Ten tekst przeczytasz w 4 minuty

5 komentarzy

Marketing dla fotografa

Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 1

Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 2

Czym jest dziś marketing dla fotografa i jaką formę promocji wybrać?

Marketing dla fotografa może przełożyć się na zwiększenie popularności i ilości klientów, a za tym wszystkim idzie większy zysk i rozwój działalności.

(Dalszą część artykułu znajdziesz pod formularzem)

Wypełnij formularz i odbierz wycenę

Zapoznamy się z Twoim biznesem i przygotujemy indywidualną ofertę cenową na optymalny dla Ciebie mix marketingowy. Zupełnie za darmo.

Twoje dane są bezpieczne. Więcej o ochronie danych osobowych

Administratorem Twoich danych osobowych jest Verseo spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Poznaniu, przy ul. Węglowej 1/3.

O Verseo

Siedziba Spółki znajduje się w Poznaniu. Spółka jest wpisana do rejestru przedsiębiorców prowadzonego przez Sąd Rejonowy Poznań – Nowe Miasto i Wilda w Poznaniu, Wydział VIII Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 0000910174, NIP: 7773257986. Możesz skontaktować się z nami listownie na podany wyżej adres lub e-mailem na adres: ochronadanych@verseo.pl

Masz prawo do:

  1. dostępu do swoich danych,
  2. sprostowania swoich danych,
  3. żądania usunięcia danych,
  4. ograniczenia przetwarzania,
  5. wniesienia sprzeciwu co do przetwarzania danych osobowych,
  6. przenoszenia danych osobowych,
  7. cofnięcia zgody.

Jeśli uważasz, że przetwarzamy Twoje dane niezgodnie z wymogami prawnymi masz prawo wnieść skargę do organu nadzorczego – Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Twoje dane przetwarzamy w celu:

  1. obsługi Twojego zapytania, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO);
  2. marketingowym polegającym na promocji naszych towarów i usług oraz nas samych w związku z udzieloną przez Ciebie zgodą, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO;
  3. zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń w związku z naszym uzasadnionym interesem, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f. RODO.

Podanie przez Ciebie danych jest dobrowolne. Przy czym, bez ich podania nie będziesz mógł wysłać wiadomości do nas, a my nie będziemy mogli Tobie udzielić odpowiedzieć.

Twoje dane możemy przekazywać zaufanym odbiorcom:

  1. dostawcom narzędzi do: analityki ruchu na stronie, wysyłki informacji marketingowych.
  2. podmiotom zajmującym się hostingiem (przechowywaniem) strony oraz danych osobowych.

Twoje dane będziemy przetwarzać przez czas:

  1. niezbędny do zrealizowania określonego celu, w którym zostały zebrane, a po jego upływie przez okres niezbędny do zabezpieczenia lub dochodzenia ewentualnych roszczeń
  2. w przypadku przetwarzanie danych na podstawie zgody do czasu jej odwołania. Odwołanie przez Ciebie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania przed wycofaniem zgody.

Nie przetwarzamy danych osobowych w sposób, który wiązałby się z podejmowaniem wyłącznie zautomatyzowanych decyzji co do Twojej osoby. Więcej informacji dotyczących przetwarzania danych osobowych zawarliśmy w Polityce prywatności.

W dobie ogromnej konkurencji, jaka panuje w branży fotograficznej istotnym elementem, który pozwoli wyróżnić się z tłumu, będzie odpowiednia promocja. Oczywiście nie zapominajmy, że to jakość świadczonych przez fotografa usług jest najważniejsza, jednak może ona nie mieć znaczenia, jeżeli nie będziemy jej komunikować światu. Marketing szeptany, czy ulotki to dobre rozwiązanie, ale nie zawsze przynosi stały, zadowalający efekt. Wielu fotografów wykonujących przyzwoitą pracę bazuje na poleceniach, ale ten model zawsze niesie pewne ograniczenia ilościowe.

Marketing dla fotografa w internecie

Marketing internetowy jest obecnie jedną z najskuteczniejszych form reklamy. Jeżeli jeszcze nie jesteś jego częścią, to właśnie popełniasz ogromny błąd. Dlaczego? Bo tracisz przez to masę potencjalnych klientów, którzy właśnie za pomocą internetu wyszukują informacji na temat usług fotograficznych.

Zauważ, być może z własnego doświadczenia, że przed dokonaniem zakupu prawdopodobnie przeglądasz oferty, porównując je i czytając opinie innych na ich temat. To samo robią Twoi potencjalni klienci, poszukując odpowiedniego fotografa w sieci. Jak sprawić by zauważyli Twoją działalność i właśnie Tobie zaufali?

Profile w mediach społecznościowych

Na początku pracy jako fotograf warto zacząć od założenia profilu w mediach społecznościowych. Jest to dobre rozwiązanie na początku kariery, kiedy ma się ograniczony budżet na start, ponieważ profil można założyć za darmo. Nie każdy przepada za tego typu portalami, ale mają one swoje plusy, ponieważ dzięki nim możesz zwiększyć zasięg i zyskać sporo nowych klientów.
Dzięki profilowi np., na Facebooku, zyskujesz ogrom odbiorców, którym możesz prezentować swoje prace a tym samym zachęcać do współpracy. Jeżeli umiejętnie poprowadzisz swój fanpage zyskasz sporą przewagę. Od czego zacząć? Od wymyślenia spójnej nazwy. Niech pokrywa się ona z nazwą Twojej działalności, strony internetowej itd.
Kolejnym krokiem jest użycie zdjęcia profilowego. Najlepiej, jeżeli będziesz na nim Ty, a nie tylko Twoje logo. Umieszczenie swojego profesjonalnego zdjęcia to niewielki krok, a zdecydowanie Ciebie wyróżni. Zyskasz większą wiarygodność i nie będziesz wielką tajemnicą, rozpoznawalność to nic złego w tej branży. Natomiast zdjęcie w tle warto potraktować jako baner reklamowy, właśnie to jest idealne miejsce na Twoje logo i dodatkowe treści związane z tym, czym się zajmujesz.
Zanim dodasz pierwsze zdjęcia do galerii na swoim fanpage’u, przemyśl kategorie tych zdjęć. Stwórz odpowiednie nazwy dla albumów ze zdjęciami, np., fotografia ślubna, krajobrazowa itp. Dzięki temu osoba zainteresowana konkretną tematyką zdjęć łatwiej je odnajdzie w Twoje galerii.
Pamiętaj o publikowaniu postów, jeżeli będziesz robić to regularnie, chociaż dwa razy w tygodniu, staniesz się widoczny. Twoja aktywność będzie jasnym komunikatem, że ciągle nad czymś pracujesz, więc pokazuj najnowsze zdjęcia oraz to jak powstawały, umieszczaj relacje z sesji i innych Twoich zawodowych działań. Niech to nie będą tylko zdjęcia, czy filmy, opisuj posty w interesujący i zachęcający sposób, oznaczaj klientów jeżeli wyrażą na to zgodę, linki do swojej strony czy bloga. Dzięki temu będziesz promować swoją stronę.
Poznaj narzędzia, jakie oferuje dany portal społecznościowy i zacznij z nich świadomie korzystać, wtedy z pewnością dostrzeżesz rosnące zainteresowanie Twoimi pracami i wzrośnie też ilość otrzymywanych zleceń.
Media społecznościowe oferują ciekawe narzędzia, jednak są one takie same dla wszystkich. Dlatego, jeżeli zależy Tobie na pokazaniu swojego indywidualizmu w tym co robisz, warto zastanowić się nad założeniem profesjonalnej strony internerowej.

Atrakcyjna strona internetowa z portfolio

Marketing dla fotografa bez strony internetowej? Trudno to sobie wyobrazić, ale zdarza się! Wiąże się z poniesieniem pewnych kosztów, takich jak wykup domeny (profesjonalny i unikatowy adres Twojej strony) i miejsca na serwerze, jeżeli nie masz własnego, ale w zamian otrzymujesz większą wolność twórczą. Jaką? Sam możesz zdecydować o adresie domeny oraz sam możesz zdefiniować, jak strona ma wyglądać i co ma ona zawierać. Od Ciebie zależy wygląd galerii ze zdjęciami (ich wielkość, tematyka, sposób prezentacji itp.).
Projektując stronę, zwróć uwagę na to, żeby strona była profesjonalna, elegancka, a przede wszystkim nie przestarzała! Ma pokazywać, że się rozwijasz i jesteś profesjonalistą. Dobrze zastanów się nad wyglądem strony głównej. Jeżeli będzie nijaka, to potencjalny klient zamknie okno z tą stroną.
Dzięki tworzeniu strony, która jest wyrazem Twojego stylu i charakteru, wywierasz wrażenie na odbiorcy i dajesz poznać jakiego rodzaju fotografem jesteś. Możemy to porównać do pierwszego wrażenia na rozmowie o pracę. Dzięki niemu ktoś będzie zainteresowany dalszym zgłębianiem wiedzy o Tobie albo nie.
Pamiętaj, aby Twoja strona internetowa zawierała niezbędne informacje o Tobie, kontakt, ofertę oraz Twoje portfolio.

Google AdWords — skuteczny marketing dla fotografa

Zakładając konto na Google AdWords, możesz zamieszczać reklamy bezpośrednio w wyszukiwarce (tzw. linki sponsorowane) lub np. sieci reklamowej Google (w tym przypadku na portalach związanych np. z tematyką ślubną, modową, czy dziecięcą). Dodatkowo przeanalizujesz przeprowadzone kampanie co pozwoli Ci skupiać na najlepiej działających obszarach.

Potraktuj AdWords jako inwestycję. Wykupienie kampanii w postaci reklamy, która jest linkiem do Twojej strony z ofertą dotyczącą np., promocyjnej sesji ślubnej, może okazać się strzałem w dziesiątkę. Uzyskasz więcej zleceń, ponieważ wzrośnie liczba potencjalnych klientów.
Jak to dokładnie zadziała? Użytkownik przeglądarki Google wpisze wyrazy, tj. słowa klucze: sesja zdjęciowa ślubna, po tym kroku oczywiście pojawią się standardowe linki do stron, ale w pierwszej kolejności tuż pod paskiem wyszukiwania, pojawią się linki sponsorowane, które opatrzone są jedynie małym znacznikiem „reklama”. Użytkownicy przeglądarek nie widzą dużej różnicy między płatnymi a organicznymi wynikami wyszukiwania dlatego ten rodzaj reklamy cechuje się wysokim poziomem skuteczności. Generalnie bowiem pod taką reklamą kryją się usługi i produkty, za którymi wyszukujący się rozgląda.

Z panelu Google AdWords możesz dowiedzieć się, jak dana kampania przebiega. Możesz przeanalizować ilość kliknięć w reklamę i ilość jej wyświetleń w przeglądarce oraz procentowy stosunek kliknięć do wyświetleń, czyli tzw. wskaźnik CTR. Dzięki tej wiedzy będziesz mógł wywnioskować np., czy użyte przez Ciebie grupy docelowe i inne zmienne zostały odpowiednio dobrane.

Dodatkowo AdWords posiada narzędzie umożliwiające pomiar skuteczności poszczególnych słów kluczowych i fraz – Planer Słów Kluczowych. Zyskasz dzięki temu wiedzę na temat słów i fraz, które dotyczą dziedziny, jaką się zajmujesz. Używając tych słów w tekstach na swojej stronie internetowej, możesz też poprawić jej pozycjonowanie, czyli to, na którym miejscu listy znajduje się ona organicznie po wpisaniu w przeglądarce np. słowa klucza fotografia, albo fotografia ślubna.

Zerknij na film, w którym jeden z naszych klientów przekonuje do Google AdWords dla promocji usług:

Potrzebujesz w tym pomocy? Napisz do nas! 

Komentarze (5)

Wymagany, ale nie będzie opublikowany
  • Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 5

    Katarzyna

    28 cze 2018, 09:09

    „Za nim dodasz pierwsze zdjęcia do galerii na swoim fanpage’u, przemyśl kategorie tych zdjęć.” Literówka

    Przez Was się zastanawiam, czy nie zmienić profilowego na stornie (mam logo, a Wy doradzacie moją twarz). Hmmmm 🙂
    Ciekawy tekst!

    • Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 6

      Maciej Popiołek

      28 cze 2018, 09:19

      Jak pokazały badania konsumentów, twarze i ludzie generalnie lepiej „sprzedają” produkty i usługi. A przy fotografii może być to tym skuteczniejsze, ponieważ pod pewnymi względami jest to nieco intymniejsza relacja handlowa – fotograf towarzyszy nam przy specjalnych okazjach, uwiecznia nowo narodzone bobaski, naszą rodzinę itd. Twarz fotografa na profilowym może zatem wzbudzać zaufanie, a sama w sobie też być po prostu dobrą fotografią. 🙂

      • Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 7

        Katarzyna

        28 cze 2018, 20:45

        „Noowo narodzone bobaski” 🙂
        Tak, to prawda, a z doświadczenia wiem, że fotografowie zazwyczaj zdjęcie siebie mają najgorsze w portfolio 🙂
        A tak jak mówisz warto w to zainwestować, bo fotografowie najczęściej budują markę personalną, imię nazwisko photography.
        Pozdrawiam!

      • Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 8

        Micshot

        29 mar 2023, 12:06

        To prawda, że osoby, twarze, a nawet same dłonie na zdjęciach produktowych zwiększaj ich sprzedaż, bo po prostu takie zdjęcia produktowe są nam bliższe i mniej w nich sztuczności. Niestety w sklepach internetowych preferowane są zdjęcia na białym tle (packshoty) i tu jest trudniej się wyróżnić, ale świetnym uzupełnieniem galerii produktu są zdjęcia w użyciu – czyli prezentujemy jak nasz produkt jest wykorzystywany z udziałem ludzi – np. główne zdjęcie w sklepie (miniaturka) to packshot, ale w pozostałych należy przemieszać produkt w użyciu – np. sprzedajemy noże kuchenne, to produktem w użyciu może być scena, gdy ktoś kroi chleb na desce do krojenia na tle kuchni. Takie komplementarne zdjęcia produktowe wróżą sukces w e-commerce. Niestety zróżnicowane fotografie są droższe w ich produkcji, ale często można wykorzystać gotowe zdjęcia typu mock up do tworzenia aranżacji.

  • Marketing dla fotografa - zdjęcie nr 9

    Mixshot

    12 sty 2022, 16:40

    Ogólne zasady marketingu dla fotografa – fajny wpis, ale koncentracja jest dla fotografów ślubnych, a nie np. zajmujących się fotografią studyjną, w tym produktową. Myślę, że na wstępie trzeba odpowiedzieć sobie kim są nasi klienci, a później podejmować działania marketingowe i reklamowe.