Ten tekst przeczytasz w 6 minut

Lead Magnet

lead magnet

Generowanie leadów to zajęcie, na które prężnie rozwijające się firmy nie szczędzą czasu ani środków. To od wielkości i jakości takiej bazy kontaktów zależy, ilu wartościowych klientów pozyska przedsiębiorca i jakie realne zyski dzięki temu osiągnie. Leady można pozyskiwać na różne sposoby: poprzez reklamy, content marketing czy posty w mediach społecznościowych. Bardzo skuteczną metodą ich zdobywania jest też oferowanie tak zwanych lead magnetów. Czym one są i jak je wykorzystać?

Lead magnet – co to jest?

Aby wyjaśnić, co to jest lead magnet, omówmy najpierw pokrótce, czym jest sam lead. Takim mianem określamy osobę albo firmę, która w jakiś sposób weszła w interakcję z naszą stroną/ profilem w mediach społecznościowych i pozostawiła adres e-mail, numer telefonu czy inne swoje dane, z których pomocą możemy się z nią skontaktować i przekonać do skorzystania z naszej oferty. 

Internauci z reguły mają duże opory przed udostępnianiem gdziekolwiek swoich danych i coraz mniej rzeczy jest w stanie ich do tego zachęcić. Są zasypywani prośbami o zostawienie kontaktu, dlatego w obawie przed spamem sceptycznie podchodzą do każdej z nich i dokładnie analizują, czy będzie to dla nich w jakiś sposób opłacalne.

Takie myślenie użytkowników globalnej sieci sprawiło, że powstała koncepcja lead magnetu, czyli po prostu magnesu na leady. Ta strategia pozyskiwania kontaktów do potencjalnych klientów jest bardzo prosta – w zamian za dane kontaktowe oferujemy za darmo coś, czego odbiorca potrzebuje albo przynajmniej co może mu się przydać. Jest to model  zdobywania leadów, w którym obie strony stoją na wygranej pozycji – odbiorca zyskuje atrakcyjny prezent, a Twoja firma dane osoby, która może być zainteresowana jej ofertą. 

Jak zrobić lead magnet?

Nasuwa się więc pytanie, jak zrobić dobry lead magnet. Podobnie jak na większość pytań, również na to nie ma jednej dobrej odpowiedzi. Grupy odbiorców różnią się między sobą i mają inne potrzeby, więc naturalne jest, że nie ma jednego magnesu, który przyciągnie wszystkich. Bardzo ważne jest jednak, żeby lead magnet spełniał kilka podstawowych warunków, czyli był:

  • Powiązany z branżą

Wiadomo, że jeśli prowadzimy gabinet stomatologiczny, nie damy potencjalnym klientom prezentu w postaci poradnika dla rolników starających się o dotację unijną. Lead magnet powinien być związany z obszarem, w którym działamy.

  • Korzystny dla odbiorcy

Prezent musi być na tyle atrakcyjny dla odbiorcy, żeby uznał, że warto w zamian za niego pozostawić dane kontaktowe. Powinien rozwiązywać jakiś problem lub podnosić komfort jego pracy, czyli, innymi słowy, być dla niego przydatny. 

  • Prosty w obsłudze

Jeśli na przykład chcemy sprezentować odbiorcy dostęp do narzędzia, sprawdzi się to jako lead magnet tylko pod warunkiem, że owo narzędzie będzie maksymalnie intuicyjne. Gdy użytkownik musi poświęcić czas na przeczytanie instrukcji czy sam mozolnie uczyć się obsługi, traci zainteresowanie.

  • Łatwo dostępny

Niewielu potencjalnych klientów będzie zainteresowanych lead magnetem, jeśli trzeba będzie na przykład napisać e-mail do firmy, żeby go otrzymać. Po prostu będzie ich to kosztowało zbyt wiele wysiłku. Prezent powinien być łatwy do pobrania – na przykład poprzez kliknięcie odpowiedniego przycisku na landing page’u.

  • Oryginalny

Nie przyciągniemy ludzi prezentem, który jest łatwy do zdobycia nawet bez pozostawiania danych kontaktowych. Nie sprawdzi się więc lead magnet w postaci artykułu o trendach w makijażu, bo takich materiałów jest w internecie mnóstwo. Magnesem będzie tylko coś, co zainteresuje odbiorcę i będzie unikatowe. 

Lead magnet – przykłady 

Stworzenie lead magnetu może być bardziej lub mniej pracochłonne. Często jednak prezenty, które działają, są dla eksperta w branży proste do wykonania i nie wymagają poświęcenia wielu godzin na ich wykonanie. Oto kilka przykładowych lead magnetów, które dla wielu firm są ogromną pomocą w zbieraniu kontaktów do potencjalnych klientów.

Edukacyjne lead magnety

Bardzo cenione przez internautów są prezenty, które przekazują wartościową, sprawdzoną wiedzę na jakiś temat. Takie lead magnety mogą przyjmować różne formy. Prostym do wykonania, a skutecznym prezentem jest na przykład infografika, czyli materiał objaśniający jakąś kwestię w przyjazny wizualnie sposób. Salon fryzjerski może w ten sposób pokazać, na przykład jak w kilku krokach wykonać efektowną fryzurę; studio jogi – objaśnić krótką sekwencję ćwiczeń na kręgosłup, a sprzedawca opon – pokazać, jak sprawdzać zużycie bieżnika. Można, co prawda, znaleźć takie informacje w sieci, ale jeśli wyjaśnimy je przejrzyście, ilustrując odpowiednimi grafikami, zyskamy materiał, z którym internauci chętnie się zapoznają.  

Bardziej skomplikowane, dłuższe tematy możemy przestawić w formie webinaru lub tutorialu. Specjalista może zawrzeć w nim wiele informacji w przystępnej formie, podając przykłady ze swojego doświadczenia i wypracowane triki pomocne dla klienta. Oczywiście nie zdradzi wszystkich swoich sekretów, ale uchyli rąbka tajemnicy, czym sprawi, że w oczach odbiorców stanie się ekspertem, do którego warto wrócić już po płatne materiały czy usługi. Trzymając się wybranych do artykułu branż: stylista fryzur może opowiedzieć o swoich sposobach na odżywienie włosów zniszczonych rozjaśnianiem, instruktor jogi – o specyfice danego rodzaju jogi, a sprzedawca opon o słabych i mocnych stronach różnych producentów opon. 

Dużą popularnością wśród internautów cieszą się też bezpłatne e-booki i poradniki. Takie materiały nie muszą mieć kilkuset stron – wystarczy kilkadziesiąt czy nawet kilkanaście. Powinny być one ładnie przygotowane, wzbogacone grafikami lub wykresami, udostępnione do pobrania na specjalnie przygotowanym landing page’u. Jakie materiały można tu stworzyć? Nasza fryzjerka mogłaby zrobić na przykład poradnik dotyczący koreańskiej pielęgnacji włosów, instruktorka jogi – poradnik dla początkujących ćwiczących, a sprzedawca – zestawienie z porównaniem różnych modeli opon. 

Gotowce do pobrania

Nie tylko edukacja sprawdza się w formie lead magnetów, spore zyski przynosi też udostępnianie potencjalnym klientom materiałów, które mogą wykorzystać w codziennej pracy. Tutaj popularnym prezentem jest na przykład kalendarz. Nie musi być on rozdawany w wersji papierowej, wystarczy PDF do druku lub tapeta na komputer. Oczywiście taki kalendarz musi być dostosowany do potrzeb grupy docelowej i wyróżniać się czymś pośród standardowych wersji dostępnych na różnych stronach www. Jeśli kalendarz ma być przydatny dla nauczyciela, powinien zawierać informacje o początku wakacji, końcu semestru, terminach egzaminów państwowych, ferii w poszczególnych województwach itp. W kalendarzu dla księgowego takie informacje nie będą potrzebne, za to przydadzą się daty, w których wchodzą w życie nowe przepisy, informacje, kiedy upływają terminy rozliczeń, składania dokumentów itd. 

Innym przydatnym dla odbiorców gadżetem będzie planner lub harmonogram do uzupełniania. Takie narzędzie pozwala w przejrzysty sposób rozplanować codzienne obowiązki, a jeśli jest dobrze zaprojektowany, stanowi nie tylko funkcjonalny, ale i ładny dodatek do biura. 

Do ciekawych gotowców, które mogą służyć za lead magnet, należą także checklisty. Może być to ściągawka do rozmowy z potencjalnym klientem, lista rzeczy, które warto sprawdzić przed zakupem samochodu, czy spis spraw do załatwienia przed przyjęciem. Te materiały również warto dobrze ograć graficznie, skupiając się na zachowaniu przejrzystości. 

Narzędzia ułatwiające pracę

Bardzo często elementem, który przyciąga potencjalnych klientów, jest też darmowy szablon do pobrania. Mowa tutaj o przeróżnych wzorach, nie tylko graficznych. W zależności od branży może to być szablon dyplomu, pisma urzędowego, arkusza do planowania budżetu domowego. Wiele osób nie potrafi lub nie ma czasu tworzyć ich samodzielnie, więc chętnie korzysta z gotowców przygotowanych przez firmy.

Przykładem narzędzia-lead magnetu są też różnorakie aplikacje webowe i kalkulatory online. Jak zrobić taki lead magnet i go wykorzystać? Przypuśćmy, że prowadzimy sklep budowlany. Możemy stworzyć kalkulator, dzięki któremu nasi potencjalni klienci przeliczą, ile będą potrzebować farby, cementu czy innego materiału, by wykonać remont. Jednocześnie jednak narzędzie będzie bezpłatne tylko dla zalogowanych użytkowników, czyli tych, którzy pozostawili swoje dane. 

Wersje demo i rabaty

Możemy również zbierać leady, oferując odbiorcom specjalne okazje, opłacalne pod kątem finansowym. Na pewno wchodzą tutaj w grę wersje demo programów i narzędzi, bezpłatny dostęp do rozdziału w przypadku książek czy dostęp do jednej lekcji, gdy sprzedajemy kursy. Lead magnetami dobrymi dla wielu branż oferujących usługi są darmowe wyceny i konsultacje czy bezpłatne audyty. 

Prócz tego warto też pomyśleć o rabatach dla osób, które zapiszą się do newslettera, założą konto w systemie czy po prostu pozostawią swój adres e-mail. 

Lead magnet – technika pozyskiwania kontaktów dla każdego biznesu

Jeśli chodzi o lead magnety, przykładów może być wiele więcej – im bardziej oryginalne i interesujące będą treści, tym większa szansa, że pomogą w budowaniu bazy kontaktów. Warto jednak pamiętać, że kluczową kwestią powinna zostać użyteczność materiałów dla danej grupy odbiorców. Zanim więc postanowimy zainwestować czas i pieniądze w stworzenie takiego magnesu, należy przeanalizować potrzeby odbiorców i zbadać, jakie podobne treści są już dostępne w sieci. 

Audyt Google Ads

Bądź pierwszym który napisze komentarz.

Powiązane artykuły

reklama sklepu obuwniczego
Reklama sklepu obuwniczego
Dominika Słomka

Starsze pokolenie jeszcze pamięta czasy, w których zakup pary butów wyróżniającej się na ulicy graniczył z cudem, ale dla młodszych […]

Prowadzenie biznesu – 15 błędów do uniknięcia
Krzysztof Masłowski

Prowadzenie biznesu – jakich błędów nie popełniać? Przedsiębiorca, który poniósł biznesowe fiasko, prędzej czy później zada sobie pytanie o przyczyny […]

Ścieżka zakupowa klienta – czyli flywheel vs sales funnel
Krzysztof Masłowski

Ścieżka zakupowa klienta – i jej transformacja Metoda lejka sprzedażowego towarzyszy mi od lat. Jego wykorzystanie jako narzędzia pracy od […]

Jesteśmy na Marketing Maraton!
Redakcja

Pozyskiwanie nowych klientów – skąd czerpać inspiracje? Jak pozyskać nowych klientów, zwiększyć sprzedaż i zwiększyć rozpoznawalność swojej marki w Internecie? […]

Facebook przedstawia kolejny format reklamowy dedykowany wyłącznie na urządzenia mobilne: Kolekcje
Artur Kwieciński

Nowy format reklamowy na Facebooku! Facebook zaprezentował niedostępny jeszcze w Polsce format reklamowy, który jako drugi po formacie Kanwa wyświetlany […]

Treści marketingowe i metoda klastrów tematycznych – porady Hubspot
Maciej Popiołek

Nowoczesny marketing internetowy jest oparty na treści. Dobrze znane powiedzenie „content is the king” jest obecnie bardziej prawdziwe niż kiedykolwiek […]