie mnogość produktów. Można to zauważyć szczególnie na amerykańskim rynku, gdzie oferta jest najszersza, a stosunkowo niedawno została poszerzona o kolejną usługę, czyli Amazon Fresh – wirtualny supermarket z ogromnym wyborem, świetnymi cenami i błyskawiczną dostawą. To m.in. dlatego do Amazona należy aż połowa całego rynku e-commerce w USA! Z tego też powodu Jeff Bezos króluje obecnie na liście najbogatszych ludzi świata, a jego majątek z godziny na godzinę powiększa się o kilka milionów dolarów.

Amerykańscy klienci cenią też Amazona za niesamowitą wygodę. Odpowiada za nią m.in. błyskawiczna wysyłka. Abonenci dodatkowej usługi Prime w zamian za niewielką opłatę miesięczną otrzymują ją za darmo z możliwością skorzystania z dostawy nawet tego samego dnia. Dodatkowo mają dostęp do rozmaitych promocji oraz przywilejów – w tym darmowego dostępu do serwisu Prime Video (platformy streamingowej w stylu Netflixa), a także muzyki czy e-booków.

Nie wolno zapominać również o cenach – Amazon jest znany z przystępnych cen bardzo wielu produktów. Dodatkowo często oferuje atrakcyjne promocje – np. z okazji Black Friday i Cyber Monday. To efekt starannie prowadzonej polityki cenowej i wyrafinowanej strategii biznesowej. Korporacja dzięki oferowaniu szerokiego zakresu usług może w niektórych miejscach pozwolić sobie na sprzedaż poniżej kosztów. Dzięki temu zyskuje tak wielu wiernych klientów i cały czas umacnia swoją pozycję. Rozrasta się też terytorialnie – obecnie jest dostępna w coraz większej ilości krajów.

Amazon w Polsce

Jak wspomniano na początku, Amazon w Polsce oficjalnie jest niedostępny. Witryna Amazon.pl wciąż nie działa, mimo huczących plotek na temat tego, jakoby miała zostać uruchomiona już wkrótce. Na razie jednak po wpisaniu takiego adresu w przeglądarce internauta zostanie przekierowany do serwisu niemieckiego – Amazon.de. To strona, która oferuje polską wersję językową, dlatego nawigacja po niej jest bardzo wygodna. Co prawda nie ma możliwości wyświetlania cen w złotówkach (zostają one przeliczone dopiero przy dokonywaniu płatności), ale za to większość produktów jest dostępna z wysyłką do Polski. Z tego powodu znacznie łatwiej kupuje się na niemieckiej stronie niż np. na brytyjskiej (Amazon.co.uk) lub tym bardziej amerykańskiej (Amazon.com), gdzie występują znacznie większe ograniczenia w tym zakresie.

Dostawa do naszego kraju jest dość szybka – standardowa (darmowa dla zakupów powyżej 39 euro) trwa od 3 do 5 dni roboczych. Istnieje również możliwość skorzystania z szybszej wysyłki za dodatkową opłatą. To zasługa m.in. centrów dystrybucyjnych działających na terenie naszego kraju.

Ważna z punktu widzenia polskiego konsumenta może być też pomoc techniczna po polsku. Jest ona obecnie dostępna tylko na stronie Amazon.de.

Amazon – ale jak to właściwie działa?

Przed rozpoczęciem zakupów na Amazonie warto dowiedzieć się więcej o strukturze działania serwisu. Jest ona nieco inna od rodzimego Allegro czy też bardzo popularnego w naszym kraju chińskiego Aliexpress. Na Amazonie co prawda również znajdziemy przedmioty od różnych sprzedawców, ale są one przedstawione w odmienny sposób. Wszystkie oferty sprzedaży tego samego towaru (tej samej marki, modelu, koloru czy rozmiaru zgodnie z kodem EAN lub innym numerem identyfikującym) są połączone w ramach jednej karty produktowej, mają wspólny opis i zdjęcia. Poszczególne oferty (od samego Amazona lub też zewnętrznych sprzedawców) są widoczne w specjalnym oknie. Mogą się różnić ceną i kosztami wysyłki. Kupujący może sam wybrać, od kogo chce kupić towar lub zaufać algorytmowi, klikając po prostu w przycisk „Dodaj do koszyka” lub „kup 1 kliknięciem”. Algorytm ten jest zaprojektowany tak, by zawsze wybierać najkorzystniejszą ofertę – niekoniecznie najtańszą, ale np. z darmową lub szybką wysyłką.

Tak naprawdę dla klienta nie ma jednak znaczenia, od kogo kupuje. Wszyscy sprzedawcy są bowiem zobowiązani do przestrzegania surowych wytycznych Amazona w zakresie obsługi klienta. Możesz mieć więc pewność, że zawsze otrzymasz swój towar szybko, a ponadto będzie on dobrze zabezpieczony do wysyłki. Dostawa często jest realizowana z magazynów należących do Amazona, niezależnie od tego, kto jest formalnym sprzedawcą – to m.in. dzięki temu firma może zagwarantować konsumentom tak jednolite standardy. Nie musisz się też obawiać o zwroty czy reklamacje – ich polityka również jest taka sama dla wszystkich towarów sprzedawanych przez Amazon. Do tego tematu powrócimy jeszcze w dalszej części tekstu.

Jak kupować na Amazon w Polsce?

Obecnie większość sklepów internetowych i platform handlowych umożliwia dokonywanie zakupów bez rejestracji. Nie dotyczy to jednak Amazona! Aby coś kupić, musisz mieć swoje konto w sklepie. Na początku wystarczy podać adres e-mail. Należy też ustalić nazwę użytkownika (nick, alias, login) i hasło. E-mail wymaga weryfikacji – po jego wpisaniu i zatwierdzeniu przyciskiem „Utwórz konto Amazon” otrzymasz wiadomość ze specjalnym kodem i zaproszeniem do dokończenia rejestracji.

Kod należy wkleić w kolejnym kroku „Zweryfikuj adres e-mail”. Po jego zatwierdzeniu zostaniesz automatycznie zalogowany do swojego nowo utworzonego profilu, który umożliwia zakupy na Amazonie. Co ważne, mimo że poszczególne strony regionalne Amazona wyglądają właściwie tak samo, nie są ze sobą zintegrowane. Dlatego, jeśli masz np. konto na Amazon.de, a chcesz dokonać zakupu na Amazon.co.uk, musisz na tej drugiej witrynie założyć odrębny profil.

Po zalogowaniu się do profilu warto przede wszystkim uzupełnić swój adres dostawy. Możliwość jego zmiany znajdziesz w lewym górnym rogu okna, tuż pod logo Amazon. Co ważne, istnieje możliwość zapisania różnych adresów (np. do domu i do pracy). Dzięki uzupełnieniu adresu już na wstępie będzie można znacznie wygodniej przystąpić do kupowania.

Chcąc dodać nowy adres do profilu, ujrzysz standardowy formularz. Na liście krajów dostawy należy wybrać Polskę. Dzięki wcześniejszemu potwierdzeniu swojej lokalizacji na etapie przeglądania produktów zobaczysz ich ceny wraz z wysyłką właśnie do Polski. Na tej podstawie zostaną również obliczone szacunkowe terminy dostawy. Po wypełnieniu formularza należy kliknąć pole „Dodaj adres”. Można też wybrać preferowane dni dostarczania towarów.

Konto założone – czas na zakupy

Gdy masz już konto, możesz zacząć kupować. Wyszukać odpowiedni towar można dokładnie tak samo, jak w większości sklepów internetowych – to znaczy albo poprzez przeszukiwanie konkretnych kategorii, albo poprzez wpisanie jego nazwy na pasku wyszukiwania widocznym w górnej części strony. Jeśli posługujesz się spolszczoną wersją serwisu, możesz wpisać nazwę produktu po polsku. Po kliknięciu „lupki” przy polu wyszukiwania zostanie wyświetlona lista produktów. U góry powinien znaleźć się ten najbardziej zbliżony do wpisanego terminu wyszukiwania. Jeśli znajdziesz to, co Cię interesuje, możesz kliknąć nazwę produktu.

Zostaniesz przekierowany na kartę z jego opisem, zdjęciami i parametrami. Jeśli danemu produktowi wystawiono opinie i oceny, będziesz miał możliwość ich sprawdzenia (na Amazonie obowiązuje gwiazdkowy system oceniania). Treść opinii dostępna jest na dole strony, podobnie jak pełny opis produktu i jego dokładne parametry techniczne. Obok głównego zdjęcia zobaczysz cenę. Czasami poniżej może też znajdować się również cena towarów używanych sprzedawanych przez firmy współpracujące z Amazonem.

W ramce znajdującej się na samej górze prawej kolumny strony znajdziesz informacje o cenie, koszcie i czasie dostawy do Polski. Możesz też sprawdzić, ile sztuk produktu znajduje się w magazynie.  Warto tutaj zauważyć, że układ strony produktowej w serwisie Amazon jest dość specyficzny. Może nie odpowiadać wielu osobom, które nie są do niego przyzwyczajone, a kupują często np. na Allegro. Niekiedy trudno znaleźć najważniejsze informacje, ponieważ nie są odpowiednio wyeksponowane. Ponadto na stronie znajduje się sporo drobnych czcionek.

Zakup i płatność

Jeśli zdecydujesz się na zakup konkretnego produktu, możesz nacisnąć przycisk „Dodaj do koszyka”. Jednocześnie otrzymasz rekomendacje polecanych produktów. Kolejno możesz przejść do kasy. Należy wybrać adres dostawy – jeśli został wprowadzony wcześniej, wystarczy do potwierdzić, przyciskając „Dostarcz pod ten adres”. Możesz również dodać zupełnie nowe dane, jeśli chcesz wysłać towar do lokalizacji, która nie jest zapisana na Twoim profilu.

Kolejno wybierz opcję wysyłki. Czasami dostępny będzie tylko wariant standardowy (darmowy w przypadku zakupów powyżej 39 euro). Często jednak jest możliwość dopłacenia za szybszą dostawę. Warto tutaj zaznaczyć, że wszystkie paczki wysyłane przez Amazon mają opcję śledzenia.

Po wybraniu dostawy należy kliknąć „Dalej”, by system przekierował Cię do panelu płatności. Opcji jest kilka. Podstawowe to:

  • polecenie zapłaty z rachunku bankowego,
  • płatność kartą,
  • płatność przez serwis Przelewy24.

Ponadto na tym etapie istnieje możliwość dodania kodu rabatowego lub kodu z karty podarunkowej. Zapisanie danych karty kredytowej lub debetowej na koncie użytkownika serwisu jest opcją najwygodniejszą. Pozwala bowiem dokonywać w późniejszym terminie zakupów bez konieczności potwierdzania danych płatności. Warto jednak zaznaczyć, że takie działanie zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem. Mimo solidnych obostrzeń Amazona nie jest on stuprocentowo chroniony przed wyciekiem danych, ponieważ żaden serwis nie może dać takiej pewności. 

Za najwygodniejszą i najbezpieczniejszą opcję dla klientów z Polski wiele osób uważa płatność przez Przelewy24. Jeśli zdecydujesz się w ten sposób zapłacić podczas swojego pierwszego zamówienia, ta metoda zostanie zapamiętana jako domyślna. Po kliknięciu „Dalej” zostaniesz przekierowany na kolejną kartę z podsumowaniem zamówienia. Teraz pozostaje już tylko nacisnąć „Złóż zamówienie i zapłać”. Zostaniesz przeniesiony na stronę serwisu Przelewy24, gdzie należy wybrać preferowaną formę płatności i postępować zgodnie z instrukcjami.  Dopiero na tym etapie zobaczysz, po jakim kursie zostanie przeliczona wartość Twojego zamówienia z euro na złotówki. Po zatwierdzeniu płatności otrzymasz wiadomość e-mail potwierdzający złożenie zamówienia. Znajdzie się w niej odnośnik do strony z podsumowaniem zamówienie i możliwością śledzenia statusu paczki. Powinna ona do Ciebie dotrzeć we wskazanym terminie. Wysyłka zazwyczaj odbywa się w ciągu 24 godzin po zakupie.

Zwroty i reklamacje na Amazon

Co jednak robić, jeśli po otrzymaniu paczki z Amazona, jesteś nie do końca usatysfakcjonowany? Na szczęście dla polskich klientów platforma może się poszczycić niezwykle korzystnym dla klienta systemem zwrotów i reklamacji. Niezależnie od tego, czy otrzymany towar jest niezgodny z opisem, czy też uszkodzony, możesz głosić reklamację. Jeśli nie ma żadnych wad, ale jednak nie chcesz go zatrzymać z dowolnego powodu, masz 30 dni na jego zwrot (a czasami, np. w okresie bożonarodzeniowym nawet więcej). Warto jednak pamiętać, że towar musi być nieużywany.

Wszystkie kwestie związane ze zwrotem produktu (z dowolnego powodu) można załatwić online, jeśli sprzedawcą jest Amazon lub zewnętrzny podmiot korzystający z magazynów i zaplecza logistycznego marki. W swoim profilu użytkownika znajdziesz odpowiednią zakładkę. Dzięki niej bez problemu wygenerujesz etykietę do przyklejenia na przesyłkę zwrotną oraz formularz, który trzeba włożyć do paczki. Następnie wystarczy wydrukować dokumenty, zapakować zwrot i nadać go we właściwym punkcie. Kupujący nie ponosi żadnych kosztów z tytułu zwrotu – otrzymasz z powrotem pełną kwotę za produkt. Jak szybko? To zależy od wybranej metody płatności, jednak procedura zwykle nie trwa więcej niż kilka dni roboczych. W przypadku płatności kartą czasami jest możliwy nawet natychmiastowy zwrot środków

Wadliwy, uszkodzony lub w inny sposób niesatysfakcjonujący Cię towar można również wymienić. W tym celu najlepiej skontaktować się ze sprzedawcą lub obsługą klienta Amazona. Jeśli zgłosisz chęć wymiany towaru, zazwyczaj natychmiast zostanie do Ciebie wysłana druga paczka (i to zazwyczaj poprzez najszybszą dostępną metodę dostawy). Zostaniesz również poproszony o odesłanie wadliwego produktu – będziesz miał na to aż 30 dni.

Jeśli wysyłka była realizowana przez zewnętrznego sprzedawcę, w przypadku chęci zwrotu towaru najlepiej bezpośrednio się z nim skontaktować. Warunki zwrotów są jednak ujednolicone dla całej platformy – dlatego na pewno nie poniesiesz dodatkowych kosztów z tego tytułu. Jeśli jakimś cudem zdarzy się, że sprzedawca będzie stwarzał problemy, zawsze można zwrócić się do Helpdesku serwisu Amazon, by zainterweniował w Twojej sprawie.

Zakupy na Amazon – czy warto?

Czy warto zainteresować się zakupami na Amazon? To zależy tylko od Ciebie. Fakty są takie, że jest to sklep z bardzo szerokim wyborem produktów, często niedostępnych lub trudno dostępnych w Polsce. Wiele z nich wyróżnia się przystępnymi cenami, choć  oszczędność z tego tytułu może nieco stopnieć przy przewalutowaniu z euro na złotówki. Ponadto zakupy na Amazon to:

  • bardzo dobra obsługa klienta,
  • wiele różnorodnych towarów w jednym miejscu,
  • korzystne warunki zwrotu i reklamacji,
  • szybka i często darmowa dostawa,
  • witryna i komunikacja z serwisem w języku polskim.

Oczywiście sceptycy niechybnie dojrzą też wady serwisu. Wielu osobom nie podoba się layout kart produktowych, który wydaje się mało intuicyjny i dość toporny. Małe czcionki mogą dodatkowo utrudniać zapoznanie się z cechami danego towaru i pozostałymi ważnymi informacjami. Przeszkadzać mogą również: brak pełnego spolszczenia serwisu, wysyłka z Niemiec i ceny wyrażone w euro. 

Niekiedy zniechęcać mogą pewne ograniczenia i chaotyczne zasady – nie każdy produkt będzie dostępny z wysyłką do Polski. Ceny dostaw też są zróżnicowane, a czasami bardzo wysokie, wręcz zaporowe. Przy zamówieniu otrzymujesz informację, kiedy paczka dotrze pod Twój adres, ale nie wiesz skąd i jaką metodą będzie wysłana. To kolejny defekt, który może przeszkadzać w częstym robieniu zakupów na niemieckim Amazonie.

Pozostaje nadzieja, że gdy pojawi się nareszcie Amazon.pl, te drobne wady zostaną zniwelowane, a Polska otrzyma solidny sklep internetowy z szeroką ofertą, przystępnymi cenami i doskonałą obsługą klienta.

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

ile kosztuje reklama w internecie
Ile kosztuje reklama w internecie?
Dominika Słomka

Jeszcze niedawno słowo reklama kojarzyło się przede wszystkim z telewizyjnymi spotami czy też ulicznymi billboardami. Dziś skuteczna promocja działalności coraz […]

Personalizacja i marketing jako wsparcie biznesów lokalnych!
Maciej Popiołek

Personalizacja i marketing jako narzędzie wsparcia biznesów prowadzonych lokalnie! Wielu właścicieli firm uważa, że skoro prowadzi swój biznes stacjonarnie, to […]

Facebook Blueprint – certyfikaty Facebook i przebieg egzaminów
Paweł Skibiński

Od kilku lat Facebook udostępnia specjalistom egzaminy w ramach programu Facebook Blueprint Certification. Certyfikaty te są dedykowane specjalistom zarządzającym kampaniami […]

Rodzaje targetowania na YouTube
Witold Chęciński

Dane dotyczące YouTube’a i jego użytkowników robią wrażenie. YouTube określany jest mianem największej platformy video na świecie, a liczbę jego […]

Pillar Page – strategia organizacji treści na stronie www
Maciej Popiołek

Czym jest pillar page i jakie ma znaczenie z perspektywy SEO? Jak działają algorytmy Google i podobnych wyszukiwarek? Odpowiedź na […]

Treści marketingowe i metoda klastrów tematycznych – porady Hubspot
Maciej Popiołek

Nowoczesny marketing internetowy jest oparty na treści. Dobrze znane powiedzenie „content is the king” jest obecnie bardziej prawdziwe niż kiedykolwiek […]